Gå til innhold

Åsatro...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen åsatroerer her? Er litt nyskjerrig for jeg har en venninne som har meldt seg inn i åsatrosamfunn og jeg måtte bare le når hun fortalte det...Hvordan kan noen bare begynne å tro på Odin og Tor liksom, alle vet jo at det er oppdikta så hvorfor?

Ikke misforstå, jeg respekterer alle livssyn men jeg skjønner bare ikke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen åsatroerer her? Er litt nyskjerrig for jeg har en venninne som har meldt seg inn i åsatrosamfunn og jeg måtte bare le når hun fortalte det...Hvordan kan noen bare begynne å tro på Odin og Tor liksom, alle vet jo at det er oppdikta så hvorfor?

Ikke misforstå, jeg respekterer alle livssyn men jeg skjønner bare ikke...?

Hvordan vet man at åsatro er oppdiktet og ikke f.eks kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å tro på ting i verden i dag uansett.

Men man kan ta et valg! Hva VIL man tro på, hva slags verdier vil man at livet skal bestå av? Er man enige med verdiene i åsatrua, og ser symbolikken i gudene, har jeg ingen problemer med at man melder seg inn i et slikt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er åsatru mer (eller mindre) oppdiktet enn andre religioner? Det er da en mytologi som strekker seg langt bakover i tid, og som folk i vår lille del av verden trodde like fast på som andre tror på Buddha eller Jesus.

Jeg tror ikke det er mange som bokstavelig talt tror på Odin & co lenger, men som soleil~noir sier; det er symbolikken og verdiene man tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen seriøst TROR at det er Tor med hammeren som kjører over himmelen når det lyner og tordner, må jeg bare le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
At noen seriøst TROR at det er Tor med hammeren som kjører over himmelen når det lyner og tordner, må jeg bare le av.

Og Jesus er selvfølgelig Guds sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er symbolikken og verdiene man tror på."

riktig, svært få av dem tror på tor og odin som reelle figurer, men noen gjør også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
"det er symbolikken og verdiene man tror på."

riktig, svært få av dem tror på tor og odin som reelle figurer, men noen gjør også det.

Helt riktig. Jeg er selv Åsatro, men jeg tror ikke av den grunn at det er Tor med hammeren som skaper torden. De ulike gudene i den norrøne mytologien representerer krefter i naturen og mennesket selv...

Man kan lese mer om dette på åsatrofellesskapet Bifrost sine hjemmesider.

Til års og fred

Embla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her ligger i at eventyrene om æsene er for konkrete, og skildrer gudene som menneskelige skikkelser. Det kan kanskje ha fungert i middelalderen, men fungerer ikke i 2006. Skal en religion få gjennomslag i 2006 i Norge, må den ha en kjerne som er mye mer åpen for abstrakte tolkninger. Det er godt mulig at en trodde gud var en mann når bibelen ble skrevet, men dette var ikke verre en at det er mulig å glatte over med litt abstrakte tenkemåter. De mest konkrete bildene i bibelen er det ikke vanlig at kristne intellektuelle tror på i dag. Så jeg ville tro at venninen din har meldt seg inn som protest eller for moro skyld, fordi trossamfunn får støtte. Jeg innbiller meg at folk som tror fundamentalistisk bokstavelig på sånne konkrete bilder fra åsatro og bibelen, rent statistisk er dummere enn gjennomsnittet av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Det er godt mulig at en trodde gud var en mann når bibelen ble skrevet, men dette var ikke verre en at det er mulig å glatte over med litt abstrakte tenkemåter. De mest konkrete bildene i bibelen er det ikke vanlig at kristne intellektuelle tror på i dag.

Og akkurat det samme kan man si om åsatro, man ser på de mytologiske fortellingene som symboler fremfor konkreter. Noen tror på gudene som konkrete skapninger, mens andre ser dem også som metaforer. Men jeg har ennå til gode å høre åsatruere som faktisk tror at Tor ramler over himmelen med bukkene sine.

Og å si at du ingen åsatruere er oppriktige er nokså respektløst ovenfor andres religion. Jeg tror nok det gjennomsnittlige Bifrost-medlemmet er mere oppriktig i sin tro enn det gjennomsnittlige medlemmet av statskirka, som i stor grad står der pga latskap og mangel på standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å si at du ingen åsatruere er oppriktige er nokså respektløst ovenfor andres religion.

Ja.. so? Er det kritikkverdig å ikke ha respekt ovenfor andres religion?

Jeg tror nok det gjennomsnittlige Bifrost-medlemmet er mere oppriktig i sin tro enn det gjennomsnittlige medlemmet av statskirka, som i stor grad står der pga latskap og mangel på standpunkt.

Ja, og det er mer skremmende med Bifrostmedlemmer oppriktige i sin tro, enn med folk som generelt gir faen og lar være å melde seg ut av kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.. so? Er det kritikkverdig å ikke ha respekt ovenfor andres religion?

Ja, og det er mer skremmende med Bifrostmedlemmer oppriktige i sin tro, enn med folk som generelt gir faen og lar være å melde seg ut av kirken.

Skremmende? På hvilken måte er dette skremmende?

Det er faktisk ikke mange som ser på mytene som en lærebok, eller noe i retning av en bibel. Det er knapt noen som tror på gudene som vesener av kjøtt og blod. Som noen nevnte tidligere i forumet er det SYMBOLIKKEN som teller.

For mange av oss går dette mer ut på at vi liker den norrøne filosofien. Måten å behandle andre på og at vi ønsker å holde liv i vår gamle kulturarv. I for eksempel 'Håvamål' finner man mange gode råd og retningslinjer som i høyeste grad er aktuelle i 2006.

I tillegg har åsatroen et langt mer humant kvinnesyn enn de 3 største monoteistiske religionene i verden kan skilte med. Så spesielt primitivt er dette livssynet ikke (jeg trekker frem dette da vi i disse dager får gjentatte bevis på hvor intollerante visse grupper er).

Jeg synst det er mer skremmende å høre deg påstå at vi bifrost-medlemmer er mindre intelligente enn andre. Til opplysning gikk jeg ut av videregående med en sterk 5 i snitt på vitnemålet.

Jeg tror derimot ikke du kan skilte med en utpreget høy intelligens da du svarer på et spørsmål fra en annen debattant med replikken :"Ja...so...?". Ut fra dette begynner jeg å lure på om du enten er 15 år gammel, eller rett og slett er av en umoden og furten natur.

Du spør om det er kritikkverdig å ikke ha respekt for andres religion. Og mitt svar til dette er nei. Jeg mener at folk må få lov til å mene akkurat hva de vil om hvilken religion de måtte ønske.

Det som derimot ER kritikkverdig er at du stempler oss hedninger (åsatroere) som dumme og lite reflekterte. Dette er ensbetydende med mangel på respekt, eller god gammeldags folkeskikk om du vil.

Til års og fred

Embla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synst det er mer skremmende å høre deg påstå at vi bifrost-medlemmer er mindre intelligente enn andre. Til opplysning gikk jeg ut av videregående med en sterk 5 i snitt på vitnemålet.

Jeg tror derimot ikke du kan skilte med en utpreget høy intelligens da du svarer på et spørsmål fra en annen debattant med replikken :"Ja...so...?". Ut fra dette begynner jeg å lure på om du enten er 15 år gammel, eller rett og slett er av en umoden og furten natur.

Du spør om det er kritikkverdig å ikke ha respekt for andres religion. Og mitt svar til dette er nei. Jeg mener at folk må få lov til å mene akkurat hva de vil om hvilken religion de måtte ønske.

Det som derimot ER kritikkverdig er at du stempler oss hedninger (åsatroere) som dumme og lite reflekterte. Dette er ensbetydende med mangel på respekt, eller god gammeldags folkeskikk om du vil.

Til års og fred

Embla

Hihi.. Så mye prat om sterk 5er i snitt, intelligens osv, og så har du blankt oversett at "gjest" kan være to helt forskjellige personer. Det trenger da ikke være samme "gjest" som skrev "Ja..so?" og "åsatroere er dumme" Intelligence is such great fun. 5er i snitt..ja.. Mensamedlem også? Vant du abelkonkurransen? Kjemiolympiaden? :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten ting til frk. Embla:

"gjest" over sa:

Jeg innbiller meg at folk som tror fundamentalistisk bokstavelig på sånne konkrete bilder fra åsatro og bibelen, rent statistisk er dummere enn gjennomsnittet av befolkningen.

At en enkelt åsatroer har høy intellektuell kapasitet, er ikke noe argument for at åsatroere generelt er dumme. Dessuten er det mulig å være intelligent og samtidig schizofren. Jeg mener, det fins folk som tror det blir kaldere hvis vi fyrer i peisen (!) , folk som hører stemmer, folk som ser syner, med og uten dop.

Dessuten snakker gjest og du om to helt forskjellige ting. Å like symbolikken, forelske seg i attributter etc, er ikke det samme som å ha en fantasi om vesener som sloss med hammer, bukker, torden og hva faen det nå er. Sier du at du er fan av åsatro, har du satt en merkelapp på deg, hvor du må leve med det folk assosierer med åsatro. At du egentlig ikke tror, men bare digger fantasiene er da en individuell tilpasning som ikke er åpenbar. Så ikke hiss deg opp fordi du og en eller annen gjest snakker forbi hverandre.

Ellers er sterk 5er bra. Å være mensa medlem er bra. Å få nobelprisen er bra. Men å kaste dømmekraften sin på båten fordi en hisser seg opp over en dust internett-inlegg- det er lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neida. Dømmekraften min er helt ok den. Jeg er hissig av natur, men var ikke spesielt "krigersk" når jeg skrev det innlegget. Det hele er faktisk et resultat av at jeg kjedet meg...noe jag faktisk gjør nå også. Det er hardt med søndag ;)

Når alt kommer til alt så er det slik at noen tror, andre gjør ikke. Og jeg vil ikke si at det har noe med manglende dømmekraft, sviktende intelligens eller mentale problemer å gjøre. Slikt finner man som regel nok av i samfunnet, uavhengig av livssyn. At visse mennesker derimot har lettere for å havne i klørne på andre mennesker med ikke fullt så uskyldsrene intensjoner er jo dessverre også et faktum...

Til års og fred

Embla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen seriøst TROR at det er Tor med hammeren som kjører over himmelen når det lyner og tordner, må jeg bare le av.

Tja. På hvilken måte er det mer latterlig enn at Moses(eller hvem det nå var) delte Rødehavet eller jesus angivelig gikk rundt og helbredet mennesker og selv sto opp fra de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt så er det slik at noen tror, andre gjør ikke. Og jeg vil ikke si at det har noe med manglende dømmekraft, sviktende intelligens eller mentale problemer å gjøre. Slikt finner man som regel nok av i samfunnet, uavhengig av livssyn.

Til års og fred

Embla

Hei, jeg er gjesten som skrev intelligens-innlegget. Jeg tror du misforstår litt her. Jeg snakker ikke om å tro i sin alminnelighet, påstår ikke at tro generelt har noe med intelligens å gjøre. Men hvordan en tror mener jeg kan si noe om intelligens. Det hadde vært interessant å IQ teste menigheter og klassifisere etter halleluja-faktor, og fundamentalisme. Jeg er i hvert fall ikke like skråsikker som deg.

Men nå hadde jeg kun en lav 5er i snitt da. Så da har nok du rett allikevel. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...