Gå til innhold

Pelsen til Bichon Havanais og lignende hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må le av hunden vår. Hun begynner å bli stor og pelsen større!

Når jeg grer henne så ser jeg hvilket omfang av pels hun har!

Mengder på mengder.

Hun er rene borrelåsen når vi går ute...;)

Men det er faktisk ganske så koselig med dette pelsstellet også!! :):blomst:

Har noen gode råd og tips?

Klipper dere hunden?

Jeg ser for eksempel at det sikkert kan være fordel å klippe pelsen på bena, rundt øynene o.l?

Jeg bader henne ca hver 2-3 uke. og prøver å føne, uten alltid å lykkes med dette.

Tips mottas med stor takk da jeg jo ønsker det beste.



Anonymous poster hash: 02736...b88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt klippe hunden ned, så kort som mulig i sommerhalvåret, littegrann lengre på vinteren. Hunden har ingen verdens glede av langt hår, og så lenge håret ikke gjør annet enn å begrense hunden i fysisk aktivitet, lek og utfoldelse, så er det bare å finne frem klippemaskinen. Den slags pels krever vel hyppig børsting og stell uansett, men stellet tar iallefall mye kortere tid når hunden er nedklippet.



Anonymous poster hash: d5504...e5e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi har en Bichon Frise og hun klipper han. Ellers får han jo skikkelig lang og tykk pels. På sommeren er han nesten helt kort. Lettere å klippe de for da slipper du floker osv. Når han er langhåret må han gres så og si hver eneste dag. Klumper og floker i pelsen kommer fort hvis ikke. Så er det jo best for hunden at du klipper han/hun. Hun klipper ikke pelsen på hodet. Kun stusser øyenbryna som noen ganger henger ned foran øynene.

Endret av smalls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg havanais, men vurderer å skaffe meg en. Jeg så for meg at det måtte være veldig varmt om sommeren for bikkja, men leste at dersom du barberer/klipper pelsen, blir den mer ullen, og den varmeregulerende funksjonen som pelsen har blir ødelagt? Arrester meg gjerne om jeg tar feil altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke meg at noe ødelegges i pelsen kun ved å klippe den, altså. Høres ulogisk ut.

Vi har Havanais, og jeg klipper den helt ned. Å gre hunden annenhver dag (minst!) synes jeg er forferdelig krevende. Ikke liker den det heller. Dessuten drar den jo med seg halve skauen inn i sommerhalvåret, og hauger av snøballer i vinterhalvåret, så når den likevel ikke skal stilles ut synes jeg derfor det er like greit å holde den kort. Den trives godt med det, det er helt tydelig. :)



Anonymous poster hash: 0cda7...3a1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd.

Jeg skal få henne klippet.

Det er fint å prøve dette uansett :)

Anonymous poster hash: 02736...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også vår Havanaise helt kortklippet!

Orker ikke alt styret med knuter i pelsen.

Bader henne en gang i uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :) Utstillingsfolket kommer sikkert til å se rart på deg, men det er nå en gang viktigere for en hund å kunne boltre seg fritt i skogen uten å bli hindret av pelsen, enn å løpe venstresvinger i utstillingsringen og ha lengst mulig hår fordi det er "pent". (Ingenting vondt om utstilling i seg selv, jeg stiller min korthårshund en gang i året omtrent, men om jeg måtte velge mellom komfort i hverdagen og pen utstillingsfrisyre, så ville valget vært lett).

Du bør sikkert kjøpe et dekken til kalde og/eller våte dager, men det får du se an og finne et med god passform når hunden er klippet.

Anonymous poster hash: d5504...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sikkert kjøpe et dekken til kalde og/eller våte dager, men det får du se an og finne et med god passform når hunden er klippet.

Anonymous poster hash: d5504...e5e

Jepp, ettersom pelsen til bichonen ligner mer på hår er den ikke like vannavstøtende som pelsen til andre hunder. Bichoner kan derfor bli lettere forkjølet enn andre hunder dersom de blir våte og kalde.

Anonymous poster hash: 09d3e...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere også noen tips til hvordan lære hunden å venne seg til hårføneren?

Det har ikke vært noen stor suksess til nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon frise og en bichon havanaise.

Begge bader ofte og blir fønet (heter det fønet?). Jeg bruker en god balsam når jeg bader dem,

og føner dem helt tørr, da slipper jeg for mye floker i pelsen.

Det finnes en spray fra plush puppy som en kan sprøyte på dem for at skitt ikke skal feste seg så godt.

Tips til føning....

Jeg begynner å føne bak på hunden, for å venne dem til føneren og bråket. En kan jo og gi godbiter underveis, for å roe dem ned. Men d viktigste er jo å være bestemt, ikke la hunden bestemme når seansen er over.

Og til slutt lurer jeg litt på hvorfor noen skaffer seg hunder med mye pels, når dem ikke orker pelsstellet?

Det finnes jo så mange raser med kort pels....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon frise og en bichon havanaise.

Begge bader ofte og blir fønet (heter det fønet?). Jeg bruker en god balsam når jeg bader dem,

og føner dem helt tørr, da slipper jeg for mye floker i pelsen.

Det finnes en spray fra plush puppy som en kan sprøyte på dem for at skitt ikke skal feste seg så godt.

Tips til føning....

Jeg begynner å føne bak på hunden, for å venne dem til føneren og bråket. En kan jo og gi godbiter underveis, for å roe dem ned. Men d viktigste er jo å være bestemt, ikke la hunden bestemme når seansen er over.

Og til slutt lurer jeg litt på hvorfor noen skaffer seg hunder med mye pels, når dem ikke orker pelsstellet?

Det finnes jo så mange raser med kort pels....

Takk for tips. Vi må jobbe mer med føning.

Jeg synes som sagt at pelsstell er hyggelig også, men vil prøve klipping hovedsakelig for å se om hunden trives bedre nå om sommeren.

Hun elsker skogen og er som en borrelås. Går stadig rundt med noen småkvister på kroppen .)

Kanskje en ide å prøve kort nå i sommer og la det så gro ut igjen.

Det gjør ikke meg noe å bruke tid på pelsen, men det loer seg under bena ved selen og blir fort klumper.. Dette finner jeg vanskelig å unngå. Særlig fordi hun har sele på seg så mange timer om dagen for tiden. Jeg vil helst ikke bruke halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lurt å ikke bruke for mye halsbånd.

Det sliter på pelsen, og kan gi skader i nakken til hunden.

Det finnes en sprey en kan ha på pelsen som gjør at skitt ikke fester seg så mye i den.

Tror det er K9 som har den, men jeg husker ikke hva den heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Barberer ned hele bikkja. Og når pelsen kommer ut igjen grer vi daglig, samt bader han en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme rase og bader hver 7.-10. dag, sistnevnte er det virkelig gått litt på overtid altså.

Føner aldri, tørker bare godt med håndkle.

Kort klipp sommertid og litt lenger "valpeklipp" på vintertid.

Anonymous poster hash: 9f95f...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...