Gå til innhold

Får barna se på rakettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min er 4 nå, og vi gjør som i fjor: Hun legger seg litt senere enn vanlig (vi spiser kl 19, så det blir kanskje rundt 20:30-21) også vekker vi henne litt før midnatt. Hun klarer fint å sovne igjen etterpå, og syns det er kjempestas å få være oppe litt. Da får hun stjerneskudd og får sett litt raketter før hun legger seg igjen.



Anonymous poster hash: d8876...75b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi legger våre til vanlig tid og vekker de to eldste (3,5 og 6 år) 10 minutter før midnatt så de får se fyrverkeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi for det meste kun hatt stjerneskudd de siste åra.

Men normalt sett, så har vi ventet til det er lov kl. 18.00, og sendt opp bittelitt fyrverkeri for barna. For så å legge dem like etterpå. De har sovet som steiner natta gjennom.

Å vekke dem rundt midnatt, hadde ført til MINST 2, kanskje opptil 6 timer med våkne barn. De sliter med å sovne igjen hvis de vekkes.

Jeg forstår at det er slitsomt med barn som ikke vil sove, og at den smellinga er ekkel for dyr. Men det er tross alt en tidsbegrenset periode, fra 18.00-01.00 EN natt i året.

Jeg har ingenting til overs for de som sender opp raketter før og etter disse tidene. Det er helt unødvendig.



Anonymous poster hash: 4ba25...296
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle redde dyr må holde ut i timesvis fordi skal please egne greier? Hurra, og godt nytt år.

Anonymous poster hash: d1cbb...7f3

Ærlighet talt, dyrene dine sitt liv i sin helhet er jo for å please deg. Hva slags hjelpemidler og fasiliteter du stiller til rådighet for dem for å redusere angst når du tvinger på dem en norsk sivilisasjon får stå på deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første julen var hun baby og våknet av rakettene. Da sto vi i vinduet og så på dem. De to neste årene sovnet hun, men i fjor (3år) var hun våken. Da tok vi sparken opp bakkene så vi fikk utsikt over nesten hele byen:)

Hun får være våken så lenge hun vil, og klarer, i år også på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er så opptatt av dyrenes velvære på nyttårsaften.. Hvilke hensyn tror det taes til krigsrammede mennesker, som må overvære norsk nyttårsaften og gjenoppleve skuddene fra hjemlandet sitt?

Just sayin'..

Hunder og katter finnes det visst hjelpemidler for på apotek, og ville dyr i skogen har desverre vært ute en mørk natt før i både storm, torden og lyn, i tillegg til å blitt jaktet på. Vi kan ikke redde hele verden..

Anonymous poster hash: 23202...9af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - på nyttårsaften kan man selvsagt sende opp raketter fra 18 siden det er lov. Hva deres hunder (som DERE har ansvar for) gjør og hvordan de opplever raketter er ikke noe andre bryr seg om, eller skal bry seg om. Har du en ufungerende hund som ikke takler raketter? Da er det ditt ansvar å sørge for at hunden ikke opplever raketter. Ikke Naboens ansvar, ditt. Skjønner dere det? Hvis Olga med 5 barn sender opp raketter klokka 18 og din Schæfer går amok fordi du ikke gadd å legge til rette for at hunden ikke blir redd på nyttårsaften, er det utelukkende din feil. Man kan ikke forvente at andre føyer seg! Din hund, ditt ansvar. Ta med bikkja på hytta på fjellet langt fra smell og langt fra folk, så kan dere ha nyttårsaften der i ro og fred og la normale mennesker og hunder som tåler det være hjemme og kose seg med raketter. Ok?

Anonymous poster hash: 66966...0e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten husker jeg vi gikk ut og skjøt opp egne raketter før på kvelden, og så la vi oss i normal tid og ble vekt igjen kl 24.00 for å se på rakettene, for vi ville gjerne se de også.



Anonymous poster hash: ea1da...970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har de heldigvis et nyttårsarrangement for barn kl. 18 hvert år, der de sender opp masse raketter. Så ved midnatt ligger ungen og snorker. Hun er for trøtt til å holde seg oppe så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - på nyttårsaften kan man selvsagt sende opp raketter fra 18 siden det er lov. Hva deres hunder (som DERE har ansvar for) gjør og hvordan de opplever raketter er ikke noe andre bryr seg om, eller skal bry seg om. Har du en ufungerende hund som ikke takler raketter? Da er det ditt ansvar å sørge for at hunden ikke opplever raketter. Ikke Naboens ansvar, ditt. Skjønner dere det? Hvis Olga med 5 barn sender opp raketter klokka 18 og din Schæfer går amok fordi du ikke gadd å legge til rette for at hunden ikke blir redd på nyttårsaften, er det utelukkende din feil. Man kan ikke forvente at andre føyer seg! Din hund, ditt ansvar. Ta med bikkja på hytta på fjellet langt fra smell og langt fra folk, så kan dere ha nyttårsaften der i ro og fred og la normale mennesker og hunder som tåler det være hjemme og kose seg med raketter. Ok?

Anonymous poster hash: 66966...0e9

Er du fullstendig skutt i hodet? Det høres ut som du tror det er noe feil med oppdragelsen til dyret hvis det går amok pga fyrverkeri! Er ikke det, skjønner du.

Det er heller ikke alle som har ei øde beliggende hytte på fjellet tilgjengelig som man kan rømme til, for at du og dine likesinnede skal få boltre dere med svineriet deres i timesvis både på nyttårsaften og i dagene før og etter. Det er faktisk lov å bruke hodet, og innimellom teke på at verden består av flere enn deg, og at det ikke er en selvfølge at omgivelsene rette seg etter dine behov. En times helvete rundt midnatt én jævla kveld i året, ja, det kan man såvisst greie som dyreeier, men det dere holder på med, å sende opp dritten i timesvis, fordi det passere dere best, er høl i hodet. Å vise så lite hensyn som det du gjør, det er direkte usympatisk.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - på nyttårsaften kan man selvsagt sende opp raketter fra 18 siden det er lov. Hva deres hunder (som DERE har ansvar for) gjør og hvordan de opplever raketter er ikke noe andre bryr seg om, eller skal bry seg om. Har du en ufungerende hund som ikke takler raketter? Da er det ditt ansvar å sørge for at hunden ikke opplever raketter. Ikke Naboens ansvar, ditt. Skjønner dere det? Hvis Olga med 5 barn sender opp raketter klokka 18 og din Schæfer går amok fordi du ikke gadd å legge til rette for at hunden ikke blir redd på nyttårsaften, er det utelukkende din feil. Man kan ikke forvente at andre føyer seg! Din hund, ditt ansvar. Ta med bikkja på hytta på fjellet langt fra smell og langt fra folk, så kan dere ha nyttårsaften der i ro og fred og la normale mennesker og hunder som tåler det være hjemme og kose seg med raketter. Ok?

Anonymous poster hash: 66966...0e9

AMEN!!

Anonymous poster hash: 98f8c...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger mine barn (som er 4 og 5) på kvelden, og så ser jeg om de våkner eller ei når det begynner å smelle. Om de våkner, får de selvsagt se på rakettene. Men om de sover, så er jeg egentlig bare glad at de får en god natts søvn uten forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du fullstendig skutt i hodet? Det høres ut som du tror det er noe feil med oppdragelsen til dyret hvis det går amok pga fyrverkeri! Er ikke det, skjønner du.

Det er heller ikke alle som har ei øde beliggende hytte på fjellet tilgjengelig som man kan rømme til, for at du og dine likesinnede skal få boltre dere med svineriet deres i timesvis både på nyttårsaften og i dagene før og etter. Det er faktisk lov å bruke hodet, og innimellom teke på at verden består av flere enn deg, og at det ikke er en selvfølge at omgivelsene rette seg etter dine behov. En times helvete rundt midnatt én jævla kveld i året, ja, det kan man såvisst greie som dyreeier, men det dere holder på med, å sende opp dritten i timesvis, fordi det passere dere best, er høl i hodet. Å vise så lite hensyn som det du gjør, det er direkte usympatisk.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Nå må du rulle inn!!!!

Folk må da få feire nyttår! Med raketter!!!

Mener du virkelig at man skal slutte med det pga dyr?!

Anonymous poster hash: 98f8c...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du rulle inn!!!!

Folk må da få feire nyttår! Med raketter!!!

Mener du virkelig at man skal slutte med det pga dyr?!

Anonymous poster hash: 98f8c...0b4

Hvis du gidder å ta deg tid til å lese det jeg skriver, så ser du at jeg slett ikke mener det. Jeg mener bare at man kan holde seg til midnatt, ikke starte fra kl 18 og utover, ikke dagen før, og ikke fortsette i dagene etterpå! Den timen rundt midnatt kan man som sagt greie, men idioter som holder på mer enn det burde hatt seg en rakett i ræva!

Anonymous poster hash: 014fc...d01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - på nyttårsaften kan man selvsagt sende opp raketter fra 18 siden det er lov. Hva deres hunder (som DERE har ansvar for) gjør og hvordan de opplever raketter er ikke noe andre bryr seg om, eller skal bry seg om. Har du en ufungerende hund som ikke takler raketter? Da er det ditt ansvar å sørge for at hunden ikke opplever raketter. Ikke Naboens ansvar, ditt. Skjønner dere det? Hvis Olga med 5 barn sender opp raketter klokka 18 og din Schæfer går amok fordi du ikke gadd å legge til rette for at hunden ikke blir redd på nyttårsaften, er det utelukkende din feil. Man kan ikke forvente at andre føyer seg! Din hund, ditt ansvar. Ta med bikkja på hytta på fjellet langt fra smell og langt fra folk, så kan dere ha nyttårsaften der i ro og fred og la normale mennesker og hunder som tåler det være hjemme og kose seg med raketter. Ok?

Anonymous poster hash: 66966...0e9

Egentlig er det noe dritt at vanlige folk får sende opp raketter i det hele tatt. Men når det først er lov, jaja, send opp fra klokken 18 om dere vil. Det ødelegger halve magien når det sendes opp litt og litt, mye penere om alt kommer samtidig rundt midnatt. Men greit nok. De som sender opp fyrverkeri utenom akkurat disse 7 timene i året derimot, de skulle vært satt i gapestokk til allmenn spott og spe halve vinteren. Møkkafolk.

Men til deg, tror du virkelig det er hunder med eiere som bryr seg som har det verst? Hunder klarer seg alltids, verre er det med hjemløse katter, søvnløse babyer, elg, rev, rype og annet vilt, storfe, og eventuelt mennesker med krigstraumer. Elgen kan ikke bare krype inn i stua og legge seg under senga mens det verste står på, den må være ute. Og jo lengre fyrverkeriet varer, jo verre er det. Jeg får litt voldelige fantasier når jeg hører rakettbatterier i hytt og pine hele januar...

Anonymous poster hash: 92a29...91c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du fullstendig skutt i hodet? Det høres ut som du tror det er noe feil med oppdragelsen til dyret hvis det går amok pga fyrverkeri! Er ikke det, skjønner du.

Det er heller ikke alle som har ei øde beliggende hytte på fjellet tilgjengelig som man kan rømme til, for at du og dine likesinnede skal få boltre dere med svineriet deres i timesvis både på nyttårsaften og i dagene før og etter. Det er faktisk lov å bruke hodet, og innimellom teke på at verden består av flere enn deg, og at det ikke er en selvfølge at omgivelsene rette seg etter dine behov. En times helvete rundt midnatt én jævla kveld i året, ja, det kan man såvisst greie som dyreeier, men det dere holder på med, å sende opp dritten i timesvis, fordi det passere dere best, er høl i hodet. Å vise så lite hensyn som det du gjør, det er direkte usympatisk.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Nå er det nå en gang sånn at det er lov til å skyte opp raketter fra 18-02 på nyttårsaften. Jeg har ingen problem med å forstå at det skaper noen vanskeligheter for folk med dyr, men du må nesten ta høyde for at det er lov å skyte fra 18, og ikke bare midnatt. Det er ingen som gjør noe ulovlig når de skyter opp i det tidsrommet.

Om du er så plaget med at det blir skutt opp dager før og etter nyttårsaften så får du ta kontakt med politiet da. For det er faktisk ulovlig. Jeg finner det litt merkelig at det foregår i så stort omfang som du beskriver, uten at noe skjer.

Vi skyter opp noen raketter før hun legger seg på nyttårsaften. Våkne hun ved midnatt så får hun se, men sover hun så skal hun få fortsette å sove.

En liten digresjon: dere som er så irritert over at det er lov å skyte opp raketter fra 18-02 på nyttårsaften, og mener det bare skulle vært fra 00-01. Bruker dere bånd på hundene deres, så folk som er redd for hunder slipper å bli skremt av løse hunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at man kunne sende opp fra kl 18. Trodde det kun var tillatt ved midnatt. Har det Vært sånn lenge? Jeg må ha surra noe veldig for mener de har sagt kun ved midnatt på nyheter osv. Velger nok fortsatt å sende opp ved midnatt jeg, men kjekt å vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå en gang sånn at det er lov til å skyte opp raketter fra 18-02 på nyttårsaften. Jeg har ingen problem med å forstå at det skaper noen vanskeligheter for folk med dyr, men du må nesten ta høyde for at det er lov å skyte fra 18, og ikke bare midnatt. Det er ingen som gjør noe ulovlig når de skyter opp i det tidsrommet.

Om du er så plaget med at det blir skutt opp dager før og etter nyttårsaften så får du ta kontakt med politiet da. For det er faktisk ulovlig. Jeg finner det litt merkelig at det foregår i så stort omfang som du beskriver, uten at noe skjer.

Vi skyter opp noen raketter før hun legger seg på nyttårsaften. Våkne hun ved midnatt så får hun se, men sover hun så skal hun få fortsette å sove.

En liten digresjon: dere som er så irritert over at det er lov å skyte opp raketter fra 18-02 på nyttårsaften, og mener det bare skulle vært fra 00-01. Bruker dere bånd på hundene deres, så folk som er redd for hunder slipper å bli skremt av løse hunder?

Så det at det er lov til å sende opp raketter fra kl 18 er god nok grunn til å gjøre det, uten å ta hensyn til noe som helst? Fin tankegang.

Og for en idiotisk digresjon du avslutter med. Eh, ja, selvfølgelig holder jeg hundene mine i bånd, hvorfor i alle dager skulle jeg ikke det? :klo:

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon: dere som er så irritert over at det er lov å skyte opp raketter fra 18-02 på nyttårsaften, og mener det bare skulle vært fra 00-01. Bruker dere bånd på hundene deres, så folk som er redd for hunder slipper å bli skremt av løse hunder?

På nyttårsaften? Nei, for da er bikkjene inne. Resten av året følger man naturligvis hundeloven, som sier at hunder kun får være løse hvis de følges aktsomt og er under kontroll slik at de ikke kan løpe bort til eller mot og forstyrre noen som ikke uttrykkelig ønsker kontakt.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...