Gå til innhold

hvordan melde meg ut


Gjest Binna

Anbefalte innlegg

Dersom du ikke er døpt trodde jeg at Statskirka fikk støtte for deg så lenge du ikke tilhører et annet trossamfunn, men jeg skal ikke påstå noe.

Jeg tror at det er slik at om du er døpt og så melder deg ut av statskirka så vil den få støtte for deg så lenge du ikke melder deg inn et annet trossamfunn. På den annen side kan dette være en myte, men det er hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skjerm utlogget
Jeg tror at det er slik at om du er døpt og så melder deg ut av statskirka så vil den få støtte for deg så lenge du ikke melder deg inn et annet trossamfunn. På den annen side kan dette være en myte, men det er hva jeg har hørt.

Det er en myte. Statskirken er en del av statsapparatet og derfor følger ikke midlene enkeltmedlemmer på samme måte som det gjør hos medlemsstøtta trossamfunn. Melder du deg ut fjernes du fra statskirkens lister og dette er de listene stortinget og regjeringen legger til grunn for sine vedtak. Når penger skal bevilges for eksempel til stillinger eller kirkebygg så er det antall medlemmer i sognet som ligger til grunn. Der er ikke utmeldte med. På kirkens hjemmeside er det en egen link til offentlig informasjon om kirkens finansiering.

Pr dags dato i Norge har vi ikke kirkeskatt. Kirkens får heller ikke statstøtte på samme måten som andre samfunn får ved at det regnes pr. hode. Kirkens bevilgninger skjer på flere plan.

Statlige stillinger er storting og regjerings ansvar. Kirken har også ansatte på kommunalt plan, og hvordan dette finansieres er avhengig av kommuneøkonomi. Noe av kirkens økonomi styres av kirkefond hvor eierskapet er under utredning i forbindelse med eventuelt skille fra staten. Noe er avhengig av politisk sammensetning i storting og kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...