Gå til innhold

Bør man innføre kjønnskvotering i håndverkeryrker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i dette grunnprinsippet, men hva mener du er en bedre løsning? Jeg anser det litt som en siste utvei, men slik som i Forsvaret måtte det jo en endring til.

Spørs jo litt hva målet er, om det er en utjevning av kjønnene i absolutt alle yrker, eller om det er bare i status-yrker, og hvor jevnt fordelt det skal være.

Om man skal følge eksemepelet ala en 40/60-fordeling i styrer og sånt i alle yrker, så er det fullstendig håpeløst å få til. Kvinner og menn vil fortsette å velge forskjellige yrker uansett, og sånn vil det alltid være, grunnet interesser. Og det synes jeg er helt greit.

Jeg ser absolutt fordelene med en fin fordeling av kjønn på arbeidsplassene, men samtidig bør kompetanse og rettferdighet være viktigst. Si for eksempel at man skal ha en 40/60-fordeling på et bilverksted, vil sannsynligvis kvaliteten på arbeidet synke, da det er langt flere menn enn kvinner som har bil som interesse. Samme vil man oppleve motsatt vei i si for eksempel en kosmetikkbutikk eller liknende.

Så lenge man har et kvoteringsystem, vil det alltid føles urettferdig for det kjønnet som ikke blir kvotert, og de av det kvoterte kjønnet kan ofte få stempelet som "kvotert", helt uavhengig om man er det eller ikke.

Dersom man har behov for å kvotere et menneske inn i en stilling på grunn av kjønn så sier det for meg at man velger dette mennesket på grunn av dette, ellers hadde ikke behovet vært der. Noe som ikke er bra.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke helt vet hvordan fordelingen i forsvaret er, men jeg vil anta at det er flere menn i lederstillinger der. Noe som er ganske naturlig med tanke hvordan værneplikten blant annet inntil nylig har vært, og at flere gutter enn jenter har interesse av å være i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er greit med tvungen kvotering i typiske mannsyrker, bare de gir høy status og god lønn?

Anonymous poster hash: f49b2...022

Jeg er for kvotering for menn på f.eks sykepleie. Det er ekstremt nødvendig med menn i omsorgsyrker! Jeg veier 50 kg så du skjønner sikkert at det er vanskelig for meg å løfte en mann på 100 kg. Derfor er det ganske greit å få hjelp av en mann som veier en del mer og dermed naturlig nok er en god del sterkere enn meg. Det er tungt å jobbe på omsorgssenter altså, og det skulle vært flere menn. Så jatakk til kvotering for menn i omsorgsyrker.

Anonymous poster hash: 49587...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kvotering for menn på f.eks sykepleie. Det er ekstremt nødvendig med menn i omsorgsyrker! Jeg veier 50 kg så du skjønner sikkert at det er vanskelig for meg å løfte en mann på 100 kg. Derfor er det ganske greit å få hjelp av en mann som veier en del mer og dermed naturlig nok er en god del sterkere enn meg. Det er tungt å jobbe på omsorgssenter altså, og det skulle vært flere menn. Så jatakk til kvotering for menn i omsorgsyrker.

Da burde heller fysisk styrke regnes som et plusspoeng heller enn å kvotere inn grunnet kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...