Gå til innhold

Jobber som lærer, møter snart veggen -mulig å bli sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en ungdomsskole i 100% stilling, og har blitt tvunget til å fortsette med en mildt sagt vanskelig klasse - selv om jeg sa ifra i sommer at jeg helst ikke ville fortsette å ha denne klassen, og nærmest tryglet rektor om å få en annen timeplan.

Men nei, ledelsen giddet visst ikke å ta tak i problemet og endre på noen få timer som kolliderte.

Takler snart ikke mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nå er det heldigvis ferie, men jeg pleier å ha skikkelig vondt i magen og er noen ganger kvalm før jeg skal ha timer i denne klassen. Det blir ikke bra, og jeg sa til rektor i sommer at både for elevenes del og min del, ville det være best at jeg fikk en annen klasse.

Føler at jeg har sagt ifra nok, at ledelsen vet om det - og de gjør ingenting.

Dilemmaet er at jeg også underviser i flere andre klasser, og der går det helt fint. Spesielt en klasse er helt nydelig og denne har jeg fem timer per uke.

Problemet er den ene klassen, som jeg har åtte timer per uke - og som jeg desperat ønsker meg vekk fra (vil ikke skrive detaljert om problemene, vil ikke bli gjenkjent), men om jeg blir sykemeldt vil jeg jo også måtte ha vikar for timene i de andre klassene som jeg faktisk trives med og får til ting med.

Og så vet jeg ikke engang om jeg tør å fortelle fastlegen min(en mann i 50-årene) om jobbproblemene mine, det vil være så ydmykende. :(

Hva skal jeg gjøre?



Anonymous poster hash: ec65c...7bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på en ungdomsskole i 100% stilling, og har blitt tvunget til å fortsette med en mildt sagt vanskelig klasse - selv om jeg sa ifra i sommer at jeg helst ikke ville fortsette å ha denne klassen, og nærmest tryglet rektor om å få en annen timeplan.

Men nei, ledelsen giddet visst ikke å ta tak i problemet og endre på noen få timer som kolliderte.

Takler snart ikke mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nå er det heldigvis ferie, men jeg pleier å ha skikkelig vondt i magen og er noen ganger kvalm før jeg skal ha timer i denne klassen. Det blir ikke bra, og jeg sa til rektor i sommer at både for elevenes del og min del, ville det være best at jeg fikk en annen klasse.

Føler at jeg har sagt ifra nok, at ledelsen vet om det - og de gjør ingenting.

Dilemmaet er at jeg også underviser i flere andre klasser, og der går det helt fint. Spesielt en klasse er helt nydelig og denne har jeg fem timer per uke.

Problemet er den ene klassen, som jeg har åtte timer per uke - og som jeg desperat ønsker meg vekk fra (vil ikke skrive detaljert om problemene, vil ikke bli gjenkjent), men om jeg blir sykemeldt vil jeg jo også måtte ha vikar for timene i de andre klassene som jeg faktisk trives med og får til ting med.

Og så vet jeg ikke engang om jeg tør å fortelle fastlegen min(en mann i 50-årene) om jobbproblemene mine, det vil være så ydmykende. :(

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Glemte å spørre om det i slike tilfeller er mulig med en delvis sykemelding -sykemelding 20% eller 40% f.eks.?

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan du ta det opp med verneombud eller tillitsvalgt? Dette høres ut som dårlig ledelse! Jeg er usikker på dette med sykmelding, men snakk med legen din om det. Beklager at jeg er til lite hjelp, ville mest utrykke støtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer på videregående som hadde sykemeldt seg etter en veldig hard stund på skolen (det var også et tilfelle av at hun rett og slett ikke fungerte med den klassen hun hadde). Hun virket fin da jeg hadde henne, men noen ganger virket det som om hun nesten ble redd når ting ikke gikk helt som de skulle i timene. Jeg antar hun fryktet at hun skulle komme til å oppleve det samme igjen. Er du redd for at nok et helår med denne klassen skal ha en negativ effekt på psyken din (og en som fremtidige elever kan komme til å merke), synes jeg virkelig du skal snakke med legen din/andre som kan ha råd. Læreryrket kan være utrolig tøft, spesielt på ungdomsskolen, og jeg har veldig mye respekt for dem som velger det (og gjør en god jobb). Men for at du skal kunne gjøre en god jobb må du ha det godt i stillingen din. Håper virkelig ting ordner seg for deg, alt hell videre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problem med den klassen er det vel kanskje andre som har problemer der? Jobber dere i team sånn at du kan diskutere problemløsning der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil det hjelpe å sykemelde seg? Når du kommer tilbake får du tilbake samme klasse på ny.

Endret av h/k
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg vet om en annen som har jobbet som lærer, og som ble sykemeldt. Men i ditt tilfelle vil det kanskje heller hjelpe bedre å søke på en jobb på en annen skole, eventuelt i et lavere klassetrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en lærer som ble uføretrygdet fordi hun ikke taklet en tøff klasse.

Hun har vært ute av arbeidslivet i over 5 år pga den aktuelle klassen.

Norske lærere...går i jeans og skal være kompis med barna: ikke bra! :-/

Se heller til Frankrike og prøv å lære noe av de.

Anonymous poster hash: 21f9d...3a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Er det noen enkeltelever eller hele klassen som er fæl? Mitt tips er å få elevene til å frykte deg. Jeg gikk i "problem-klassen" på videregående, der skolen hadde samlet sammen alle skolelysene og problembarna sammen. Det var mye støy, vold og generell jævelskap fra peoblembarna, og lærerene hatet rett og slett å være i klassen vår. Som regel ble vi "flinke" overlatt til selvstudier mens læreren nesten fysisk måtte slåss mot de verste guttene.

Men vi hadde en lærerinne som hadde kontroll over dem. Hun var 60-år gammel og underviste i matte og naturfag, og hun var ikke redd for å komme med skarpe kommentarer til de som ikke oppførte seg. Se for deg en ekte professor McGonagolll, bare mindre britisk, så har du henne. Problembarna var redd henne, og vi andre elsket henne (det var kun hennes timer det var noen lunde rolig i). Få dem til å frykte deg, men vær rimelig, det er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du raskest mulig skal fortelle dette til fastlegen din. Jeg ser ikke noen grunn til at angsten din skal få lov til å gro videre her. Det er det ikke verdt. Ta vare på deg selv og lykke til!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt slemt av deg å dytte denne klassen over på noen andre.. Du får bli strengere og gjøre at de får respekt for deg. Jeg har vært i sånne klasser du beskriver (er ikke slik selv) og enkelte lærere fikk roet de ned, andre hadde de null respekt for.
Forstår frustrasjonen din, men skal du være lærer må du desverre skaffe deg respekt og bli strengere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en lærer som ble uføretrygdet fordi hun ikke taklet en tøff klasse.

Hun har vært ute av arbeidslivet i over 5 år pga den aktuelle klassen.

Norske lærere...går i jeans og skal være kompis med barna: ikke bra! :-/

Se heller til Frankrike og prøv å lære noe av de.

Anonymous poster hash: 21f9d...3a7

Vel, sånn er ikke jeg. Prøver absolutt ikke å være "kompis" med dem. Er faglig sterk, og elevene i den aktuelle klassen har fortalt både meg og andre lærere (når de har hatt klassens time) at de setter pris på at jeg alltid er forberedt til timene og har meningsfulle opplegg de kan lære av. Men det er en "kjerne" på ca. fem gutter som jeg føler saboterer mye av tiden i timene. Disse er ofte urolige overfor andre lærere også, men spesielt i mine timer. Den "verste" har fått kniven på strupen av kontaktlæreren sin på fredag, så får se hvordan første uken i januar blir.

Fortvilende.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt slemt av deg å dytte denne klassen over på noen andre.. Du får bli strengere og gjøre at de får respekt for deg. Jeg har vært i sånne klasser du beskriver (er ikke slik selv) og enkelte lærere fikk roet de ned, andre hadde de null respekt for.

Forstår frustrasjonen din, men skal du være lærer må du desverre skaffe deg respekt og bli strengere.

Slemt? Ekkelt sagt.

Hva var det som gjorde at enkelte lærere fikk roet dem ned da, mens dere ikke hadde respekt for andre?

Det er noe galt med oppdragelsen når unge oppfører seg sånn.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problem med den klassen er det vel kanskje andre som har problemer der? Jobber dere i team sånn at du kan diskutere problemløsning der?

Det er flere som har litt problemer der, men ikke like store som mine. Vi har snakket om det, også med ledelsen - men de gjør ingenting.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen enkeltelever eller hele klassen som er fæl? Mitt tips er å få elevene til å frykte deg. Jeg gikk i "problem-klassen" på videregående, der skolen hadde samlet sammen alle skolelysene og problembarna sammen. Det var mye støy, vold og generell jævelskap fra peoblembarna, og lærerene hatet rett og slett å være i klassen vår. Som regel ble vi "flinke" overlatt til selvstudier mens læreren nesten fysisk måtte slåss mot de verste guttene.

Men vi hadde en lærerinne som hadde kontroll over dem. Hun var 60-år gammel og underviste i matte og naturfag, og hun var ikke redd for å komme med skarpe kommentarer til de som ikke oppførte seg. Se for deg en ekte professor McGonagolll, bare mindre britisk, så har du henne. Problembarna var redd henne, og vi andre elsket henne (det var kun hennes timer det var noen lunde rolig i). Få dem til å frykte deg, men vær rimelig, det er mitt råd!

Høres ut som en grusom klasse, men fint at i alle fall en lærer taklet den.

Tja, jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få dem til å "frykte" meg. Men det gjelder altså ikke hele klassen, det er en liten gruppe gutter som lager mye uro og kommenterer andre i klassen negativt.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber på en ungdomsskole i 100% stilling, og har blitt tvunget til å fortsette med en mildt sagt vanskelig klasse - selv om jeg sa ifra i sommer at jeg helst ikke ville fortsette å ha denne klassen, og nærmest tryglet rektor om å få en annen timeplan.

Men nei, ledelsen giddet visst ikke å ta tak i problemet og endre på noen få timer som kolliderte.

Takler snart ikke mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nå er det heldigvis ferie, men jeg pleier å ha skikkelig vondt i magen og er noen ganger kvalm før jeg skal ha timer i denne klassen. Det blir ikke bra, og jeg sa til rektor i sommer at både for elevenes del og min del, ville det være best at jeg fikk en annen klasse.

Føler at jeg har sagt ifra nok, at ledelsen vet om det - og de gjør ingenting.

Dilemmaet er at jeg også underviser i flere andre klasser, og der går det helt fint. Spesielt en klasse er helt nydelig og denne har jeg fem timer per uke.

Problemet er den ene klassen, som jeg har åtte timer per uke - og som jeg desperat ønsker meg vekk fra (vil ikke skrive detaljert om problemene, vil ikke bli gjenkjent), men om jeg blir sykemeldt vil jeg jo også måtte ha vikar for timene i de andre klassene som jeg faktisk trives med og får til ting med.

Og så vet jeg ikke engang om jeg tør å fortelle fastlegen min(en mann i 50-årene) om jobbproblemene mine, det vil være så ydmykende. :(

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Det første du må gjøre er å formalisere din bekymring og ønske til ledelsen med kopi til forbundet (dersom du er medlem) og personalmappa di hvor du skriver at etter gjentatte muntlige henvendelser ser deg tvunget til å skriftliggjøre din henvendelse.

Avslutningsvis skriver du at du håper din ønske blir hørt med tanke på din krevende arbeidssituasjon slik at du opplever arbeidsplassen som et godt sted å jobbe - både fysisk og psykisk.

Da tenker jeg det skjer saker skal du se.

Anonymous poster hash: 8b258...b57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemt? Ekkelt sagt.

Hva var det som gjorde at enkelte lærere fikk roet dem ned da, mens dere ikke hadde respekt for andre?

Det er noe galt med oppdragelsen når unge oppfører seg sånn.

Anonymous poster hash: ec65c...7bb

Ja, det er jo slemt å dytte klassen over på andre lærere som kanskje sliter med det samme.

Det var at de var strenge, ikke tolererte bråk, men samtidig var hyggelige. En god kombinasjon av veldig streng, samtidig veldig hyggelig.

Ja, klart det er. Aldri sagt noe annet heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...