Gå til innhold

Jeg glad for å bo i Norge av en grunn, og det er ikke rikdommen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk prater alltid om at det er så godt å bo i Norge fordi vi er et så rikt land. Dette går selvsagt hånd i hånd med dette jeg nå skal nevne, men uansett fattigdom har alltid Norge vert et ganske fredfylt land. I alle fall siden vikingtiden.

Jeg er glad for at jeg bor i Norge i hovedsak på grunn av rettsstaten, som sørger for ro og orden. Jeg fant denne videoen på dagbladet i dag: http://www.dbtv.no/3677382417001?dbtvl=6#Verdens_verste_drapsland:_Fryktens_Honduras

Der de forteller om Honduras, der det blir begått 20 drap i døgnet. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke trenger å være redd for det, på grunn av lovene og reglene i landet. Det hadde kanskje ikke vert mange drap her uten lover å regler heller, de fleste aksepterer jo andres verdi nok til å være moralske. Andre er redd for straff etter døden. Uansett kan vi være overlykkelige over å ha blitt født i dette landet i det minste fordi de som bor her er så lovlydige, ærlige og holder seg selv høyverdige nok til å ikke gjøre stygge ting.

Noen som er enig?



Anonymous poster hash: 59504...69b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredfullt og fredfullt. Våre naboland Danmark og Sverige har den soleklare verdensrekorden i antall kriger mellom to land (helt sant), og vi har som regel vært en del av det enten vi vil eller ikke. Men jeg er enig i at vi har en fredelig kultur, og det setter jeg pris på selv. Jeg har foreldre fra et ikke-vestlig land med langt større problemer med voldskriminalitet enn Norge, og jeg kunne ikke tenkt meg noe bedre land å bo i.

Jeg tilskriver det ikke religion og frykt for straff i ettertid, akkurat, da religiøse stort sett overalt er overrepresentert på kriminalitetsstatistikker (f.eks. i USA) og ikke-religiøse underrepresentert. Jeg vil nesten si det er omvendt: Honduras er for eksempel et svært religiøst land. Vi er blant verdens minst religiøse land, og vi har en moral tuftet på fornuft, toleranse og opplysning.

Vi har det uansett bra. Vi har et godt og ærlig rettsvesen som har funnet balansen mellom straff og rehabilitering, selv om de som vet minst om hvor straffenivået faktisk ligger gjerne er helt uenige i det, og vi kan stort sett føle oss trygge. I tillegg tar vi vare på en rekke viktige, opplyste, vestlige verdier til tross for at det til tider kan koste oss mye. Det er godt her i Norge.



Anonymous poster hash: dcdc6...c96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "Fredfullt og fredfullt" sikter jeg altså til dette om at vi har vært ganske fredelige siden vikingtiden. I våre dager er Norge utvilsomt fredfullt.



Anonymous poster hash: dcdc6...c96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en ekstremt depressiv og morbid "optimisme"...



Anonymous poster hash: 0a4ff...35e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...