Gå til innhold

Dårlig samvittighet etter middagen i går


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å bli nektet mat? Nå kan du ikke være seriøs vel?

Skjønner jo det at det ikke nytter å diskutere med deg. Det skjønte jeg egentlig før jeg prøvde i utgangspunktet etter å ha lest tråden, men jeg gjorde nå et forsøk. :)

Du får ta deg litt tid til å lese litt pedagogikk og se på kritikken vanlig time out på små barn har fått. Det er ikke en god måte å løse det på.

Når du sidestiller en to minutters time out med at foreldre avviser barnet sitt, så sier vel i grunnen det alt...

Anonymous poster hash: 29342...593

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av det vondeste et barn opplever??? Det er snakk om to minutters time out på et barn som er to og et halvt år gammelt. Nei vet du hva!

Anonymous poster hash: f0f70...652

Rolig nå. Du trenger ikke fly i flint her.

Jeg regner med du klarer å forstå at det ikke går ut på at det er noe av det vondeste et barn kan oppleve når man ser på alle mulige fæle ting som kan skje i verden, men at å bli avvist av foreldrene vil være langt mer vondt for et barn i oppdragelsessammenheng, enn å lære at når man griser og tuller ved matbordet så er man ikke sullten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå. Du trenger ikke fly i flint her.

Jeg regner med du klarer å forstå at det ikke går ut på at det er noe av det vondeste et barn kan oppleve når man ser på alle mulige fæle ting som kan skje i verden, men at å bli avvist av foreldrene vil være langt mer vondt for et barn i oppdragelsessammenheng, enn å lære at når man griser og tuller ved matbordet så er man ikke sullten.

Hva med å lære at de som ikke kan sitte fint ved bordet, får ikke sitte ved bordet? Dette har ingenting med å avvise sitt barn å gjøre, det har med handlinger har konsekvenser å gjøre.

Anonymous poster hash: 29342...593

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sidestiller en to minutters time out med at foreldre avviser barnet sitt, så sier vel i grunnen det alt...

Anonymous poster hash: 29342...593

Det er jo faktisk det da, selv om det varer kort. "Du får ikke være sammen med oss på 2 minutter". Noe annet er å ta barnet ut av situasjonen og sitte sammen med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk det da, selv om det varer kort. "Du får ikke være sammen med oss på 2 minutter". Noe annet er å ta barnet ut av situasjonen og sitte sammen med det.

Det handler om å ta barnet ut av situasjonen og la set roe seg ned på egenhånd. Dette har ingenting med avvisning av et barn å gjøre. Det handler om å lære det hvilke handlinger som ikke blir akseptert i hvilke situasjoner.

Anonymous poster hash: f0f70...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du enda tenker på det og sitter med en klump i magen er bevis for at du ikke er en "sånn mor" :hug:

Jeg tror alle slitne småbarnsforeldre kan kjenne på frustrasjonen din

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om å ta barnet ut av situasjonen og la set roe seg ned på egenhånd. Dette har ingenting med avvisning av et barn å gjøre. Det handler om å lære det hvilke handlinger som ikke blir akseptert i hvilke situasjoner.

Anonymous poster hash: f0f70...652

Dette tenker du som forelder. Barnet opplever det ikke nødvendigvis sånn. Og det er snakk om en 2-åring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker du som forelder. Barnet opplever det ikke nødvendigvis sånn. Og det er snakk om en 2-åring.

Hvordan kan du bestemme at barnet opplever dette som avvisning? Det er snakk om en 2 1/2 åring ja.

Anonymous poster hash: f0f70...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel ikke logisk, og en metode jeg selv ikke synes er ok å bruke med mindre det er noe veldig spesielt, og et eldre barn.

Nei, for han får tilbake maten dersom han sier han skal slutte å grise. Dersom han ikke slutter å grise, så er det et valg han tar. Han må lære seg at dårlig adferd/valgene hans faktisk får konsekvenser. Det er ikke logisk å bruke time out i en hver situasjon hvor barnet ikke oppfører seg slik det skal. Å ha en gitt konsekvens til en gitt handling er derimot logisk. Som f.eks at hvis barnet tuller og tøver og nekter å kle på seg, så må barnet bli inne i stedet for å gå ut. Hva lærer egentlig barnet av å settes på ei trapp hver gang det gjør noe dumt? Jo, at når barnet ikke gjør som foreldrene sier, så blir det fjernet fra situasjonen og må sitte alene. I stedet for å lære at når man gjør x så skjer y.

Og du må gjerne vise meg hvor Sushi har sidestilt det med barnemisshandling. Det hun sa var at å bli avvist av foreldrene for et lite barn, er noe av det vondeste et lite barn opplever, og at hun da så klart ikke tenkte på barnemisshandlig da det selvsagt er mye mye verre.

Men hva om ungen tuller og tøver å dermed må holde seg inne faktisk vil være inne istedenfor ute? Hva skal konsekvensen være da? Kan ikke holde han inne siden det er det han vil.

Anonymous poster hash: 1927b...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo si akkurat det samme om maten, hvis en kort periode borte fra bordet er psykisk skadelig, så må jo det å fjerne mat være det også. Ser du virkelig ikke hvor urimelig denne tankegangen er?

Anonymous poster hash: f0f70...652

Nei, det er på ingen måte skadelig å være litt sulten et par timer.

Jeg traff tydeligvis et sårt punkt hos deg, men jeg står for at time-out der små barn må sitte alene med følelsene sine er en dårlig løsning. Uten at jeg har sidestilt det med barnemishandling.

Jeg spør igjen: hvorfor tvinge barnet til å være alene når man kan oppnå det samme ved å bli med barnet ut av situasjonen og sitte i trappa sammen med det? Og hva skal barnet få ut av å sitte der akkurat to minutter, når man heller kan sitte der til barnet er rolig og ønsker å gå tilbake til bordet uten å grise? Jeg skjønner ikke poenget, det virker mer som en quick-fix enn oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om ungen tuller og tøver å dermed må holde seg inne faktisk vil være inne istedenfor ute? Hva skal konsekvensen være da? Kan ikke holde han inne siden det er det han vil.

Anonymous poster hash: 1927b...b34

Hva?! Er dere i krig eller? Om å gjøre at ikke motparten får det som han vil? Det er barnet ditt du snakker om, og klart han kan få være inne dersom han ikke vil ut.

Såfremt det ikke er snakk om et barn som aldri vil ut, da bør jo foreldrene gjøre noe aktivt for å motivere ham til å være mer ute. I følge enkelte her så hjelper det sikkert om du setter ham på trappa. Da vil han sikkert ut likevel...

Pedagogikken i Norge regnes for å være en av verdens beste, da man respekterer barnet som et selvstendig individ, man ønsker at barnet skal være indremotivert, og barna skal lære å ta egne valg basert på kunnskap, erfaring og følelser. Det blir forbaska vanskelig når enkelte bare tyr til time out i alle sammenhenger. Tuller med maten - time out! Vil ikke kle på - Time out! Vil ikke pusse tenna - time out! Vil ikke legge seg - time out!

Lurer på hvor mye enkelte barn sitter på trappa jeg... Og hvordan barna oppfører seg når det ikke er noen i nærheten til å gi dem time out.

Anonymous poster hash: 7f51a...463

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er på ingen måte skadelig å være litt sulten et par timer.

Jeg traff tydeligvis et sårt punkt hos deg, men jeg står for at time-out der små barn må sitte alene med følelsene sine er en dårlig løsning. Uten at jeg har sidestilt det med barnemishandling.

Jeg spør igjen: hvorfor tvinge barnet til å være alene når man kan oppnå det samme ved å bli med barnet ut av situasjonen og sitte i trappa sammen med det? Og hva skal barnet få ut av å sitte der akkurat to minutter, når man heller kan sitte der til barnet er rolig og ønsker å gå tilbake til bordet uten å grise? Jeg skjønner ikke poenget, det virker mer som en quick-fix enn oppdragelse.

Og jeg skjønner alenetid er et sårt punkt for deg, to minutter med alenetid gir visst følelsesmessige arr for livet!? Det er like skadelig/uskadelig å fjerne mat som faktisk er et basisvehov for små barn. Hva skal barnet få ut av å bli fratatt mat? Hvis jeg ikke gjør som mamma sier så får jeg ikje mat?

Anonymous poster hash: f0f70...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner alenetid er et sårt punkt for deg, to minutter med alenetid gir visst følelsesmessige arr for livet!? Det er like skadelig/uskadelig å fjerne mat som faktisk er et basisvehov for små barn. Hva skal barnet få ut av å bli fratatt mat? Hvis jeg ikke gjør som mamma sier så får jeg ikje mat?

Anonymous poster hash: f0f70...652

Jeg skjønner du er tom for argumenter når du må dikte opp påstander jeg aldri har kommet med. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer nå mest på at ts lar ungen grise til hele bordet førdet kommer en (over)reaksjon. Grises det med maten blir den fjernet, vanskeligere er det ikke. Man trenger ikke vente til alle grenser er tøyd til det ytterste før man tar tak, i håp om at situasjonen skal løse seg selv?

Jeg prøvde jo å stoppe henne, snakket rolig med henne, sa nei og at man ikke gjør sånt, prøvde å forklare. Tørket hendene hennes og sa at store jenter spiser ordentlig med bestikk.. Prøvde å holde roen og snakke ordentlig til henne før jeg fikk nok.

Må alltid være sånne som deg som må snakke nedlatende til andre her inne, så utrolig unødvendig!

TS

Anonymous poster hash: 80ade...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du enda tenker på det og sitter med en klump i magen er bevis for at du ikke er en "sånn mor" :hug:

Jeg tror alle slitne småbarnsforeldre kan kjenne på frustrasjonen din

Takk :):)

TS

Anonymous poster hash: 80ade...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde jo å stoppe henne, snakket rolig med henne, sa nei og at man ikke gjør sånt, prøvde å forklare. Tørket hendene hennes og sa at store jenter spiser ordentlig med bestikk.. Prøvde å holde roen og snakke ordentlig til henne før jeg fikk nok.

Må alltid være sånne som deg som må snakke nedlatende til andre her inne, så utrolig unødvendig!

TS

Anonymous poster hash: 80ade...195

Kosemosing kalles det, ikke oppdragelse... Det fornuftige hadde vært å ta vekk maten lenge før hun rakk å grise ut hele bordet! Gi beskjed om konsekvenser, følg opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner du er tom for argumenter når du må dikte opp påstander jeg aldri har kommet med. ;)

Du har dessverre ikke forutsetninger for å forstå dette. Det er forskjell på å sosialt utestenge et barn og å ta det bort fra bordet, men det er begrenset hvor mange ganger jeg kan forklare dette for deg. Stakkars deg og dine barn... Peace out!

Anonymous poster hash: f0f70...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å ta barnet ut av situasjonen og la set roe seg ned på egenhånd.

Anonymous poster hash: f0f70...652

Voksne har en tendens til å overføre sine voksne følelser på barnet. "Nå er h*n litt sint/sur/lei seg" da vil h*n sikkert ha godt av litt tid alene for å tenke gjennom det". En toåring har imidlertid lite behov for alenetid i en slik situasjon, de trenger styring fra trygge, konsekvente voksne.

"Vær større, sterkere, klokere - og god"

Anonymous poster hash: 6a21f...0f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre ikke forutsetninger for å forstå dette. Det er forskjell på å sosialt utestenge et barn og å ta det bort fra bordet, men det er begrenset hvor mange ganger jeg kan forklare dette for deg. Stakkars deg og dine barn... Peace out!Anonymous poster hash: f0f70...652

Ja stakkars mine barn. :roll:

Å ta barnet vekk fra bordet er en god løsning, det er dette med å tvinge det til å sitte alene jeg synes er feil, som jeg har sagt flere ganger. Les for øvrig det AB over meg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre ikke forutsetninger for å forstå dette. Det er forskjell på å sosialt utestenge et barn og å ta det bort fra bordet, men det er begrenset hvor mange ganger jeg kan forklare dette for deg. Stakkars deg og dine barn... Peace out!

Anonymous poster hash: f0f70...652

Det er fryktelig vanskelig å ta deg og din debatteknikk seriøst. Du er fryktelig usaklig og går i forsvarsposisjon bare fordi noen (mange, du kan jo lese hvor mange som ville tatt vekk maten som konsekvens i tråden her) er uenig i din måte å gi konsekvenser på.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...