Gå til innhold

Bestemor trosser godtebegrensninger (2-åring)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne hadde samme problem og gjorde det såpass enkelt at moren, altså bestemoren til barnet, ikke fikk være et sekund alene med barnebarnet inntill hun respekterte deres grenser på godteri. Mao; moren til barnet pustet moren sin i nakken i ett kjør og bestemor ble fort lei og tok hintet. Helt ok at barn skal få litt godteri og sånt altså, men å kose seg bør ikke bli synonymt med godteri(jeg vokste opp med det tankesettet og det er ikke noe særlig til assosiasjon nå i voksen alder for å si det sånn).



Anonymous poster hash: 285dc...284
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres slitsomt ut, men jeg kjenner meg dessverre igjen!

Hva du skal gjøre med det? Ikke ta imot kalenderen, evt returnere den hvis hun allerede har kommet med den, og si med rolig stemme "som vi har sagt før mange ganger, så ønsker vi ikke at ungen skal spise godteri hver eneste dag".

Fikk minneflash til da mitt første barn var baby. Det var første barnebarn, og svært etterlengtet. Svigermor drev stadig og skulle gi ungen godteri. Han slet med magen og kolikk, og jeg var helt fortvilt fordi hun ALDRI respekterte at jeg ikke ville at min da 5 mnd gamle sønn skulle få sjokolade, kake, krem og what so ever. Mannen min var også klar på dette, uten at det nyttet. Tilslutt begynte hun å lure i ungen sjokolade når vi ikke så på. Dette tok en brå slutt da ungen - som da var 10 måneder - kom krypende mot meg på 17. mai og jeg begynte å hylgråte i skrekk fordi noe brunt veltet ut av munnen hans. Det var masse sjokolade, sikkel og gulp. Jeg trodde det fosset blod ut av munnen på babyen min, for jeg visste ikke at "snille bestemor" hadde lurt i ham sjokolade. Mannen min eksploderte i raseri overfor mora, og etter det tror jeg hun fatta pointet. Hun begynte da også beskjemmet å plukke fram kinderegg hun hadde gjemt i lav høyde i hyller og div på stua, som lillegutt "skulle finne og kose seg med"!! Hallo, en baby på 10 måneder, sølvpapir, plastegg, små deler. Jeg blir svimmel og rasende bare jeg tenker på det.

Altså; jeg vil bare si jeg føler med deg, og bare ikke gi dere!! Best å ta kampen ved første unge så kanskje dere får plantet noen holdninger.



Anonymous poster hash: 365ca...7ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Glad jeg ikke er i familie med deg. Ikke at jeg mener det er greit å stappe i sneipen snop, men du er jo reine nazi datter/ svigerdatter/ sønn / svigersønn...

Beordre besteforeldrene du liksom :fnise:

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

OMG. Glad jeg ikke er i familie med deg. Ikke at jeg mener det er greit å stappe i sneipen snop, men du er jo reine nazi datter/ svigerdatter/ sønn / svigersønn...

Beordre besteforeldrene du liksom :fnise:

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Det jeg snakker om er da absolutt ikke å beordre besteforeldrene til noe som helst. Jeg snakker om å fortelle dem hva som blir konsekvensen hvis de fortsetter å gi barnet snop,og å eventuelt sørge for at den konsekvensen inntreffer. Nå skal det sies at jeg ville ikke kuttet kontakten med besteforeldre for hva som helst. Jeg kan være ganske rund i kantene med det aller meste, men når det er snakk om oppførsel som skader ungene, da vil jeg faktisk sette en veldig tydelig grense. Hvis det var snakk om at bestemor stakk til ungen litt snop, av og til, så ville jeg ikke likt det, men absolutt ikke kuttet kontakten over det. Men Hi skriver at det er snakk om mengder som en lite beskjeden voksen ville spist,og jeg får inntrykk av at dette skjer forholdsvis ofte. Det er skadelig for noen og enhver å spise så mye snop, og jeg ville definitivt ikke sett på at bestemor ødela helsen til barnet mitt.

Anonymous poster hash: 00e43...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik person er ute etter å trasse. Min mor er en slik bestemor. Hun skal gjøre det motsatte av det vi ber om hele tiden. Det er bestemor-trass. Og vanligere enn du tror.

Jeg hadde tatt i mor kalenderen og latt som om gutten fikk det. Mens dere kun gir kan fra kalenderen i helgen. Det kan være lørdagskalender i lang tid fremover. Så kan det være hans lørdagsgodt. Slike bestemor-trasser slår seg bare ekstra vrange og skal finne på mer krøll hvis de blir åpenlyst motarbeidet, er nå min erfaring.

Anonymous poster hash: b9b46...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådens minst konstruktive råd: jeg hadde eksplofaenmegdert på bestemoren, kjeftet henne huden full med mange stygge ord og bedt henne dra seg til h dersom hun virkelig respekterte voksne menneskers valg så lite (spesielt når det har gått så langt at TS velger å skrive en tråd på KG om det).

Hvorvidt det kommer til å hjelpe i denne situasjonen vet jeg ikke :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådens minst konstruktive råd: jeg hadde eksplofaenmegdert på bestemoren, kjeftet henne huden full med mange stygge ord og bedt henne dra seg til h dersom hun virkelig respekterte voksne menneskers valg så lite (spesielt når det har gått så langt at TS velger å skrive en tråd på KG om det).

Hvorvidt det kommer til å hjelpe i denne situasjonen vet jeg ikke :laugh:

Husk på at det er svigermor tråden handler om, å da er det tydeligvis lov å irettesette, beordre osv...

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk på at det er svigermor tråden handler om, å da er det tydeligvis lov å irettesette, beordre osv...

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Barnets bestemor og TS sin svigermor er vel slik jeg har skjønt det samme person :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres slitsomt ut, men jeg kjenner meg dessverre igjen!

Hva du skal gjøre med det? Ikke ta imot kalenderen, evt returnere den hvis hun allerede har kommet med den, og si med rolig stemme "som vi har sagt før mange ganger, så ønsker vi ikke at ungen skal spise godteri hver eneste dag".

Fikk minneflash til da mitt første barn var baby. Det var første barnebarn, og svært etterlengtet. Svigermor drev stadig og skulle gi ungen godteri. Han slet med magen og kolikk, og jeg var helt fortvilt fordi hun ALDRI respekterte at jeg ikke ville at min da 5 mnd gamle sønn skulle få sjokolade, kake, krem og what so ever. Mannen min var også klar på dette, uten at det nyttet. Tilslutt begynte hun å lure i ungen sjokolade når vi ikke så på. Dette tok en brå slutt da ungen - som da var 10 måneder - kom krypende mot meg på 17. mai og jeg begynte å hylgråte i skrekk fordi noe brunt veltet ut av munnen hans. Det var masse sjokolade, sikkel og gulp. Jeg trodde det fosset blod ut av munnen på babyen min, for jeg visste ikke at "snille bestemor" hadde lurt i ham sjokolade. Mannen min eksploderte i raseri overfor mora, og etter det tror jeg hun fatta pointet. Hun begynte da også beskjemmet å plukke fram kinderegg hun hadde gjemt i lav høyde i hyller og div på stua, som lillegutt "skulle finne og kose seg med"!! Hallo, en baby på 10 måneder, sølvpapir, plastegg, små deler. Jeg blir svimmel og rasende bare jeg tenker på det.

Altså; jeg vil bare si jeg føler med deg, og bare ikke gi dere!! Best å ta kampen ved første unge så kanskje dere får plantet noen holdninger.

Anonymous poster hash: 365ca...7ef

Er helt sjokkert her. Finnes det virkelig slike folk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er svigermor tråden handler om, å da er det tydeligvis lov å irettesette, beordre osv...

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Anonymous poster hash: accb6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er svigermor tråden handler om, å da er det tydeligvis lov å irettesette, beordre osv...

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Hvor står det at det er svigermor? Det eneste jeg har skrevet er at jeg KUNNE ha skrevet like mange tråder om BÅDE min egen mor og svigermor.

Nettopp fordi enkelte leser så veldig mye i mor/svigermor-rollen av konflikter og slikt, har jeg med vilje utelatt å nevne hvilken bestemor det er. Det er ikke relevant for dette dilemmaet. Det jeg ba om var råd om hvordan å håndtere det jeg oppfatter som en vanskelig situasjon.

Det handler om en bestemor som ikke respekterer foreldrenes avgjørelser, og i stor grad egentlig motarbeider våre forsøk på å oppdra barnet vårt til å skjønne at et nei betyr et nei, at nok betyr at det holder og at man må spise middagen sin før man får dessert.

Denne bestemoren hører verken på meg eller på mannen, så uansett hvem sin mor det er så er det en mor som ikke hører på sitt voksne barn.

AB 7ef: er det mulig? :sjokkert: Jeg skjønner godt at dere eksploderte! Jeg kjenner at jeg blir skikkelig sinna på deres vegne!

AB b3e: jeg tror også det er et element av trass i bildet. Denne bestemoren liker virkelig ikke å bli fortalt hva hun skal gjøre. Men enkelte ting burde det være unødvendig å si.

Akkurat nå vurderer vi for alvor å unngå familieselskap i jula, nettopp fordi de siste familiesammenkomstene har blitt så utrivelige på grunn av den konstante motarbeidelsen av våre forsøk på å holde gutten halvveis i tømme. Det er virkelig sånn at jeg gruer meg til hver pliktsammenkomst, fordi jeg vet at det bare blir diskusjoner. Men det kommer til å bli huskestue om vi sier at vi dropper julefeiring fordi de oppfører seg som barn.. det sitter litt langt inne, kjenner jeg.

Anonymous poster hash: accb6...e42

Anonymous poster hash: accb6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemødre ble satt på denne verden for å skjemme bort barnabarna. Og det er snakk om ei julekalender, lar oss ikke dra saken ut av proporsjoner. Med mindre ungen har et eller annet medisinsk som må tas hensyn til ser jeg ikke noe galt i at hun drar kosen litt ut. Jeg regner med at hun ikke er helt tilbakestående heller, så jeg har tro på at hun gjør det med måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå vurderer vi for alvor å unngå familieselskap i jula, nettopp fordi de siste familiesammenkomstene har blitt så utrivelige på grunn av den konstante motarbeidelsen av våre forsøk på å holde gutten halvveis i tømme. Det er virkelig sånn at jeg gruer meg til hver pliktsammenkomst, fordi jeg vet at det bare blir diskusjoner. Men det kommer til å bli huskestue om vi sier at vi dropper julefeiring fordi de oppfører seg som barn.. det sitter litt langt inne, kjenner jeg.

Anonymous poster hash: accb6...e42

Snakk om hysteri. Hvor lenge varer et familieselskap? Greit nok å lære sneipen rett og galt, men hører ikke oppdragelse hverdagen til? Må dere absolutt bedrive oppdragelse i selskaper?

En ting er å lære sneipen hvordan man oppfører seg osv, men alt det andre må dere for guds skyld klare å legge til side noen få timer.

En annen ting er at sneipen lærer fort at besteforeldre kan skjemme de litt bort, og at disse tingene hører besteforeldrene til å ikke gjelder i heimen.

Dere er jo reine nazi-foreldre.

Bestemødre ble satt på denne verden for å skjemme bort barnabarna. Og det er snakk om ei julekalender, lar oss ikke dra saken ut av proporsjoner. Med mindre ungen har et eller annet medisinsk som må tas hensyn til ser jeg ikke noe galt i at hun drar kosen litt ut. Jeg regner med at hun ikke er helt tilbakestående heller, så jeg har tro på at hun gjør det med måte.

Så enig.

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HELT ENIG med deg, annonym!!! :D

En venninne hadde samme problem og gjorde det såpass enkelt at moren, altså bestemoren til barnet, ikke fikk være et sekund alene med barnebarnet inntill hun respekterte deres grenser på godteri. Mao; moren til barnet pustet moren sin i nakken i ett kjør og bestemor ble fort lei og tok hintet. Helt ok at barn skal få litt godteri og sånt altså, men å kose seg bør ikke bli synonymt med godteri(jeg vokste opp med det tankesettet og det er ikke noe særlig til assosiasjon nå i voksen alder for å si det sånn).



Anonymous poster hash: 285dc...284



Anonymous poster hash: 3ec3f...68e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneipen? Seriøst?

Jeg hadde vært mer bestemt. Foreldrene bestemmer godteinntak, ingen andre! Dette blir bare verre hvis dere ikke setter foten ned.

Anonymous poster hash: ba756...bbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneipen? Seriøst?

Jeg hadde vært mer bestemt. Foreldrene bestemmer godteinntak, ingen andre! Dette blir bare verre hvis dere ikke setter foten ned.

Anonymous poster hash: ba756...bbc

Det kan da ikke være verdens undergang om bestemor gir sneipen litt godis innimellom når de møtes. Jeg antar at det ikke er snakk om en stor sjokoladeplate og hver gang.

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan da ikke være verdens undergang om bestemor gir sneipen litt godis innimellom når de møtes. Jeg antar at det ikke er snakk om en stor sjokoladeplate og hver gang.

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Hvis du leser etter så står det at det er porsjoner som er nok for et voksent menneske..

Anonymous poster hash: f6b55...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Først vil jeg bare si, dette er en helt reell situasjon og jeg trenger råd til hvordan jeg kan håndtere dette best mulig.

Et gjennomgående konflikttema mellom barnets bestemor og oss er mengden godteri og søtsaker hun dytter i toåringen. Vi er virkelig ikke hysteriske, men gutten får bare to-tre biter smågodt i slengen en gang iblant og vi prøver å holde kaker til et nivå som passer en liten tass.

Bestemora mener vi er slemme og at vi nekter ungen å kose seg. Hun kan fint stikke til ham ting bak ryggen vår (det begynte hun med etter at vi ga henne klar beskjed om at hun måtte slutte å mate ham når vi sa at det holdt). Det er snakk om tilsvarende mengder som en svært lite beskjeden voksen ville spist...

Jeg blir seriøst koko av hele greia! Og nå har hun laget adventskalender til gutten, med godterier. Det verste? Hun sa rett ut: "Ja, for hva har du tenkt å gjøre med det?"

:bond:

Ja, hva skal jeg gjøre med det?

Vi har allerede laget en kalender til gutten, med små hobbyting, nyttige ting, utkledningsting og litt leker, men altså ikke snop.

Jeg syns han er for liten. Hadde det vært en liten sjokoladekalender er det noe annet, men en tass som fra før av har litt utfordringer med å skjønne at man ikke alltid kan spise godterier er for liten for sånt. Og så det jævlig provoserende "ja, hva skal du gjøre med det?"

Hvordan kan jeg ta dette opp på en ålreit måte når hun tidligere ikke har tatt oss alvorlig?

Anonymous poster hash: accb6...e42

Det der er så utrolig dårlig og unødvendig av bestemoren!

Skrev en gang her hva jeg ga barnebarnet,og da skrev en her at det jeg ga også var usunt. Det tok jeg til etteretning,og mitt barnebarn får ikke godteri og annet skummelt fra meg lenger. Trodde rosiner og kjeks var greit,men det er ikke det. En vil jo barnas beste. Og sukker osv er faktisk bare skadelig,så spør hvorfor hun vil påføre barnebarnet dette? Greit at ting forandrer seg,men en skal jo være glad vi blir mer opplyste! Besteforeldre bør se det syns jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være verdens undergang om bestemor gir sneipen litt godis innimellom når de møtes. Jeg antar at det ikke er snakk om en stor sjokoladeplate og hver gang.

Anonymous poster hash: 6b0cf...16e

Det er jeg helt enig med deg i, og slik praktiseres det hos de andre besteforeldrene. Men hvis du leser hva jeg skriver er det nettopp snakk om store sjokoladeplater og tre-fire kakebiter. For ikke å snakke om at når ungen ikke vil spise maten sin, så får han høre at han får kake etterpå istedenfor.

Anonymous poster hash: accb6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti... Hvis noen av mitt barns besteforeldre hadde sagt "hva skal du gjøre med det" hadde jeg trolig reagert instinktivt med noe a'la "jo, jeg skal hive den jævla kalenderen etter deg ut døra!"....😳 Og jeg snakker IKKE sånn til vanlig! Men dette er noe av det mest provoserende jeg har lest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...