Gå til innhold

Få barn og ha aupair, feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva dere synst om et slikt tilfelle.

Min man og reservepappa for sønnen min er virkelig verdens beste, elsker meg og min sønn høyere enn alt her i livet. Han er den som arrangerer fotballkamper i nabolaget, inviterer naboungene på spillkveld, leker cowboy og indianer, og har det kanskje enda litt gøyere enn ungene selv. Han er virkelig glad i unger og storkoser seg sammen med de. Han er av den typen som kan finne på å kle seg ut som spiderman og gå i butikken bare fordi sønnen min vil det.

Hans høyeste ønske er at vi to også skal få barn sammen. Problemet er at jeg har en kronisk sykdom, og ikke vil bære i stand til å ta 100% vare på en nyfødt baby, og han er i perioder bortreist med jobben.

Skal jeg knuse drømmen hans om å aldri få egne barn? Eller kan en aupair være løsningen ?

Hva mener dere?

Om det har noe å si så har vi en solig økonomi

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et slikt tilfelle er det absolutt ikke galt å ha en au-pair, så lenge dere husker at au-pairen ikke skal jobbe så mye og egentlig er her for kulturutveksling.

Dere kan også vurdere andre løsninger, som at mannen gjør en avtale med jobben så han slipper å reise bort så ofte mens du er i permisjon, og en vaskehjelp som kan avlaste deg med husvasken



Anonymous poster hash: fd781...b2e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg har allerede hjemmehjelp 2 ganger i uken som ordner alt av husarbeid.

Jeg er 100% hjemmeværende pga sykdom. Vil trenge hjelp til å løfte baby opp og ned i seng, og gjerne litt avlastning tidlig om morningen da kroppen min ikke fungerer.

Far har en lederstilling det blir vanskelig å kutte ned på med det første. Planen er enda et år kanskje to for å nå en annen stilling hvor han har mer frihet og andre arbeidsoppgaver, og slipper all reisingen han driver med nå

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg har allerede hjemmehjelp 2 ganger i uken som ordner alt av husarbeid.

Jeg er 100% hjemmeværende pga sykdom. Vil trenge hjelp til å løfte baby opp og ned i seng, og gjerne litt avlastning tidlig om morningen da kroppen min ikke fungerer.

Far har en lederstilling det blir vanskelig å kutte ned på med det første. Planen er enda et år kanskje to for å nå en annen stilling hvor han har mer frihet og andre arbeidsoppgaver, og slipper all reisingen han driver med nå

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Dersom det blir bedre om et par år er det kanskje lurt å vente til da, om dere ikke begynner å bli for gamle.

Hvis du får barn vil antagelig behovet ditt for avlastning øke, så hjemmehjelpen vil komme oftere. Hvis du ikke klarer å løfte baby er det også mulig at du blir sykmeldt. Da vil far få din del av permisjonen, slik at han er hjemme hele permisjonen for å ta seg av både deg og baby.

Anonymous poster hash: fd781...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Jeg er ufør. Så sykemeldt blir jeg ikke :P

Vi begynner å bli litt "gamle" og vil helst ikke vente lenger, også med tanke på gutten jeg/vi allerede har.

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Leste innlegget litt kjap. Ser nå at Far kunne få permisjon da ja

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far må jo ta seg tid til å få barn, og han må velge hva han vil prioritere - karriere eller barn. Blir feil å si at du knuser drømmen hans, han styrer det jo litt selv også. Jeg tror at mindre jobbing på far er en bedre løsning enn kun au pair...

Men en au pair i tillegg er nok ikke dumt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Lurer litt på hva dere synst om et slikt tilfelle.

Min man og reservepappa for sønnen min er virkelig verdens beste, elsker meg og min sønn høyere enn alt her i livet. Han er den som arrangerer fotballkamper i nabolaget, inviterer naboungene på spillkveld, leker cowboy og indianer, og har det kanskje enda litt gøyere enn ungene selv. Han er virkelig glad i unger og storkoser seg sammen med de. Han er av den typen som kan finne på å kle seg ut som spiderman og gå i butikken bare fordi sønnen min vil det.

Hans høyeste ønske er at vi to også skal få barn sammen. Problemet er at jeg har en kronisk sykdom, og ikke vil bære i stand til å ta 100% vare på en nyfødt baby, og han er i perioder bortreist med jobben.

Skal jeg knuse drømmen hans om å aldri få egne barn? Eller kan en aupair være løsningen ?

Hva mener dere?

Om det har noe å si så har vi en solig økonomi

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Selvfølgelig kan dere ha aupair! Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan dere ha aupair! Hvorfor ikke?

Hmm.. Nei si det du. Jeg var av den oppfatningen av at det var HELT feil. At om man ikke selv er i stand til å ta vare på ungene så skaffer man seg ikke unger.

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må jo ta seg tid til å få barn, og han må velge hva han vil prioritere - karriere eller barn. Blir feil å si at du knuser drømmen hans, han styrer det jo litt selv også. Jeg tror at mindre jobbing på far er en bedre løsning enn kun au pair...

Men en au pair i tillegg er nok ikke dumt.

At han skal slutte i jobb da? Og leve på uføretrygden min ?

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au pair er en ting, men hvis du ikke er i stand til å løfte en baby, er det riktig å få et barn du ikke har kapasitet til å ta deg av? Jeg syns ikke det.

Det skal sies at jeg måtte gå samme runde selv. Kronisk sykdom, tidvis dårlige perioder. Jeg måtte vente til jeg ble bedre.

Anonymous poster hash: 0f248...df9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Noen blir tilnærmet frisk under svangerskap og under amming, så jeg håper jo dette gjelder meg og at vi klarer oss selv. Men hva om vi ikke gjør det? Da må vi ha daglig hjelp, spesielt om morningen

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han skal slutte i jobb da? Og leve på uføretrygden min ?

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Nei, at han skal jobbe mindre/slutte å reise. Ha en vanlig 8-4 jobb. Hvis du er syk må han ta hovedansvaret for baby, det ansvaret kan ikke en au pair ta.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Hmm.. Nei si det du. Jeg var av den oppfatningen av at det var HELT feil. At om man ikke selv er i stand til å ta vare på ungene så skaffer man seg ikke unger.

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Ok. Nå er det sånn at noen faktisk har behov for hjelp,og du har det. Du blir en like god og viktig mor for det! Skaff dere en aupair. Hun/han vil være til nødvendig hjelp,og det er bra. Så bry deg ikke om hva enkelte mener,det er deres liv. Og jeg tror nok de fleste er enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Noen blir tilnærmet frisk under svangerskap og under amming, så jeg håper jo dette gjelder meg og at vi klarer oss selv. Men hva om vi ikke gjør det? Da må vi ha daglig hjelp, spesielt om morningen

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Aleneforeldre greier seg jo, så hvorfor skulle ikke din mann greie det? Hvis mannen din er villig til å ofre litt vil dere greie det.

Mener ikke at dere ikke bør ha au pair altså, men mener at du og mannen din må være innstilt og forberedt på å greie seg uten au pair. En au pair kan plutselig si opp (og det kan ta tid å finne en ny), de skal kun jobbe fem timer dagen, de skal ha fri i helgene... Dere kan ikke gjøre dere helt avhengige av en au pair.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, at han skal jobbe mindre/slutte å reise. Ha en vanlig 8-4 jobb. Hvis du er syk må han ta hovedansvaret for baby, det ansvaret kan ikke en au pair ta.

Å skifte jobb går dessverre ikke akkurat nå. Han jobber mot en stor forfremmelsen, som da på sikt vil bety like god om ikke bedre økonomi OG mindre reising og arbeidstid.

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt endelige råd er - sett dere ned og les om au pair ordningen. Diskuter mannens jobb. Og lytt til deg selv. Det er du som er syk, og du som har barn fra før - det er du som best vet om det er overkommelig. Hva andre måtte mene er ikke så farlig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte jobb går dessverre ikke akkurat nå. Han jobber mot en stor forfremmelsen, som da på sikt vil bety like god om ikke bedre økonomi OG mindre reising og arbeidstid.

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Syns det høres ut som dere bør vente til etter forfremmelsen da. Men som sagt - dere vet best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Han jobber i en topp stilling i et stort internasjonalt selskap. En jobb han ikke bare kan si opp.

Men som sagt, arbeidsmengden og reisingen vil bli mye mindre når han kommer seg opp enda et hakk i systemet i løpet av et år, kanskje 2

Anonymous poster hash: 4728f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ansette en barnepike fremfor å bruke au pair? Og heller få en au pair når barnet er større. Har dere familie som kan avlaste deg når mannen er på reise? Hvis mannen skal jobbe slik i to år til, så er det jo ikke så lenge. Det tar jo litt tid å bli gravid, han skal vel ha pappaperm, og plutselig er de to årene gått.

Anonymous poster hash: c30a0...74f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...