Gå til innhold

Hvor viktig er status for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lærere har vel en del penger? De har kort utdannelse, får lett jobb med en lønn som er jevnt 400-500.000? Får en del år på å spare opp en formue iallefall.

Anonymous poster hash: c550d...a4f

Lærere har vel ikke korte utdannelser? Allmennlærer er vel 4-5 år. De fleste lektorer har vel enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre, føler jeg litt på det med status. At man må ta høyere utdannelse for å være verdt noe. Jeg skulle ønske jeg brant for og var flink i fag som juss og økonomi, f.eks. jeg er flink i psykologi, problemet er at det krever så høyt snitt. Og jeg stresser fordi jeg snart er 24 år. Har venner som både tar veldig krevende studier, og som klarer seg fint med vgs utdannelse. Jeg vil gjerne ha god lønn også. men lønna er nok ikke det VIKTIGSTE. Jeg tror at trivsel er det viktigste når det kommer til alt..man skal ikke grue seg på jobb. Man skal tross alt tilbringe veldig store deler av livet på jobb, og man skal føle seg "hjemme". Foreløpig har jeg bare vgs, men har jobb, jobber nå i servicebransjen, mulig jeg tar kurs senere for å bli noe annet. :)



Anonymous poster hash: 9a67c...9f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er opptatt av det. Både for meg selv og partner.

Anonymous poster hash: 472de...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har vel ikke korte utdannelser? Allmennlærer er vel 4-5 år. De fleste lektorer har vel enda lengre?

Det er i hvert fall ikke en lang utdannelse. Enkel er den også, selv om det nå endelig har kommet skikkelig mattekrav.

Anonymous poster hash: a3102...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg DRITER i status. Folk kan synes akkorat hva de vil om meg. Nå har jeg aldri vært en som folk har sett ned på, men altså de er velkommen til å gjøre det hvis de vil. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Hvilken jobb hadde du evt utdanning? Anonymous poster hash: c7523...65a

Jobbet på kiosk tidligere. Nå er jeg Siv. Ing og jobber som prosjektleder.

Anonymous poster hash: e3a40...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg egentlig ikke om status. Samtidig er det slik at jeg gjorde det særdeles bra gjennom hele grunn- og videregående skole, og dersom jeg hadde studert noe "lavstatus", gått i yrkesfaglig retning eller ikke studert noe i det hele tatt, så ser jeg for meg at noen ville spørre seg: "hva skjedde?!"...

Utdanningen min har jeg valgt på bakgrunn av interesse og på grunn av at den fører frem til en trygg jobb med god lønn. Tilfeldigvis(?) er det ett av de tradisjonelle statusyrkene også...



Anonymous poster hash: 84052...d48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Status betydde mye mer for meg før enn nå. Jeg nådde målet mitt ift til jobb, og nå har jeg vel på mange måter gått tilbake til utgangspunktet igjen. Og stortrives med det. Jeg fant ut at lange dager på jobb, et kjempeansvar og stress ikke var noe for meg. Nå storkoser jeg meg med en enklere jobb, og har masse tid til det jeg vil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke en lang utdannelse. Enkel er den også, selv om det nå endelig har kommet skikkelig mattekrav.

Anonymous poster hash: a3102...3b9

Da har du fryktelig strenge krav til hva som er en lang utdannelse. I mine øyne er en master ( eller 1år mindre) en lang utdannelse. Hvor vanskelig den er vet jeg lite om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg lite om status. Har utdannet meg til et høyskolefaglig lavtlønnet helseyrke, men jobber vel på et sted som gir litt status i bransjen. Er mer opptatt av å utvikle meg selv som fagperson enn å direkte klatre på karrierestigen. Har heller ikke så veldig respekt for andre med visse fag"titler". For min del får folk min respekt (i yrkeslivet) den dagen de viser at de er veldig dyktige i jobben sin. Var aldri opptatt av status når jeg valgte partner, men ønsket at han hadde litt ambisjoner og ville noe med livet sitt. Begge er utdannet på høyskole, men ingen av oss har mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe status av meg iallefall.

Tror kanskje du trenger en reality-check om du tror folk vil gidde å tenke over en slags "status" du har.

Med mindre du blir kirurg og redder livet til rundt 50 personer i året, men selv da...

Anonymous poster hash: c550d...a4f

Djises... Stått opp med feil bein, eller? :dry: TS spurte et spørsmål, og vedkommende svarte på det. Alle trenger jo ikke mene akkurat det samme som deg?

Selv er jeg oppdratt etter "det viktigste er å trives" prinsippet, men desverre er har jeg blitt veldig opptatt av status likevel. Jeg har jobbet i mange lavstatus drittjobber oppigjennom og har ofte opplevd å bli sett ned på, og det kan jeg ikke leve med i lengden. Jeg må ha et yrke som jeg ikke er flau over å nevne når folk spør hva jeg jobber med. Det er greit å si man jobber som butikkansatt eller servitør når man er 20, men når man blir eldre bør man helst ha kommet seg litt lengre.

Så ja, status er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utdannet Siv. Ing, men tenker ikke noe på status. Så lenge jeg trives med jobben, så er det greit.

Har dog møtt på et par stykker som syns det er utrolig prestisjefylt å formatere excel regneark og powerpoint presentasjoner 12 timer dagen.

Er du kronisk bonushore, så betyr nok prestisje mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Selv har jeg venner og annet som bryr seg mye om status. Jeg var også slik, men jeg fant heldigvis ut at det å trives er mye viktigere enn å tvinge seg gjennom et yrke. Jeg gleder meg masse til den dagen jeg får barn, da jeg alltid har ønsket å være hjemme med barna, vaske huset, og kose meg ilag med dem.

Jeg trodde selv jeg var ei karrière-kvinne men jeg tok feil. Jeg vil absolutt skaffe meg en jobb der jeg trives og brenner for det jeg jobber med osv, men jeg skal innrømme at jeg tenker litt på status også. Mulig jeg er manipulert av min far som kun bryr seg om penger, men jeg er faktisk ikke så ille som han.

Flere?

Anonymous poster hash: c7523...65a

Hvordan har du tenkt at dine barn skal få det materielt sett bra dersom du blir hjemme og vasker hele tiden og er fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg DRITER i status. Folk kan synes akkorat hva de vil om meg. Nå har jeg aldri vært en som folk har sett ned på, men altså de er velkommen til å gjøre det hvis de vil. :laugh:

Må si jeg ser ned på folk som bruker ordet "driter".

Det er så nedrig!

Anonymous poster hash: ac24f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djises... Stått opp med feil bein, eller? :dry: TS spurte et spørsmål, og vedkommende svarte på det. Alle trenger jo ikke mene akkurat det samme som deg?

Selv er jeg oppdratt etter "det viktigste er å trives" prinsippet, men desverre er har jeg blitt veldig opptatt av status likevel. Jeg har jobbet i mange lavstatus drittjobber oppigjennom og har ofte opplevd å bli sett ned på, og det kan jeg ikke leve med i lengden. Jeg må ha et yrke som jeg ikke er flau over å nevne når folk spør hva jeg jobber med. Det er greit å si man jobber som butikkansatt eller servitør når man er 20, men når man blir eldre bør man helst ha kommet seg litt lengre.

Så ja, status er viktig for meg.

Men hvorfor i all verden trodde du at de så ned på deg?

Hvorfor tror du at du nå får mer status i andres øyne? Sikker på at det ikke bare er i dine øyne?

Anonymous poster hash: c550d...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden trodde du at de så ned på deg?

Hvorfor tror du at du nå får mer status i andres øyne? Sikker på at det ikke bare er i dine øyne?

Anonymous poster hash: c550d...a4f

Du har tydeligvis aldri vært butikkansatt :laugh: Det er ganske tydelig når kunden behandler deg som dritt, at de ser ned på deg.

Hva som gjør at jeg tror jeg får status etter utdanningen? Uniform med distinksjoner (gullstriper på skuldrene, for de som lurer) overlater ingen tvil om hvem som har status og hvem som ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis aldri vært butikkansatt :laugh: Det er ganske tydelig når kunden behandler deg som dritt, at de ser ned på deg.

Hva som gjør at jeg tror jeg får status etter utdanningen? Uniform med distinksjoner (gullstriper på skuldrene, for de som lurer) overlater ingen tvil om hvem som har status og hvem som ikke har.

OK, jeg innrømmer at den uniformen din hørtes veldig kul ut! ;)

Anonymous poster hash: c550d...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...