Gå til innhold

Hva hjelper mot betennelse - uten å ta medisiner?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med betennelse under føttene og legen har skrevet ut smertestillende som Voltaren, kortisontabletter og annet.

Slike medisiner har stort sett bare en forbigående og varierende effekt, og går ikke til roten av problemet.

Hva kan man gjøre for å bli kvitt betennelse, f.eks under føttene?

Man kan selvsagt gjøre noe forebyggende via fysioterapaut, men min erfaring er at betennelse lar seg ikke stoppe av det.

Jeg har derfor forsøkt å undersøke alternative metoder og kom nylig over et tips om å bruke kålhodeblader (!) av alle ting.

Flere som hadde prøvd dette kunne fortelle om en forbedring, ja sogar at de ble kvitt betennelsen.

Hva som gjør at akkurat kålhode skal virke, sies det ingenting om.

Fremgangsmåten skal være å plassere og feste kålhodeblader på huden der det er betennelse, fortrinnsvis før man legger seg slik at det kan virke natta igjennom.

Så skal dette gjentas noen dager og man skal merke en bedring.

Siden flere ga positive tilbakemeldinger om denne spesielle metoden, tenkte jeg at jeg skal gi den en sjanse og gjøre et forsøk. Det skader jo ikke.

Er det andre her som har hørt eller erfart noe ved bruk av kålhode mot betennelse?

Eller har andre alternative "natur"-metoder som virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kamille-te er bra å drikke hvis man har infeksjoner i kroppen..tea tree olje rett på såret er bakteriedrepende, men man skal være forsiktig med det, da man kan reagere ganske kraftig på det. Så er det jo grønnsåpe bad da :) god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med betennelse under føttene og legen har skrevet ut smertestillende som Voltaren, kortisontabletter og annet.

Slike medisiner har stort sett bare en forbigående og varierende effekt, og går ikke til roten av problemet.

Hva kan man gjøre for å bli kvitt betennelse, f.eks under føttene?

Man kan selvsagt gjøre noe forebyggende via fysioterapaut, men min erfaring er at betennelse lar seg ikke stoppe av det.

Jeg har derfor forsøkt å undersøke alternative metoder og kom nylig over et tips om å bruke kålhodeblader (!) av alle ting.

Flere som hadde prøvd dette kunne fortelle om en forbedring, ja sogar at de ble kvitt betennelsen.

Hva som gjør at akkurat kålhode skal virke, sies det ingenting om.

Fremgangsmåten skal være å plassere og feste kålhodeblader på huden der det er betennelse, fortrinnsvis før man legger seg slik at det kan virke natta igjennom.

Så skal dette gjentas noen dager og man skal merke en bedring.

Siden flere ga positive tilbakemeldinger om denne spesielle metoden, tenkte jeg at jeg skal gi den en sjanse og gjøre et forsøk. Det skader jo ikke.

Er det andre her som har hørt eller erfart noe ved bruk av kålhode mot betennelse?

Eller har andre alternative "natur"-metoder som virker?

Spørsmålet er jo hvorfor du har betennelse. Går du feil? Har du en feilstilling som gjør at sener/annet blir irritert ved normal gange? Går du rett og slett for mye? Står du for mye? Har du feil type sko? Intet kan sies om hva som skal til før vi vet hvorfor.

Jeg slet feks lenge med tilbakevendende senebetennelse i en skulder. Kom av at det er bittelitt mindre klaring der enn vanlig, samt at jeg "heiser" skulderen når jeg fryser/tenker/jobber/stresser (mye, altså). Nå når jeg vet hvorfor klarer jeg å forhindre at det blir ille når jeg kjenner varseltegnene. Slik er det med det meste.

Anonym poster: 7df40f1c84f99cc9b6db9300e30fbbc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær skal visstnok være bra mot betennelse.

Man kan kjøpe en rot og f.eks. koke te på dette, eller kanskje skjære opp noen små skiver og spise.

Vet ikke om det hjelper å legge ingefær på huden hvor betennelsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groblad er et kjerringråd mot betennelser, og kål skal være det nestbeste på vinterstid når det ikke går ant å plukke - iffølge bestemor da :)

Hadde vi skrubbsår/betente sår som barn så plukka ho groblad og rulla det mellom hendene så overflaten var litt 'most' liksom, og la det rett på såret. Det skulle hjelpe til med å dra ut betennelsen. Aner ikke om det er noe vitenskapelig hold i det da :)

Men enig med den som posta at det beste er nok å finne ut hva som gjør at du får betennelse og så gjøre noe med det.

Anonym poster: 1fa50bf6d65b394e811877aebfcb7a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på betennelse og betennelse da.

I den medisinske verden så kalles den type betennelse du har inflammasjon, den kommer ikke av bakterier eller virus. Men en irritasjon i vevet. Du må finne ut hvorfor du får denne irritasjonen og gjøre noe med det. En fysio/lege osv kan sikkert hjelpe deg med det.

Anonym poster: c3458ef258b4b9fa4d833136bf51397d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro det er plantar fascitt du har.

Jeg har hatt det i årevis. Det er en betennelse under forten.

Fikk bare smertestillende og annen feilbehandling i starten så endte med at betennelsen gikk opp i ankel og langt opp over leggen også. Klarte nesten ikke gå i perioder.

Legen gjorde ingenting, bare pøste på med betennelsesdempende og smertestillende. Ble ikke akkurat bedre av det.

Til slutt gikk jeg privat til sålespesialisten i oslo. Ble undersøkt av en ortoped først. Tok ikke lange tiden før de fant ut at jeg hadde en kraftig betennelse i senen under foten. Var hoven også i ankel og langt opp over leggen i tillegg. Var også en sålespesialist tilstede som også undersøkte. Fant ut hvor betennelsen var.

Fikk laget såler som er myke under og et hull under der betennelsen er. Slik at jeg ikke tråkket ned på selve betennelsesområdet.

Med disse sålene tok det bare 3 dager før jeg merket stor forskjell. Kunne gå igjen uten intense smerter under bena igjen, noe som ikke hadde skjedd på over 2 år.

Det første jeg gjør på morgenen er å ta på sålene og bruker de hele dagen. Flytter over i inne og utesko.

Nå var min betennelse så kraftig at det tok lang tid før jeg klarte gå litt uten sålene igjen. Nesten 1 år. Nå 2 år senere kan jeg gå flere dager uten sålene igjen. Men er snar å ta de på med en gang jeg kjenner smertene. Kan nok ta litt tid før min betennelse roer seg helt ned igjen siden det tok så lang tid før jeg fikk riktig behandling.

En kan også strekk-øvelser under fotsålen for å tøye senen litt. Start forsiktig og øk presset etterhvert. Viktig å ikke gå for hardt på og irritere senen for mye. Skal ikke bli vondt etterpå.

Noe som også har hjulpet meg er behandling hos akkupuntør og trykkpungtsmassarsje. Fikk satt nåler på de verste pungtene og trykkpungspassarsje når det lettet litt.

Men det som virket best var disse sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også plantar f. (Filk akkurat nå lyst til å kalle det plantar fuckings fasciitis.... Det er så vooooondt!)

Har akkurat vært hos ortoped, og venter på såler og trykkbehandling. Håper for guds skyld at det virker! Ellers må man jo nærmest bli uføretrygdet, blir jo latterlig handikappet av det.

Har googlet rundt, og det er jammen meg ikke gode nyheter. Mange som sliter med dette over lang, lang tid.

Men jeg tror også at man må finne grunnen til at det oppstår. For min del er det vel delvis vektoppgang og at jeg er veldig hulfot, så da blir det en del feil- og overbelstninger. Og inaktiviteten som plantar f. fører til, gjør en jo ikke akkurat slankere.... Og de konstante smertene gjør jo også at man feilbelaster pga merkelig gange (vraltende and, pingvin...) Føler meg litt fanget i en ond sirkel.

Gleder meg til sålene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...