Gå til innhold

Veien til samlivsbrudd


yxnyx

Anbefalte innlegg

Det er merkelig å ha kommet hit.

Til åpne-bok-om-et-mulig-brudd punktet.

Jeg har i noen tid sendt mailer til meg selv inneholdende tanker om forholdet vårt, om behandling fra hans side som jeg finner urimelig. Men jeg kan like godt skrive her. I den grad jeg kommer til å orke å skrive så mye. Beskrive.

Kjenner at skrivingen gjør meg rastløs. Tankene mine kretser rundt temaet stort sett hele dagen, men å skrive blir kanskje for konkret, for ugjenkallelig. Og det går for sakte. Jeg klarer ikke å fange inn tankene mine etter hvert som de flyr gjennom hodet når jeg skriver.

Og jeg skriver for mye ellers. Det er jobben min, så det gir assosiasjoner til så mye annet, som heller ikke er bra, men som ikke skal være fokus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Jeg er lat

• Jeg utstråler negativ energi

• Han savner den jenta han ble sammen med

• Han elsker meg ikke lenger

• Jeg må skjerpe meg

• Jeg må ta meg sammen

• Jeg trenger hjelp

• Jeg mangler gangsyn

Jeg vet, det er stygt og det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 7. mars

X motsa meg og tok vår sønns parti mens sønnen hørte på. Sønnen hadde mistet et fotoapparat, men mente jeg måtte ha sett det sist, siden jeg hadde pakket opp bagen hans da han kom hjem etter en utflukt for en måneds tid siden. Jeg kunne ikke huske noe av dette.

X uttalte at jeg måtte slutte å skylde på sønnen siden det var jeg som hadde rotet bort apparatet. Litt senere ba også X meg høylydt om å slutte å kjefte på sønnen da jeg oppsummerte at sønnen så langt i år har mistet mobiltelefon, klokke og fotoapparat. X ba meg gå og legge meg nede i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du vil ha besøk her inne.. men jeg følte bare for å legge igjen en liten tanke til deg.

Dette høres ikke noe godt ut, rett og slett og det er et destuktivt mønster dere har havnet inn i. Får dere hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzy: Bare hyggelig å få besøk her inne og å få noen å spille ballen med i tankesurret.

Vedr hjelp: Vi var hos psykolog sammen noen få timer i høst. Men fokus da var egentlig mest på en ”nesten-krisehendelse” i livet vårt, som for så vidt har sklidd litt over nå. I alle fall ble det ikke noen slik krise, men ettervirkningene av denne nesten- hendelsen, og mye annet, sitter der.

I den siste timen vi var hos psykologen snakket vi om generelle ting rundt forholdet vårt, og han kom med et innspill om at vi var gode på å snakke sammen, men dårlige på empatisk lytting. Altså å lytte til og anerkjenne de følelsene den andre parten har, uavhengig av om man selv mener følelsene er ”riktige” eller ”berettigede”. Det stemmer sikkert, og var for så vidt et nyttig innspill.

Men for øvrig syntes ingen av oss at vi fikk så veldig mye ut av disse samtalene. Jeg klarer ikke helt å se nytten av å sitte og fortelle og fortelle, til en vilt fremmed, når det kommer lite eller ingenting av tilbakespill og råd tilbake. Jeg vet hva jeg føler og tenker, og jeg har formulert disse tankene mange ganger før. Det jeg trenger, er mer konkrete tilbakespill på hvordan håndtere konflikter oss i mellom, komme ut av dårlige tankemønstre, dårlig kommunikasjon.

Avtalen med psykologen var vel egentlig å komme tilbake og jobbe videre med forholdet vårt når eksterne stressfaktorer hadde roet seg litt, dvs nå. Men som sagt, ingen av oss føler seg så veldig motivert. Kanskje burde vi prøve en annen psykolog, men ingen av oss har egentlig noen erfaring med psykologer, så vi vet ikke om vi kan få bedre hjelp et annet sted eller om det vi fikk var ”as good as it gets”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er ikke en psykolog det rette stedet for hjelp, men det å ha en tredjepart tilstede kan av og til gjøre det lettere å kommunisere med hverandre på en litt mer ordentlig måte.

Hva med en parterapeut som faktisk har som jobb å veilede par og deres samspill - om dere faktisk vil dette her?

Jeg gikk i familierådgiving med eksen min og det hjalp meg til å innse at det ikke var noe å hente og at det var like greit å avslutte det hele. Kanskje ikke det mest trøstende for deg å høre, men det var faktisk veldig ok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sikkert et godt råd, Suzy. Jeg ser den. Vite at man uansett har prøvd alt, virkelig alt.

Det bare... hmm... virker som et utrolig tiltak nå, midt oppi alt annet. Føler at jeg smyger meg rundt som en skygge av meg selv. Banale ting som finne terapaut, booke tid, ta seg fri fra jobb, finne fram dit, være der, til stede, gi av seg selv... Jeg vet, det er teit, men det høres slitsomt ut. Men det er det mye som gjør for tiden, og det handler jo så klart om å prioritere.

Kan jeg spørre hvordan samtalene var lagt opp? Og hvor mange ganger gikk dere?

Da vi gikk til psykologen ventet jeg stadig på at neste time skulle bli bedre, og få meg til å tenke at det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk til psykologen ventet jeg stadig på at neste time skulle bli bedre, og få meg til å tenke at det var verdt det.

Men det skjedde altså aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk bare tre ganger og var der en time hver gang - det var ganske enkelt opplegg egentlig. Han stilte oss noen spørsmål om hva vi ville med dette og hva som var problemet (eller problemene) som vi først trengte å få løst og veiledet gjennom samtalen ved å bryte inn her og der og hjelpe oss å snakke sammen.

Jeg syns det var veldig bra.

Jeg skjønner veldig godt at det virker som et kjempeork, men tenk over alternativene:

* La alt være som det er og være en sliten skygge av deg selv

* Går fra og begynne på nytt

* Forsøke å løse problemet og jobbe videre sammen

Det første er ikke noe alternativ vil jeg si. Da står det mellom de to andre og da er det et spørsål om det er verdt å kjempefor relasjone, eller om du skal bruke kreftene på å få avsluttet og komme deg i en annen havn.

Det er veldig tungt, men husk at det stort sett er til alles beste å endre den situasjonen dere er i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...