Gå til innhold

Ikke døpt, konfirmert borgerlig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått høre at man automatisk skrives inn i statskirken når man blir født dersom en av foreldrene står der. Dette gjelder også for de av oss som ikke er døpt, eller for de som har hatt navnfest gjennom Humanetisk Forbund.

Vil dette da si at jeg står i Statskirken?? Selvom jeg hverken er døpt eller konformert kristelig? Noen som vet hvordan dette egentlig henger sammen?

Må jo plutselig kanskje ta stilling til om jeg vil melde meg ut, jeg nå... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er voksen skal du i prinsippet ikke stå som medlem i statskirken hvis du ikke er døpt. På grunn av mye rot da kirken fikk medlemsregister kan det være lurt å ta en telefon for å høre om du feilaktig står som medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Synes det er så rart, jeg! Gjelder dette for personer med annen religiøs bakgrunn også?

Har jo aldri slått meg en gang at jeg skulle stå i Statskirken. Men nå må jeg jo finne ut av dette.

Er det noen som vet hvordan jeg går fram for å få bekrefta/avkrefta om jeg står i statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at om du ikke er medlem av et annet trosamfunn når du er 15 år blir du automatisk meldt inn i statskirken.. (Er ikke helt sikker på at det er slik det fungerer, så ta det med en klype salt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Må si jeg synes det er merkelig at man må organisere sin tro for ikke å stå i Statskirken. Trodde i hvertfall man markerte et standpunkt når man velger å konfirmere seg borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal i teorien ikke være medlem av kirken i følge det jeg fant på kirkens nettsider (kirken.no):

Gjennom dåp blir man blir medlem av Den norske kirke.

Dessuten må man være bosatt i Norge eller være norsk statsborger i utlandet for å være medlem. Man kan ikke samtidig være medlem av Den norske kirke og av et annet trossamfunn i Norge. Personer som flytter til Norge, blir medlemmer av kirken ved dåp, eller ved innmelding, dersom de er døpt i deres hjemland.

Det finnes dessuten en del tilleggsbestemmelser om barns tilhørighet til kirken:

Udøpte barn under 15 år står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Står begge foreldrene utenfor kirken, tilhører ikke barnet Den norske kirke med mindre begge foreldrene gir uttrykk for ønske om dette.

Tilhørigheten til kirken opphører dersom foreldrene melder ønske om det til kirkebokfører (presten). Forutsetningen er at begge er enige om dette og at minst en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke.

Etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke.

Den som er over 15 år, kan selv melde seg ut av, eller inn i, Den norske kirke.

Medlemskap i Den norske kirke registreres i kirkebøkene i den enkelte menighet.

Fra 1.1.1993 samles kirkebøkenes opplysninger om medlemskap i Den norske kirke i det sentrale folkeregisteret.

Legg altså merke til det jeg har uthevet.

Men som noen nevner her har det vært mye rot med medlemskap i kirka. Folk som aldri har vært døpt har plutselig blitt medlem osv. Så kirken har gjort en feil hvis du er medlem, men du får ta en telefon for å sjekke. Begynner selv å lure på om jeg er medlem, selv om begge mine foreldre meldte seg ut på 70-tallet..

Jeg har også hørt om den ordningen at kirken fortsetter å få statstilskudd for utmeldte medlemmer så framt de ikke melder seg inn i et annet trossamfunn. Kan noen bekrefte om dette virkelig er sant? i såfall må jeg jo vurdere å kanskje melde meg inn i et muslimsk trossamf så ikke kirken skal få støtte (hvis jeg altså er reg som medl vel og merke). Avskaff hele statskirkeordninga sier nå jeg :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke døpt (og ikke konfirmert, på noen måte), Mamma er ikke med i Statskirken, men det er Pappa. Jeg er heller ikke med i noe annet trossamfunn eller HEF og har aldri vært med i Statskirken (har sjekket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morea, ikke innlogget

Jeg fikk også plutselig et brev fra mitt lokale sokn eller hva det nå heter i fjor om at som medlem hadde jeg stemmerett i et eller annet valg i kirken..

Jeg gikk jo fullstendig av skaftet.

Ikke er jeg døpt og ikke konfirmert. Det er mulig at min mor er medlem i statskirken, men min far er det ikke.

Sendte et meget krasst brev om at jeg ikke ville stå som utmeldt, men som "har aldri vært medlem" ): slette alle spor etter denne tabben. De ordnet det ganske kjapt, men jeg synes likevel at det er ille.

Det verste var at svaret kom fra min vennindes søte mamma som jobber i kommunen, og som jeg aldri kunne tenke meg å skrive et sånt brev "til".

Men det var jo nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke døpt og borgerlig konfirmert, og foreløpig har jeg måttet melde meg ut av statskirka 2 ganger. Og tilsynelatende er jeg fortsatt medlem, pga at jeg etter 2.utmeldelsen fikk brev fra kirka der det sto at siden jeg er medlem så har jeg stemmerett ved menighetsrådsvalget. Søstra mi er også medlem mot hennes vilje, men hun orker ikke å melde seg ut gang etter gang uten at det hjelper. Ganske frekt syns jeg siden ingen av oss har lyst til å støtte statskirka. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Fikk brev i posten i dag fra HEF om at en del medlemmer nok kommer til å få brev fra Brønnøysundregisteret om at de står oppført som medlem både i HEF og statskirken. Hvis man ikke svarer på brevet, så blir man stående som medlem i HEF, og strøket fra statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sendte nylig en mail og fant ut at jeg stod på medlemslista til Den norske kirke. Ettersom jeg verken er døpt eller innmeldt i Den norske kirke var dette en feil, og jeg ble strøket umiddelbart. (I følge hun jeg snakket med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan dere lese om rutinene for Den norske kirkes medlemsregister og hva som er problemet i deres tilfeller. Dessverre er det nok endel sommel mht. rapportering fra lokale instanser her....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Liten Tapir
Jeg sendte nylig en mail og fant ut at jeg stod på medlemslista til Den norske kirke. Ettersom jeg verken er døpt eller innmeldt i Den norske kirke var dette en feil, og jeg ble strøket umiddelbart. (I følge hun jeg snakket med.)

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka om jeg virkelig ble strøket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka om jeg virkelig ble strøket..

Hvordan da? Sende mail til dem igjen, og da komme til hun samme dama som skrev at jeg var strøket? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...