Gå til innhold

Seriøst ang ganning!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er d noen her inne som kan ganne?? Hva går d egentlig ut på? Hva gjør du? Hvordan foregår d?

Og hvordan vet man om man selv er blitt gannet? Etter 3 års helvete begynner man jo å lure..

Takk for evt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan det gjøres, men jeg vet at min venninne ble gandet av en same engang hun tok med seg noe fra en hellig plass ett eller annet sted i sameland.

Hun skjønte fort hva som skjedde og hvem som hadde gandet henne, så hun reiste opp igjen og snakket med ham. Han fortalte henne hva hun måtte gjøre for å "gjøre opp for seg", hvilket hun gjorde, og så var det over.

Det er mer mellom himmel og jord. Du får gå i deg selv og finne ut hvem som kan ha ønsket deg vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk mysan!!

D må da være NOEN her inne som kan ganne??

Men hva vil det hjelpe om noen her inne kan lire av seg trolldomsformler og slikt noe? Si meg oppriktig: Tror du virkelig at et annet menneske kan kaste ondskap på deg ved si noen ord, gjøre bevegelser med kroppen sin og slå på ei tromme?

Vet du hvorfor vi sier det er stygt å peke på mennesker? Det er fordi man i gamledager trodde at det kunne være noe ond trolldom som ble overført på andre mennesker ved å peke på dem. Og siden man trodde veldig mye på dette, ble det også til at noen virkelig følte at andre kastet ondskap på dem ved å peke på dem. I dag vet vi at ingen kaster ondskap på andre mennesker ved å peke på dem med fingeren. Slik er det også med ganning. En gang i tiden trodde man virkelig at ondskap kunne overføres på mystisk vis ved å bruke magiske formler og gjøre magiske bevegelser og tromme på magiske trommer. Og siden noen virkelig trodde at det var slik, ble det også til at andre følte at ondskap ble overført fordi andre sa noe, beveget seg og trommet.

Den som i dag tror på det samme, må i det minste være så konsekvent at man også tror at ond trolldom kan overføres ved å peke på et annet menneske. Men er det særlig seriøst, bortsett fra at det fortsatt regnes som stygt på peke på folk?

Jeg tror det er slik at denne gamle trolldommen som ikke er noe annet enn ord, bevegleser og lyder og andre ting som vi kan gjøre for å lage litt mystikk omkring det hele, bare fungerer fordi noen lurer seg selv til å tro at andre kan skade en ved pekefingeren. Det er et selvbedrag, spør du meg.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så skråsikker Pastor Knut. Min venninne ante ikke at hun ble gandet før hun opplevde virkningene av den.

Ellers hadde jeg en morfar en gang, han var av sameætt, og både han og broren hans stoppet blødninger kun ved ord. Også over telefonen. Det ER mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke være så skråsikker Pastor Knut. Min venninne ante ikke at hun ble gandet før hun opplevde virkningene av den.

Ellers hadde jeg en morfar en gang, han var av sameætt, og både han og broren hans stoppet blødninger kun ved ord. Også over telefonen. Det ER mer mellom himmel og jord.

Vel, det er mangt og mye man kan tro på hvis man vil. Det er ikke dermed sagt at det er så utrolig mye mellom himmel og jord. Jeg er som du skjønner, meget skeptisk til såkalte trolldomskunster. Derimot har jeg sett ganske mange tilfeller av virkninger av slikt fordi man har innbilt seg at trolldom fungerer. Og kan noen stoppe blødninger ved å lire av seg noen ord over telefonen, da er det sikkert veldig bra for den som trenger å få stanset blødningene. Jeg vil ikke av den grunn legge særlig vekt på at vibrasjoner i en høytaler i en telefon har så mye å si av den grunn. Blødninger kan ha mange årsaker og like mange årsaker for å stanse. Det er dessuten et faktum at de fleste blødninger stanser av seg selv etter en tid. Stanser de ikke, da anbefaler jeg lege. Ikke en høytaler i en telefon.

Jada, det er sikkert mulig å komme på et eksempel som har fungert alldeles nydelig med telefonen. Det er ikke dermed sagt at trolldom har vært ute og gått. Jeg har selv opplevd ting som synes pussig og rart, for som prest kommer jeg i kontakt med ganske mye rare ting som i første øyekast kan virke uforklarlig, alt fra såkalte urolige hus til helbredelse ved bønn. Jeg ser også mye her som kan forklares ved hjelp av andre modeller enn å ty til trolldom. Og så ser jeg folk som vil at trolldom og mirakler skal være den rette forklaringen. Da får man liksom bekreftet det man allerede går rundt og tror. Det går an å skjære gjennom og se nøkternt på disse tingene, hvis man vil.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolldom og trolldom. Jeg er av den oppfatning at alle disse tingene er ganske naturlige, men at vi har glemt dem på vår reise mot den siviliserte verdenen vi lever i idag. Jeg ser ikke på det verken som magi eller noe mystisk, men rett og slett som glemte kunnskaper.

Jeg tror det ligger så mye hos oss mennesker når det gjelder alt fra helbredelse av andre og oss selv, kroppens evner til å heale seg selv, med eller uten hjelp utenfra, klarsynthet, osv, at jeg synes egentlig ikke noe er rart eller unormalt.

Det er også noe som heter at tro kan flytte fjell, og om denne troen er din egen evne til å heale deg eller at du tror noen andre gjør det for deg, er ett fett. Det samme med ganding og annet. Bortsett fra om du blir gandet uten å vite om det, men skjønner det i ettertid. Da er det ikke snakk om egen innbildning heller.

Jeg tror hjernene våre har en utrolig mye større kapasitet enn de fleste av oss er klar over, og at det ikke er noe unaturlig ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...