Gå til innhold

Ønsker å gradere straffe rammen for voldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun mener det er stor forskjell på en overfallsvoldtekt og feks sove voldtekt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/psykiater-foreslaar-aa-gradere-voldtekter/a/10122534/

For noen mnd var det en artikkel om en gutt som fikk 3 års fengsel etter å han og ei jente sov ved sien av hverandre og han fant på det dumme å prøve å stikke fingeren inn i rumpa på jenta.



Anonymous poster hash: 03996...367
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Jeg er uenig. Man burde se hver sak hver for seg. Syns det blir helt feil å dele opp voldtektssaker på denne måten fordi opplevelsen og ettervirkningene er individuelle. I utgangspunktet så høres det jo verre ut å bli overfalt av en fremmed enn å bli voldtatt i fylla, men for den som sliter etter en såkalt sovevoldtekt så må det jo føles forferdelig at overgriperen ikke straffes mer fordi hun ikke ble "nok voldtatt".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tull og tøys. Og det hun sier blir ikke mer sant bare fordi hun er psykiater.



Anonymous poster hash: bf593...d3e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at politikerne innførte minimums straffer. Det er det som gjorde at eksempelet med gutten fikk så høy staff. Samtidig så må dommerne skylde seg selv. De har utdelt veldig lave straffer for voldtekter, spesielt overfallsvoldtekter.

I noen tilfeller er saken så grav at de hadde gitt livsvarig fengsel i mange andre land. I stedet henviser dommerne til tidligere straffer :

http://www.dagbladet.no/2011/11/11/nyheter/voldtekt/innenriks/18977617/



Anonymous poster hash: 03996...367
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at politikerne innførte minimums straffer. Det er det som gjorde at eksempelet med gutten fikk så høy staff. Samtidig så må dommerne skylde seg selv. De har utdelt veldig lave straffer for voldtekter, spesielt overfallsvoldtekter.

I noen tilfeller er saken så grav at de hadde gitt livsvarig fengsel i mange andre land. I stedet henviser dommerne til tidligere straffer :

http://www.dagbladet.no/2011/11/11/nyheter/voldtekt/innenriks/18977617/

Anonymous poster hash: 03996...367

Straffen for voldtekt bør i alle tilfeller være reell livstidsfengsling, uten mulighet for permisjon eller løslatelse. Noen gradering mhp soningslengde er derfor ikke nødvendig. Soningsforholdene kan imidlertid graderes, noen bør sone i full isolasjon, mens andre kan få lufting sammen med medfanger, enkelte kan etter hvert til og med tillates korte besøk av familie evt kommunikasjon via brev eller telefon.

Anonymous poster hash: ac57a...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell på overfallsvoldtekter og sove- eller festvoldtekter. I et særdeles stort antall av sakene så kan man ikke engang konstatere om det overhodet har vært et overgrep. Om man er med på sex i fylla og angrer seg dagen etter, så er det ikke nødvendigvis et overgrep; eventuelt hvis begge var beruset, hvem voldtok hvem?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Burde definitivt graderes. Det å suge pikken til en fyr som sover er ikke i nærheten av det samme at tre karer holder ham nede og bytter på å pule ham foran og bak uten glidemiddel mens de sparker ham i utstyret av og til.

"Beklager grov beskrivelse"

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig. Man burde se hver sak hver for seg. Syns det blir helt feil å dele opp voldtektssaker på denne måten fordi opplevelsen og ettervirkningene er individuelle. I utgangspunktet så høres det jo verre ut å bli overfalt av en fremmed enn å bli voldtatt i fylla, men for den som sliter etter en såkalt sovevoldtekt så må det jo føles forferdelig at overgriperen ikke straffes mer fordi hun ikke ble "nok voldtatt".

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i denne artikkelen. En overfallsvoldtekt kan ikke samnenlugnes ned en "voldtekt" der jenta, stupe full legger seg i senga sammen med en stupfull mann med relativt lite klær. Da har de på en måte satt standarden selv. Når det gjelder overfallsvoldtekter så synes jeg også at der kunne det blitt tatt hensyn til jentas oppførsel i straffeutmålingen. Går du hjem alene gjennom øde mørke områder, drita full, med skjørtet såvidt nedenfor rompeballene og med brystvortene såvidt dekket, så har du faktisk ikke tatt dine forhåndsregler. Du kunne gått sammen med noen, du kunne drukket mindre, du kunne kledd på deg mer, du kunne tatt taxi.

I alle andre forhold i samfunnet må man faktisk ta sine forhåndsregler. Man kan ikke drive skjødesløst rundt omkring uten å tenke. Går man ut vintertid i 20 minus i minikjole så skjønner man at man kan bli syk. Passer man ikke på et stearinlys kan det bli brann og man taper på forsikringen. I alle forhold må man ta seg i akt. Det samme burde gjelde voldtekt. Man TRENGER ikke gi seg faen. Vildtektsofre er hellige. Man kan ikke si et eneste negativt ord om dem, for de er ofre. Kjører man uten vinterdekk på glattisen blir man straffet. Fordi man er uaktsom.

Så ja, jeg er enig i gradering. Og hadde jeg fått bestemme hadde kvinnene også måtte ta litt mer ansvar selv for sine handlinger. Jeg legger meg ikke stupfull ilag med fremmede menn etter fest hvis jeg IKKE vil ha sex. Jeg går ikke hjem fra fest alene i minikjole hvis jeg ikke vil bli voldtatt. Det kalles å ta sine forhåndsregler.

Anonymous poster hash: 614fa...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Selvsagt er det forskjell på overfallsvoldtekter og sove- eller festvoldtekter. I et særdeles stort antall av sakene så kan man ikke engang konstatere om det overhodet har vært et overgrep. Om man er med på sex i fylla og angrer seg dagen etter, så er det ikke nødvendigvis et overgrep; eventuelt hvis begge var beruset, hvem voldtok hvem?

Er det ikke derfor man har rettsak i utgangspunktet? Hvis man ikke kan bevise at det har vært en voldtekt så er det vel heller ingen som blir dømt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt mange blir dømt uten bevis. Sånn må det nesten være. Man kan bli voldtatt av sin faste partner, og voldtekt gir ikke alltid konkrete spor.

Så rettsaker ender ofte opp å være balanseganger der man i større grad vurderer påstander og indisier, og i mindre grad baserer seg på objektive bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt mange blir dømt uten bevis. Sånn må det nesten være. Man kan bli voldtatt av sin faste partner, og voldtekt gir ikke alltid konkrete spor.

Så rettsaker ender ofte opp å være balanseganger der man i større grad vurderer påstander og indisier, og i mindre grad baserer seg på objektive bevis.

Det er ikke vanlig at en fast partner som benekter voldtekt blir dømt. Ihvertfall ikke hvis han er smart og ikke har samvittighet og empati.

De fleste slike saker blir henlagt etter bevisets stilling. Mitt inntrykk er at det har blitt litt vanligere de siste årene å dømme på grunnlag av indisier, men fortsatt blir de fleste saker henlagt hvis det ikke foreligger tilståelse eller helt konkrete bevis som med sikkerhet beviser at gjerningsmannen har gjort det han er anmeldt for/siktet for.

I saken min var det bevist at jeg hadde skader etter vold (blåmerker, ribbensbrudd og vevsskade/hevelse ved lungen som ga pusteproblemer). Politiet tok ut siktelse, men han nektet å ha mishandlet meg og påsto at noen andre hadde gjort det. Saken ble henlagt etter bevisets stilling av statsadvokaten, men politiet mente jeg burde søke voldsofferserstatning, og det fikk jeg. Politiet ga meg også voldsalarm. For meg var det viktigst å bli beskyttet og å bli trodd. Hvis han hadde fått fengselsstraff hadde han sikkert blitt enda farligere da han kom ut, for da hadde han hatt så mye å hevne. I saken min fokuserte politiet kun på fysisk vold, og ikke på ufrivillig sex, kanskje fordi vi hadde vært i et forhold, og at de derfor ikke regnet det som voldtekt selv om ufrivillig sex skjedde etter fysisk mishandling og trusler. Den gangen tenkte jeg heller ikke selv over at det var voldtekt og det kom liksom i skyggen av mishandlingen siden vold er mye verre enn ufrivillig sex siden han ikke brukte vold mot meg da han hadde sex med meg. Kanskje ikke så rart at politiet ikke fokuserte på det siden jeg ikke sa mer enn nødvendig om at vi hadde hatt sex, det var nesten litt skamfult å ha sex med en som nettopp har sparket, slått, dyttet meg, kastet meg mot veggen, vridd armene mine i vonde stillinger, holdt armen over halsen min og lugget meg. I avhørene fortalte jeg jo bare hva som hadde skjedd, og jeg nevnte aldri ordet voldtekt, for jeg kjempet ikke imot, fordi jeg var redd og fordi jeg visste at sex roet han ned. Men ifølge loven er det jo voldtekt hvis det skjer ved truende adferd, og det var absolutt truende atferd.

Dette ble et rotete innlegg, men poster det likevel. Det er lenge siden nå, men det påvirker meg fortsatt når jeg skriver om det.

Anonymous poster hash: a08ce...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Straffen for voldtekt bør i alle tilfeller være reell livstidsfengsling, uten mulighet for permisjon eller løslatelse. Noen gradering mhp soningslengde er derfor ikke nødvendig. Soningsforholdene kan imidlertid graderes, noen bør sone i full isolasjon, mens andre kan få lufting sammen med medfanger, enkelte kan etter hvert til og med tillates korte besøk av familie evt kommunikasjon via brev eller telefon.

Anonymous poster hash: ac57a...ea2

Fengsel løser ikke problemet. I USA har mange av verdens farligste gjenger oppstått på innsiden av fengslene som den meksikanske mafiaen. Hvis voldtektsmenn, drapsmenn og lignende skal få livstidsstraff, så vil situasjonen bare forverre seg.

Straff, rehabilitering og oppfølging er den beste løsningen. Få forbryteren tilbake til samfunnet, som en vanlig borger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fengsel løser ikke problemet. I USA har mange av verdens farligste gjenger oppstått på innsiden av fengslene som den meksikanske mafiaen. Hvis voldtektsmenn, drapsmenn og lignende skal få livstidsstraff, så vil situasjonen bare forverre seg.

Straff, rehabilitering og oppfølging er den beste løsningen. Få forbryteren tilbake til samfunnet, som en vanlig borger.

Der det er fare for gjengdannelser i fengselet, er nettopp slike tilfeller der fangene må isoleres slik at de aldri treffer endre mennesker enn fangevokterne. Dersom det blir praktiske problemer med lufting, kan jo dette gjennomføres om natta.

Anonymous poster hash: ac57a...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe fornuftig å høre angående voldtekt. Der flertallet av straffesakene er på et alvorlighetsgradsnivå knapt nok likt tagging på skoleveggen eller å gi noen buksevann. Det var da ikke uvanlig at en del av fjortisgutta drev å kjørte en pinne eller noe i baken på andre, enten det var gutter eller jenter. Vokna en gang på leirskole med at en tulling drev å strøyk meg på rumpa for å være morsom. Hadde han stukket en finger inni hadde jeg blitt rasende, men at han skulle få 3 års fengsel for det er jo latterlig. Den straffen er for høy for ugjerningen, og hvor mye skal samfunnet koste på seg å hevne en jentes stolthet? For det er bare en jente som kan innbille seg at en finger oppi rumpa er så ærekrenkende at gutten skal kastes på ei celle i årevis og koste samfunnet utallige midler for ikke å gjøre noe annet nyttig enn å være et symbol på hvordan kriminalitet mot kvinner er verre enn noe annet, samme hva ugjerningen handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av familien tuklet med meg og voldtok meg antakelig i søvne. Jeg har også opplevd en overfallsvoldtekt med vold og trusler. For meg var det første definitivt verst, selv om dette utspillet hevder at det er omvendt.

I jusen skal man også ta hensyn til hvilken skade offeret får, og da blir det meningsløst å gradere voldtekter, rett og slett fordi det er så individuelt. Voldtekt er voldtekt, overgrep er overgrep.



Anonymous poster hash: 0b9cb...0f1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Der det er fare for gjengdannelser i fengselet, er nettopp slike tilfeller der fangene må isoleres slik at de aldri treffer endre mennesker enn fangevokterne. Dersom det blir praktiske problemer med lufting, kan jo dette gjennomføres om natta.

Anonymous poster hash: ac57a...ea2

Hvor store skal fengslene være da? Kapasiteten er allerede sprengt. I tillegg er isolasjon en form for psykisk tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store skal fengslene være da? Kapasiteten er allerede sprengt. I tillegg er isolasjon en form for psykisk tortur.

Fengslene må gjøres større når alle voldtektsforbrytere skal sone livstidsstraff, men en del kan kompenseres ved å gjøre cellene mindre. 4-5 kvadratmeter burde klare seg for en enecelle med seng/brisk, toalett, en stol og et lite bord. De som ikke må sone i isolasjon, kan sone flere på ei litt større celle, f.eks 4 personer på 10 kvadratmeter til sammen.

Isolasjon regnes vel bare som tortur når fangene aldri ser andre mennesker, evt i tillegg må sone i stummende mørke. Møte med fangevokter én gang pr døgn ifm lufting må da klare seg.

Anonymous poster hash: ac57a...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradering høres veldig fornuftig ut. Det er en ting å bli voldtatt mens du var så påvirket av alkohol at du ikke en gang husker detaljene og en annen ting å bli overfalt og voldtatt, mens du er helt bevisst på det som skjer. En tredje ting er gruppevoldtekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bare komme fra en ikke-jurist og andre som er enig har ikke peiling. Slik bestemmelsen er i dag er nettopp poenget at det graderes ut fra alvorlighetsgrad og straffbarhet. Innføringen av minimumsstraff er imidlertid et problem da det har ført til at flere har blitt frikjent som burde ha blitt dømt.



Anonymous poster hash: 9db8a...b64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...