Gå til innhold

Meningen med livet


Gjest Trolletrine

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
meningen med livet er å skape nytt liv

Mener du at livet til mennesker som ikke kan få barn ikke har noen mening?

Endret av Fighter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen mening med livet?

Du sier: Vi fødes og dør,

men er der et mål med det hele,

en hensikt med alt det vi gjør?

Jeg kjenner en mening med livet.

Det er at du gjør din plikt

i stort og i smått mot din klasse -

i handling, i tanke og dikt.

Det er at du aldri gir efter

for løfter om laurer og lønn,

men trossig og hatefull kjemper

for rettferd og fred for din sønn.

Ti selv har du intet å håpe.

Lykken er ikke for deg.

For fremtidens slekt skal du åpne

en bedre og lysere vei.

Jeg kjenner en mening med livet.

Det er i de navnløses hær

å kjempe for arbeiderklassen

med tanke og sang og gevær.

(Rudolf Nilsen)

Nei, jeg er ikke enig, men jeg tenker på det diktet hver gang jeg hører spørsmålet.

og når det gjelder opphavsretter, kjære moderatorer, så er dette diktet så vidt jeg vet frigitt pga alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Vi har blitt til ved tilfedigheter og evolusjon. Vi er ikke enestående; Hvis det finnes en "mening" med livet vil det i såfall være å utvikle naturen/evolusjonen videre. Hvorfor skulle naturen bare stoppe opp med mennesket som det høyeste utviklede vesenet? Vi er nok bare et ledd i den videre utviklingen. Det tror jeg er vår "mening" med livet.

Ang selvmord; Mennseker og skorpioner er de eneste skapningende som (etter det vi vet) kan ta livet sitt med vilje. Det er jo litt kult, da. Skorpioner er kule dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes total selvbevissthet er totalitert også. Hvem har noen gang funnet det dypeste i seg selv, som i alle andre ting? Når skal du håpe på at du vet alt om deg selv. Hvorfor skal det mirakuløst stoppe bare ved deg selv. Kanskje du syntes det, men jeg syntes ivertfall det ikke virker noe logisk. Det er jo ikke bare meg i verden. Hvordan skal jeg i så fall overbevise nettopp deg om det? At du overbeviser meg om at jeg skal finne min egen mening er nettop det, en felles mening. Du motsier deg selv så vidt jeg ser.

Dersom jeg mener at MIN mening med tilværelsen er å glede meg selv, og DU mener din mening med livet er å glede andre. Hvordan er da det en totalitær opplevelse av hva som er meningen med livet?

Hvem snakker forresten om å finne det dypeste i seg selv her? Det er kun snakk om å finne en mening med tilværelsen, så vidt jeg kan se. Dersom du ikke klarer å finne dette for deg selv uten å, som du uttrykker det, "vite alt om det selv" så skjønner jeg at du har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..og dessuten så kan vel ens personlige oppfatning av meningen med livet forandre seg gjennom livet, kan det ikke?

I det hele tatt er hele problemstillingen en menneskeskapt hypoteste, basert på at mennesker er nyskjerrige og ønsker bevissthet og kunnskap om alt rundt oss. Ettersom vi ikke vet nok, så stiller vi slike meningsløse spørsmål. Kanskje vi heller burde bry oss om hva vi gjør i livet i forhold til de som lever her nå, fremfor å opphøye alt til en total mening med alt liv på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din mening med livet da? :) Hvis jeg får spørre... :sjenert:

Det som gir meg mening i livet er alle jeg er glad i. :)

Jeg er altså ikke kynisk bestandig ;)

Og å være slik jeg synes at et menneske bør være. Når jeg får det til gir det også mening. Greier ikke alltid det da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at livet til mennesker som ikke kan få barn ikke har noen mening?

ike nødvendigvis, men jeg tror vi er her for å videreføre livet/evolusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt til ved tilfedigheter og evolusjon. Vi er ikke enestående; Hvis det finnes en "mening" med livet vil det i såfall være å utvikle naturen/evolusjonen videre. Hvorfor skulle naturen bare stoppe opp med mennesket som det høyeste utviklede vesenet? Vi er nok bare et ledd i den videre utviklingen. Det tror jeg er vår "mening" med livet.

Ang selvmord; Mennseker og skorpioner er de eneste skapningende som (etter det vi vet) kan ta livet sitt med vilje. Det er jo litt kult, da. Skorpioner er kule dyr.

:overrasket: er de kule fordi de kan begå selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ikke noen mening! Det er bare vi menneskene som går rundt og funderer på sånt. Vi skal, som alle andre skapninger på jorden, holde livet i gang, føre artene videre. That's it. Overleve, spise og knulle

Er faktisk veldig enig i dette. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Meningen med livet er forskjellig fra person til person tror jeg. Hva man ser på som viktig og hva som gir livet mening. For meg er det de små tingene som gjør livet verdt å leve. Å ha de jeg elsker rundt meg, å se bladene skifte farge, sitte ute å se på tordenværet, lukten sommerkveldene har, høre lyden av gresshoppene på kvelden, høre en sang jeg har gode minner til, kose meg under teppet med en god bok og en kopp varm kakao når vinteren setter til. Slike ting gir meg mening i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange variasjoner i meninger om hva meningen med livet er.

Og jeg skal føye til enda en versjon:

Min mening med livet er å prøve å leve slik som Jesus Kristus vil at jeg skal leve.

Dette er ikke bare lett, men du verden hvor mye lettere livet blir når en prøver.

Jeg har levd flere tiår uten Jesus, men som kristen har livet endret seg totalt til det bedre, selv om jeg hadde det bra før også.

Så for meg er det en god mening i å formidle dette til andre.

Det som jeg liker aller best, er når mennesker som ikke er kristne, kommer til oss og vil ha hjelp fordi de vet at vi er kristne. Da får livet virkelig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...