Gå til innhold

Hjemmelaget mat eller ferdig mat?


Me*

Anbefalte innlegg

Lager du/dere maten fra bånn av??

Eller er det ferdig mat??

Hvor mange lager egentlig fortsatt mat helt fra bånn?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man lager mat fra bunnen av, ikke bånn.

Lager all mat fra bunnen av. Liker ikke ferdigmat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig sjeldent jeg spiser ferdigmat. Kun om jeg har dårlig tid eller er veldig sliten. Ellers er det hjemmelaga mat fra bunnen av :)

Endret av hermoine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager mat nesten alltid fra bunnen av. Hender vi går ut å spiser en gang i blandt. Men vi koser oss faktisk veldig mye når vi lager god mat hjemme,da hjelper vi hverandre på kjøkkenet og det er veldig hyggelig. Da gjør vi det i felleskap. Mere kos å sitte hjemme og nyte maten sammen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke ferdig / halvfabrikata. Lager alt fra bunnen av, men lager ikke pasta en selv, kjøper slike ting ferdig :)

Anonym poster: 468e4ac7f231f42ad02ea063c2c0aeac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager nesten aldri mat helt fra grunnen av. Matlaging er grøssende kjedelig og blir ikke morsommere av å bare lage til meg. Omtrent de eneste gangene jeg ikke "jukser" er hvis jeg lager suppe eller gryterett eller noe i helgene, for da kan jeg fryse ned porsjonspakninger etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å lage fra bunnen av. Man vet aldri helt hva som er puttet i ferdigmaten og veldig mye er sukret for å smake bedre.

Men hva er egentlig definisjonen av å lage mat i fra bunnen av? Lage alt selv, eller er det ok med ferdiglaget pasta, Dolmio-saus etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fines neppe noe som er så kjedelig som å stå å lage mat, det inntreserer meg midt I smørøyet, så de gangene jeg MÅ stå på kjøkkenet er det ingen tvil: klar, ferdig, mat..

Gubben lager litt hjemmelaget brød, litt kjøttpuding etc, fra bunen av. Men det blir for det meste Toro etc kan liksom ikke se for meg at vi kjøper oss en pastamaskin for å lage lasagne. Eller vist en skal være virkelig hjemme snekret, kjøpe en gris å ha slakteri, nei da stoler jeg på Toro og Gilde og de som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager det aller meste fra bunnen av. Jeg skrev "det aller meste" siden det kanskje hender noen ganger i året at vi kjøper en ferdig kake, f.eks.

Vi baker brød, boller og rundstykker selv, lager middag fra bunnen av (men har mange kjappe løsninger for travle dager, det er jo ikke tre retters middag hver dag, noen ganger blir det kjappe gryteretter eller omeletter) og vi lager faktisk pastaen til lasagne selv. :ler: Mye lettere enn å bale med harde plater. Tagliatelle lager vi også selv, men vi har også fullkornpasta i skapet som vi bruker.

Halvfabrikata bruker vi aldri.

Anonym poster: 6e71a83fe1de9c37f9a0afe649ab28d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 50/50.

Anonym poster: 5e378467b43bea9a9da0a1f07e0343bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg ikke alltid flink til å lage mat fra bunnen av , enda jeg VET det ikke tar lengere tid om man har alle ingredienser i hus . Om sommern blir det mye jobb og mye Fjordlands .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Det meste blir laget fra bunnen av, men det hender jeg tar en ferdigpizza eller hamburger. Lager ikke buljong eller saus (enda), men det kommer seg nok. Hos foreldrene mine er det omtrent 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lager mat fra bunnen av, ikke bånn.

Lager all mat fra bunnen av. Liker ikke ferdigmat.

Det her er første gang jeg har skjønt at pirking på rettskrivning kan være kjempeirriterende... Skal prøve å slutte å gjøre det selv, etter å ha lest den posten her. Dialekten til TS har vel lite å si for forståelsen her. Jeg sier også fra bånn av, fordi det heter det på min dialekt. Jeg vet at man ikke skal skrive på dialekt her, men fra bånn av skjønner vel alle.

On topic: Jeg lager mat fra bunnen av, eller fra bånn av, hvis jeg har tid. Det skjer ikke så ofte... Men i dag skjedde det! :)

Anonym poster: ae5905d0d8e0efeda59bd9cfe04c9c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jeg trosser "alle" på KG med å si jeg liker ferdigmat aller best!!

Det er en skam å innrømme her på KG, men det er fakta at jeg liker toro best :P

Mange her nekter for at de nooooen sinne bruker halvfabrikata, men jeg nekter å tro dem......

Endret av NozMonster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager mat fra bunnen av hver dag. Men kjøper ferdig pasta, pesto, fond, og "rene" produkter (sånn som yoghurt, spekemat etc), selv om jeg drømmer om å ha tid og ork til å lage alt sånt selv også. Kjøper stort sett også brød til hverdags.

Bruker aldri sauseposer eller pulver av andre typer, og aldri Fjordland eller tilsvarende. Kjøper sjelden/aldri kjeks osv, da baker jeg heller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Blomsten_

Foretrekker mat laget fra bunnen av synes det smaker best og det er som regel mer næring. Er jeg veldig sliten og må ha mat fort blir det ferdigmat, men halvfabrikata bruker jeg nesten ikke, da det er like mye jobb som å lage fra bunnen av men ikke smaker like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trosser "alle" på KG med å si jeg liker ferdigmat aller best!!

Det er en skam å innrømme her på KG, men det er fakta at jeg liker toro best :P

Skam eller ikke, du er nok ikke alene om å like Toro for smaken og ikke bare lettvintheten. :) Men så er vel gjerne det man liker det man er mest vant til? Og mye ferdigmat/pulvermat inneholder mye salt, sukker og msg som alt sammen virker rimelig vanedannende på oss mennesker. Jeg var kjempeglad i posesaus før, men så måtte jeg kutte det helt en periode pga saltet og da jeg kunne begynne igjen var det ikke så godt lengre. Kjente msg-smaken og lukten med en gang og fikk følelsen av pels på tenna etter første bit.

Men kudos til deg, en sprek innrømmelse på et så "korrekt" forum :tommelsmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svampen

Jeg lager maten fra bunnen av. Det er mye sunnere, fordi at det er tilsatt mye rart i ferdigmat. Kjøper du feks fiskekaker inneholder de bare 60% fisk, og da kan man jo lure på resten er. Dessuten smaker det mye bedre med ordentlig hjemmelaget mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig definisjonen av å lage mat i fra bunnen av? Lage alt selv, eller er det ok med ferdiglaget pasta, Dolmio-saus etc.

Ferdiglaget pasta: ja.

Dolmio-saus: nei.

Tomatsaus er jo noe av det enkleste, billigste og minst tidskrevende man kan smekke sammen. Jeg forventer ikke at folk lager sin egen pasta, men hvis man skryter av å lage mat fra bunnen av er tomatsaus et minimumskrav. Listen over tilsetningsstoffer er vel ikke akkurat like lang på en pakke spagetti som på en ferdigsaus heller.

Endret av Glynis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...