Gå til innhold

Hvorfor er du Human Etiker?


Gjest Hvorfor er du Human Etiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Nå ble vel han ekskludert, gjorde han ikke? Her står det litt om akkurat den saken og her kan du lese hva tidligere generalsekretær i Human-etisk forbund, Lars Gule, sier om saken.

Jo han ble ekskludert. Og akkurat dette fikk meg til å tenke på egenarten til HEF som livssyn. Jeg har hatt litt følelsen av at mange som er medlem av HEF er det fordi de vil ha skille mellom stat og kirke eller at de har vonde opplevelser fra statskirken, ikke fordi de nødvendigvis synes humanetikken som livssyn er så bra. Saken i Kristiansand viste jo en side av livssynet som jeg synes er positivt. Argumentasjonen fra begge sider viste også at det ikke er livssynet som er bestemmende for alles engasjement. Fædrelandsvennen hadde mye skriverier om dette. Som livssyn blir humanetikk også spennende når de deltar i dialog. Hvor samkjørte er human-etikerne som deltar i dialogprosjekter? Jeg har noen ganger synes som om deres bidrag til dialogen er mer personavhengig enn det som er tilfellet fra de andre samfunnene som deltar i dialogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo han ble ekskludert. Og akkurat dette fikk meg til å tenke på egenarten til HEF som livssyn. Jeg har hatt litt følelsen av at mange som er medlem av HEF er det fordi de vil ha skille mellom stat og kirke eller at de har vonde opplevelser fra statskirken, ikke fordi de nødvendigvis synes humanetikken som livssyn er så bra. 

Det er ikke det at man ikke finner livssynet bra at man ikke ser behovet for å organisere seg. Det er et livssyn som ikke nødvendigvis trengs å organiseres.

Jeg tror det er få mennesker i verden som kan ha problemer med human etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke det at man ikke finner livssynet bra at man ikke ser behovet for å organisere seg. Det er et livssyn som ikke nødvendigvis trengs å organiseres.

Jeg tror det er få mennesker i verden som kan ha problemer med human etikk.

Det var jo tydeligvis noen i Kristiansand som fikk problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at man ikke finner livssynet bra at man ikke ser behovet for å organisere seg. Det er et livssyn som ikke nødvendigvis trengs å organiseres.

Jeg tror det er få mennesker i verden som kan ha problemer med human etikk.

Det var jo tydeligvis noen i Kristiansand som fikk problemer.

Hvordan i all verden klarte du å trekke den konklusjonen? Leste du i det hele tatt atiklene det var linket til i mitt innlegg? Og om du gjorde, forstod du innholdet? Jeg må si at jeg har mine tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...