Gå til innhold

Kommer blå øyne til å dø ut?


AnonymBruker

  

40 stemmer

  1. 1. For kvinner: Er det trist?

    • Ja
      22
    • Nei
      3
    • Likegyldig
      8
    • (For menn, trykk her, pga KGs mangler)
      7
  2. 2. For menn: Er det trist?

    • Ja
      6
    • Nei
      1
    • Likegyldig
      5
    • (For de som er kvinner, trykk her, pga KGs mangler)
      28


Anbefalte innlegg

Gjest Mythic

Har dere sjekket?

Anonymous poster hash: 2945b...031

Nå må du slutte. Paret det er snakk om nærmer seg 80 år, og om du hadde kjent dem, hadde du aldri stilt spørsmålet. Det er ingen tvil om farskapet der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mythic

Du svarte heller ikke på hvordan dette var rasistisk eller kvinneforakt. At jeg liker blå øyne og nordiske før søringer må være min sak. Det samme må det å ønske deres beste over afrikanere, asiatere ol. også. Alle har sine valg og ønsker, det handler ikke om å mislike noen eller mene de er dårligere.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Det er kvinneforaktende, da du legger skylda på kvinner for å sørge for at blå øyne dør ut, da de får barn med mørkhudede. Noe du misliker, etter som du er rasist. Alt dette kommer tydelig fram på bloggen din. Å være rasist er ikke "din egen sak". Det er diskriminerende, og går ut over andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvinneforaktende, da du legger skylda på kvinner for å sørge for at blå øyne dør ut, da de får barn med mørkhudede. Noe du misliker, etter som du er rasist. Alt dette kommer tydelig fram på bloggen din. Å være rasist er ikke "din egen sak". Det er diskriminerende, og går ut over andre mennesker.

Jeg har ingen blogg. Men når det gjelder at kvinner får barn med mørkhudede synes jeg det er synd, ikke at de gjør en feil ovenfor seg selv og andre. F.eks. ved at de er mindreverdige. Det å støtte dem du liker, er ikke det samme som å synes negativt om andre. At dette går ut over andre er bare tull.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du slutte. Paret det er snakk om nærmer seg 80 år, og om du hadde kjent dem, hadde du aldri stilt spørsmålet. Det er ingen tvil om farskapet der i gården.

At de er 80 år gjør det bare enda er sannsynlig. Fordi det ikke var like enkelt å få ta i prevensjon. Da kunne seksuell lyst tatt overhånd. Kvinner før hadde en mye større sannsynlighet for å få barn med andre menn før, på grunn av dette. I dag er det mye mindre, fordi de har prevensjon og ikke vil.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Jeg har ingen blogg. Men når det gjelder at kvinner får barn med mørkhudede synes jeg det er synd, ikke at de gjør en feil ovenfor seg selv og andre. F.eks. ved at de er mindreverdige. Det å støtte dem du liker, er ikke det samme som å synes negativt om andre. At dette går ut over andre er bare tull.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Keep telling yourself that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

At de er 80 år gjør det bare enda er sannsynlig. Fordi det ikke var like enkelt å få ta i prevensjon. Da kunne seksuell lyst tatt overhånd. Kvinner før hadde en mye større sannsynlighet for å få barn med andre menn før, på grunn av dette. I dag er det mye mindre, fordi de har prevensjon og ikke vil.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Nå må du gi deg. Dette er tull og vas fra ende til annen. Hvis vi går 150 år tilbake, kan nok teorien din holde vann, men ikke 50 år tilbake. Dessuten aner ikke du noe om disse menneskene, så du må bare slutte å spekulere. Jeg vet med sikkerhet at han er far til eksen min, så får du tenke hva du vil. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keep telling yourself that...

At jeg liker disse det er prat om har ikke noe å si om mine tanker om andre folkegrupper. Relativt sett, har jeg ingen ting negativt å si om dem (ikke de med blå øyne heller), men bare at jeg liker mer de nevnte.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett par generasjoner kommer vi alle til å se ut som afrikanere....



Anonymous poster hash: b89f9...4e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Jeg kan bekymre meg for integreringen i Norge. Noe jeg gjør. Jeg kan bekymre meg for kulturkrasj og "parallellsamfunn". Noe jeg gjør.

Men øyenfargen eller hårfargen til folk med norsk pass er det siste jeg bekymrer meg for. Dersom folk først er velintegrert og deler de felles verdiene som gjør Norge til det det er, da kan de se ut akkurat hvordan som helst. Jeg bryr meg om påvirkningen det har på samfunnet, ikke om utseendet til medlemmene av det. Det er ikke øyenfargen på de som kommer som er problemet med norsk innvandringspolitikk.



Anonymous poster hash: 9d0fb...991
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldi enkelt. Jeg har norske foreldre , moren min hadde blå øyne, faren min brune. Ingen av oss fire søsken har fått blåe øyne. Slikt forsvinner de blåøyde

Anonymous poster hash: bf7ef...dac

Jeg kjenner en kvinne med brune øyne. Faren hennes har isblå og moren har brune. Denne kvinnen har 3 sønner med en mann med blå øyne, bare en av sønnene har brune øyne. Så her har det blå fra faren dominert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg må bidra til avlsplanen. Kan ikke alle på kg som har blå øyne få 15 unger hver ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldi enkelt. Jeg har norske foreldre , moren min hadde blå øyne, faren min brune. Ingen av oss fire søsken har fått blåe øyne. Slikt forsvinner de blåøyde

Anonymous poster hash: bf7ef...dac

Herregud, hvor var dere i biologitimene egentlig? Du og dine tre søsken er alle bærere av ett blått gen hver, og ett brunt, og alle fire kan utmerket få barn med blå øyne (50% sjanse), hvis dere får barn med noen med blå øyne. Hvis dere får barn med noen med brune øyne, er fortsatt muligheten der, for den andre foreldren kan være bærer av blått på samme måte som dere er det. For alt du vet, er det tilfeldig at ikke en av dere er blåøyd, hvis en av forfedrene til faren din hadde blå øyne, kan han være bærer og barn nummer fem blitt blåøyd. Genene for blå øyne dør ikke ut.

Frahttp://illvit.no/mennesket/biologi/spoer-oss-vil-alle-faa-brune-oeyne-i-fremtiden

Fordelingen av folks øyefarge er fastlagt

Mange av dem med brune øyne bærer altså den defekte utgaven uten at det er synlig, og det vil gå i arv til halvparten av deres barn. Hvis ikke det ”vikende” genet er skadelig, blir det ikke utstøtt av genpuljen. Derfor vil den dominerende og den vikende utgaven av genet fortsette å eksistere i befolkningen, og det innbyrdes forholdet mellom dem vil forbli konstant. Fordelingen av folks øyefarge er følgelig fastlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen blogg. Men når det gjelder at kvinner får barn med mørkhudede synes jeg det er synd, ikke at de gjør en feil ovenfor seg selv og andre. F.eks. ved at de er mindreverdige. Det å støtte dem du liker, er ikke det samme som å synes negativt om andre. At dette går ut over andre er bare tull.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Noen la ut en link til den i en annen tråd.

Anonymous poster hash: 9ecb7...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvor var dere i biologitimene egentlig? Du og dine tre søsken er alle bærere av ett blått gen hver, og ett brunt, og alle fire kan utmerket få barn med blå øyne (50% sjanse), hvis dere får barn med noen med blå øyne. Hvis dere får barn med noen med brune øyne, er fortsatt muligheten der, for den andre foreldren kan være bærer av blått på samme måte som dere er det. For alt du vet, er det tilfeldig at ikke en av dere er blåøyd, hvis en av forfedrene til faren din hadde blå øyne, kan han være bærer og barn nummer fem blitt blåøyd. Genene for blå øyne dør ikke ut.

Frahttp://illvit.no/mennesket/biologi/spoer-oss-vil-alle-faa-brune-oeyne-i-fremtiden

Fordelingen av folks øyefarge er fastlagt

Mange av dem med brune øyne bærer altså den defekte utgaven uten at det er synlig, og det vil gå i arv til halvparten av deres barn. Hvis ikke det ”vikende” genet er skadelig, blir det ikke utstøtt av genpuljen. Derfor vil den dominerende og den vikende utgaven av genet fortsette å eksistere i befolkningen, og det innbyrdes forholdet mellom dem vil forbli konstant. Fordelingen av folks øyefarge er følgelig fastlagt.

Se denne modellen for å forstå hvordan genetikk fungerer:

R = "resesivt" gen (blir stort sett ikke fremtrendende når andre gener er tilstede | her blå øyne)

D = "dominant" gen (blir stort sett fremtredende)

Far blå = RR, mor brune = RD

Sjanse videreført gen: R + R = RR - > blå 1/4. R + D = RD -> Brune 1/4. R + R = RR - > blå 1/4. R + D = RD -> Brune 1/4.

Til sammen: 1/2 blå, 1/2 brune. Fra 1/4 brune gener.

Neste generasjon:

RD far - > brune. RD mor -> brune. 1/2 brune gener.

Sjanse videreført gen: R + R = blå. RD = brune. DR = brune. DD = brune. 1/4 sjanse for blå. 3/4 sjanse for brune. 1/4 sjanse for at barn ikke lenger er "carrier".

Det stemmer ikke helt og jeg tror det er et par hakk mer "dominant" enn detta her.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, blå øyne kommer til å forsvinne. Synd, men sant.



Anonymous poster hash: 053c1...18f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne modellen for å forstå hvordan genetikk fungerer:

R = "resesivt" gen (blir stort sett ikke fremtrendende når andre gener er tilstede | her blå øyne)

D = "dominant" gen (blir stort sett fremtredende)

Far blå = RR, mor brune = RD

Sjanse videreført gen: R + R = RR - > blå 1/4. R + D = RD -> Brune 1/4. R + R = RR - > blå 1/4. R + D = RD -> Brune 1/4.

Til sammen: 1/2 blå, 1/2 brune. Fra 1/4 brune gener.

Neste generasjon:

RD far - > brune. RD mor -> brune. 1/2 brune gener.

Sjanse videreført gen: R + R = blå. RD = brune. DR = brune. DD = brune. 1/4 sjanse for blå. 3/4 sjanse for brune. 1/4 sjanse for at barn ikke lenger er "carrier".

Det stemmer ikke helt og jeg tror det er et par hakk mer "dominant" enn detta her.

Anonymous poster hash: 2945b...031

Her oppgir du kun ett mulig utfall for "neste generasjon".

Man har 6 (12) mulige foreldrekombinasjoner. Hver av dem kan få fire utfall hos barn. La oss si at vi har alle kombinasjoner, og alle får fire barn med som får hvert sitt utfall (1/4-sjanse da foreldrene har to gener hver).

RR-RR

Fire barn som alle er bærere av to blå gener RR: Andre generasjon har 8 blå gener.

RR-RD (og DR-RR)

Fire barn der vi har RR, RD, RR, RD. Andre generasjon er bærere av 6 blå gener (men to har brune øyne, to har blå)

RR-DD (og DD-RR)

Fire barn med RD, andre generasjon er bærere av 4 blå gener, men er brunøyde.

RD-RD (og DR-DR)

Vi får RR, RD, DR, DD. Neste generajson er bærere av 4 blå gener, (men kun en har blå øyne)

DD-RD (og RD-DD)

DR,DD,DR,DD. 2 blå gener, (alle 4 har brune øyne)

DD-DD

DD,DD,DD,DD. 0 blå gener.

1.generasjon hadde 12 blå gener, og 12 brune. 4 av dem har blå øyne.

2.generasjon har 24 blå gener, og 24 brune, 8 av dem har blå øyne.

Disse forholdstallene er konstante!

Nå kan man argumentere med at det er færre med RR i verden, enn DD. Men i Norge har et stort flertall RR, og spekulasjoner om at alle med blå øyne skal slutte å få barn, mens de med brune overtar, er i beste fall spekulativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dytter siden han er i gang igjen med enda en tråd.

Anonymkode: babf3...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kommer aldri til å dø ut, vi har genteknologi, vi kan allerede bestemme kjønn, øyefarge og hårfarge om vi vil.

Pappa har grønne øyne, mamma blå. Jeg og min bror har brune, men min bror har 4 unger med ei dame med grønne øyne, de har alle blå øyne - det er ikke så enkelt som et dominant og et recessivt gen som bestemmer øyefarge, det er en forenklet versjon.

Se på dyrene, katter har formert seg fritt i mange hundre år, men er alle katter den samme fargen?

Anonymkode: 5eac4...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...