Gå til innhold

Hvorfor er du Human Etiker?


Gjest Hvorfor er du Human Etiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvorfor er du Human Etiker?

Mange her er visst medlem av Human Etisk forbund.

Hva er motivasjonen din for medlemsskapet?

Er det kampsakene eller livssynet i første rekke som gjør at du er medlem?

Vil du fortsette å være medlem hvis stat og kirke skiller lag?

Betyr ritene mye for dere?

Er konfirmasjonen som rite viktig uavhengig hva kirker og andre trossamfunn velger å gjøre med sine riter?

Hva er det med det Human Etiske livssynet som er verdifullt i ditt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg vil melde meg ut så fort vi har fått skilt kirken fra staten. Som fritenker har jeg intet behov for å være organsiert, da jeg ikke nødvendigvis har den samme basisen for å være humanist som andre humansiter. Akkurat nå er hef for meg bare en interesseorganisasjon for å skille kirke og stat.

Ellers er jeg en sekulær humanist fordi jeg er ateist og tror på mennesket og dets fornuft og erfaringer. Et menneske som er en del av naturen og som selv må stå til ansvar for hva det gjør. Et menneske som i fellesskap må stå til ansvar for moral og etikk, og ikke ser på dette som gudegitte normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg syns det er fint at en organisasjon arbeider for for eksempel at folk uten tro kan få en verdig begravelse, og hyggelige bryllup, og markering av livets andre merkedager, som fødsel/navnegiving og inntreden i de voksnes verden, uten å være henvist til kirkelige rom og ritualer.

Jeg vil ikke at det skal være salmer og andakt i min begravelse bare fordi det er det eneste som er tilgjengelig. Det vil stå i kontrast til meg og mitt liv, og føles helt feil for mine venner og familie. Jeg vet at human-etisk forbund har gravferdstalere, og at familien kan henvende seg dit i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at en organisasjon arbeider for for eksempel at folk uten tro kan få en verdig begravelse, og hyggelige bryllup, og markering av livets andre merkedager, som fødsel/navnegiving og inntreden i de voksnes verden, uten å være henvist til kirkelige rom og ritualer.

Jeg vil ikke at det skal være salmer og andakt i min begravelse bare fordi det er det eneste som er tilgjengelig. Det vil stå i kontrast til meg og mitt liv, og føles helt feil for mine venner og familie. Jeg vet at human-etisk forbund har gravferdstalere, og at familien kan henvende seg dit i en slik situasjon.

Betyr livssynet til Human Etisk Forbund noe eller er det de ikke religiøse ritene du ønsker?

Hva om staten hadde ansatt mennesker til å ta seg av ikke-religiøse riter? Hadde du da hatt behov for HEF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är inte medlem i HEF men jag förstår poängen med att vara det.

Att stödja en icke religiös organisation och genom sitt medlemsskap visa för de efterföljande vad man vill ska ske vid en begravningscermoni.

Här i Sverige är det ofta så lätt att man tar en kyrklig cermoni även om den avlidne inte är medlem i någon kyrka - bara för att det är vanligast. Här finns inget alternativ liknande HEF som har förslag på alternativa riter. De anhöriga är hänvisade till begravningsbyrån och deras ev. kunnskap och erfarenhet kring detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Signerer Elfridas innlegg.

Jeg kan også stå inne for HEF sitt livssyn og etikk, og deres arbeid for å skille kirke og stat. Jeg er glad for at det finnes en interesseorganisasjon for dem av oss som ikke er religiøse, og som ønsker å ha det som standpunkt - for jeg synes det er minst like viktig som for en f.eks kristen å være medlem i en menighet.

Hadde ikke HEF eksistert, så måtte jeg nok ha meldt meg inn i Hedningesamfunnet eller noe sånt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg er ikke medlem. Men jeg kunne kanskje vært det, fordi jeg er agnostiker. Jeg vet ikke om noen andre steder der en som meg har en "definisjon". Som jeg vet så kan du være ateist eller agnostiker der, det hører til under human etisk forbund, eller hunam etikk? Alikevel så er det rart at så og si alle som sier de er human etikere kaller seg ateister? Ville ikke ha meldt meg inn av den grunnen..

Det vil si at jeg lurer på om mange som sier de er humanetikere, eller medlem av humanetiskforbund er klar over at agnostikere er en stor del av denne "kategoriseringen"?

Endret av chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Betyr livssynet til Human Etisk Forbund noe eller er det de ikke religiøse ritene du ønsker?

Hva om staten hadde ansatt mennesker til å ta seg av ikke-religiøse riter? Hadde du da hatt behov for HEF?

Det er ikke livvsynet til Human etisk forbund som gjør at jeg er medlem, og det kommer ikke en ferdig pakke som sier 'her er ditt livssyn' som man må slutte seg til fordi om man er medlem. Jeg er enig i mye at det humanismen står for, men det er jo ikke noen religion, heller en filosofi som har flere retninger, og som sådan ikke en ting man er nødt til å være enig i. Men som nevnt, jeg er enig i mye, særlig at vi skal ta valg basert på medmenneskelighet og fornuft heller enn et sett regler som står i en gammel bok.

Jeg er også medlem fordi jeg er for å skille stat og kirke, og for å få kristen forkynnelse ut av skolen. Jeg ergret meg gjennom 9 års kristendom i grunnskolen, og fikk ikke fritak fordi foreldrene mine ikke ville at jeg skulle ha fritak. Selv etter at jeg var konfirmert borgerlig, og utmeldt av statskirken (det kan man velge selv fra man er 15) måtte jeg ha kristendom på skolen. Å bli pådytta historier man ikke tror på, og gå på gudstjenester man ikke har ønsket å gå på, å pugge trosbekjennelsen, osv osv er ikke særlig gøy når man faktisk ikke er kristen. Mye har nok endret seg på 15 år men det er fremdeles en del å ta tak i, blant annet har vel norsk skole fremdeles en kristen formålsparagraf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Det vil si at jeg lurer på om mange som sier de er humanetikere, eller medlem av humanetiskforbund er klar over at agnostikere er en stor del av denne "kategoriseringen"?

Det er jeg helt sikker på at i hvert fall Human-etisk forbund er klinkende klar over, og jeg kan ikke se at det er noe problem, Hvis du ser litt på HEF sin hjemmesider finner du litt om forskjellen mellom agnostikere og ateister. Likheten er jo at begge gruppene ikke har noen religion, den ene fordi de mener at det ikke kan finnes noen guder, den andre fordi de mener at vi ikke kan vite om guder finnes eller ikke, og derfor heller ikke vite noe om dem og hva de evt måtte mene om hvordan man skal leve.

De aller fleste religiøse er ateister når det gjelder andre guder enn sin egen/egne. Gud kan eksistere, men ikke Shiva eller Tor. Så der har agnostikere et poeng syns jeg - de avviser ikke at guder kan eksister, de bare slår fast at vi ikke kan vite noe om dem.

Tillegg: Hjemmesidene til HEF http://www.human.no/

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere fortsette å være medlemmer i hef dersom statskirka blir oppløst og medlemstallet der synker til 20 prosent?

Hvis staten får et apparat som sørger for nøytrale livsriter?

Og all religion blir tatt ut av skolen?

Vil livssynet humanetikk binde dere til forbundet uavhengig av hva som skjer med samfunnet? Vil dere fortsette med konfirmasjon selv om majoriteten velger bort denne riten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste religiøse er ateister når det gjelder andre guder enn sin egen/egne. Gud kan eksistere, men ikke Shiva eller Tor. Så der har agnostikere et poeng syns jeg - de avviser ikke at guder kan eksister, de bare slår fast at vi ikke kan vite noe om dem.

Tillegg: Hjemmesidene til HEF  http://www.human.no/

Jeg tror du også har forskjellige ateister: du har de kategoriske som ikke tror på noe som helst, og så har du de som tar utgangspunkt i eksisterende gudstro og ikke finner dem sannsynlige, da de bare er mennesket forsøk på å forklare det uforklarlige. Og da fryktelig få klarer å være sanne agnostikere (og tvile på absolutt alt i livet) så tar de i et standpunkt på at en ren gjetning på en ligning du ikke kjenner med stor sannsynlighet er feil, da det vil finnes uendelige løsninger på en ligning du enda ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere fortsette å være medlemmer i hef dersom statskirka blir oppløst og medlemstallet der synker til 20 prosent?

Hvis staten får et apparat som sørger for nøytrale livsriter?

Og all religion blir tatt ut av skolen?

Vil livssynet humanetikk binde dere til forbundet uavhengig av hva som skjer med samfunnet? Vil dere fortsette med konfirmasjon selv om majoriteten velger bort denne riten?

Selv er jeg allerede konfirmert og har ikke planer om å konfirmere meg mer ;)

Om mine barn vil konfirmere seg er opp til dem, ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er humanetikk for meg fritenkning, og nei jeg ser ingen grunn til å organisere en slik filosofi, da du fort kan ende opp med å gjøre de samme feilene som religioner gjør: dogmatisere filosofien. Tankene og refleksjonene er mine, ikke humanetikkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg kommer til å være medlem selv om kirke og stat blir skilt, religionsundervisningen forsvinner eller blir helt nøytral i skolen, om de så får gjennomslag for alle sine saker, og medlemstallet i kirken synker til 0, så kommer jeg fortsatt til å være medlem.

Konfirmasjon velger ungdommen selv, som en har sagt før. Jeg skal heller ikke konfirmere meg noe mer. Begravelsen min ønsker jeg uansett at HEF skal ta seg av, fordi jeg tror at selv om staten kommer med et livssynsnøytralt alternativ, så vil ikke det bli like godt som HEF sitt tilbud.

Det som er så fint med HEF, er at de ikke forfekter "den rette lære", men heller mener at folk får velge selv mtp om de tror, ikke tror eller ikke vet hva de skal tro ;) Man kan liksom være seg selv i HEF, uten å få en manual å forholde seg til (jfr Bibelen), annet enn norsk lov selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes HEF virker skikkelig dogmatiske. Å se på mennesket som det høytstående og å fornekte mulighetene for at det finnes "noe" der, som vi ikke kan forklare, synes jeg er svært arrogant. Deres syn på både mennesker, natur og filosofi er svært materialistisk. De har sine "ti bud" etter FN's menneskerettigheter (ikke at det er gærent, men jeg kaller dem nå "FN-religionen" jeg da). Sjøl om jeg ikke er veldig religiøs, ville jeg aldri meldt meg inn i HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes HEF virker skikkelig dogmatiske. Å se på mennesket som det høytstående og å fornekte mulighetene for at det finnes "noe" der, som vi ikke kan forklare, synes jeg er svært arrogant. Deres syn på både mennesker, natur og filosofi er svært materialistisk. De har sine "ti bud" etter FN's menneskerettigheter (ikke at det er gærent, men jeg kaller dem nå "FN-religionen" jeg da). Sjøl om jeg ikke er veldig religiøs, ville jeg aldri meldt meg inn i HEF.

Hef fornekter ikke at det finnes noe der. Ellers er vel mennesket mer høytstående enn resten av skaperverket i de fleste religioner da vi er skapt i guds bilde, og har en særegen posisjon i universet.

Ellers er ikke mennesket noe høytstående i humanismen. Tror du har misforstått litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes HEF virker skikkelig dogmatiske. Å se på mennesket som det høytstående og å fornekte mulighetene for at det finnes "noe" der, som vi ikke kan forklare, synes jeg er svært arrogant. Deres syn på både mennesker, natur og filosofi er svært materialistisk. De har sine "ti bud" etter FN's menneskerettigheter (ikke at det er gærent, men jeg kaller dem nå "FN-religionen" jeg da). Sjøl om jeg ikke er veldig religiøs, ville jeg aldri meldt meg inn i HEF.

Definisjon på dogmatisk: dogmebundet; trangsynt, ensidig, unyansert.

HEF benytter seg ikke av hellige bøker eller dogmer, noe du kan lese mer om på forbundets side.

Jeg siterer fra siden: VIKTIGE VERDIER

Verdi-etikken legger vekt på de verdier vi legger til grunn for våre valg av handlinger. Vi trekker fram som viktige verdier som forbindes med menneskerettighetene eller de sivile frihetsverdiene:

rettssikkerhet og respekt for enkeltmenneskets privatliv, rett til å bestemme over sitt eget liv

respekten for liv og helse

respekten for folkestyret eller demokratiet

at alle skal behandles likt uansett kjønn, hudfarge, etnisk bakgrunn, religion og livssyn eller politisk oppfatning

Dette er hva jeg forbinder med humanetikere, ikke det du, Diktern, prøver å fremstille dem som.

Og ja, jeg ville fortsette å være medlem selv om stat og kirke blir atskilt, med stort sett de samme grunnene som Bjørnsdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fremstår HEF som ganske trangsynt.

De debattinnleggene jeg har lest fra Levi Fragell er noen ganger så snevre at de minner i stilen om de visse fanatikere skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor det er slik at hver gang noen nevner hvilket trossamfunn de tilhører så er det ALLTID noen som må komme å fortelle hvor trangsynt, grusomt og bakvent dette trosmønsteret er og hvor fjerne medlemmene er?

Det er ingen som tvinger dere til å være medlemmer, men er det så vanskelig å akseptere at andre kanskje har funnet sin plass der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...