Gå til innhold

Kosthold for depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke gå på antidepressiva (testet ut en hel haug) og må derfor satse beinhardt på kosthold og andre tiltak for å redusere mine depressive symptomer. Er det noen her som har erfaring med å spise seg betydelig bedre av depresjon? Har lest endel om mat som kan lette depresjonsplager og har derfor utarbeidet en matplan for å spise rutinemessig og mat som er bra for hodet!

Frokost: en tynn skive grovbrød (ingers rugbrød) og en liten omelett stekt i kokosolje. Lager omeletten ett egg og en stor ss cottage cheese og fire skiver skinkeskive. Putter på grønnsaker som spinat,sopp,paprika, purreløk etc.

En stor kopp grønn te

En liten ts tran og multivitamin

Til lunsj blir det en stor salat fra salatbaren på jobb med varierte grønnsaker, 1 ss olivenolje og noe proteinrike ingredienser som bønner, linser, skinkebiter, reker, laks,kylling. En brødskiver ved siden av.

Vann

Mellom: en skive rugbrød med makrellfilet eller røkelaks og noen valnøtter

Middag: variert men sunn ren mat og mye grønnsaker.

Kveldsmat: smoothie laget av jordbær, blåbær og en banan. To ruter mørk sjokolade

Sover bedre når jeg får i meg litt karbohydrater på kvelden.

Er flink til å trene og går mye turer i skog og mark. Mediterer også.

Kan dette være et bra opplegg?

Hilsen fortvilet deprimert

Anonymous poster hash: d9f2c...f97

Du er på ingen måte klinisk depressiv hvis du klarer å trene og gå turer.

Anonymous poster hash: cbf56...129

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært mange forskningsresulater viser at melk og gluten(spesielt i hvete) påvirker psyken svært negativt.

Veldigmange opplever en stor bedring kun ved å fjerne dette fra kostholdet.

Iver Mysterud og Karld Ludvig Reichelt har mye materiale om dette. Spesielt siste som forsker på det ved Rikshospitalet.

Og det nytter ikke å tro at grønnsaker, fet fisk, kosttilskudd kan utgjøre forskjellen, men samtidig overse at noen matvarer vi får i oss også kan ha en negativ virkning på vår psykiske helse.

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=30808

http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/fysisk-helse/non-coliaki-gluten-intoleranse-nsgi

http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/melk-kasein-og-psykisk-sykdom

http://www.nrk.no/livsstil/--nytt-liv-uten-melk-og-gluten-1.4476897

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article509203.ece

http://www.npif.no/index.php/debatt/flere-alvorlige-psykiske-lidelser

http://kellybroganmd.com/article/two-foods-may-sabotage-brain/

Hehe, "svært mange forskningsresultater viser."

Hvorfor oppgir du da BARE kilder som IKKE støtter seg på anerkjent forskning?

Anonymous poster hash: ea15d...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "svært mange forskningsresultater viser."

Hvorfor oppgir du da BARE kilder som IKKE støtter seg på anerkjent forskning?

Anonymous poster hash: ea15d...e0b

Det var de jeg fant ved et kjapt søk på nettet, jeg gadd ikke å lete frem linker til forskning da jeg svarte på tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg anbefaler at du tar kontakt med en psykolog og begynner med samtaleterapi. Jeg har vært oppi en depresjon selv og kostholdet har ikke hatt mye å si for min del. Jeg spiste omtrent ingenting fordi jeg ikke greide å holde på mat. Når jeg kom over det verste levde jeg på kaffe og te. Men det kan hende mat gjør deg bedre, ta kontakt med en ernæringsfysiolog, der får du gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå på antidepressiva (testet ut en hel haug) og må derfor satse beinhardt på kosthold og andre tiltak for å redusere mine depressive symptomer. Er det noen her som har erfaring med å spise seg betydelig bedre av depresjon? Har lest endel om mat som kan lette depresjonsplager og har derfor utarbeidet en matplan for å spise rutinemessig og mat som er bra for hodet!

Frokost: en tynn skive grovbrød (ingers rugbrød) og en liten omelett stekt i kokosolje. Lager omeletten ett egg og en stor ss cottage cheese og fire skiver skinkeskive. Putter på grønnsaker som spinat,sopp,paprika, purreløk etc.

En stor kopp grønn te

En liten ts tran og multivitamin

Til lunsj blir det en stor salat fra salatbaren på jobb med varierte grønnsaker, 1 ss olivenolje og noe proteinrike ingredienser som bønner, linser, skinkebiter, reker, laks,kylling. En brødskiver ved siden av.

Vann

Mellom: en skive rugbrød med makrellfilet eller røkelaks og noen valnøtter

Middag: variert men sunn ren mat og mye grønnsaker.

Kveldsmat: smoothie laget av jordbær, blåbær og en banan. To ruter mørk sjokolade

Sover bedre når jeg får i meg litt karbohydrater på kvelden.

Er flink til å trene og går mye turer i skog og mark. Mediterer også.

Kan dette være et bra opplegg?

Hilsen fortvilet deprimert

Anonymous poster hash: d9f2c...f97

Hei, banan skal visstnok være bra for å øke serotonin :)

Ellers så er jo ikke dette helt innafor tråden din, men: Trening! Sol/solarium, være med folk som gjør deg i bedre humør og har positiv energi. Dra ut i naturen! glad musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på ingen måte klinisk depressiv hvis du klarer å trene og gå turer.

Anonymous poster hash: cbf56...129

Det finnes grader av depresjon vet du: moderat til alvorlig depresjon. Jeg lå 4 mnd på sofaen og stirret i veggen og lot meg selv forfalle så jeg sier ikke at jeg er alvorlig deprimert. Men jeg har nå en moderat depresjon som til tider er ganske ille og det er den jeg forsøker å bli bedre av med kosthold og trening. Det er ikke bare mennesker som ikke fungerer og er fullstendig apatiske som defineres som deprimerte vet du!

Anonymous poster hash: d9f2c...f97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at du har sluttet med fruktsukker også, eller bare tilsatt? :)

Anonymous poster hash: 08165...be2

Tilsatt.

Spiser ikke mye karbohydrater ellers heller, men noe blir det. Spiser da hel og ren frukt og stort sett bare ren mat.

Jeg har slitt litt med å skjønne hvorfor jeg reagerer sånn på sukker og finner ikke helt noen enkel forklaring på det. Men mye tyder på at det påvirker hormonene mine og skaper svingninger i blodsukkeret som hjernen min ikke takler.. Jeg veit ikke.

Men er mye mer stabil uten sukker.

Anonymous poster hash: 78e8e...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsatt.

Spiser ikke mye karbohydrater ellers heller, men noe blir det. Spiser da hel og ren frukt og stort sett bare ren mat.

Jeg har slitt litt med å skjønne hvorfor jeg reagerer sånn på sukker og finner ikke helt noen enkel forklaring på det. Men mye tyder på at det påvirker hormonene mine og skaper svingninger i blodsukkeret som hjernen min ikke takler.. Jeg veit ikke.

Men er mye mer stabil uten sukker.

Anonymous poster hash: 78e8e...944

Det finnes en del studier (observasjoner) som viser at streng karbohydratreduksjon fører til nedstemthet hos enkelte. Så det er viktig å ikke dra for mye ned på karbohydratene, men jeg støtter selvsagt det å kutte sukker.

Finnes mange bra kilder til karbohydrater som rotgrønnsaker inkludert potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del studier (observasjoner) som viser at streng karbohydratreduksjon fører til nedstemthet hos enkelte. Så det er viktig å ikke dra for mye ned på karbohydratene, men jeg støtter selvsagt det å kutte sukker.

Finnes mange bra kilder til karbohydrater som rotgrønnsaker inkludert potet.

Er ikke du egentlig veldig for lavkarbo? Jeg bare spør, for da tror jeg jammen at jeg skal følge rådet ditt. Altså, da må det jo virkelig være noe i det?

Anonymous poster hash: 8bcf0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alvorlig deprimert (flere innleggelser). Det som har hjulpet for meg er fysisk aktivitet og å kutte sukker. Når jeg var på mitt verste, så hatet jeg å få sånne "enkle" løsninger presentert. Tenkte at det bare funket på de som var lettere deprimert.

Til slutt, etter innleggelser og diverse medisinering som ikke virket, så klarte jeg på en eller annen måte å skrape meg opp av sofaen og gå en tur. Det var gjerne det eneste jeg klarte i løpet av en dag, og jeg var absolutt ikke ute hver dag. Jeg sa til meg selv "hvis du går i 15 minutter, så skal du få lov å snu og gå hjem". Da var terskelen lav nok til at jeg klarte det på et vis.

I begynnelsen gråt jeg både før, under og etter, og jeg var dritsur og syns det var unødvendig tortur. Det samme syns jeg om å gjøre endringer i kostholdet. Det eneste som gav meg en form for glede var å spise masse junk. Etter en stund så merket jeg at jeg hadde mer energi når jeg kom hjem fra turene mine og humøret var gjerne litt bedre resten av dagen. Da kom motivasjonen saaaakte men sikkert til å begynne å trene på treningssenter igjen.

Jeg vet at dette føles helt umulig når du er skikkelig deprimert. Jeg var så dårlig at jeg ikke klarte verken å dusje, pusse tenner, lage mat - ikke noen ting. Var også innlagt på lukket avdeling pga selvmordsforsøk flere ganger. Det som skulle til var vel at jeg innså at jeg måtte gjøre noe drastisk for at ikke depresjonene skulle ødelegge hele livet mitt.

Nå har jeg hatt det noenlunde greit i flere år, men er fremdeles obs på at jeg må trene/være i aktivitet regelmessig og at jeg må være nøye med hva jeg spiser. Jeg unngår junk og begrenser sukker så mye jeg klarer.



Anonymous poster hash: 9cd42...6ad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...