Gå til innhold

kroppsøvning som privatist vg3


yasmin18

Anbefalte innlegg

Hei!

Denne høsten tenkte jeg å melde meg opp som privatist i kroppsøvning. Jeg har hatt gym i 2 år på vgs, men vil ta det siste som privatist - av mange grunner, men i hovedsak fordi jeg vet jeg får en bedre karakter i det enn om jeg har det på skolen.. Og jeg er avhengig av en god karakter.

Jeg har noen spørsmål til dere:

- Hva gjør jeg med den gymtimen som er før jeg kan melde meg opp? Kan ikke melde meg opp før den 25. August. Kan jeg bare si at jeg skal ta det som privatist, også slippe? Eller må jeg bare pine meg gjennom den?

- Og når jeg har meldt meg opp, hvem gir jeg beskjed til? Rådgiver, rektor, gymlærer?

- Når jeg ikke har hatt kroppsøvning vg3 før, er det kun teoretisk prøve da? Det er vel bare ved forbedring av karakterer man må ha praktisk/muntlig?

- Kan man gjøre dette ved alle skoler? Altså, det spiller ingen rolle hvilken skole man går på fordi privatistkontoret er uavghengig?

Fikk ikke sjekket det noe særlig ut fordi fristen hadde gått ut når jeg snakket med rådgiver. Hun hadde ikke hatt noen elev på skolen vår før, som hadde gjort det, så hun var usikker på om det gikk. Men kroppsøvning stod jo på listen over fag man kunne ta, så regner jo med at det går..

Har du gjort det? Fortell hvordan det gikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke melde deg opp som privatist så lenge du er elev i faget ved en offentlig norsk skole, og det er du så lenge du er tatt opp som elev ved en studieretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Hva gjør jeg med den gymtimen som er før jeg kan melde meg opp? Kan ikke melde meg opp før den 25. August. Kan jeg bare si at jeg skal ta det som privatist, også slippe? Eller må jeg bare pine meg gjennom den?"

"Glem" gymtøy, det har eg gjort ofte. Kunne ikkje fordra gym, spesielt ikkje siden eg var i dritt dårlig form og alle andre var sprekere enn meg (blei ikkje bedre av å ha folk som hadde gått på idrettslinja i klassen).

Det privatist greiene har eg ikkje peiling på dessverre, har bare vært privatist i valgfag sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shakeitlikejello

Du går til rådgiver og sier at du skal ta gym som privatist og sørg for at han "skriver deg ut" av faget Du har RETT til å velge mellom å ta fag som vanlig undervisning eller privatist. Du må ha gym på vitnemålet, men ingen skole kan tvinge deg til å følge gym undervisningen! Samme med andre fag. Helt opp til deg hvis du vil ta det som privatist.

Meld deg deretter opp som privatist. Når du ikke har karakter i faget, er det KUN skriftlig eksamen.

Hvordan vet jeg at dette stemmer; jo fordi jeg gjorde det samme selv:) Det som er synd er at altfor få vet at du kan ta en tre timers skriftlig eksamen i gym, istedenfor å ha 3 år med gymtimer.

og nei, du trenger ikke legeattest eller noe sånt. Prøver rådgiveren seg med at du ikke får lov, så kan du bare si som sant at du har lov. Vet andre har opplevd rådgivere som har "prøvd" å nekte.

Endret av shakeitlikejello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slappfisk

Som de sier over så har du absolutt en mulighet til dette. Det forutsetter som sagt at du ikke er elev i faget. Men jeg vil bare advare deg om at det kanskje ikke er så lett å slutte i faget som shakeitlikejello sier.

Jeg ble nektet av min rektor å slutte i fageti Vg3, og det var visst opp til han å bestemme dette. Les denne sakenn, den kan være til god hjelp:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/578427/El...ele_gymmen.html

Jeg omgikk problemet ved å melde meg opp som privatist i den gamle reformen (R94). I faget VF4900 var jeg jo ikke elev, mens jeg var elev KRO1003 som er kroppsøving i Kunnskapsløftet.

Det finnes overgangsordninger for å føre fag fra R94 på et Kunnskapsløft-vitnemål, se udir.no for mer informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ei jente på skolen min som tok biologi som privatist, og hun hadde ingen problemer med å få sluttet i biologiklassen på skolen.

Nå har jeg meldt meg opp som privatist i kroppsøvning, så jeg må snakke med rådgiver, rektor osv på mandag. Burde kanskje gjort det først.

Snakket såvidt med rådgiver om det før sommeren, og hun sa ingenting om at det ikke skulle gå. Dessuten kan jeg nok få en god grunn til å slippe gym fra legen..

Så nå lurer jeg mest på hvordan eksamen er. Den er skriftlig og varer 3 timer i hvert fall. Har ingen info om pensum eller noe.. hvor kan jeg få tak i det?

Regner med jeg skal sette opp et treningsprog.? Men holder det å bruke den gymboka jeg har hatt gjennom de to andre årene?

Tusen takk for svar forresten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppsøving var i særstilling slik at du ikke fikk fritak selv om du hadde det fra før. Vet ikke om det er sånn lenger.

Ang. bok kan du bruke den du har, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Er det ikke lenger slik at man må fylle opp 90 timer i uka over tre år? Eller "erstatter" denne tretimerseksamenen de åtte ukestimene man "mangler" med gym dersom man melder seg av i vg1? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer eksamen er på har ingen sammenheng med timeantallet på årsbasis.

Men 90 timer gjelder bare for R94, da regnet med årstimer. Nå regner man uketimer, men jeg vet ikke hva som er kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Hvor mange timer eksamen er på har ingen sammenheng med timeantallet på årsbasis.

Men 90 timer gjelder bare for R94, da regnet med årstimer. Nå regner man uketimer, men jeg vet ikke hva som er kravet.

Ser ut til at du misforsto spørsmålet mitt litt :) Hvor mange timer eksamen er på har selvfølgelig ingen innvirkning på hvor mange timer faget er på.

Under R94 husker jeg at vi satt og fylte opp ukestimer da vi valgte fag (de "faste" fagene fylte til sammen en viss del av timeplanene, også fylte vi opp resten med fordypningsfagene (matte, fysikk etc) ), og måtte da klare å flytte opp i snitt minst 30 t/uka x 3 år = minst 90 t/uka over tre år.

Dersom man da tar vekk gym vil man mangle åtte timer. Vil det å kun ta eksamen "gi" deg åtte timer, eller må man fylle opp disse timene med andre fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager. Å ta eksamen tilsvarer å ha det på skolen, ja. Så man får godkjent 8 timer når man har tatt eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ingrid_*

Hei! Jeg tok gym som privatist denne våren og kan fortelle litt om det praktiske.

Som du sa er det 3 timer med skriftlig eksamen, der er det ca 3-4 spørsmål. Vanlige spørsmål er "hva er helsegevinstene ved trening," "lag et treningsopplegg for en valgt idrett" eller som jeg fikk:"treningsopplegg med hensikt i å forebygge muskel og skjellett plager".

Etter du har hatt den skriftlige, vil du måtte møte opp på en praktisk del. Her er det ca 8 på gruppen, og det er felles eksaminering. Først får du en oppgave og 20 min til å forberede. Her kan det komme mye forskjellig, enten noe som er linket opp mot den skriftlige, eller noe helt annet.

Jeg fikk her om intervalltrening, skulle lage et opplegg. Du fremlegger så det du har forberedt med de andre i gruppa som deltakere. Etter du har lagt det frem er det lagt opp til at eksaminatoren skal spør litt ekstra om tema du trakk. I mitt tilfelle:, "hvorfor er det bra med intervalltrening?" og litt flere spørsmål. Hvis du ikke kan svare, vil det være åpen for de andre i gruppa å svare.

Det samme gjelder da når du er deltaker for de andre i gruppa.

Jeg tok dette faget som 21 åring, og hadde da gått et år på idrettshøgskolen samt jobbet med trening i to år. Sensor sa at de ikke krevde like mye som jeg presenterte, så jeg synes det virket "lett", men det er jo selvsagt ut fra din egen forutsetning!

LYKKE TIL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for alle svar.

Jeg gikk til rådgiver idag, og hun mente at jeg måtte ha praktisk prøve også! Men når jeg meldte meg opp stod det at det kun var skriftlig siden jeg ikke har standpunkt karakter fra før... men dette mente hun var feil. Det kan ikke jeg skjønne...

Hun sa at siden jeg var elev i faget (kommer jo til å melde meg ut av det, så skjønte ikke helt hva hun mente med det), så må jeg ha praktisk eksamen også!

Det er forsåvidt greit, men jeg har jo forstått det sånn at jeg kun har skriftlig? Utifra det jeg har lest.

Hvordan kan dette henge sammen? Skal ringe privatist kontoret i morgen.. Men er det noen som har peiling?

Konkret spørsmål: Når jeg går VG3, har hatt gym i alle år. Skal melde meg ut av gymfaget. Velger å ta det som privatist - Kun skriftlig eksamen, eller praktisk også?

Håper dere forstod hva jeg mente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i hvert fall bli trukket ut til praktisk prøve tror jeg, da får du beskjed fra eksamenskontoret. Det er uansett samme eksamen, så du melder deg bare opp til skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shakeitlikejello

Du har ikke avgangskarakter i vg3 gym? Da er det IKKE praktisk prøve. Kun skriftlig eksamen på 3 timer. Og du får ha med leseboka.

Kjenner jeg blir litt irritert på alle de feilaktige tingene rådgivere sier til elevene :kjefte:

Jeg tok gym som privatist nå i juni:)

Endret av shakeitlikejello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke avgangskarakter i vg3 gym? Da er det IKKE praktisk prøve. Kun skriftlig eksamen på 3 timer. Og du får ha med leseboka.

Kjenner jeg blir litt irritert på alle de feilaktige tingene rådgivere sier til elevene :kjefte:

Jeg tok gym som privatist nå i juni:)

Jeg snakket med privatistkontoret i dag! Og de bekreftet det du sier, det er KUN skriftlig. Siden jeg ikke har avgangskarakter. Idiotisk av rådgiver å si feil! Det var reform-94 som hadde praktisk også.

Ett siste spørsmål; syntes du eksamen var vanskelig?

Takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shakeitlikejello

Flaut å innrømme det her, men jeg begynte og lese til eksamen tre dager før (!) Og kom meg gjennom kun halve boka(!) Endte med 3'er allikevel.

Spørsmålene var helt greie. Les gjennom læreplan, så vet du hva som er kompetansemålene.

Disse eksamensoppgavene er fra L-94, men samme type oppgaver blir gitt i Kunnskapsløftet;

http://www.utdanningsdirektoratet.no/Eksamensoppgaver/

Scroll ned til kroppsøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk ikke lov av rektor. Hun sier hun har sjekket og at jeg ikke vil få et komplett vitnemål.

Men har i det minste fått ordnet slik at jeg slipper den praktiske delen i gym. Og det var jo egentlig det jeg ønsket hele tiden. Må bare få skaffet en legeerklæring, men det tror jeg ikke blir noe problem. Og jeg må ha et egentrenings opplegg. Det er heller ikke noe problem, for jeg elsker å trene. Er jo ikke derfor.

Merkelige greier synes jeg men. Hele opplegget.

Begynner å bli litt mer overbevist om at privatisering er en fin ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

[

Hei. Jeg har også meldt meg opp til gym privatist nå. og lurer på om det er noen som vet hvordan lærebok jeg kan bruke? Tar gymmen gjennom ref 94, så trenger jo en lærebok som er tilpasset det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...