Gå til innhold

Noe å tenke på for mange


Anbefalte innlegg

Det at DU aldri har opplevd noe "paranormalt", finner slike ting vanskelige/umulige å tro på, strider mot all din sunne fornuft og ikke nødvendigvis kan bevises, betyr ikke nødvendigvis at det er bare vrøvl.

Ville bare ha sagt det fordi jeg stadig ser at folk som hardnakket kaller alternative sjeler for idioter er dem som selv aldri har opplevd ting i den retning eller en gang interesserer seg nok for emnet til å gidde og søke opp evt dokumentasjon på fenomener.

God Jul! :filer::vin:

:kalle::tre::nissekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig med deg Mysan.

Er i utgangspunktet ikke så alternativ selv, men har opplevd en del ting som ikke kan forklares eller bevises. Det må bare oppleves.

Litt ydmykhet kan være på sin plass av og til. Det kan være nyttig å se at det ikke er alt vi forstår, og innse at det er lov å tro på noe som ikke kan bevises uten å bli kalt det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du på penn & teller : Bullshit igår eller? =D

nei, den så jeg ikke... gikk jeg glipp av noe morsomt?

Jeg er veldig enig med deg Mysan.

Er i utgangspunktet ikke så alternativ selv, men har opplevd en del ting som ikke kan forklares eller bevises. Det må bare oppleves.

Litt ydmykhet kan være på sin plass av og til. Det kan være nyttig å se at det ikke er alt vi forstår, og innse at det er lov å tro på noe som ikke kan bevises uten å bli kalt det ene eller det andre.

Jeg vil egentlig ikke kalle ting paranormalt eller overnaturlig heller, jeg. Antakelig er alle disse ubeviselige opplevelsene til folk helt og fullt ut normale, det er bare ikke alle som har vært borti lignende, eller er åpne nok til å se/høre, og at vi per i dag ikke har måter å bevise ting på, selv om det kanskje er helt mulig å bevise den dagen vi finner ut hvordan. ;)

Synes ikke folk skal være så skråsikre. Når det kommer til den menneskelige hjerne og våre vitenskapsmenn, er vi nok fremdeles på sandkassestadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Gikk ikke glipp av så mye, de bare gikk gjennom fenomener de mener er bullshit, og siden du kom med en tråd rett etterpå tenkte jeg kanskje du hadde sett på det og kanskje blitt irritert. Ikke noe mer enn det =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Tigress

Alle har vel opplevd et eller annet som var merkelig, spørsmålet er vel hva du legger i det? Selv om du opplever fottrinn i etasjen over, så er det flere måter å reagere på det: du kan tenke at det spøker, du kan tenke at det skyldes bevegelse i treverk eller du kan stikke opp med hagla for å skyte den jævla innbruddstjuven. Hvis man bare skal tro på paranormale fenomen og forklaringene som gis, uten å stille spørsmål, så er da det unektelig en ganske dogmatisk tilnærming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy faen, jeg må fortelle om en gang hvor jeg opplevde noe paranormalt. Det kom rare lyder fra ene siden av leiligheten min med regelmessige avstander. Jeg spurte naboene mine vegg i vegg om det kom fra dem, og de må vel ha trodd jeg hørte stemmer. Det viste seg at jeg ikke skulle ha slengt på røret på den nye telefonen og kastet den bak sofaen, for den hadde selv-aktivert en slags kykelikymekanisme. Ja, sånn føltes det å flørte med psykose. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ikke kalle ting paranormalt eller overnaturlig heller, jeg. Antakelig er alle disse ubeviselige opplevelsene til folk helt og fullt ut normale, det er bare ikke alle som har vært borti lignende, eller er åpne nok til å se/høre, og at vi per i dag ikke har måter å bevise ting på, selv om det kanskje er helt mulig å bevise den dagen vi finner ut hvordan. ;)

Akkurat den er jeg veldig enig i. Jeg tror det meste av paranormale fenomener har en veldig naturlig forklaring. Å avsløre et spøkelse som "vanlig trappeknirk" kan være forholdsvis enkelt, men det kan også finnes fullt ut naturlige årsaker ymse fenomener - vi har bare ikke greid å finne årsaken ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel opplevd et eller annet som var merkelig, spørsmålet er vel hva du legger i det? Selv om du opplever fottrinn i etasjen over, så er det flere måter å reagere på det: du kan tenke at det spøker, du kan tenke at det skyldes bevegelse i treverk eller du kan stikke opp med hagla for å skyte den jævla innbruddstjuven. Hvis man bare skal tro på paranormale fenomen og forklaringene som gis, uten å stille spørsmål, så er da det unektelig en ganske dogmatisk tilnærming?

Selvfølgelig, og det er sikkert mange som tror det spøker i huset helt til de lærer at treverk faktisk trekker seg sammen om kvelden fordi det kjøles ned, men jeg snakker om når folk har opplevelser som egentlig ikke kan forklares, og som enkelte da gjerne insisterer på MÅ være hallusinasjoner f.eks., fordi de selv aldri har opplevd lignende ting og finner det vanskelig å tro på.

Verden er jo full av historier om folk som opplever spøkelser, og atskillig mer håndfast enn knirking i trapper f.eks. Jeg synes at man godt kan være litt ydmyk overfor slike opplevelser enn kategorisk å påstå at personen er "forvirret" eller hva som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hehe, jeg synes de som opplever slikt kan være litt mer ydmyke med tanke på å vurdere om de ikke hallusinerer! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør antakelig de aller fleste også. Man avfeier opplevelser man kanskje har som man ikke kan forklare logisk med at det sikkert bare var skygger, hallusinasjoner, jeg er sikkert bare sliten, stresset, har feber osv... ;)

Og ofte er det sikkert sånn også, men når flere mennesker uavhengig av hverandre kan oppleve samme fenomen, da må det være noe mer simpelthen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...