Gå til innhold

Voldtatte kvinner - Har de ikke et ansvar selv også? For å forebygge voldtekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om gradering av voldtekter...

Er det ikke også på sin plass at vi kvinner tar litt bedre vare på oss selv?

Mange kvinner går på fest i lårkorte kjoler som såvidt dekker brystene og baken, knapt nok. De drikker jeg sørpe fulle, for så å gå hjem alene langs øde veier og parker, gjerne etter mørkets frembrudd. Har man ikke da et ansvar for å ta vare på seg selv, ved å forebygge og ta sine forhåndsregler? Går det ikke an å ta en taxi, gå sammen med venninner, drikke litt mindre, ta på seg en kåpe? Trenger man på død å liv å banke i bordet og si : "Ingen kan ta vekk kvinners frihet i 2014!"

Nei helt rett, men man trenger ikke være skjødesløs heller, hadde man drukket litt mindre eller tatt en taxi kunne man kanskje unngått voldtekt i det hele tatt.

Hva får fulle jenter til å legge seg halvnaken i seng med menn, når de er drita fulle etter fest, hvis de ikke ønsker sex? Jeg gjør ikke det. Vil jeg ikke ha sex går jeg hjem. Jeg lokker ikke en full mann til sengs for bare å "sove", for deretter å anmelde han for voldtekt dagen etter når jeg innser at jeg har gjort noe dumt ved å legge meg sammen med ham. Da har man på en måte lagt opp til det selv.

Det handler faktisk om å tenke litt. Det gjelder overalt i samfunet. Alt har følger og konsekvenser. Man har et ansvar for seg selv og sin egen sikkerhet. Man legger ikke ut på fjellklatring eller brevandring alene uten trening. Man legger ikke ut på fisketur med robåt uten at man kan svømme eller er kjent i området. Og sånn er det med alt annet også.

Hvorfor er da vi kvinner et ukrenkelig offer i enhver voldtektssak? Hvorfor blir det aldri stilt et spm om foranlrdningen til voldtekten?

Ikke misforstå meg, voldtekt er på ingen måte akseptert i mine øyne, og ja, den som voldtar skal straffes. Men hva skjedde før voldtekten? Gikk du hjem full fra fest, alene i mørket, kledd som en eskirtepike, har man ikke da selv tatt en ganske så høy risiko? Hvorfor blir det ikke satt mer lys på at kvinner faktisk må passe på seg selv?? Man risikerer faktisk voldtekt ved å opptre slik. Vi lever ikke i Kardemommeby. Voldtektsmenn finnes. Det kommer det alltid til å gjøre. Men man kan unngå dem ved å bruke sunn fornuft. For det er ikke sunn fornuft å gjøre det jeg har skrevet lenger opp i avsnittet.

Hvorfor legger en kvinne seg i senga med en venn eller ukjent hvis hun ikke vil ha sex? Vil hun ikke det kan hun heller sove sammen med denne mannen senere, når de er edru. Man kan legge opp til mye selv. Som å ligge halvnaken i senga, for deretter å bli "voldtatt". Hadde man latt være å legge seg, eller latt være å drikke seg så full kunne dette vært unngått.

Hvorfor er det slik at kvinner som blir voldtatt ikke skal ta ansvar selv også? Mye kan unngås med sunn fornuft.

Jeg trykker nok mange medsøstre på tærne med denne brannfakkelen, men det får så være.

Kjør debatt!

Anonymous poster hash: 45125...ffe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg blir litt provosert, men det er nok fordi jeg er et voldtektsoffer selv. Jeg var fult påkledd, det var vinter, og hadde ikke en gang antydning til visning av hud. Enda endte det opp som det gjorde. Og vet du? Om jeg så hadde gått splitter naken hjem fra fest, så hadde jeg fremdeles ikke bedt om å bli voldtatt. Det er faktisk ikke greit- uansett. Ja, man kan ta sine forhåndsregler, og de aller fleste har jo begynt med det. Men jeg synes det er horribelt at vi faktisk må ta disse forhåndsreglene. Absolutt ingen ber om å bli voldtatt, uansett hvor liten den forbanna kjolen er.

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er for at kvinner skal passe på seg selv. Jeg ønsker nemlig at ingen skal måtte oppleve å bli voldtatt, og som du sier, det finnes noen som vil utnytte deg.

Men jeg lurer på hvor du vil trekke grensen. Hvis nå alle jenter slutter å drikke alkohol og kler seg "anstendig" (hva nå det er?), men det skjer allikevel en voldtekt. Hva blir neste skritt? Må vi gå med burka? Vil det hjelpe?

Jeg vil gjerne også se forskning på at de som blir voldtekt er overstadig beruset, går med puppen nærmest ute og går alene gjennom mørke parker. Sist undersøkelse jeg leste viste nemlig at overfallsvoldtekter skjer når en voldtektsmann får en mulighet, nærmest uavhengig av offeret. Men om du har forskning som viser noe annet, må du gjerne komme med det.



Anonymous poster hash: 0e7f4...5da
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Du har et veldig ensidig syn på hva voldtekt er. Man vil ikke få slutt på voldtekter av at kvinner kler seg konservativt og ikke drikker seg fulle. Man vil få slutt på voldtekt når man slutter å voldta.

Og hva mener du egentlig med at man skal ta ansvar selv? Skal ikke voldtekstmannen straffes hvis offeret gikk i miniskjørt?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at alle overfallsvoldtatte har lite klær på seg? Hvor har du dette fra TS? Statistikk? Kilder?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det visst mange som ikke har lest innlegget godt nok..

Jeg har aldri hevde at miniskjørt alene fører til voldtekt, eller at kvinner skal kle seg i burka. Men man TRENGER ikke gå i minikjole ALENE i mørket. Man trenger ikke gå alene i det hele tatt. Man skal drikke så mye man vil. Men da trenger man ikke gå hjem alene i den tilstanden, eller legge seg i den tilstanden sammen med andre uten at man ønsker sex.

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Her er det visst mange som ikke har lest innlegget godt nok..

Jeg har aldri hevde at miniskjørt alene fører til voldtekt, eller at kvinner skal kle seg i burka. Men man TRENGER ikke gå i minikjole ALENE i mørket. Man trenger ikke gå alene i det hele tatt. Man skal drikke så mye man vil. Men da trenger man ikke gå hjem alene i den tilstanden, eller legge seg i den tilstanden sammen med andre uten at man ønsker sex.

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Nei, man TRENGER ikke, men om jeg likevel skulle gjøre det og tilfeldigvis bli voldtatt, hva er det du da legger i "ta ansvar selv"? Mindre straff for voldtektsmannen? Eller skal man ikke bry seg med å anmelde i det hele tatt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det visst mange som ikke har lest innlegget godt nok..

Jeg har aldri hevde at miniskjørt alene fører til voldtekt, eller at kvinner skal kle seg i burka. Men man TRENGER ikke gå i minikjole ALENE i mørket. Man trenger ikke gå alene i det hele tatt. Man skal drikke så mye man vil. Men da trenger man ikke gå hjem alene i den tilstanden, eller legge seg i den tilstanden sammen med andre uten at man ønsker sex.

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Igjen, hvor drar du grensen? Om jeg går alene hjem fra jobb en sen kveld (jeg har jo ikke noe valg, jeg må jobbe) og blir voldtatt, burde jeg heller holdt meg hjemme fra jobb? Betalt 350 kroner for en taxi?

I det man begynner å snakke om ansvar for voldsutsatte, så er man i mine øyne inne på helt feil spor. Og hvis du mener det, så må du faktisk klare å sette grensene. Og ikke minst, forskning som viser at antagelsen dine stemmer hadde vært flott.

Og jeg nekter å ikke kunne gå alene hjem. Skal jeg måtte ha følge overalt, så nærmer vi oss et samfunn jeg ikke vil leve i.

Anonymous poster hash: 0e7f4...5da

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et offer har aldri noe skyld i et overgrep, men vi må tørre å ta en debatt om hva vi kan gjøre for å redusere forekomsten. Dette gjelder alle, også kvinner. De fleste deler av samfunnet vårt kommer i dag med ulike advarsler. Man lærer barn at de ikke skal følge med fremmede hjem. Enkelte steder skal du ikke gå etter det blir mørkt. Hvordan du skal oppføre deg når du reiser til utlandet. Dette er enkel rådgivning, ikke skyldfordeling dersom uhellet er ute. Ja, enkelte idioter klarer alltid å legge skyld på et offer, men å f.eks. mene at unge mennesker (som er overrepresentert som overgriper og offer) må ta særlig ansvar på fest, er ikke å legge skyld på et offer.



Anonymous poster hash: 1b837...aa0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av tråden om gradering av voldtekter...

Er det ikke også på sin plass at vi kvinner tar litt bedre vare på oss selv?

Mange kvinner går på fest i lårkorte kjoler som såvidt dekker brystene og baken, knapt nok. De drikker jeg sørpe fulle, for så å gå hjem alene langs øde veier og parker, gjerne etter mørkets frembrudd. Har man ikke da et ansvar for å ta vare på seg selv, ved å forebygge og ta sine forhåndsregler? Går det ikke an å ta en taxi, gå sammen med venninner, drikke litt mindre, ta på seg en kåpe? Trenger man på død å liv å banke i bordet og si : "Ingen kan ta vekk kvinners frihet i 2014!"

Nei helt rett, men man trenger ikke være skjødesløs heller, hadde man drukket litt mindre eller tatt en taxi kunne man kanskje unngått voldtekt i det hele tatt.

Hva får fulle jenter til å legge seg halvnaken i seng med menn, når de er drita fulle etter fest, hvis de ikke ønsker sex? Jeg gjør ikke det. Vil jeg ikke ha sex går jeg hjem. Jeg lokker ikke en full mann til sengs for bare å "sove", for deretter å anmelde han for voldtekt dagen etter når jeg innser at jeg har gjort noe dumt ved å legge meg sammen med ham. Da har man på en måte lagt opp til det selv.

Det handler faktisk om å tenke litt. Det gjelder overalt i samfunet. Alt har følger og konsekvenser. Man har et ansvar for seg selv og sin egen sikkerhet. Man legger ikke ut på fjellklatring eller brevandring alene uten trening. Man legger ikke ut på fisketur med robåt uten at man kan svømme eller er kjent i området. Og sånn er det med alt annet også.

Hvorfor er da vi kvinner et ukrenkelig offer i enhver voldtektssak? Hvorfor blir det aldri stilt et spm om foranlrdningen til voldtekten?

Ikke misforstå meg, voldtekt er på ingen måte akseptert i mine øyne, og ja, den som voldtar skal straffes. Men hva skjedde før voldtekten? Gikk du hjem full fra fest, alene i mørket, kledd som en eskirtepike, har man ikke da selv tatt en ganske så høy risiko? Hvorfor blir det ikke satt mer lys på at kvinner faktisk må passe på seg selv?? Man risikerer faktisk voldtekt ved å opptre slik. Vi lever ikke i Kardemommeby. Voldtektsmenn finnes. Det kommer det alltid til å gjøre. Men man kan unngå dem ved å bruke sunn fornuft. For det er ikke sunn fornuft å gjøre det jeg har skrevet lenger opp i avsnittet.

Hvorfor legger en kvinne seg i senga med en venn eller ukjent hvis hun ikke vil ha sex? Vil hun ikke det kan hun heller sove sammen med denne mannen senere, når de er edru. Man kan legge opp til mye selv. Som å ligge halvnaken i senga, for deretter å bli "voldtatt". Hadde man latt være å legge seg, eller latt være å drikke seg så full kunne dette vært unngått.

Hvorfor er det slik at kvinner som blir voldtatt ikke skal ta ansvar selv også? Mye kan unngås med sunn fornuft.

Jeg trykker nok mange medsøstre på tærne med denne brannfakkelen, men det får så være.

Kjør debatt!

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Ok, så når noe er fysisk innenfor rekkevidde, er det bare å ta for seg? Da mener du vel at et barne løst par, kan bare gå å snappe et barn i parken hvis mora ser andre veien?

Bra innstilling. Dette blir det flott samfunn av. !!

Anonymous poster hash: cd77f...45f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det visst mange som ikke har lest innlegget godt nok..

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Det tror jeg nok alle har.

Og vi har lest det samme mange ganger før. Så om du mener du har kastet inn en "brannfakkel" så må du være ny her på KG.

Eller du har ikke fulgt med på debattene om voldtekt her og ellers i nyhetsbildet og div. kommentarfelt etc.

Du er altså langt fra den første som, indirekte (?), legger ansvaret for voldtekter over på offeret, mer eller mindre.

Du har fått meget bra svar her som jeg stiller meg uforbeholdent bak.

Endret av pantertante
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, hvor drar du grensen? Om jeg går alene hjem fra jobb en sen kveld (jeg har jo ikke noe valg, jeg må jobbe) og blir voldtatt, burde jeg heller holdt meg hjemme fra jobb? Betalt 350 kroner for en taxi?

I det man begynner å snakke om ansvar for voldsutsatte, så er man i mine øyne inne på helt feil spor. Og hvis du mener det, så må du faktisk klare å sette grensene. Og ikke minst, forskning som viser at antagelsen dine stemmer hadde vært flott.

Og jeg nekter å ikke kunne gå alene hjem. Skal jeg måtte ha følge overalt, så nærmer vi oss et samfunn jeg ikke vil leve i.

Anonymous poster hash: 0e7f4...5da

Voldtekt er jævlig, men det er ikke den eneste brutale handlingen man kan utsettes for. Jeg som mann løper mye større risiko enn du som kvinne, å bli utsatt for uprovosert grov vold på åpen gate, eller å bli ranet. Hvor er min rettsikkerhet? Jeg kan jo tydeligvis ikke bevege meg fritt heller, men det fører ikke til en debatt om hva vi skal gjøre, vel?

Anonymous poster hash: ebe30...504

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners bekledning er faktisk ikke hovedproblemet. De fleste overfallsvoldtekter skjer av kvinner som er fullt påkledd, mange også om vinteren. Ofrene er ofte på vei hjem, ikke beruset. Det finnes videoopptak fra Oslos gater der du ser dette. Hovedproblemet er at de går hjem alene.

Disse mennene som raser rundt i et dyrisk raseri mot kvinner angriper hvilken som helst kvinne de kan finne, som er alene.



Anonymous poster hash: e8bb7...7ec
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det visst mange som ikke har lest innlegget godt nok..

Jeg har aldri hevde at miniskjørt alene fører til voldtekt, eller at kvinner skal kle seg i burka. Men man TRENGER ikke gå i minikjole ALENE i mørket. Man trenger ikke gå alene i det hele tatt. Man skal drikke så mye man vil. Men da trenger man ikke gå hjem alene i den tilstanden, eller legge seg i den tilstanden sammen med andre uten at man ønsker sex.

Anonymous poster hash: 45125...ffe

Kvinner TRENGER jo heller ikke å gå ut av døra gjør de vel?

Det er veldig mye lettere å peke på den voldtatte og mene at kvinner (dette gjelder også menn) må ta sine forhåndsregler, ikke kle seg på en bestemt måte, ikke gå hjem alene, osv. Dette er håndgripelig og "enkle tiltak" (det er faktisk enkle tiltak å begrense kvinners frihet).

Det er vanskelig og lite håndgripelig og peke på gjerningsmannen - det er vanskelig å forstå hvorfor han (kan også være en hun) gjør som han gjør, og det er vanskelig å vite hvordan man kan forebygge og forhindre at han angriper.

Men det at det er vanskelig - gjør det umulig? Og gjør graden av vanskelighet det greit å begrense kvinners frihet og legge delvis skyld over på dem? Om noe er vanskelig betyr det at vi skal gi opp og heller vende oss om og se på den andre parten og spørre: men hva gjorde du da? Du gikk jo i så kort skjørt? Du hadde jo drukket, da er må dette også være din egen feil?

Så kan man igjen argumentere med at det er jo så enkle tiltak, dette å begrense kvinners frihet, og derfor bør vi gjøre det. Men da vil jeg spørre – selv om det er enkelt, vil det si at det er det rette å gjøre? Skal vi måtte begrense den enes parts frihet fordi vi ikke klarer å holde styr på den andre som utøver volden? Hvis vi fører denne linjen videre er det gjerningsmannen som vil vinne og ha herredømme i samfunnet – alle som er ofre for en kriminell handling må skylde seg selv, og burde holdt seg hjemme. Gjerningsammen kan gå fritt ute, for han er vanskelig å forstå og blir derfor uangripelig, mens de potensielle ofrene må holde seg hjemme: går de ut og er uheldige og blir tatt av gjerningsmannen, vil fingeren rettes mot offeret og ikke gjerningsmannen.

Tenker vi på denne måten vil samfunnet vårt etter hvert bestå av to grupper: uangripelige gjerningsmenn som kan bevege seg fritt ute og potensielle ofre som holder seg inne i frykt av overfall og påfølgende stigma.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke offerets feil TS, ofte ikke det mannlige offerets feil når han blir utsatt for blind vold heller. Men der er jo menneskelige rovdyr der ute, og man må ta sine forbehold ja.

Anonymous poster hash: 2a98b...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt... fullt påkledd...

å om jeg så hadde valgt å labbe naken gjennom hele byen så er det INGEN som har rett til å voldta meg. hvordan noen kan si noe slikt sjokkerer meg.. jeg kan til og med si at jeg har lyst til å ha sex med en mann men for så og ombestemme meg, å si nei jeg har faktisk ikke lyst til å ha sex likevel...å han har da fortsatt ikke lov å voldta.. Nei betyr Nei. uansett situasjon. at noen folk ikke kan skjønne det. man skal da kunne gå hvor som helst alene uten å bli voldtatt. det er alltid den som voldtar sin skyld uansett!



Anonymous poster hash: 920fe...880
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jajøss, en rekke forrykende gode ideer du kommer med her, gitt. Hadde sikkert vært voldsomt effektivt også, hadde det bare ikke vært kjent at de fleste voldtekter ikke er overfallsvoldtekter, og at disse overfallsvoldtektene heller ikke nødvendigvis går utover de lettkledde og fulle. Overfallsvoldtekter handler mer om makt enn om sex.

Med din tankegang tvinger du kvinner til å se på alle menn som potensielle voldtektsmenn. Om man trenger å legge seg i seng med en mann når man er full? Nei, selvfølgelig TRENGER man ikke det, men har man lyst til det, uten ha å ønske å ha sex med vedkommende så skal da faen meg det være greit? Hvorfor prøver du å legge fokus, skam og ansvar over på kvinnen i denne situasjonen, når vi heller kan sette søkelyset mot manglende oppdragelse av menn? Skal ikke de vite fra før av at nei er et nei, også fra en full kvinne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologene har forsket på hva som får en mann til å voldta: fellestrekket hos de fleste overgripere er at de tror kvinner egentlig vil bli voldtatt. Røff sex er jo en fantasi hos mange kvinner og menn vet dette. Men de klarer ikke å skille mellom fantasien, og den virkelige voldtekten. Om en kvinne blir voldtatt har mer med anledning å gjøre, enn at det er hennes egen feil. Dessuten vet vi ikke hvor mange samvittighetsløse småpsykopater som løper rundt der ute fritt.

Anonymous poster hash: 2a98b...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner blir ikke voldtatt pga at de har drukket eller pga hva de har på seg.

Kvinner blir voldtatt fordi noen voldtar dem.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinner skal få et ansvar for å forebygge voldtekter, da har vel også menn et ansvar i forhold til at de må forebygge seg selv fra å voldta en kvinne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...