Gå til innhold

Går du på selvutviklings eventer/foredrag?


Nettinettet

Anbefalte innlegg

Har ikke gått på noen eventer, men jeg har sett en del videoer og leste en del bøker når jeg var yngre. Jeg er ikke interessert i å gå på noen eventer nå fordi jeg føler meg ferdig med det.. Jeg hadde min tid hvor jeg synes selvutvikling var interessant og hvor jeg hamstret ideer som hjalp meg å nå de målene jeg ønsket å nå. Jeg hadde sikkert hatt godt av en ny runde siden jeg nok har glemt halvparten av det jeg har lest, men jeg har så mye annet å holde på med som jeg heller vil bruke tid på.

Skjønner akkurat hva du mener. :) Hovedgrunnen til at jeg går på eventer nå, er for å treffe flere mennesker som tenker som meg, og for å bli inspirert av gode foredragsholdere, da jeg holder litt foredrag selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at man utvikler seg hele livet, men hvis man er mer bevisst på utviklingen enn det gjennomsnittet er, så tror jeg at man får mye mer ut av utviklingen. Jeg bruker ikke mer på mental trening enn det det koster å ha internett og å møte folk = 0,-

Og som du sier, den beste utviklingen er den man gjør i samvær med andre mennesker. Men andre mennesker kan påvirke deg til dårlige handlinger, så da handler det også om å sile ut det som er relevant.

Synes du virker veldig reflekt for alderen din. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvutvikling meg her og coahcing meg der!

Sju steg å si nei til selvutviklingen:

http://www.dagbladet.no/2015/01/30/kultur/bok/litteratur/svend_brinkmann/selvutvikling/37429427/

Slik får du et bedre liv: Tenk negativt.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykologiprofessor-advarer-mot-selvhjelpsboker-7880436.html



Anonymous poster hash: ffdce...6e6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvutvikling meg her og coahcing meg der!

Sju steg å si nei til selvutviklingen:

http://www.dagbladet.no/2015/01/30/kultur/bok/litteratur/svend_brinkmann/selvutvikling/37429427/

Slik får du et bedre liv: Tenk negativt.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykologiprofessor-advarer-mot-selvhjelpsboker-7880436.html

Anonymous poster hash: ffdce...6e6

Jeg har faktisk lest boka hans og synes han har mange gode poenger. Samtidig blir det med et for ensidig utgangspunkt i mine øyne. F.eks punktet med venner kontra Coach. Noen har venner som er ærlige og kan fungere like godt som en coach, men de fleste har venner som vil ikke vil såre og som sier det de tror du vil høre og ikke det du egentlig trenger å høre. Iallefall når det kommer til kjærlighten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke vitsen. Har hørt på noen slike foredrag i jobbsammenheng og det meste er i grunn bare svada.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke vitsen. Har hørt på noen slike foredrag i jobbsammenheng og det meste er i grunn bare svada.

Godt betalt svada, til og med. :(

Anonymous poster hash: ffdce...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjør jeg ikke. Synes rett og slett ikke om alt dette fokuset på "seg selv". Slike kurs er avlsstasjoner for egosentriske mennesker. Har man problemer med seg selv bør man kontakte en psykolog, og ikke kvakksalvere med talegaver.

Ikke trenger jeg datingkurs heller. Satser fullt og helt på at jeg er meg selv, og så får det stå sin prøve :)


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virker veldig reflekt for alderen din. :)

Thnx!

Du burde lese over noen av artiklene i kategorien "mental trening" hos denne dama;

http://www.startnowcoaching.com/category/personlig-utvikling/

Spesielt artiklen om "Bevistgjør deg dine verdier"

Jeg synes hun er flink til å gi et dytt i riktig retning, så er det opp til enhver å jobbe videre ;)

Endret av 99699
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på selvutvikling i regi av andre. Jeg tror man utvikler seg selv ved å observere andre og verden rundt seg, relatere det til sin egen situasjon og personlighet, og bruke tid på å finne ut hvem man er og hvem man vil være. Gruble over hvorfor man tar de valgene man tar og være ærlig ovenfor seg selv. Akseptere en del valg, og søke mot å endre andre. Man trenger ikke å gå rundt og kringkaste det til hele verden, så lenge man er ærlig mot seg selv. I løpet av den prosessen bygger man en trygghet og oppmerksomhet på egne meninger og valg. Da jeg fant den tryggheten, var jeg klar til å finne kjærligheten. Jeg har aldri gjort det til et "prosjekt", slik man uttrykker det. Det har vært en naturlig prosess. Jeg har aldri søkt råd hos andre åpenlyst, men tatt til meg spontane råd og svar på konkrete spørsmål, og analysert dem for meg selv. Nå har jeg funnet ham, og jeg har funnet meg selv.

Anonymous poster hash: 6f699...b27

Akkurat som jeg skulle satt ord på det og. Så kult at du fant en til slutt. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal tenke mye mindre på seg selv og mye mer på andre. Det er bare slik man kan bli et godt menneske. Det trenger man ikke kurs for.



Anonymous poster hash: 185d6...6a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal tenke mye mindre på seg selv og mye mer på andre. Det er bare slik man kan bli et godt menneske. Det trenger man ikke kurs for.

Anonymous poster hash: 185d6...6a1

Det handler veldig ofte om nettopp det, å tenke på andre mer enn man tenker på seg selv. Selvutvikling handler om å bli mer bevisst på hvordan man er som menneske, og hva man kan endre ved seg selv for å kunne fungere bedre i samhandling med andre. Du får en oppfatning av verden utenfor din egen lille boble, og blir mer bevisst på hvordan du oppfattes av andre. Dermed blir du også flinkere til å både ta hensyn til andre menneskers følelser, og også dine egne.

Ikke trenger jeg datingkurs heller. Satser fullt og helt på at jeg er meg selv, og så får det stå sin prøve :)

Du får heller gi beskjed hvis den du er nå, skulle få problemer med å finne den du vil ha. Å være seg selv er vesentlig, men noen ganger kan den man er trenge en liten justering for å finne den rette ;)

Endret av Nettinettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler veldig ofte om nettopp det, å tenke på andre mer enn man tenker på seg selv. Selvutvikling handler om å bli mer bevisst på hvordan man er som menneske, og hva man kan endre ved seg selv for å kunne fungere bedre i samhandling med andre. Du får en oppfatning av verden utenfor din egen lille boble, og blir mer bevisst på hvordan du oppfattes av andre. Dermed blir du også flinkere til å både ta hensyn til andre menneskers følelser, og også dine egne.

Du får heller gi beskjed hvis den du er nå, skulle få problemer med å finne den du vil ha. Å være seg selv er vesentlig, men noen ganger kan den man er trenge en liten justering for å finne den rette ;)

Hvem er man hvis man ikke er seg selv?

Anonymous poster hash: 185d6...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er positivt å være i stand til å ta imot ny informasjon og dele erfaringer med andre, alt kommer jo an på hva man gjør det til selv.

Noen tanker og erfaringer jeg har gjort meg:

- det er klart at for å ha noe som helst nytte av bøker/foredrag ol som ikke er skrevet til en personlig, så må en kjenne seg selv, sitt ståsted og sin egen historie. Hvilken informasjon som er brukenes for akkurat deg på det tidspunktet, og dette vil være formet av din unike fortid. Det kreves bevissthet og selvinnsikt, alt er ikke tilpasset alle, det ville jo vært umulig.

- mye nyere forskning og anerkjent selvutvikling er overhodet ikke egosentrisk, tvert imot! Heller blir det lagt vekk på våre biologiske arv som sosiale vesener, anbefaler å se foredrag fra Bruce Perry og Dan Siegel blant annet, ligger på youtube.

- det er mye svada der ute, men også mye seriøs og fantastisk forskning innen psykologi, fysiologi og biologi. Om folk velger å avskrive dette bare fordi de inbiller seg at hele feltet er massesuggesjon og enkle løsninger for store egoer og narsisister, så er jo det veldig synd, men viser at folk ikke tenker selv og setter seg inn i emnet.

- kunnskap er så ufattelig verdifullt, jeg skjønner ikke hvorfor folk sier nei til å lære mer. For meg har det vært revolusjonerende å forstå hvorfor ihvertfall deler av min historie har blitt som den er, uten den kunnskapen hadde jeg ikke hatt håp, og jeg hadde heller ikke visst hvordan jeg skulle kommet meg videre. Det handler om å kunne reflektere og være bevisst, forstå hva som gjelder andre, hva som gjelder en selv, og til hvilket tidspunkt og hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er man hvis man ikke er seg selv?

Anonymous poster hash: 185d6...6a1

Man er fortsatt seg selv, men man har kanskje en del ting man burde jobbet med for å bli en bedre versjon av seg selv. Og som hadde ført til at man hadde fungert bedre med de menneskene man ønsker å fungere bedre med.

Det handler om å ikke akseptere enn selv som bra nok, hvis man faktisk ikke får det man vil i livet, ved å være den man er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er positivt å være i stand til å ta imot ny informasjon og dele erfaringer med andre, alt kommer jo an på hva man gjør det til selv.

Noen tanker og erfaringer jeg har gjort meg:

- det er klart at for å ha noe som helst nytte av bøker/foredrag ol som ikke er skrevet til en personlig, så må en kjenne seg selv, sitt ståsted og sin egen historie. Hvilken informasjon som er brukenes for akkurat deg på det tidspunktet, og dette vil være formet av din unike fortid. Det kreves bevissthet og selvinnsikt, alt er ikke tilpasset alle, det ville jo vært umulig.

- mye nyere forskning og anerkjent selvutvikling er overhodet ikke egosentrisk, tvert imot! Heller blir det lagt vekk på våre biologiske arv som sosiale vesener, anbefaler å se foredrag fra Bruce Perry og Dan Siegel blant annet, ligger på youtube.

- det er mye svada der ute, men også mye seriøs og fantastisk forskning innen psykologi, fysiologi og biologi. Om folk velger å avskrive dette bare fordi de inbiller seg at hele feltet er massesuggesjon og enkle løsninger for store egoer og narsisister, så er jo det veldig synd, men viser at folk ikke tenker selv og setter seg inn i emnet.

- kunnskap er så ufattelig verdifullt, jeg skjønner ikke hvorfor folk sier nei til å lære mer. For meg har det vært revolusjonerende å forstå hvorfor ihvertfall deler av min historie har blitt som den er, uten den kunnskapen hadde jeg ikke hatt håp, og jeg hadde heller ikke visst hvordan jeg skulle kommet meg videre. Det handler om å kunne reflektere og være bevisst, forstå hva som gjelder andre, hva som gjelder en selv, og til hvilket tidspunkt og hvorfor.

Nettopp! Veldig bra oppsumert! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del klarer jeg ikke å være åpen for det. Flott om andre føler de har utbytte av det - men for min del blir mye av det for idealistisk og for happy-happy til at jeg skal kunne klare å ta utbytte av det. Det er også denne forbedringskulturen jeg også er litt skeptisk til. Det finnes også positive sider ved selvrealisering og forbedring av ens personlighet, men jeg er skeptisk til veilederne. Idealiserer man sine mål, er det raskt å få urealistiske forventninger. Har veilederne tilstrekkelig kompetanse? Er selvutviklingskurt for kommersialiserte til at det skal ha en reell effekt på den generelle befolkningen? Utnyttes dem som føler seg svakere og mindre verdt? Får de en langsiktig effekt? Er det verdt pengene? Er dette noe de kunne ha klart å egenhånd? Det er mange spørsmål her fra min side, og jeg kan ikke besvare dem.

Hva andre bruker pengene sine på, er ikke min sak. Jeg har selv vært deprimert og følt at livet var en eneste stor oppoverbakke. Jeg har kommet meg siden den gang og tatt motet til meg for å gjøre det jeg selv ville gjøre, og føler meg ganske stolt over å være meg selv. Men dette gjorde jeg av egen fri vilje, uten å ha noen som pusher meg, tjener penger av meg og forventninger av meg som gjør at jeg følte meg dritt når jeg fikk tilbakefall. Jeg har heller ikke lest så mange selvhjelpsbøker (annet enn en eller to for lenge siden, men de leste jeg ikke ut) til å kunne ta fullstendig stilling til hvordan bransjen er - men jeg ser på det som en bransje. Intet annet. Det kan riktignok hende at folk får positiv effekt, og det er kjempeflott! Jeg er bare redd for at dette er et pengesluk. Jeg kjenner mange som driver på med slike kurs og jobber med å realisere seg selv. For min del ser det bare slitsomt, dyrt og litt pretensiøst ut, fra utsiden. Men det viktigste er ikke hva jeg mener. Det viktigste er at det funker for dem.



Anonymous poster hash: a0e3a...8f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men dere som er så ivrige på dette, flyr på eventer, kjøper bøker, bruker coacher, ser dere ikke det umoralske i motivene til de som tjener penger på dette? De gnir seg i hendene over at flere og flere strever i livet sitt, skriver noen bøker, holder noen foredrag og tjener seg søkkrike på mennesker som ikke fikser tilværelsen like godt som mange andre. De gjør det nemlig ikke fordi de genuint bryr seg om at andre skal få det bedre - da ville de jo ikke hatt noe levebrød lenger.

Jeg er virkelig glad jeg evner å tenke selv og ha sunne sosiale relasjoner uten at noen skal kurse meg i hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som er så ivrige på dette, flyr på eventer, kjøper bøker, bruker coacher, ser dere ikke det umoralske i motivene til de som tjener penger på dette? De gnir seg i hendene over at flere og flere strever i livet sitt, skriver noen bøker, holder noen foredrag og tjener seg søkkrike på mennesker som ikke fikser tilværelsen like godt som mange andre. De gjør det nemlig ikke fordi de genuint bryr seg om at andre skal få det bedre - da ville de jo ikke hatt noe levebrød lenger.

Jeg er virkelig glad jeg evner å tenke selv og ha sunne sosiale relasjoner uten at noen skal kurse meg i hvordan jeg skal gjøre det.

Nå flyr ikke jeg på slike eventer eller kjøper masse selvutviklingsbøker men bare en kommentar til dette; er det ikke slik at de fleste som hjelper andre tjener penger på det? Selv profesjonelle psykologer får jo godt betalt for å hjelpe andre, og de som har privat praksis tar seg godt betalt for det for å si det sånn. Og det samme med leger og kirurger.

Hvis man ikke kan leve av å hjelpe andre så får man jo heller ikke gjort det. Litt idealisme er vel og bra det, men det betaler jo ikke regningene dine.

Anonymous poster hash: 65834...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå flyr ikke jeg på slike eventer eller kjøper masse selvutviklingsbøker men bare en kommentar til dette; er det ikke slik at de fleste som hjelper andre tjener penger på det? Selv profesjonelle psykologer får jo godt betalt for å hjelpe andre, og de som har privat praksis tar seg godt betalt for det for å si det sånn. Og det samme med leger og kirurger.

Hvis man ikke kan leve av å hjelpe andre så får man jo heller ikke gjort det. Litt idealisme er vel og bra det, men det betaler jo ikke regningene dine.

Anonymous poster hash: 65834...782

Jeg synes ikke man kan sammenlikne leger, kirurger eller psykologer med coacher og selvutviklings....hva det nå heter....

De førstnevnte har lang utdanning, driver ofte livreddende arbeid og er yrker vi er avhengig av. Hvem som helst kan jo skrive en bok med masse svada og klisjeèr om hvordan bli et bedre deg, hvordan finne kjærligheten eller hva det måtte være. Det krever ingen utdanning, er ikke livsnødvendig eller noe vi faktisk må ha for å overleve. I mine øyne er det spekulativt, og de forer på mennesker som strever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan sammenlikne leger, kirurger eller psykologer med coacher og selvutviklings....hva det nå heter....

De førstnevnte har lang utdanning, driver ofte livreddende arbeid og er yrker vi er avhengig av. Hvem som helst kan jo skrive en bok med masse svada og klisjeèr om hvordan bli et bedre deg, hvordan finne kjærligheten eller hva det måtte være. Det krever ingen utdanning, er ikke livsnødvendig eller noe vi faktisk må ha for å overleve. I mine øyne er det spekulativt, og de forer på mennesker som strever.

Ja, men selv om psykologer har lang utdanning er det også mye av teorien som som ikke akkurat har en klar vitenskapelig base, til forskjell fra f. eks legevitenskapen. Har man en teori om menneskelig atferd, så er det ikke like enkelt å si noe sikkert om korrektheten av den sammenlignet med f. eks. legemlige sykdommer som mye enklere kan bevises på cellenivå.

Dessuten finner man også psykologer som ikke driver med ren krisehjelp men som også driver med coaching og selvutvikling så forskjellen mellom en psykolog og en som har en annen bakgrunn og som også driver med coaching er ikke alltid like tydelig.

Kirurger driver jo heller ikke alltid med livsnødvendig behandling, plastikkirurgi behøver man strengt tatt ikke for å overleve.

Anonymous poster hash: 65834...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...