Gå til innhold

Nabobarn som bruker hagen vår som snarvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her hvor jeg bor har alle skolebarna brukt plenen til rådhuset som snarvei gjennom sentrum, er aldri noen som har klaget på det som jeg vet om men nå etter flere år har det blitt en ganske stygg stripe som går gjennom hele plenen etter all tråkkingen, det vokser ikke gress der lenger.. tenkte bare det var verdt å nevne om noen her er opptatt av å ha fin plen. =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gurgemeie

Joda, greit det. Men her stilte jeg altså et spørsmål om hva som ligger til grunn for dette problemet.

Har du lest TS sine innlegg? Tror du burde lese dem om igjen i så fall, for hun påpeker hvorfor hun syns det er ubehagelig. Bruk øya dine, eller ta på briller. :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er uhøflig å gå gjennom andres hager. Men gjorde det alikevel. Tror vi ødela mange hekker og blomsterbed med de snarveiene, i tillegg til at vi gjerne fortalte foreldrene våre om personene inne i huset hadde gjort noe muffins. For eksempel "Mamma, jeg så Per naken i går!!!" eller " Vet du hva Stine og Morten gjorde etter middagen i dag?".

Skjønner godt at folk vil ha privatliv når man bor tett i tett med andre. Om man skal ha gardiner/persienner for hele tiden blir det jo veldig mørkt inne.

Det er annerledes om man bor på landet da, der virker det som folk blir glade om man kommer vandrende gjennom hagen deres :fnise: Sikkert sjelden de ser annet enn fugler og rådyr :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leker av og til ungene i hagen vår. Rett foran huset. De BRÅKER noe jævlig også.

Jeg har bare gått og sagt "HALLAAAAAAIEN, HVA GJØR DERE PÅ???" i en alt for engasjert tone. Det har hjulpet.



Anonymous poster hash: 6db69...aca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom hagen til den tideligere dagmammaen. Hun stod bak døren og gjemte seg. Når jeg gikk forbi braste hun ut og skrek "JEG DRITER I HVEM DU ER, IKKE GÅ I HAGEN MIN". Skjønner vel kanskje at det var litt plagsomt at et barneskolebarn gikk forbi hagen hennes, men kanskje ikke helt den riktige måten å si ifra på. Skremte jo livet av en liten unge. Hadde vært dagmammaen min i tre år, så var jo ikke en ukjent person heller. Har ikke snakket mer med henne den dag i dag, men hun stirrer alltid stygt på meg når går på veien ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nå snu på flisa og si at foreldre som ikke kan holde kontroll på at ungene ikke er til sjenanse for naboene på naboens eiendom burde bosette seg i mer grisgrendte strøk.

Antall barnefamilier og barn i nabolaget har endret seg på de siste 15 årene.

Vi gikk fritt på de fleste naboer tomter i oppveksten, men tomtene var store der og vi gikk ikke opptil vinduer, terrasser og husvegger. Vi lekte på villdel av tomtene.

Buhu. Spytt litt mer penger i hvilket strøk dere bosetter dere i da, hvis dere mener ungene der blir for dårlig oppdratt av lavklasse-mennesker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo privat eiendom :)
Husker jeg som barn brukte å gå gjennom en hage for å komme hjem til meg, istedet for å gå nesten 5min rundt..Naboen lot alle barna gå igjennom hagen og voksne, ei gammel hyggelig dame. Men så flyttet hun og de nye som flyttet inn, laget hundegård og hadde 4 svææææære kjøtere springende rundt der.. Kom de for nært, så bjeffet de voldsomt og knurret... Fant ut senere at de var tjenestehunder da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si i fra. Har måttet si i fra opp til 3 ganger til samme unge, men nå tror jeg det har hjulpet. Vi har diger tomt, og da syntes jeg det er unødvendig å gå helt inntil huset vårt. Jeg pleier å spørre om de har gått seg bort, og informere om at det ikke går noen sti gjennom hagen min, samt fortelle de hvor de kan gå (dvs. ikke langs husveggen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra til foreldrene på en hyggelig måte. Barn er barn, de gjør rare ting uten å tenke over det. De kan ikke justere oppførselen sin om de ikke får beskjed. Hva med å si smilende at de er velkomne til å ta snarveien på andre siden av garasjen, men at det er slitsomt når de går så nærme huset, og der dere skal lage uteplass.

Våre barn tar snarveien over tomta til naboen, vi har snakka med naboen, og sagt fra at selv om hun sier det er greit, så står hun fritt til å ombestemme seg når som helst. Hennes plen - hun bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra på en ok måte at du foretrekker at de går litt lengre unna huset fordi du våkner av det. Blir det ikke bedre så setter du opp et gjerde eller lignende. Ville ikke sagt noe om innsyn, for da har du en skokk av unger i vinduet og etterhvert eldre kikkere ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så mange teite kommentarer. "da blir du sett på som den sure naboen". Selvfølgelig er det ikke dermed sagt at hun blir det, bare fordi hun enkelt og greit sier i fra.

Det jeg ville gjort, var å vente på de en dag, og når du tok dem på fersken, ville jeg sagt sånn som; "jeg syns dere alle ser ut som veldig trivelige barn, men jeg syns ikke noe særlig om at dere går gjennom her til og fra skolen. Tror dere det er greit om dere bruker den vanlige veien i stedet? *rekker ut hånda og gir dem en twist hver*

Win-win.

Diplomatisk fremgangsmåte, ja, men jeg gidder ikke spørre fremmede barn om det er "greit" for dem å ikke tråkke sti langs husveggen min. Det er min plen, og jeg bestemmer om det er greit eller ikke. Barn skal ha tydelig beskjed om hva som er ok og ikke. Det betyr selvsagt ikke at man skal være gretten eller ugrei, jeg sier alltid i fra på en ordentlig og grei måte (det er tross alt snakk om tråkking på en plen, ikke væpna ran ;)

Anonymous poster hash: a292a...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Diplomatisk fremgangsmåte, ja, men jeg gidder ikke spørre fremmede barn om det er "greit" for dem å ikke tråkke sti langs husveggen min. Det er min plen, og jeg bestemmer om det er greit eller ikke. Barn skal ha tydelig beskjed om hva som er ok og ikke. Det betyr selvsagt ikke at man skal være gretten eller ugrei, jeg sier alltid i fra på en ordentlig og grei måte (det er tross alt snakk om tråkking på en plen, ikke væpna ran ;)

Anonymous poster hash: a292a...8cf

Haha, ser den. Var nok litt for diplomatisk for deg, men barn kan oppfatte ting feil om det høres bestemt ut fra en fremmed.

Jeg husker en fyr som var nabo til besteforeldrene mine, og han var gretten hver gang vi så han (tror ikke han likte barn så mye). Så vi fant alltid på narrestreker hos han, hadde ringepiggen og diverse andre ting fordi vi fikk så rus av at han braste ut og ropte etter oss :fnise: men for all del, du gjør jo som du vil, og ja - det er din plen :)

Men jeg tror ikke vi ville vært så gira på å "erte han" om han var litt mildere i fremtoningen, og bare forklarte på en enkelt og snill måte at vi ikke måtte drive ap med han :) sier ikke at du er sånn, eller har planer om å være sånn, men jeg sier bare at barn har en helt annen tankegang enn voksne mennesker, og tolker ting annerledes.

Endret av Gurgemeie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din eiendom, du bestemmer. De fleste unger vil ikke se på deg som en sur nabo av den grunn.

Den sure naboen er den som kjefter og klager på alt og alle. Hageselskapet til en nabo, hekken som er for høy hos en annen, at folk lukker igjen søpplestativet for hardt så det bråker, osv.

Si ifra, du. De færreste liker at folk lager sti over eiendommen dems.

Endret av Piri Formis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...