Gå til innhold

Jobber som lærer, møter snart veggen -mulig å bli sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det første du må gjøre er å formalisere din bekymring og ønske til ledelsen med kopi til forbundet (dersom du er medlem) og personalmappa di hvor du skriver at etter gjentatte muntlige henvendelser ser deg tvunget til å skriftliggjøre din henvendelse.

Avslutningsvis skriver du at du håper din ønske blir hørt med tanke på din krevende arbeidssituasjon slik at du opplever arbeidsplassen som et godt sted å jobbe - både fysisk og psykisk.

Da tenker jeg det skjer saker skal du se.

Anonymous poster hash: 8b258...b57

Ja, det er jo slemt å dytte klassen over på andre lærere som kanskje sliter med det samme.

Det var at de var strenge, ikke tolererte bråk, men samtidig var hyggelige. En god kombinasjon av veldig streng, samtidig veldig hyggelig.

Ja, klart det er. Aldri sagt noe annet heller. :)

Slemt eller snilt har ingenting med saken å gjøre.

Dette er arbeisplassen til et voksent menneske som har krav på et trygt og godt psykososial arbeidshverdag. Skal hun fortsette mener du for å være snill mot andre selv om hun selv går i veggen?

Selv om man bare er lærer har man faktisk rett på en trygg og god arbeidshverdag! Arbeidsmiljøloven gjelder for lærere også - faktisk!

Anonymous poster hash: 8b258...b57

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en grusom klasse, men fint at i alle fall en lærer taklet den.

Tja, jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få dem til å "frykte" meg. Men det gjelder altså ikke hele klassen, det er en liten gruppe gutter som lager mye uro og kommenterer andre i klassen negativt.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Hvilke konsekvenser får oppførselen deres hos deg? Og hos de andre lærerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein lærar har inga sanksjonsmoglegheiter i skulen i dag. Om elevar vil vere vanskelege får dei det.

TS: snakk med tillitsvald. Og gå så til leiinga, med tillitsvald. Dei gjer ikkje jobben sin når dei ikkje bryr seg om arbeidsmiljøet ditt, og det kan dei godt å få hjelp til å høyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemt eller snilt har ingenting med saken å gjøre.

Dette er arbeisplassen til et voksent menneske som har krav på et trygt og godt psykososial arbeidshverdag. Skal hun fortsette mener du for å være snill mot andre selv om hun selv går i veggen?

Selv om man bare er lærer har man faktisk rett på en trygg og god arbeidshverdag! Arbeidsmiljøloven gjelder for lærere også - faktisk!

Anonymous poster hash: 8b258...b57

Ja. Men da blir da dette problemet kun dyttet over på noen andre. Det løser ingenting!

Som lærer vil man ikke alltid få klasser man ønsker, og da mener jeg for egen del det er viktig å lære seg å skaffe seg respekt. Det finnes uoppdragne unger overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skal sies betyr det ikke at jeg ikke føler med TS, det gjør jeg! Men å dytte problemene over på noen som kanskje synes det er like ille er URETTFERDIG. Om noen frivillig vil ta denne klassen for henne er det noe annet. Det er viktig at TS har et godt arbeidsmiljø, selvfølgelig. Men hun burde også jobbe med å skaffe seg respekt fra alle elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men da blir da dette problemet kun dyttet over på noen andre. Det løser ingenting!

Som lærer vil man ikke alltid få klasser man ønsker, og da mener jeg for egen del det er viktig å lære seg å skaffe seg respekt. Det finnes uoppdragne unger overalt!

Så din løsning til vedkommende som holder på å møte veggen er å stå i situasjon og bare lære seg å skaffe seg respekt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så din løsning til vedkommende som holder på å møte veggen er å stå i situasjon og bare lære seg å skaffe seg respekt?

Altså, mener du det er noe bedre å la andre lærere ha denne klassen og tilslutt møte veggen de også?

Jeg skrev, hvis du leser(!) at dersom noen frivillig melder seg til å ha denne klassen, løser jo det problemet - men å tvinge noen andre lærere som sliter med det samme som TS til å ha klassen er det jo ikke noe bedre, synes du det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er en arbeidstaker og for hennes yrke gjelder også Arbeidsmiljøloven (henviser til § 4-3 Det psykososiale arbeidsmiløet). Vedkommende har gjentatte ganger ytret til sin ledelse at hun ikke ønsker å undervise i denne klassen. Dette har ikke ledelsen tatt hensyn til. TS føler nå at hun holder på å møte veggen. Det er saken. Hun skal da overhode ikke stå i det for å være snill med kollegaer - uansett om noen melder seg frivillig eller ikke!

Hun skal ikke være nødt til å møte veggen for å være snill med kollegaer. Det er ledelsen sitt problem, ikke TS.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er en arbeidstaker og for hennes yrke gjelder også Arbeidsmiljøloven (henviser til § 4-3 Det psykososiale arbeidsmiløet). Vedkommende har gjentatte ganger ytret til sin ledelse at hun ikke ønsker å undervise i denne klassen. Dette har ikke ledelsen tatt hensyn til. TS føler nå at hun holder på å møte veggen. Det er saken. Hun skal da overhode ikke stå i det for å være snill med kollegaer - uansett om noen melder seg frivillig eller ikke!

Hun skal ikke være nødt til å møte veggen for å være snill med kollegaer. Det er ledelsen sitt problem, ikke TS.

JA MEN KJÆRE VENE................... Å bare dytte problemer over på andre gjør jo at andre muligens får samme problem!! Hva om den som tar over klassen for TS kommer og skriver her om 1 år, AKKURATT det samme som TS? hva vil du si da? Akkruatt det samme? Så fortsetter det i en sirkel. Gir jo ingen mening!

Selvfølgelig skal ledelsen ordne dette, men å la en annen kollega av TS gjennomgå samme mareritt er ihvertfall ikke en løsning!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med løsninger som å splitte denne klassen? De som er sånn er som regel kun sånn når de er med andre som er slik og ikke når de er alene i rolige klasser. Ledelsen må ta en alvorsprat med disse ungdommene! Bare et eksempel, men mye bedre løsning iallfall enn å la en annen gå på døra også som TS har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA MEN KJÆRE VENE................... Å bare dytte problemer over på andre gjør jo at andre muligens får samme problem!! Hva om den som tar over klassen for TS kommer og skriver her om 1 år, AKKURATT det samme som TS? hva vil du si da? Akkruatt det samme? Så fortsetter det i en sirkel. Gir jo ingen mening!

Selvfølgelig skal ledelsen ordne dette, men å la en annen kollega av TS gjennomgå samme mareritt er ihvertfall ikke en løsning!!!

Nemlig.. og jeg gjentar:

Det er ledelsen sitt problem, ikke TS!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ledelsen ikke tar tak får du ta tak. Rott deg sammen med kolleger som også har klassen og lag en plan.

Anonymous poster hash: fdd75...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, mener du det er noe bedre å la andre lærere ha denne klassen og tilslutt møte veggen de også?

Jeg skrev, hvis du leser(!) at dersom noen frivillig melder seg til å ha denne klassen, løser jo det problemet - men å tvinge noen andre lærere som sliter med det samme som TS til å ha klassen er det jo ikke noe bedre, synes du det kanskje?

Det var en annen lærer som da at det ikke ville være noe problem å ta denne klassen. Men ledelsen nektet å endre på timeplanene våre, påstod det var for "vanskelig og komplisert."

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en annen lærer som da at det ikke ville være noe problem å ta denne klassen. Men ledelsen nektet å endre på timeplanene våre, påstod det var for "vanskelig og komplisert."

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

For en elendig ledelse! Hadde søkt jobb på andre skoler.

Anonymous poster hash: 9d8de...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det forresten du som opprettet en tråd her ved skolestart om at du ikke fikk være kontaktlærer til en klasse som du hadde et bra forhold til?



Anonymous poster hash: 9d8de...e8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det forresten du som opprettet en tråd her ved skolestart om at du ikke fikk være kontaktlærer til en klasse som du hadde et bra forhold til?

Anonymous poster hash: 9d8de...e8d

Jepp, det var meg.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en elendig ledelse! Hadde søkt jobb på andre skoler.

Anonymous poster hash: 9d8de...e8d

Ja, jeg ble veldig satt ut av at de ikke engang prøvde. De sa de skulle "se på det." Men både jeg og flere kolleger mener de ikke la to pinner i kors engang - selv læreren som sa hun godt kunne ha tatt over denne klassen, sa at hun var irritert over måten ledelsen håndterte dette på.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA MEN KJÆRE VENE................... Å bare dytte problemer over på andre gjør jo at andre muligens får samme problem!! Hva om den som tar over klassen for TS kommer og skriver her om 1 år, AKKURATT det samme som TS? hva vil du si da? Akkruatt det samme? Så fortsetter det i en sirkel. Gir jo ingen mening!

Selvfølgelig skal ledelsen ordne dette, men å la en annen kollega av TS gjennomgå samme mareritt er ihvertfall ikke en løsning!!!

I TS sitt tilfelle kan man ikke tenke "tenk hvis, tenk hvis", hun skal ta hånd om seg selv. Det er ikke hennes ansvar å ordne opp i klassen, det er lederne hennes sitt ansvar. Hun har sagt i fra, det har ikke skjedd noe, det skal ikke gå utover henne. Og hvis vi skal kjøre på denne "tenk hvis"-bølgen, kan vi jo tenke oss at denne vikaren også ser problemet til TS og at ledelsen lettere får gjort noe med det om enda en sier ifra. Eller tenk hvis vikaren fungerer bedre med denne klassen, og at problemet løser seg selv.

Det gir ingen mening at TS skal bære en fantasibyrde om at dette kommer til å fortsette i en ond sirkel. En ting vet vi, det er at TS ikke fungerer med klassen og at metodene hennes ikke har fungert -da er det på tide å prøve noe nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det forresten du som opprettet en tråd her ved skolestart om at du ikke fikk være kontaktlærer til en klasse som du hadde et bra forhold til?

Anonymous poster hash: 9d8de...e8d

For å repetere for eventuelle "nye lesere" så ja, jeg ønsket å fortsette med en klasse jeg trivdes veldig godt i, og hadde sagt til ledelsen at det var mitt førsteønske, og sa at jeg helst ikke ville fortsette med den klassen jeg ikke klarer å få til noe med. Resultatet var altså at jeg ikke fikk noen av mine ønsker for skoleåret innfridd, men det helt motsatte - selv om jeg sa ifra og reagerte veldig negativt på forslaget til timeplan allerede i juli, og snakket med ledelsen om saken i august og da var jeg så fortvilt at jeg gråt til og med.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...