Gå til innhold

Har så vondt av naboens kanin...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i rekkehus, og naboen fikk kanin i vår. Den er plassert i hjemmesnekret bur med inn/utsyn kun i front, og buret står så langt ut i hagen som overhodet mulig, mot en trafikkert vei.

Buret er ikke stort. Sikkert akkurat nok til at den får tatt to små kaninhopp. Jeg ser aldri at noen koser med den, og stadig vekk ramler vannflaska ned (den er plassert fra utsiden).

Jeg har sendt melding til nabo et par ganger om vannet, og også sagt den kan få hoppe litt i hagen vår som er inngjerdet. Vi forsøkte imidlertid å ta den ut i sommer, men den torde ikke komme bort til oss (pluss at jeg er redd den kan hoppe over gjerdet).

Jeg synes så fryktelig synd på den kaninen at jeg får vondt i magen hver gang jeg går ut på min egen veranda. Den bare ER, og jeg skjønner strengt tatt ikke hva naboen SKAL med den kaninen.

Hadde det ikke vært for at jeg har hunder her hjemme hadde jeg vært truende til å kidnappe den.

Tør ikke skrive mer meldinger til nabo heller (for jeg har klaget på et par andre ting tidligere).

Hva gjør man med sånt egentlig? Skulle gjerne sett at den var hos noen som brydde seg. Den er alene over flere dager innimellom også og bare sitter der i buret sitt...

:(

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kidnapp den og gi den til noen som kan ta vare på den.



Anonymous poster hash: 77d4c...edc
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kidnapp den og gi den til noen som kan ta vare på den.

Anonymous poster hash: 77d4c...edc

Den tanken har slått meg opptil flere ganger...

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken har slått meg opptil flere ganger...

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Vel er bare til å gjøre det, de kan ikke vite at du har stjålet den.. kan godt være den har funnet en måte og rømme på.

Et dyr fortjener ikke å leve på den måten, om du stjeler den gjør du en utrolig bra gjerning selvom det kan være dumt å lyve for naboen din.

Anonymous poster hash: 77d4c...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kidnappe den er veldig korttenkt. Hva gjør du når naboen skaffer seg en ny uka etter?

Nei, det var dét. Får vel bare gro meg et par og si ifra hva jeg mener. Evt høre om det er en sak for dyrebeskyttelsen.

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var jeg for øvrig i naboens hage, plukket opp vannflasken, ga kaninen nytt vann og en stor gulrot. Jaggu satt ikke naboen i stua gitt. Håper h*n så meg.

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så trist at sånne mennesker skal ha dyr, men det varmer hjertet mitt at det finnes sånne mennesker som deg! Men er en vanskelig situasjon. Må evt si i fra hva du mener eller evt kidnappe den. En kanin som står ute i en hage, ved en vei kan hvem som helst plutselig ta. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så trist at sånne mennesker skal ha dyr, men det varmer hjertet mitt at det finnes sånne mennesker som deg! Men er en vanskelig situasjon. Må evt si i fra hva du mener eller evt kidnappe den. En kanin som står ute i en hage, ved en vei kan hvem som helst plutselig ta. :)

Jo, men så var det dét som Nefertiti sa. Jeg er like langt om de skaffer seg en ny...

I sommer var de forresten borte en ukes tid. Da tok de faktisk kaninen med seg. Må vel ha vært den lykkeligste uka i kaninens liv :(

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Kanskje du kan høre med din lokale dyrebeskyttelse? Vet om noen, som hadde reist ut sporenstrek og "fillerista" naboen din.

Stakkars lille nin :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men så var det dét som Nefertiti sa. Jeg er like langt om de skaffer seg en ny...

I sommer var de forresten borte en ukes tid. Da tok de faktisk kaninen med seg. Må vel ha vært den lykkeligste uka i kaninens liv :(

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Ja, er jo dessverre det som er problemet :( Håper du finner ut av det i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vell gjerne lei den hvis de ikke tar vare på den og da er det ikke så sannssynlig at de får ny. Jeg hadde tatt den!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snakke med naboen på en hyggelig og saklig måte? Jeg vet det er vanskelig når det gjelder dyremishandling, men folk blir lett sure når det gjelder sånne ting, og så går det ut over dyra enda mer. Jeg tror ikke disse folkene vanskjøtter kaninen sin med vilje. Jeg skammer meg når jeg tenker på hvordan våre kaniner hadde det. De var "tilleggskjæledyr" som bodde i stallen ved siden av hestene. Det var helt poengløst at vi hadde dem, og de fikk absolutt ikke alt de trengte. Mest fordi vi ikke visste hva de trengte. Det var ignoranse og ikke ondskap som gjorde at våre kaniner hadde det sånn. Hadde du spurt meg den gangen, så hadde jeg sagt de hadde det bra. De hadde et par kvadratmeter, de hadde utebur og inneboks, noen ganger fikk de hoppe løse i stallen, sikkert ti ganger i løpet av livet deres fikk de løpe løse ute, de hadde mykt underlag å ligge på, mat og vann. Men de var omtrent totalt isolerte, det ble tidvis fuktig og kaldt selv med varmelampe, de hadde sikkert muskelsvinn og depresjoner av lite bevegelse og monoton hverdag, and the list goes on. Vi tenkte rett og slett ikke, og ante ikke hva en kanin trengte. Vi var ikke slemme, men dumme. Hadde noen skjelt oss ut den gangen hadde vi ikke lært noe av det, vi hadde bare blitt forvirret eller sinte.

Prøv å prat med dem om hva en kanin trenger, ikke anklagende, men hyggelig. Kanskje gi dem en kaninbok eller to som et slags gratulerer-med-kjæledyr-gave. Si gjerne at hvis de skal bort så må de bare spørre deg om du kan være kaninpasser. Det kan hende de rett og slett ikke skjønner at en kanin ikke kan være alene noen dager.



Anonymous poster hash: 79038...9fb
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lei den vet jeg ikke. De gjorde seg jo så veldig flid med det buret. Malte det for ikke lenge siden så det skulle stå i stil med hagen også (plutselig var det grønt).

Men... Jeg har fylt opp vann utallige ganger, meldt naboen osv og også gitt beskjed om at de bare må slippe den i hagen vår når ikke bikkjene er ute.

Har hatt en diskusjon med samboer, og jeg heller mot å kvinne meg opp til en lengre melding om hva jeg synes samt spørsmål om det er meningen om at den skal stå der hele vinteren.

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: kidnapp den.

Om de i det hele tatt orker å skaffe seg en ny, så kidnapper du den også, tviler på at de etter dette vil skaffe seg en ny med mindre de får et mer skikkelig bur.



Anonymous poster hash: 77d4c...edc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det er fint å bry seg om dyr, men det er faktisk naboens kanin, og så lenge det ikke er åpenbart kritikkverdige forhold så har du ingenting med å stadig løpe inn i naboens hage og sjekke hvordan kaninen har det.

Kansje sjekker de også vannflaska regelmessig? Vet du hvor lenge det var siden den datt ned?

Hvorfor skal de måtte kose med den for at du er fornøyd? Kanskje er det en kommende søndagsmiddag?

Jeg setter det litt på spissen for å provosere, men poenget er at du ødelegger forholdet til naboen fullstendig om du skal overvåke naboens kaninhold på den måten.

Om du blir sjenert av lyder, lukt eller annet, eller om det er åpenbart kritikkverdige forhold (da snakker vi ikke om manglende utsikt, det er en fordel for kaniner at det er nett bare på en vegg, ingen trekk) så kan du varsle mattilsynet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Eller kjøp "Den store kaninboka" og legg den anonymt i postkassa og håpe at de leser denne :P Er i hvert fall en veldig god bok om kaniner og kaninhold og burde være et minimum å lese denne før man skaffer seg en nin.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner skal ikke stå ute slik, og de skal heller ikke være alene. Hva om noen hadde satt en hund i et bur slik hele året? Faen også, jeg blir så forbanna. Ring mattilsynet eller ta den!



Anonymous poster hash: afaca...8c7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Hadde noen kidnappet mine dyr, på grunnlag av at de selv ikke mente de hadde det bra, så hadde jeg blitt fly forbanna. Man kidnapper IKKE andre sine dyr, med mindre det er DYREPLAGERI. Jeg vet ikke helt hvor langt det kan gå før man kan kidnappe med loven i hånd, men det skal vel være ganske ekstreme forhold før man kan gjøre det. Uansett, du kan jo eventuelt prøve å snakke med naboen selv, og kansje gi de en bok om kaniner (hint, hint) som de over her sa.

Uansett, kidnapping er ikke akseptabelt, og så lenge naboen ikke holder på med dyreplageri (altså, at den oppfyller kravene for dyrehold for akkurat kanin) så kan du ikke gjøre noe annet enn å prøve å snakke med naboen å få han/hun til å forstå at det ikke er helt slik dyr burde ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...