Gå til innhold

Likestilling - kun på kvinners premisser?


Jalp

Anbefalte innlegg

Det argumenteres mye om menn opplever legitim diskriminering eller ikke. Det synes jeg vi menn bør få definere, på lik linje med at kvinner selv finner fram til de diskrimineringssakene de vil sette på dagsordenen. De sakene menn mener diskriminerer menn er viktige for menn. Det er provoserende når noen forsøker å bagatellisere eller bortforklare det menn opplever er diskriminerende. Så går noen i forsvar og mener feminismen ikke har skylden for denne diskrimineringen. Det her jeg ikke hevdet og det er ikke poenget her.

Spørsmålet er altså hvorfor det er slik at feministene ønsker at menn skal stille opp å kjempe mer for deres saker, UTEN at feministene synes å være det spor interessert i å bidra på samme måte for menn. Jeg minner om at framgang for kvinners rettigheter gjennom 40 år bl.a. har vært mulig for at mange menn har benyttet sin stemmerett for å fremme disse sakene og å støtte kvinners kamp.

Hvorfor er urett mer akseptabelt når det rammer menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det argumenteres mye om menn opplever legitim diskriminering eller ikke. Det synes jeg vi menn bør få definere, på lik linje med at kvinner selv finner fram til de diskrimineringssakene de vil sette på dagsordenen. De sakene menn mener diskriminerer menn er viktige for menn. Det er provoserende når noen forsøker å bagatellisere eller bortforklare det menn opplever er diskriminerende. Så går noen i forsvar og mener feminismen ikke har skylden for denne diskrimineringen. Det her jeg ikke hevdet og det er ikke poenget her.

Spørsmålet er altså hvorfor det er slik at feministene ønsker at menn skal stille opp å kjempe mer for deres saker, UTEN at feministene synes å være det spor interessert i å bidra på samme måte for menn. Jeg minner om at framgang for kvinners rettigheter gjennom 40 år bl.a. har vært mulig for at mange menn har benyttet sin stemmerett for å fremme disse sakene og å støtte kvinners kamp.

Hvorfor er urett mer akseptabelt når det rammer menn?

Også den stadige håningen av menn som kommer med helt legitime saker. Da er det alltid noen frempå og skal latterliggjøre denne mannen, som regel i forhold til at mannen "ikke får seg noe" og/eller er "bitter", samtidig som man gjerne sitter og argumenterer for kvinnesaker.

Husker også diskusjonene rundt værneplikt for kvinner. At man påstår og kjempe for likestilling, samtidig som man er mot dette, det faller på sin egen urimelighet. Når vedtaket ble gjort følte jeg egentlig at vi i Norge egentlig har nådd de fleste av målene våre, selv om det alltids vil være saker som er verdt å se inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å ta tak i gitt :)

Statistikken på hvem som blir mest utsatt for vold er tvilsom da menn ikke sier ifra om ting som misshandling og slik, så at du påstår at kvinner fortsatt mer mer utsatt for vold og kriminalitet har jeg vanskelig for å ta. Visste du at kvinner oftere misshandler menn i forhold enn omvendt?

Det er selvsagt en forskjell fra naturens side, testosteron er en av tingene som kan gjøre deg mer agressiv, om menn har mer av dette. Derfor er menn mer anlagt til å kunne være mer voldlig kvinner, det burde derfor vært mest hjelp for menn, mens det i dag er mest hjelp for kvinner.

Har du noen kilder eller noe statistikk å vise til her, for dette mener jeg har ingen rot i virkeligheten. At det er flere menn i lederstilling har kanskje mer med å gjøre at de er villig til å gjøre det som trengs for å komme dit og at de er mer komfortable med å jobbe 12 timer hver dag for å gjøre det som må gjøres.

Igjen, har du noen kilder å vise til at dette skjer?

Her vil jeg bare påpeke at det er det til, avhengig av område, ganske store biologiske forskjeller mellom kjønnene, og ikke bare små.

Anonymous poster hash: 298b6...3a1

Det meste du setter spørsmålstegn ved her er vel såkalte "universale sannheter"?!

Anonymous poster hash: d7279...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...