Gå til innhold

bare tre av ti tror på Gud.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ny måling viser at nesten ni av ti er medlem i statskirken, men bare tre av ti tror på Gud.

Delt i fire

Ifølge Aftenposten er Norges befolkning delt i fire jevnsstore grupper i trosspørsmål. Hver fjerde nordmann sier de verken tror på Gud eller høyere makter. En av fire sier de tror på en «høyere makt». Det tyder, ifølge professor Anne Stensvold, på at de verken definerer seg som kristne eller muslimer, fordi de velger bort «Gud».

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article620683.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så rart? Her meldes man jo inn i statskirken over en lav sko uten på noen måte og ha muligheten til å velge det selv.

Er det da noe rart at sju av ti av dem ikke tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

... og grunnen til at de fortsetter å være medlemmer i statskirka er at de ikke GIDDER å melde seg ut. Hadde det vært RV som holdt på med sånt, så hadde det blitt hyl og skrik.

Eller så tror man at man ikke blir begravet eller får lov å gifte seg hvis man tar et standpunkt og melder seg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og grunnen til at de fortsetter å være medlemmer i statskirka er at de ikke GIDDER å melde seg ut. (...)

De samme menneskene uttaler når de blir intervjuet til "5 på gaten" at:"Jeg vil at statskirken skal være som nå. Jeg gidder i hvert fall ikke betale noe for å være medlem". (hvis man må betale medlemsavgift til sitt trossamfunn etter en evt splitting av kirke og stat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og grunnen til at de fortsetter å være medlemmer i statskirka er at de ikke GIDDER å melde seg ut. Hadde det vært RV som holdt på med sånt, så hadde det blitt hyl og skrik.

Eller så tror man at man ikke blir begravet eller får lov å gifte seg hvis man tar et standpunkt og melder seg ut...

Men hvis man har meldt seg ut, da kan det vel ikke være noen mening i å ønske å bli begravd i vigsla jord heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel en del av de som melder seg ut av statskirken kristne også? Rett og slett fordi er enige i statskirkens budskap. Tenker da spesielt på medlemmer av mindre menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Men hvis man har meldt seg ut, da kan det vel ikke være noen mening i å ønske å bli begravd i vigsla jord heller da?

Nei, hvorfor skulle man ønske det? Problemet er at i Norge er det vanskelig å få tillatelse til å begrave noen noe annet sted. Det er mulig å la asken bli spredd over utmark, og det er mulig å søke om å bli begravet på egen eiendom dersom man har en bestemt tilknytning til området. Det er uansett snakk om en ganske byråkratisk prosedyre, men jeg håper at jeg som utmeldt av statskirken blir håndtert på en slik måte etter at jeg er død.

Vet det var en avsporing, men som man spør får man svar ;)

Ellers er ikke jeg heller overrasket over at det er et så stort avvik mellom statskirkemedlemmer og faktisk troende. Og jeg tror også det har en sammenheng at man blir innmeldt automatisk hvis en av foreldrene er innmeldt.

Men jeg tror ikke det kun er latskap som gjør at man ikke melder seg ut (selv om det ofte kan være det). For noen er det meningsløst å melde seg ut hvis man ikke melder seg inn et annet sted, ettersom pengene som da "faller utenfor" likevel fortsetter å gå til statskirken. I tillegg er det nok mange som ikke vet at de automatisk blir innskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...