Gå til innhold

Trenger innspill :) Om prøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på fire og et halvt år. Han tok det 7 måneder å bli gravid med.

Vi begynte å prøve på nr. 2 august 2013 og ble gravid på første og eneste forsøk. Mistet dessverre i sen SA.

Etter det har jeg prøvd å blitt gravid igjen, og har 10 pp etterpå der jeg er ganske sikker jeg har truffet godt på el nesten hver gang (+ et par pp der jeg jeg har hatt samleie 3 og 4 dager før eggløsning, men teller ikke med disse).

Var hos privat gyn for noen måneder siden, og hun sjekket meg og sa at alt så bra ut. Fikk tre kurer pergotime (en enkel, to doble). Har tatt to av disse, uten resultat.

Nå nylig var jeg hos legen. Hun sa at de pleide å vente to år før folk med barn fra før fikk henvisning. Hun sa det var bare å prøve videre. Hun sendte henvisning, men hun sa at de på sykehuset sikkert ikke kom til å gjøre noe med den.

Like etterpå fikk jeg henvisning i posten, men ikke time før tidlig høst.

Hva hadde du gjort?

- Ta den siste pergotimekuren, og gå tilbake til privat gyn for evt. for å få mer hjelp.

- Ta den siste pergotimekuren/eller ikke gjøre det, prøve videre, og vente på time i september.

- Ta den siste pergotimekuren/eller ikke gjøre det, bytte sykehus til kortere ventetid slik at jeg får komme inn rundt mai i stedet.

Tusen takk for alle innspill/erfaringer Happy.gif



Anonymous poster hash: 4f11c...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tenker du å ikke ta den siste pergokuren?

Om du vil gå privat eller vente er et økonomisk spørsmål kun du kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Grunnen til at jeg er usikker på den tredje pergokuren, er rett og slett redselen for kreft senere i livet (litt pysete når det gjelder sånn). Gyn sa at det ikke var noe å tenke på, men har lest det flere ganger..

Og grunnen til at jeg spør, er fordi etter å ha vært hos legen (i det offentlige) ble jeg usikker på om jeg har et reellt problem. Følte meg så dum der jeg satt, legen mente at det var bare å prøve, så kom det vel til å skje etterhvert. Var så vidt jeg fikk henvisning. Kanskje vi bare er en av de som bruker litt lang tid på nr. 3?



Anonymous poster hash: 4f11c...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du har truffet EL, har du EL da, siden du går på pergo?

Ja, jeg har el til normalt. El-testene slår i alle fall og, og det ble sett en folikkel på 17 mm på syklusdag 12 da jeg var hos gyn før kurene.

Anonymous poster hash: 4f11c...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo kan ødelegge for folk med EL.

På hvilken måte? Gyn mente det boostet eggløsningen.

Under kurene har el-testene har slått ut på samme måte og omtrent på samme dag som sykluser uten pergo, og jeg har hatt en god del el-slim som normalt, så vil tro jeg har hatt el.

Anonymous poster hash: 4f11c...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo kan virke inn på endometriet og tynne det ut. Det kan også gi større sjanse for flerlinger da man kan produsere flere gode egg om man har EL. Man trenger altså å finne årsaken og ikke bare kjøre på med medikamenter. Har du sjekket eggkvaliteten? Sædkvalitet? Det skjer at man kan ha sekundær infertilitet, men du har jo ikke prøvd et år engang. Jeg ville definitivt gått i gang med utredning etter en stund fremfor å medisinere meg når det gjerne ikke er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo kan virke inn på endometriet og tynne det ut. Det kan også gi større sjanse for flerlinger da man kan produsere flere gode egg om man har EL. Man trenger altså å finne årsaken og ikke bare kjøre på med medikamenter. Har du sjekket eggkvaliteten? Sædkvalitet? Det skjer at man kan ha sekundær infertilitet, men du har jo ikke prøvd et år engang. Jeg ville definitivt gått i gang med utredning etter en stund fremfor å medisinere meg når det gjerne ikke er positivt.

Er jo forsåvidt enig med meg, vurderte det lenge om jeg skulle begynne eller ikke. Men fikk tilbudet, og det fristet veldig å prøve. Men etter to kurer har håpet minket. Er så utrolig lei hele prøvetiden.

Så, akkurat nå vurderer jeg bare å endre til det andre sykehuset, vet de har kort ventetid der så vidt jeg har forstått på det som står på frittsykehusvalg.

Anonymous poster hash: 4f11c...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det andre sykehuset er igjen en time lengre å kjøre enn det andre..

Om man skal i gang med utredning og ta blodprøver i syklus osv., er det kanskje dumt å kjøre så langt hver gang..?



Anonymous poster hash: 4f11c...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ventet. Og i mellomtiden hadde jeg tempet. Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du ikke teller med samleier 3-4 dager før EL, det funker helt fint og er godt innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet. Og i mellomtiden hadde jeg tempet. Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du ikke teller med samleier 3-4 dager før EL, det funker helt fint og er godt innenfor.

Har kommet frem til at jeg venter.

Anonymous poster hash: 4f11c...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...