Gå til innhold

Bør man innføre kjønnskvotering i håndverkeryrker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor aldri dette kommer opp i debatten. Hadde vi ikke vært tjent med flere kvinnelige håndverkere? Tenker da på typiske mannsdominerte yrker som rørlegger, snekker, elektriker, bilmekaniker etc. Disse er jo ekstremt mannsdominerte.

Hvorfor er det ikke mer fokus på kvotering innen disse yrkene? Tror alle arbeidsplasser har godt av å ha en balanse i kjønnene.



Anonymous poster hash: 63fa6...d15
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sleeve

Ser ofte at det lyses ut stillinger innen rørlegging, elektriker osv hvor kvinner oppfordres til å søke, men det er vell enda ganske få kvinnelige håndverkere.

Flere jobber jeg søkte på i starten etter utdannelsen min som spesialpedagog hadde mannelige søkere som ønske, men jeg tror håndverkeryrker frister mindre for kvinner, enn hva "typiske kvinneyrker" frister for menn enda i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte at det lyses ut stillinger innen rørlegging, elektriker osv hvor kvinner oppfordres til å søke, men det er vell enda ganske få kvinnelige håndverkere.

Flere jobber jeg søkte på i starten etter utdannelsen min som spesialpedagog hadde mannelige søkere som ønske, men jeg tror håndverkeryrker frister mindre for kvinner, enn hva "typiske kvinneyrker" frister for menn enda i dag.

Så det er greit med tvungen kvotering i typiske mannsyrker, bare de gir høy status og god lønn?

Anonymous poster hash: f49b2...022

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sleeve

Så det er greit med tvungen kvotering i typiske mannsyrker, bare de gir høy status og god lønn?

Anonymous poster hash: f49b2...022

Jeg bare mener at søkeoppfordring til det kjønnet som det finnes minst av i en yrkesgruppe er helt greit. Uavhengig av høy status og lønn, så synes jeg det er fint at kvinner ønsker å arbeide innen typiske mannsyrker, og motsatt med menn i typiske kvinneyrker selvfølgelig.

Lik lønn og status bør være en selvfølge uansett kjønn, men der henger vi vell fortsatt litt etter i mange yrker, eller høyere stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det var flere menn som ble oppfordret til å søke på jobber innenfor moteblader/ukeblader. Det er bare kvinner i disse stillingene, og en sjelden mann som ikke er homofil. Men slike jobber er kanskje ikke noe for mannfolk?



Anonymous poster hash: 4b6d4...fd6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I stedet skal vi kvitte oss med all annen kjønnskvotering.



Anonymous poster hash: 4e93c...409
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må vi rydde opp i alle mannlige troll for finnes i den bransjen, en ting av gangen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kjønnskvotering eller kvotering etter hudfarge, opprinnelsesland eller andre irrelevante trekk er aldri OK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektkvotering sier nå jeg. Det er aaaaalt for få korpulente piccolos i hotelbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Så det er greit med tvungen kvotering i typiske mannsyrker, bare de gir høy status og god lønn?

Anonymous poster hash: f49b2...022

Det er vel ikke akkurat sånn det funker, men de yrkene med høy status har jo gjerne flere interessenter også. Det er vanskelig å kvotere noen inn i yrker der det ikke er søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat sånn det funker, men de yrkene med høy status har jo gjerne flere interessenter også. Det er vanskelig å kvotere noen inn i yrker der det ikke er søkere.

Mange av de yrkene hvor kvinner kvoteres inn er det få kvinnelige interessenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager? Bilen min går da like bra, og sluket tar unna vann like effektivt, samme hvordan kjønnsfordelingen blant bilmekanikere og rørleggere er. Vi hadde ikke vært "tjent med flere kvinnelige håndverkere", like lite som det hadde skadet med flere kvinnelige håndverkere. Vi er tjent med gode håndverkere, samme hvilket kjønn de har, så la folk fritt velge det de behersker og vil jobbe med.

Åpne døren for de kvinner som vil jobbe i "mannsyrker" og menn som vil jobbe i "kvinneyrker". Ikke dytt folk gjennom den nevnte døren.



Anonymous poster hash: af6ee...a57
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Mange av de yrkene hvor kvinner kvoteres inn er det få kvinnelige interessenter.

Kan du komme med eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du komme med eksempler?

En del stillinger i Forsvaret (særlig lederstillinger), IT, en del ingeniørstillinger m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

En del stillinger i Forsvaret (særlig lederstillinger), IT, en del ingeniørstillinger m.m.

Synes du er litt lite konkret. Lederstillinger i Forsvaret er jo et godt eksempel på hvor det absolutt er riktig med kvotering. Mener det er over 90 % menn, i alle fall var det slik sist jeg leste noe om det. Det er vel ikke akkurat slik at det ikke er kvinnelige interessenter til slike stillinger, men det er vanskelig å albue seg frem til dem som kvinne i et svært mannsdominert miljø. Og med få kvinnelige ledere i Forsvaret, blir det jo heller ikke så attraktivt å søke seg dit for andre kvinner.

Siden jeg har bakgrunn fra Forsvaret selv (og faktisk hadde en rå kvinnelig løytnant da jeg stod på beredskap), er jeg absolutt positiv til kvotering i en periode til det har blitt en viss utjevning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotering er aldri bra, uansett jobb eller kjønn. Det skaper dårlig stemning og er kjønnsdiskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sunhands

Kvotering er aldri bra, uansett jobb eller kjønn. Det skaper dårlig stemning og er kjønnsdiskriminerende.

Jeg er enig i dette grunnprinsippet, men hva mener du er en bedre løsning? Jeg anser det litt som en siste utvei, men slik som i Forsvaret måtte det jo en endring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt lite konkret. Lederstillinger i Forsvaret er jo et godt eksempel på hvor det absolutt er riktig med kvotering. Mener det er over 90 % menn, i alle fall var det slik sist jeg leste noe om det. Det er vel ikke akkurat slik at det ikke er kvinnelige interessenter til slike stillinger, men det er vanskelig å albue seg frem til dem som kvinne i et svært mannsdominert miljø. Og med få kvinnelige ledere i Forsvaret, blir det jo heller ikke så attraktivt å søke seg dit for andre kvinner.

Siden jeg har bakgrunn fra Forsvaret selv (og faktisk hadde en rå kvinnelig løytnant da jeg stod på beredskap), er jeg absolutt positiv til kvotering i en periode til det har blitt en viss utjevning.

Det er vel heller et eksempel på hvor det overhodet ikke er rett med kvotering, feilgrep på makronivå i krig kan koste ekstremt mange liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller et eksempel på hvor det overhodet ikke er rett med kvotering, feilgrep på makronivå i krig kan koste ekstremt mange liv.

Så du mener det er større sjanse for et feilgrep gjort av en kvinne enn av en mann?

En kvinne ville ikke fått stillingen om hun ikke var kvalifisert for den.

Anonymous poster hash: e03d7...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er større sjanse for et feilgrep gjort av en kvinne enn av en mann?

En kvinne ville ikke fått stillingen om hun ikke var kvalifisert for den.

Det er større sjanse for feilgrep hos en person som er dårligere kvalifisert. Kvotering er per definisjon å gi noen som er dårligere kvalifisert stillingen, at en person er "kvalifisert" etter en vilkårlig satt grense er da irrelevant da det alltids er noen som er mest egnet.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...