Gå til innhold

Drittlei turnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier, jobber i turnus og begynner å bli så lei! hele tiden skrives det i media at det og vurderes at folk skal jobbe 2.hver helg, lengre vakter osv.. det er ikke så mange jobber en sykepleier får som ikke er turnus. Folk klager hele tiden på helsenorge, og jeg begynner å hate jobben min. Ikke å ha omsorg for pasientenen, men jobben spiser livet mitt! Jobber jul, påske, ikke alltid man får ferie på sommeren hvis det slites med bemanning, helgejobbing, dobbeltvakter pga sykdom og ikke får inn folk... Jobber vokser ikke på jobb for sykepleiere. Når jeg tok utdannelsen så sa alltid folk at "da får du i allefall jobb", ja små stillinger og du må alltid være på jakt etter ekstravakter, skrape sammen til et levebrød. Flere enn med som blir lei?? trenger ikke være helsepersonell heller, tror og de som jobber i butikk kan ha litt frustrasjon å slippe ut spesielt på denne tiden av året. TURNUS ER DRIT!!!



Anonymous poster hash: d0b2b...e49
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del er det greit med turnus, og selv om det er kjipt å jobbe helg/høytid/rød dager så har jeg innfunnet meg med at det er slik det er. Det jeg derimot syns er irriterende er at det brukes nesten bare deltidsstillinger, og er klin umulig å komme opp i hel stilling.

På min arbeidsplass deles nå de 100 % stillingene som blir ledig i to, så folk får bare 50% og er desperat etter ekstravakter for å klare seg. De som er minst erfarne får flest vakter fordi de koster minst, sammen med en del som ikke har stilling i det hele tatt men som syns det er "kjekt å jobbe litt innimellom" og er billig for arbeidsplassen. Vi som har mye erfaring og kompetanse nedprioriteres fordi det koster mer penger å ha oss på jobb, samtidig som det forventes at vi stiller opp når de mangler ansvarsvakter eller den samlede kompetansen er for lav til å kalles forsvarlig (ofte vakter natt og helg). Vi får også de kjipeste feriesammensetningen med samme begrunnelse, og burde blitt mye bedre ivaretatt av sykehuset enn det som er fakta pr i dag. Jobber på en spesialavdeling der man ikke bare kan hente inn en med autorisasjon og tro de gjør en god jobb heller. Resultatet blir at mange som egentlig ønsker større stilling jobber andre steder for å få det til å gå rundt, og da taper jo de som egentlig jobber der vakter. Det gagner hverken pasienter eller arbeidsmiljø å ha det slik, men dessverre er ikke ledelsesutdanning nødvendig for å bli leder i helsevesenet, bare du er venninne med de rette folkene.

Ellers er jeg enig i at det er mye klaging fra pasienter og pårørende kun basert på det Dagbladet og TV2 presenterer, og folk er misfornøyd med de meste utrolige ting. Det tærer på tålmodigheten og velviljen i det lange løp, skjønner godt at du er lei.



Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre! Har du tatt videreutdanning? Hvis ikke er det kanskje mulig å velge en hvor det er mindre turnus? Helsesøster for eksempel.

Kjenner en sykepleier som ville ut av turnus så hun begynte på sykehjem. Der jobber hun kun hverdager på dagtid, bortsett fra 1 dag i uka hvor hun jobber kveld. Hun var veldig fornøyd med den dealen.



Anonymous poster hash: f5759...133
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre! Har du tatt videreutdanning? Hvis ikke er det kanskje mulig å velge en hvor det er mindre turnus? Helsesøster for eksempel.

Kjenner en sykepleier som ville ut av turnus så hun begynte på sykehjem. Der jobber hun kun hverdager på dagtid, bortsett fra 1 dag i uka hvor hun jobber kveld. Hun var veldig fornøyd med den dealen.

Anonymous poster hash: f5759...133

Hvis du ikke jobber administrativt, må du likevel jobbe julaften, 17. mai, påska og alle de andre dagene resten av familien har fri. Det er greitt å slippe unna nattevaktene på sykehjem, bevares, men alle de andre dagene i året hvor vanlig folk har fri, må likevel beboerne på sykehjemmet ha hjelp....

Hilsen sykepleier som snart er ferdig med "juleferien", og skal i gang med en sjudagers jobbeøkt fra og med lillejulaften. God jul!

Anonymous poster hash: a6633...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, jobber i turnus og begynner å bli så lei! hele tiden skrives det i media at det og vurderes at folk skal jobbe 2.hver helg, lengre vakter osv.. det er ikke så mange jobber en sykepleier får som ikke er turnus. Folk klager hele tiden på helsenorge, og jeg begynner å hate jobben min. Ikke å ha omsorg for pasientenen, men jobben spiser livet mitt! Jobber jul, påske, ikke alltid man får ferie på sommeren hvis det slites med bemanning, helgejobbing, dobbeltvakter pga sykdom og ikke får inn folk... Jobber vokser ikke på jobb for sykepleiere. Når jeg tok utdannelsen så sa alltid folk at "da får du i allefall jobb", ja små stillinger og du må alltid være på jakt etter ekstravakter, skrape sammen til et levebrød. Flere enn med som blir lei?? trenger ikke være helsepersonell heller, tror og de som jobber i butikk kan ha litt frustrasjon å slippe ut spesielt på denne tiden av året. TURNUS ER DRIT!!!

Anonymous poster hash: d0b2b...e49

Stem FrP og Høyre - de er jo for slike typer jobber der man går på løse kontrakter

Anonymous poster hash: 101f7...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor valgte dere sykepleien? Alle vet at det innebærer turnusjobbing for de aller fleste.



Anonymous poster hash: 4163c...20f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også lei. Mest fordi jeg jobber jula. Har klart å få full stilling. Og kveldsvakter er koselige. Men det er trist å ikke kunne være med familien nå i jula....

Anonymous poster hash: 14be1...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv turnus, og det kan være litt kjipt, men så er jeg heller ikke sykepleier og har heldigvis 100 % stilling. Jeg er for at sykepleiere og helsepersonell skal ha best mulig arbeidsvilkår, de jobber jo tross alt direkte med mennesker, og noe av det viktigste disse menneskene har - nemlig deres egen helse!

Jeg valgte det yrket jeg har pga. stor faglig interesse. Tenkte ikke over da at jeg kom til å ende opp med å jobbe i turnus. Det er nok ikke så mange som vet det, at folk i mitt yrke jobber turnus. Jeg visste det ikke selv, før jeg fikk jobb. Vil ikke røpe hva jeg jobber med av hensyn til personvern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor valgte dere sykepleien? Alle vet at det innebærer turnusjobbing for de aller fleste.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

Hvorfor velger dere yrker det er turnus i?

Anonymous poster hash: e5e52...99f

Dette er så utrolig latterlig å skrive, hva om ingen valgte yrker som krever turnusjobbing? Da hadde samfunnet i praksis sluttet å fungere etter kl 16, hadde det vært greit syns dere? Ingen akutthjelp ved sykdom/skade/ulykke etter kl 16, ingen som kan skifte på bestemor eller hjelpe henne til sengs, ingen som kan hjelpe din far med kateterisering, ingen som kan passe på din bror som er operert, ingen som kan bistå når din datter blir akutt syk, ingen til å hjelpe deg ut av bilvraket når du har kræsjet, ingen som kommer til unnsetning når kompisen din får hjertestans osv. Du kan glemme hjelp fra politi, brann, ambulanse og offentlige etater ved behov. Streng tatt kan du heller ikke forvente kollektivtilbud, åpne butikker eller serveringssteder. Hvis ingen skal jobbe turnus eller uvanlig arbeidstid går ikke samfunnet rundt, kommentarene deres er bare utrolig korttenkte.

Dessuten velger de fleste yrke når de er rundt 20, uten å vite hva det faktisk innebærer å jobbe turnus. Å vite at man må jobbe helligdager er noe ganske annet enn å gjøre det. Heldigvis velger også folk ut fra interesse, alle kan ikke ha en dagtidsjobb i reklamebransjen, da hadde ingenting skjedd i samfunnet

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så utrolig latterlig å skrive, hva om ingen valgte yrker som krever turnusjobbing? Da hadde samfunnet i praksis sluttet å fungere etter kl 16, hadde det vært greit syns dere? Ingen akutthjelp ved sykdom/skade/ulykke etter kl 16, ingen som kan skifte på bestemor eller hjelpe henne til sengs, ingen som kan hjelpe din far med kateterisering, ingen som kan passe på din bror som er operert, ingen som kan bistå når din datter blir akutt syk, ingen til å hjelpe deg ut av bilvraket når du har kræsjet, ingen som kommer til unnsetning når kompisen din får hjertestans osv. Du kan glemme hjelp fra politi, brann, ambulanse og offentlige etater ved behov. Streng tatt kan du heller ikke forvente kollektivtilbud, åpne butikker eller serveringssteder. Hvis ingen skal jobbe turnus eller uvanlig arbeidstid går ikke samfunnet rundt, kommentarene deres er bare utrolig korttenkte.

Dessuten velger de fleste yrke når de er rundt 20, uten å vite hva det faktisk innebærer å jobbe turnus. Å vite at man må jobbe helligdager er noe ganske annet enn å gjøre det. Heldigvis velger også folk ut fra interesse, alle kan ikke ha en dagtidsjobb i reklamebransjen, da hadde ingenting skjedd i samfunnet

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

Makan til hårsårhet da.

Det er et helt legitimt spørsmål å stille,ikke ment som kritikk.De fleste 20-åringer forstår og er i stand til å foutse hva turnusjobbing innebærer.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til hårsårhet da.

Det er et helt legitimt spørsmål å stille,ikke ment som kritikk.De fleste 20-åringer forstår og er i stand til å foutse hva turnusjobbing innebærer.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

Det har ingenting med hårsårhet å gjøre, det handler om at mennesker (som du) faktisk tror at alle kan velge vekk turnus hvis de ikke liker det, og så likevel forvente at samfunnet går rundt. "Hvis du ikke liker turnus så slutt" hodningen er i utgangspunktet latterlig fordi vårt velferdssamfunn baserer seg på døgnkontinuerlig drift og sikkerhetsnett for alle hendelser.

Og svært få som ikke har jobbet turnus selv er i stand til å fult ut forstå hva det faktisk innebærer. At man vet at det er flere skift på alle dager er noe helt annet enn å kjenne det på kroppen selv. Turnus innebærer økt fare for hjertesykdommer, kreft, psykiske lidelser og søvnforstyrrelser, det tærer på sosialt liv og familieliv, og det styrer i stor grad fritiden til deg og de rundt. Dette kan man si til en på 20, men det å vite det og det å oppleve det er to vidt forskjellige ting. I tillegg har mange en kontinuerlig økonomisk bekymring basert på lave stillingsprosenter og ekstravaktjag. Slitsomheten i dette forstår ingen som ikke har vært der selv.

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med hårsårhet å gjøre, det handler om at mennesker (som du) faktisk tror at alle kan velge vekk turnus hvis de ikke liker det, og så likevel forvente at samfunnet går rundt. "Hvis du ikke liker turnus så slutt" hodningen er i utgangspunktet latterlig fordi vårt velferdssamfunn baserer seg på døgnkontinuerlig drift og sikkerhetsnett for alle hendelser.

Og svært få som ikke har jobbet turnus selv er i stand til å fult ut forstå hva det faktisk innebærer. At man vet at det er flere skift på alle dager er noe helt annet enn å kjenne det på kroppen selv. Turnus innebærer økt fare for hjertesykdommer, kreft, psykiske lidelser og søvnforstyrrelser, det tærer på sosialt liv og familieliv, og det styrer i stor grad fritiden til deg og de rundt. Dette kan man si til en på 20, men det å vite det og det å oppleve det er to vidt forskjellige ting. I tillegg har mange en kontinuerlig økonomisk bekymring basert på lave stillingsprosenter og ekstravaktjag. Slitsomheten i dette forstår ingen som ikke har vært der selv.

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

Jeg jobber selv i turnus og har gjort det siden jeg var 19 år. Du trenger ikke belære meg om hva dette innebærer og føles på kroppen - det vet jeg meget godt.

Det må være lov å spørre hvorfor man velger et yrke som med stor sannsynlighet innebærer turnus,da de ulempene du ramser opp er godt dokumentert og kjent blant de fleste oppegående mennesker.

Hvis man ikke vil ha et yrke som innebærer mye turnusarbeid må man velge et annet yrke.

Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber selv i turnus og har gjort det siden jeg var 19 år. Du trenger ikke belære meg om hva dette innebærer og føles på kroppen - det vet jeg meget godt.

Det må være lov å spørre hvorfor man velger et yrke som med stor sannsynlighet innebærer turnus,da de ulempene du ramser opp er godt dokumentert og kjent blant de fleste oppegående mennesker.

Hvis man ikke vil ha et yrke som innebærer mye turnusarbeid må man velge et annet yrke.

Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

Ettersom du ikke skriver din nåværende alder er ikke "gjort det siden jeg var 19" en veldig beskrivende periode. For øvrig viste en nylig undersøkelse gjennomført av sykepleierforbundet at virkningene av turnusjobbing var for lite kjent blant sykepleiere, og da er det i alle fall lite kjent blant allmennheten og 19 år gamle russ på vei inn i karrierevalg.

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke skriver din nåværende alder er ikke "gjort det siden jeg var 19" en veldig beskrivende periode. For øvrig viste en nylig undersøkelse gjennomført av sykepleierforbundet at virkningene av turnusjobbing var for lite kjent blant sykepleiere, og da er det i alle fall lite kjent blant allmennheten og 19 år gamle russ på vei inn i karrierevalg.

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

Er 39,så det begynner å bli noen år..

Selv om det er lite kjent blant sykepleierforbundets medlemmer har du ikke grunnlag for å trekke noe konklusjon om hvorvidt det er ukjent eller kjent blant allmennheten.Da må det utføres en ny og større undersøkelse på dette blant "vanlige" folk.

Det er mange yrker som har turnusarbeid i dette landet- ikke bare sykepleiere. At de fleste som jobber innen disse yrkene er helt uvitende om hva de går til virker lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppegående mennesker vet at visse yrker innebærer turnus. Og hater man det så mye, er det kanskje greit å bytte jobb eller tenke over yrkesvalget sitt. I stede for å sitte og sutre over at man jobber helger og røde dager.

Jobber turnus selv, elsker det og alltid gjort det. Så hadde jo vært tåpelig å bytta til 8-16 jobb, mandag - fredag og så sitti og sutret over for lite fri...

Anonymous poster hash: e5e52...99f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer alltid noen brødhuer med idiotiske kommentarer i slike tråder. Er bare å overse dem, de bringer ikke med seg noe matnyttig uansett.



Anonymous poster hash: ccc0b...7df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS.

Jeg er ikke sykepleier,men har gjennom et annet yrke innen helsesektoren jobbet mye sen- og tidligvakter.

Det var greit da jeg var i 20-årene,men nå som jeg er i 30-årene begynner jeg å bli lei.Tror det blir vanskelgere å jobbe turnus etterhvert som man blir eldre,og selvsagt om man får familie kan det bli enda verre.

Vurderte å bli sykepleier da jeg var i begynnelsen av 20-årene.Turnusjobbingen var en av grunnene til at jeg valgte det bort.I dag er jeg glad for det,for nattevakter hadde jeg ikke orket.Har inntrykk av at de fleste tenker over arbeidstid når de velger yrke.

Forslagene om at sykepleiere skal jobbe annenhver helg eller gå "nordsjøturnus" tror jeg ikke kommer til å bli vedtatt, heldigvis.Har du vurdert å jobbe innen bofellesskap eller apotek TS? Det er vel turnus for de fleste ansatte i bofelleskap også,men kanskje ikke like slitsomt som på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus er helt forferdelig! Jeg jobbet i turnusjobb om sommeren da jeg studerte, det er helt utrolig slitsomt. Selv om det bare var en mnd. Så ble jeg helt gal! Jobbe til 22 for så å begynne halv7. Var så gira og sliten når jeg kom hjem at jeg fikk aldri sove før 1, tidlig opp og jobbe. Neste dag var det omvendt senvakt dagen etter,og da er man jo så sliten at man sover bort 'fritiden sin' og sover til 12.... Nei å jobbe et helt arbeidsliv i turnus, fatter jeg ikke at noen orker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger dere yrker det er turnus i?

Anonymous poster hash: e5e52...99f

Kanskje fordi de trodde det ville gå greit med turnus? Men så gjorde det ikke det. Ikke alltid lett å vite det før man faktisk har jobbet turnus og var sikkert greit i begynnelsen men så blir man lei til slutt.

Anonymous poster hash: 2962e...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...