Gå til innhold

religion


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda, hvis alle hadde hatt samme religion, og praktisert den.....

Men akkurat det er vel å være litt vel opptimistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James VI

Jeg synnes det er en litt naiv tanke...F.eks Sovijetunionen var en ateistisk stat og de startet fult av kriger og grussomheter..Pol Pot regime i kamodija eller thailand vel det var der nede var vel så vit jeg vet ateistiske de og de samme med Kina og Nord Korea alle de har startet fult av kriger og gjort grussome grussome ting,

Det er viktig og huske på at det er ikke religionene som starter krigene det er menneskene i dem. Det er en grov mistolkning av skriftene. Leser man faktisk det som står i alle relgiøse skrifter så forbyr alle vold. Problemet er det at mennesket kan ikke leve i fred og forsoning.

Så jeg synnes det er rett og slett alt for enkelt og si at hadde det ikke vært religion så hadde det ikke vært krig blir feil. Jeg kan gå med på at det hadde vært mindre kriger men det ville fremdels vært kriger

Jeg er uenig i din mening men skal til min død forsvare din rett til og si det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel krig har det jo alltid vært fra så langt tilbake og hvis du ikke trodde på Gud/kristendommen da ja da ble jo du halshogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James VI

Og går du litt tilbake i tid igjen vil du finne de som ble halshoggd fordi de var kristne av de romerske keiserene. Som så på seg selv som Guder

Jeg er uenig i din mening men skal til min død forsvare din rett til og si det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Betty Boop
Joda, hvis alle hadde hatt samme religion, og praktisert den.....

Men akkurat det er vel å være litt vel opptimistisk?

Eller pessimistisk alt etter fra hvilken vinkel man ser det.

En annen løsning kunne jo være å vise hverandre respekt. Noe som nødvendigvis måtte innebære at ingen forsøkte å tvinge sin tankegang (religion) på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James VI

Det finnes bare en måte og ungå krig på og det er rett og slett at alle mennesker dør. Da vil det faktisk 100 `% sikkert bli fred og aldri krig.

Jeg er uenig i din mening men skal til min død forsvare din rett til og si det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så naiv at du tror det hadde vært fred uten religioner ? Så lenge det er gale folk der ute så er det krig og dette har ingenting med religioner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Eller pessimistisk alt etter fra hvilken vinkel man ser det.

En annen løsning kunne jo være å vise hverandre respekt. Noe som nødvendigvis måtte innebære at ingen forsøkte å tvinge sin tankegang (religion) på andre.

Det hjelper lite å vise respekt for andres religion, når enkelte tolker sine skrifter dithen at de havner hos gud når de dreper andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trust me: hadde de ikke sagt at det var en gud de sprengte seg for så hadde det vært noe annet igjen. Sprø folk har alltid unnskyldninger for å gjøre noe. Hva med alle andre drap her i verden - er dette også noe religion skal få skyld for ? Synes det er veldig enkelt å ha en religion som syndebukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Enig med det Maddy, men jeg tror vel at hadde mistolkning av skriftene vært en synd ville det vært mindre krig. Men jeg tror ikke verden ville blitt stort bedre uten religion, men kanskje bedre uten enkelte religioner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synnes det er en litt naiv tanke...F.eks Sovijetunionen var en ateistisk stat og de startet fult av kriger og grussomheter..Pol Pot regime i kamodija eller thailand vel det var der nede var vel så vit jeg vet ateistiske de og de samme med Kina og Nord Korea alle de har startet fult av kriger og gjort grussome grussome ting,

Det er viktig og huske på at det er ikke religionene som starter krigene det er menneskene i dem. Det er en grov mistolkning av skriftene. Leser man faktisk det som står i alle relgiøse skrifter så forbyr alle vold. Problemet er det at mennesket kan ikke leve i fred og forsoning.

Så jeg synnes det er rett og slett alt for enkelt og si at hadde det ikke vært religion så hadde det ikke vært krig blir feil. Jeg kan gå med på at det hadde vært mindre kriger men det ville fremdels vært kriger

Forbyr alle religioner vold? Tror ikke det gitt... ta en titt i det gamle testamentet, så finner du andre opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest King James VI

Hoved grunnlaget er fred..Problemet er at folk tar bibelen helt bokstavelig og det tror jeg ikke man skal.

Men uansett og gi religionen skyllen for volden er idiotisk..Siden det er menneskene og ikke relgionen utfører volden.

f.eks har Relgionene Kristendommen eller Islam eller Hindusime noen gang alene kommt og slått eller banket deg opp eller startet kriger?

Jeg er uenig i din påstand men skal til min død forsavre din rett til og si det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoved grunnlaget er fred..Problemet er at folk tar bibelen helt bokstavelig og det tror jeg ikke man skal.

Men uansett og gi religionen skyllen for volden er idiotisk..Siden det er menneskene og ikke relgionen utfører volden.

f.eks har Relgionene Kristendommen eller Islam eller Hindusime noen gang alene kommt og slått eller banket deg opp eller startet kriger?

islam bedriver hellig krig, og det har kristendommen gjort også..

jeg mener også og huske at det i GT står at den som blander ditt og datt og ikke holder hviledagen hellig også videre skal slås ihjel...så joda... det står der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James VI

Det er ikke Islam eller Kristendommen som driver på med hellige kriger. Det er menneskene i disse religionene.

Jeg er uenig i din påstand men skal til min død forsvare din rett til og si det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synnes det er en litt naiv tanke...F.eks Sovijetunionen var en ateistisk stat og de startet fult av kriger og grussomheter..

Så lenge vi har store organiserte absolutte religioner vil de alltid kunne brukes til å misbruke folket. Religionen i seg selv er harmløs, og bare noen ord i bøker, men den har et potensiale til å misbrukes.

Ateismen i kommunismen ble ikke brukt til dette formål. Kommunismen ble brukt til dette formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...