Gå til innhold

Hvordan lære hunden å gjøre fra seg ute?


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Gjest princess123

Hei!

Jeg har kanskje postet dette under feil kategori, men jeg fant ikke noe mer passende. Og hunder er jo tross alt fullverdige familiemedlemmer :fnise:

Kjæresten min og jeg skal få oss en valp i August, ei cavalier jente. Jeg lurer på hvilke metoder dere andre hundeeiere har brukt for å lære hunder å ikke tisse og bæsje inne? Har vokst opp med hund, men jeg var så liten når vi lærte han sånt..

Det jeg tenker er at jeg blir litt morsk i stemmen og sier fyy når hun tisser/bæsjer inne, samtidig som hun får masse skryt og kos (kanskje godbit i starten) når hun gjør det ute, slik at hun forstår forskjellen, og lærer hvor sånt er greit og ikke.

Jeg er helt klar over at jeg må regne med litt sånt inne i starten også, og det overlever jeg, men det er viktig for meg å venne henne av det såklart. Er jo ingen hemmelighet at valper tisser mye inne.

Endret av princess123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ALDRI kjefte på en valp når den tisser/bæsjer inne. De har null kontroll på dette før de blir eldre (type året) Vær nøye med å observere valpen. Ta den med ut HVER gang den har spist, drukket, lekt og sovet. Dette kommer til å ta tid og mange hunder er ikke husrene før de er nærmere 8-9 måneder, noen senere. Så her gjelder det å være tålmodig. Les deg opp på rasen, lytt til rådene du får av oppdretter og KOS deg, valpetiden er helt herlig og den er fort over.



Anonymous poster hash: fd427...712
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelene med å bli morsk i stemmen om hunden gjør fra seg inne er at den ofte ikke skjønner at det var det at den gjorde fra seg INNE som var feil, men rett og slett tror det er feil å gjøre fra seg.

Det ender derfor ofte opp med at hunden dermed heller går å gjemmer seg for å gjøre fra seg.

Foreslår heller å rose og belønne når hunden gjør fra seg ute. Og overser om den gjør feil og gjør det inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ros den masse når den gjør fra seg ute. Som de andre skriver, må dukke skjenne på den om den bæsjer eller tisse inne. Da tror den bare at den må gjemme seg, at det er galt å gjøre fra seg, og man oppdager bæsj i senger, bak gardiner m.m. Om den er uheldig og gjør fra seg inne, så gir man det ikke noe oppmerksomhet. Man bærer den rett ut, så den forbinder det med å bæsje/tisse med å være ute.

Regn med at det tar litt tid. Vår hund var fire måneder før den ble husren. Uhell hendte i blant etter det også.

Siden vi roste den sånn når den tissa, er den fremdeles veldig stolt når den tisser :)

Anonymous poster hash: 19a4a...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut med valpen hver gang den har spist, sovet og lekt. Vi gikk ut iallfall 1 gang i timen da vi hadde valp. Litt styr, men hvis dere er flinke til dette kan den bli fortere husren. Men uhell kommer til å skje uansett siden den har veldig dårlig blærekapasitet. Da er det å løfte opp og løpe ut! Ikke nødvendig å kjefte.

Tips: fjern teppene og kjøp inn et lager med tørkepapir!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut med valpen hver gang den har spist, sovet og lekt. Vi gikk ut iallfall 1 gang i timen da vi hadde valp. Litt styr, men hvis dere er flinke til dette kan den bli fortere husren. Men uhell kommer til å skje uansett siden den har veldig dårlig blærekapasitet. Da er det å løfte opp og løpe ut! Ikke nødvendig å kjefte.

Tips: fjern teppene og kjøp inn et lager med tørkepapir!

Noen blir kjappere husrein slik, jeg må fremdeles ut ganske så ofte å han er tippet rundt 6 mnd, han vet hvordan han gir beskjed men av og til så virker det som om han bare driter langt faen i det å gjør fra seg og tisser inne likevel om han holder på med noe spennende .. :laugh:

Anonymous poster hash: 2415c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier, IKKE kjefte. Ville du kjefta på en baby som bæsja når bleia var tatt av? De har ikke kontroll og heller ikke noe som helst grunnlag for å forstå at det er feil.

Men ja, masse skryyyyt når hun gjør det ute. Godbiter og vill jubel! :hoppe:

Ta ut ofte, vi gikk ut én gang i timen, noen ganger oftere. Hvis du, som vi, bor i blokk og ikke rekker hele veien ut før hunden tisser, kan du løfte henne rolig opp og snu henne opp ned, og holde henne opp ned (altså med magen opp, da stopper tissingen) til du kommer et sted der hun kan tisse, og så sette henne rolig ned. Vi måtte gjøre dette fordi han tissa i gangen og heisen hvor det var teppegulv. Så kan du kjøpe "UrineOff" som du kan spraye på flekker og som fjerner lukt. Vår hund bæsja aldri inne, så akkurat den delen vet jeg ikke så mye om, men det går vel på det samme, ta ut når hun har spist, lekt og sovet.

Kan i samme slengen anbefale bøkene "100% positiv hverdagslydighet", "På Talefot med hunden " og YouTube-videoer med Victoria Stilwell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din gjør fra seg inne, så ignorer det og tørk opp. IKKE kjeft. Derimot når de gjør fra seg ute så roser du masse!

Ser mange bruker metoden av å ta valpen i nakkeskinnet og presse snuten ned i tisset dens. Barbarisk, stakkars valp... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Takk for mange bra tips! :)

Tror jeg forklarte meg feil angående "kjeftingen".. Det jeg mente var å si feks "neei fyyy", eller "nei, valborg daa" osv med en oppgitt stemme. Men når dere sier det virker det bedre å bare ikke gi henne noe oppmerksomhet for det, slik at hun ønsker å gjøre det ute for å få kos, skryt og godbit :-)

Og eelsker videoene med Victoria Stilwell!! Den dama er rå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips! :)

Tror jeg forklarte meg feil angående "kjeftingen".. Det jeg mente var å si feks "neei fyyy", eller "nei, valborg daa" osv med en oppgitt stemme. Men når dere sier det virker det bedre å bare ikke gi henne noe oppmerksomhet for det, slik at hun ønsker å gjøre det ute for å få kos, skryt og godbit :-)

Og eelsker videoene med Victoria Stilwell!! Den dama er rå!

Hunder skjønner ikke norsk, så å si neeei med oppgitt stemme vil ikke funke. Ros og godbit når den gjør noe riktig vil derimot funke.

Gå et hundekurs. Der lærer du korrekt bruk av stoppord. Ofte bruker man stopp, da nei likner for mye på hei (hunden blir forvirret). Du bare ødelegger stoppordet om du bruker det feil.

Anonymous poster hash: 19a4a...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir kjappere husrein slik, jeg må fremdeles ut ganske så ofte å han er tippet rundt 6 mnd, han vet hvordan han gir beskjed men av og til så virker det som om han bare driter langt faen i det å gjør fra seg og tisser inne likevel om han holder på med noe spennende .. :laugh:

Anonymous poster hash: 2415c...a64

Vår er nå 10 mnd og sier fra når han må ut, meen hvis det kommer folk på besøk og han girer seg opp pga det så hender det at han skvetter på gulvet :s Han har også rukket å markere på fredslilja og klesvasken en gang, hehe.. Men men, kjekt med hund er det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips! :)

Tror jeg forklarte meg feil angående "kjeftingen".. Det jeg mente var å si feks "neei fyyy", eller "nei, valborg daa" osv med en oppgitt stemme. Men når dere sier det virker det bedre å bare ikke gi henne noe oppmerksomhet for det, slik at hun ønsker å gjøre det ute for å få kos, skryt og godbit :-)

Og eelsker videoene med Victoria Stilwell!! Den dama er rå!

Hei! Viktig å huske at dette er en hund, ikke en baby :laugh: Så den type språk vil den ikke forstå noe av. Vil også anbefale deg å gå på kurs og lære litt om hunder, flokkdyr, hvordan de kommuniserer med hverandre etc. Vi har hatt stor nytte av dette. Har vært på både valpekurs og grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at den mest vanlige alderen for en valp å bli mer eller mindre stueren er faktisk 4-6 mnd. Noen blir det mye raskere, og noen bruker et år på det uten at det betyr at man gjør noe feil. Dette sier jeg fordi det er veldig mange som etter noen uker med denne tissetreningen føler at det ikke hjelper, og begynner med nye metoder som kjefting. De er rett og slett ikke klar over at valpen ikke er fysisk og mentalt moden nok enda.

Noen tror at så snart hunden klarer å holde seg natten igjennom, så betyr det at den burde klare å holde seg i timesvis på dagtid også, men sånn fungerer det ikke. Selv om den klarer å sove en hel natt uten uhell, så må den ut hele tiden mens den er våken. Etter soving, etter mat, etter drikking og etter lek. Å måtte gå ut med valpen minimum en gang i timen i starten er vanlig (bortsett fra når de sover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husk at en valp alltid gjør fra seg etter at den har spist eller sovet. vær på vakt når den våkner/har spist.bær den ut omgående og ros den så mye du orker når den er ferdig. etter gjentatte ganger vil den gi deg et tegn når den vil ut på do.aldri kjeft på den eller som mange andre gjør:stapp snuta ned i dritten.det er det værste jeg ser og gjør meg pisst off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Man skal vel ikke ta den ut rett etter den har spist/drukket? Det går jo ikke så fort igjennom kroppen? Hva med etter en halvtime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke ta den ut rett etter den har spist/drukket? Det går jo ikke så fort igjennom kroppen? Hva med etter en halvtime?

Jo, rett etter den har spist/drukket. Fordøyelsessystemet til en valp fungerer annerledes enn en voksen hund og er i konstant bevegelse. Med en gang den "fyller" på vil det komme avføring/tiss. Har hatt mange kull på mine hunder oppover de siste 20 årene og har observert dette fra dag 1. Du sparer deg mye frustrasjon og får hunden fortere husrein ved å ta den med ut hver gang den har spist/drukket, lekt, sovet, vært aktiv

Anonymous poster hash: fd427...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lady.In.Heels

Jo, rett etter den har spist/drukket. Fordøyelsessystemet til en valp fungerer annerledes enn en voksen hund og er i konstant bevegelse. Med en gang den "fyller" på vil det komme avføring/tiss. Har hatt mange kull på mine hunder oppover de siste 20 årene og har observert dette fra dag 1. Du sparer deg mye frustrasjon og får hunden fortere husrein ved å ta den med ut hver gang den har spist/drukket, lekt, sovet, vært aktiv

Anonymous poster hash: fd427...712

Ok, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...