Gå til innhold

Sønnen min på snart 3 år sier "pappa farlig"og "pappa sint" etter samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har samvær annenhver torsdag til mandag, og etter helgen har sønnen min utrykt seg i flere anledninger at pappa er farlig og sint. Dette har skjedd f.eks når han helte all duploen sin på matbordet og jeg ba han om å rydde opp for nå skal vi spise middag! Han smilte lurt og ignorerte meg, jeg gjentok meg selv med en litt strengere stemme at han måtte rydde opp eller så får vi ikke plass til maten. Han ble da usikker og spurte om mamma var sint, og jeg svarte at mamma selvfølgelig ikke er sint men at vi kan rydde opp sammen. Han sa da flere ganger i usikkerhet at pappa var sint. Jeg sa at pappa er jo ikke sint, fikk da svaret "joo" tilbake. Spurte hvorfor pappa var sint, men han sa ingenting da. Jeg lot den samtalen avsluttes da. Vi spiste og hadde det hyggelig under middagen!

Når han skulle legge seg, så lå jeg ved siden av han i sengen og småpratet litt før vi sang nattasanger som vi pleier. Han pleier alltid å spørre hvor alle er før han skal sove, besteforeldre, barn i Bhg osv.. Jeg må alltid fortelle at de er hjemme og sover akkurat som du! Han spurte hvor pappa var, og jeg sa at pappa er hjemme og skal snart sove og du ser han snart igjen. Da sa han gjentatte ganger at pappa er farlig og han gråt..

Jeg vet når han bruker begrepene sint og farlig og derfor gjør dette meg svært usikker! Faren hans har et ekstremt hissig temperament, men trodde at han nå siste årene hadde lært å beherske seg.

Vi har hatt 2 store runder i retten hvor jeg har måtte stoppe samværet pga vold mot meg og at han har vært beruset rundt sønnen vår. Barnevernet koplet jeg inn for blodprøver og urinprøver ukentlig. I det siste så har det luktet sterk alkohol av far da jeg måtte hente sønnen min en helg og han har også vært beruset i mange tilfeller jeg har pratet med han på telefonen, men da har sønnen min sovet. Han har ikke egen mobil pga han ikke får abonnement så han er vanskelig å få tak i, dette har vart i flere måneder. Han har levert sønnen vår syk i Bhg og gitt han paracet og de i Bhg får ikke tak i far pga sønnen er syk.

Blir mye ord mot ord meg meg og barnefar, så jeg har ikke mange beviser i retten! Skal snakke med Bhg personalet litt i morgen om han forteller de at pappa er farlig osv.. Har selvfølgelig advokat å rådføre meg med. Og fått beskjed om å prøve å ta opp når sønnen min forteller om far, men dette er jo litt vanskelig å utføre før han er ferdig å snakke..! I jula skal han ha han 8 dager i strekk og jula betyr alkohol... Far drikker dessverre mye. Usikker på hvor langt jeg skal gå i denne saken da jeg har stoppet samværet 2 ganger før og samvørsabotasje er noe jeg vil bli beskyldt for og til slutt, så kan jo begge miste omsorgen for sønnen vår pga jeg sender han til barnefar med alt som har skjedd.. Er en vrien tvist dette her. Kjempet med advokater og retten i 2 år nå og siste halvåret har vi klart oss uten og det har vært svært behagelig..

Anonymous poster hash: db82a...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du innerst inne vet hva du skal gjøre.

Dokumenter så langt som mulig, ta kontakt med advokat og se om dere kan få gjort endringer på samværet.

Det er vanskelig, jeg vet. Spesielt uten konkrete bevis :(



Anonymous poster hash: e8dc1...0ad
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lydopptaker på mobilen? Prøv å ha den ved deg hele tiden slik at du kan ta den frem.

Jeg skjønner det er et helvete, men sønnen din har ikke godt av far. Kjemp med nebb og klør for sønnen din, det kjæreste du har. Klemmer til begge :hug:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha det på opptak kan du prøve å hente fram temaet, en gang det passer. Da sier du "Du har fortalt meg at pappa er sint. Nå skal vi snakke litt om det/Nå må du fortelle meg litt om det" Eller lignende. Ikke spør, "husker du at du fortalte meg at pappa er sint?" eller "hvorfor er pappa sint?" Hvorfor er et veldig veldig vanskelig begrep for barn. De vet ikke hvorfor. De vet ofte konkrete ting, som "hva var det som skjedde før pappa ble sint?" og "når er det pappa er sint?". Og ikke spør ledende spørsmål som "blir pappa sint når du ikke vil legge deg?". Det kan falle tilbake på deg, og kan muligens ikke brukes som bevis. Om barnet ikke vil svare, så spør litt uskyldige spørsmål, som feks "hva gjør pappa når dere skal spise frokost?" Eler kle på, gå ut, lage middag, spise middag osv. Når han får fortalt litt om dette så løsner det ofte, og det blir enklere å snakke om det som er vondt.

Prøv å lage deg noen sånne, helt konkrete spørsmål som treåringen din klarer å svare på.



Anonymous poster hash: c680e...8ac
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel få seg kontantkort til mobilen?



Anonymous poster hash: ab4bf...5e9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk akkurat et opptak på et minutt hvor han gjentar at pappa er farlig... Spurte om han hadde gjort noe som gjorde at pappa ble sint, og han svarte forsiktig mmm, han sa også at pappa er kokko ( han sier kokko til ting han er redd, f.eks støvsugeren, hunden til naboen som bjeffe når vi går forbi.. Er faren som har lært han inn det ordet til farlige situasjoner.

Sagt til far at han må skaffe seg kontantkort, men får bare beskjed om å slutte å bry meg, han blir bare irritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og utstyr din sønn med hemmelig mikrospionkamera og film samværet til far og sønn?

Anonymous poster hash: 3c0bd...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ansvarlig for din sønns sikkerhet og om du mistenker att far drikker/er voldelig så må du stoppe samværet. Har også ustabil eks og vet hvor vanskelig den biten er. På en side skal du legge til rette for samvær men på samme tid kan du bli straffet og sett på som en uansvarlig mor om du sender ungen dit når du vet att han drikker f.eks.

Anonymous poster hash: a52fe...a16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og er klar over dette, men det skal litt til for å stoppe et samvær og man skal ha ganske så håndfaste bevis da dette vil føres videre rettslig. Det er ord mot ord ang alkoholen som er en viktig del her.

Jeg vil bli sett på som hysterisk i retten som har skjedd før da far er ekstremt god til å prate for seg og ekstremt flink til å lyve.. Og dette har han kommet langt med før i retten.. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mer vanlig at barn forteller dette til sine foreldre eller i barnehagen?

Snakket med advokaten min nå og hun mente at det var sikrere bevis når han fortalte det til andre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var vel litt ironisk 😉

I grunnen ikke.

Anonymous poster hash: 3c0bd...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp og utstyr din sønn med hemmelig mikrospionkamera og film samværet til far og sønn?

Anonymous poster hash: 3c0bd...3d5

Det er dumt å begynne med ulovlige ting, dersom man vil få til å stoppe samværet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg vil benytte meg av da jeg stiller svakt om/da dette blir avslørt, for det blir det etter 4 netter hos far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette hørtes ikke bra ut.

Kan du ikke ringe til et barnevernkontor i en annen kommune/fylke? Så kan du legge fram saken sin anonymt, og rådføre deg med dem?

Evt. kan du snakke med de barnehageansatte, og dersom barnet ditt sier lignende ting til dem, så kan de sende inn bekymringsmelding til barnevernet?



Anonymous poster hash: 75e46...c90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Hva med å spørre FAR hva gutten mener når han sier "pappa farlig"?

Altså: etter neste samvær, spør far - i en så uskyldig tone som mulig.

Ellers er det jo familievernkontor - og ja jeg fikk med meg at du har advokat. Men jeg blir bekymret for et barn som må tilbringe forholdsvis lange samvær med en ustabil voksen.

Det går an å rådføre seg med barnevern også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal snakke med barnet så ikke ha fokus på pappa, sint og farlig. Du kan feks. tegne 2 hus. Mamma sitt hus og pappa sitt hus. Så lar du barnet fritt fortelle hvordan det er i de to husene. Ikke legg føringer eller still ledende spørsmål.

En annen metode er å la barnet fortelle i tredjeperson, feks. som et dyr. Det er ofte enklere for barn å fortelle på den måten.

Anonymous poster hash: dda24...8bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og utstyr din sønn med hemmelig mikrospionkamera og film samværet til far og sønn?

Anonymous poster hash: 3c0bd...3d5

Er ikke det ulovlig?

Anonymous poster hash: 3c0f7...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du barn med denne galningen da?? Typisk kvinner å hoppe til sengs og få unge med den første og den beste. Stakkars unge. Hold han borte fra idioten.

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...