Gå til innhold

Hekk av noe annet enn tuja


Siam

Anbefalte innlegg

Vi skal fjerne et gjerde og plante en hekk der i stedet fordi vi vil ha mindre innsyn.

Hekken må være vintergrønn og tett.

Foreløpig har jeg bare sett tujahekker som tilfredstiller kravene, men det finnes vel noe annet?

Jeg har sett så mange pistrete, gule tujahekker, og jeg vil for all del ikke ha en sånn! Når tujaen er tett og grønn er den greit nok, men kanskje litt kjedelig?

Vet du om en annen plante vi kan bruke?

Hvis ikke, hvilken tujasort er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg har en hekk av buskbom. Den er tett og vintergrønn. Jeg har en annen hekk i juliana berberis som også er vintergrønn og ganske tett. Hvis du går på et hagesenter med godt utvalg bør du kunne få hjelp til å finne en hekk som passer for deg ut fra hvor du bor, høyde etc. I tillegg bør de vær behjelpelig med å skaffe planter om du vil ha en type som de ikke har inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter Liguster, og er flott ja.Sorte bær om høsten, sortgrønne blader om vinteren og gulhvite blomster i toppen om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laurbærhegg. Den er vintergrønn og kan bli opptil 2 meter (kan beskjæres både i bredden og høgden om ønskelig - blir da enda tettere).

Mange som går forbi kommenterer hvor fin hekken vår er, og de lurer på hva det er. Naboen plantet samme etter å ha sett vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en hekk av buskbom. Den er tett og vintergrønn.

Har du opplevd at det lukter "kattepiss" av den? Når jeg kjøper Buksbom hos gartneren, og kjører hjem lukter det i bilen. Kjenner det av og til når jeg går forbi plantene (har flere i potter) + der var en nabo som hadde en slik hekk, og hver gang jeg gikk forbi luktet det svakt "kattepiss" (bøyde meg ned og luktet på hekken/planten, lukten kom derfra.).

Vurderer en lav hekk av Buksbom, men er betenkt pga denne lukten - er det kanskje en spesiell sort som lukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nei, har aldri merket kattepisslukt av mine buskbom ihverfall. Høres merkelig ut med kattepisslukt, kan det være at det er katter i nabolaget som liker buskbom som utedo kasnskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes agnbøk (carpinus betulus) er fin som hekk. Den er ikke grønn om vinteren, men beholder de brune bladene på til våren.

Ellers er det mange fine tips å hente her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri merket kattepisslukt av mine buskbom ihverfall. Høres merkelig ut med kattepisslukt, kan det være at det er katter i nabolaget som liker buskbom som utedo kasnskje??

Jeg har kjent "kattepisslukten" i bilen på vei hjem etter å ha kjøpt plantene. Kjenner at det ikke er kattepisslukt, men noe som ligner.

NB! Skrives buksbom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...