Gå til innhold

Liberale Religiøse


Gjest King James VI

Anbefalte innlegg

(treeningheten er essensen i kristendommen).

Treenigheten var noe som ble bestemt at man skulle tro på under kirkemøte i nikea. Før det så var det mange av jesu tilhengere som ikke så på ham som noe annet enn en mann av kjøtt og blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treenigheten var noe som ble bestemt at man skulle tro på under kirkemøte i nikea. Før det så var det mange av jesu tilhengere som ikke så på ham som noe annet enn en mann av kjøtt og blod.

Men de kan ikke kalles kristne (kristen, følgere av kristendommen: trosform som har sitt utgangspunkt i personen Jesus Kristus, og som anerkjenner ham som den avgjørende gudsåpenbaring i historien )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treenigheten var noe som ble bestemt at man skulle tro på under kirkemøte i nikea. Før det så var det mange av jesu tilhengere som ikke så på ham som noe annet enn en mann av kjøtt og blod.

Så da var det altså de som var med i kirkemøtet i Nikea som bestemte hva Jesus selv uttalte til disiplene sine også da. Og da kan en ikke, etter din mening, stole på at Jesus eksisterte i det heletatt, siden alt bare ble bestemt i Nikea?

Men harmonerer det med den vitenskapen du tror på?

Er det ikke bevist at Jesus eksisterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus sa da aldri at han var en del av treenigheten ?

Nei det er så vit jeg vet men jeg kan ta feil ikke bevist at Jesus eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var det altså de som var med i kirkemøtet i Nikea som bestemte hva Jesus selv uttalte til disiplene sine også da. Og da kan en ikke, etter din mening, stole på at Jesus eksisterte i det heletatt, siden alt bare ble bestemt i Nikea?

Men harmonerer det med den vitenskapen du tror på?

Er det ikke bevist at Jesus eksisterte?

Jo. Ifølge historikerne så er det høyst sannsynlig at Jesus levde. Han har blitt dokumentert fra andre hold enn bibelen også. bl.a. annet Tacitus.

Hva Jesus sa til sine disipler derimot er jo nedskrevet lenge etter at han døde. Det at evangeliene inneholder en viss fri diktning i tillegg til hva som faktisk hendte er jo ingen hemmelighet.

Uansett.. Har du allerede glemt den diskusjonen vi hadde rundt dette temaet ifjor KR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus sa da aldri at han var en del av treenigheten ?

Nei det er så vit jeg vet men jeg kan ta feil ikke bevist at Jesus eksisterte.

Joh.14,26: Men talsmannen, DEN HELLIGE ÅND, som Faderen skal sende I MITT NAVN, han skal lære dere alt og minne dere om alt jeg har sagt dere.

Ap.gj.1,5: For Johannes døpte med vann, men dere skal om noen få dager døpes med DEN HELLIGE ÅND.

Dette kunne ikke Jesus ha sagt hvis han ikke var Guds sønn og en del av Treenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oppgitt over dumme kristne
Så da var det altså de som var med i kirkemøtet i Nikea som bestemte hva Jesus selv uttalte til disiplene sine også da.

Hva slags motivasjon har folk som diskuterer på nettet når de legger ord i munnen på andre debattanter? Såkalte "lunatic fringes" er en utrolig billig og barnslig måte å diskutere på. Som å diskutere politikk med en høyreradikal amerikaner.. "Så du mener sykeforsikring skal gjelde for alle?? Du mener vel vi alle burde konvertere til kommunismen??"

"Du er for abort? Så da er det altså ok å gå rundt å drepe barn i barnehager også da."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...