Gå til innhold

Jesus Kristus Bursdag


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

Hvis vi holder oss til sak og ikke til person, da tror jeg måten du bruker ordene dine på vil oppmuntre til diskusjon.

Jeg har da aldri hatt noen ønske om å diskutere person. Men din "jeg tror du leker med ord"-kommentar oppfattet jeg som meget kategoriserende og direkte tåpelig.

Selvfølgelig diskuteter jeg. Jeg er jo på et diskusjonsforum. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har da aldri hatt noen ønske om å diskutere person. Men din "jeg tror du leker med ord"-kommentar oppfattet jeg som meget kategoriserende og direkte tåpelig.

Selvfølgelig diskuteter jeg. Jeg er jo på et diskusjonsforum. :fnise:

Å, slik å forstå. Det var ikke meningen å tråkke noen på tærna ved å si at jeg har på følelsen av at du leker med ord. Jeg ga bare uttrykk for min egen følelse - og så er det opp til deg om du vil korrigere min følelse. Det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Jeg ga bare uttrykk for min egen følelse - og så er det opp til deg om du vil korrigere min følelse. Det er fullt mulig.

Det var akkurat det jeg gjorde. Og da fortsatte du med å insuniere at jeg diskuterte person i steden for sak. Så altså fulgte du opp et eksempel på dårlig diskusjonsteknikk med et annet, mens du samtidig forsøkte å få det til å fremstå som jeg var den med usakelig diskusjonsteknikk.

Nå kan vi komme tilbake til saken?

Nemlig at jul er så mye mer enn den kristne juleferingen som er koblet opp til jula i "moderne tid". At jula for de alle fleste som feirer den har et helt annet innhold enn "jesus fødsel" osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig at jul er så mye mer enn den kristne juleferingen som er koblet opp til jula i "moderne tid". At jula for de alle fleste som feirer den har et helt annet innhold enn "jesus fødsel" osv. :)

Forstår det slik at det som trådstarter tar for seg er den kristne forståelsen av jul. En hvilken som helst høytid kan av hvem som helst tolkes som noe annet enn det den er ment som å være. Men det er nå en gang Jesu bursdag som er tema for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst høytid kan av hvem som helst tolkes som noe annet enn det den er ment som å være.

Absolutt! Det er dagens julefeiring et godt eksempel på. Det var aldri ment som noen kristen høytid, men ble "kuppet". Slik utvikler tradisjoner seg over tid og genrasjoner, slik at det etter hvert blir helt umulig for oss nålevende å kunne påstå noe om hva en høytid "var ment å være".

Men det er nå en gang Jesu bursdag som er tema for tråden.

Slik oppfattet ikke jeg det. Jeg forstod det som det var forvirring omkring hvorvidt julen var en feiring av jesus fødselsdag eller ei. Og svaret på det mener jeg er "tja, både og, men ofte ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Det er dagens julefeiring et godt eksempel på. Det var aldri ment som noen kristen høytid, men ble "kuppet". Slik utvikler tradisjoner seg over tid og genrasjoner, slik at det etter hvert blir helt umulig for oss nålevende å kunne påstå noe om hva en høytid "var ment å være".

Slik oppfattet ikke jeg det. Jeg forstod det som det var forvirring omkring hvorvidt julen var en feiring av jesus fødselsdag eller ei. Og svaret på det mener jeg er "tja, både og, men ofte ikke".

Vel, dette er trådens utgangspunkt: "men om det er Jesus bursdag burde dere ikke da kjøpe gaver til han og ikke til venner og familie?"

Det er neppe noen forvirring omkring den julehøytiden vi nå går inn i. Den er ganske klart forstått som feiringen av Jesu fødsel. At den har hatt et annet utgangspunkt tidligere og at hvem som helst står fritt til å lage sine private tolkninger, det er kjent. Det hindrer ikke at julefeiringen som vi går inn i allikevel har bare én betydning. Slik er det fordi en høytid ikke endrer betydning selv om andre velger å feire den av andre grunner. Det er som å si at 17. mai forandrer betydning fordi andre bestemmer seg for å feire dagen av andre grunner enn det den er ment som.

Antakelig er det slik at den som velger å feire julen av andre grunner enn feiring av Jesu fødsel, egentlig ikke feirer julen slik julehøytiden vi nå går inn i er ment å være. Det er vel forsåvidt greit, men da snakker vi egentlig ikke lenger om juletradisjonen som vi går inn i. Vi snakker om en omtolkning av symboler og tradisjoner - eller kanskje også noe annet, en slags form for folkereligiøsitet som bæres frem av julehøytiden. Det er også greit, men den er ikke knyttet til juleevangeliet på samme måte som julens betydning av Jesu fødsel. Det er noe annet.

Vi får vel forholde oss til det som er høytidens bestemte betydning og ikke det hver enkelt av oss kan mene om høytiden.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hindrer ikke at julefeiringen som vi går inn i allikevel har bare én betydning.

Dersom du tror det har du gått glipp av mye. Julen kan ha bare en betydning for deg. Men jeg kan love deg at det betyr mye annet for mange andre.

Slik er det fordi en høytid ikke endrer betydning selv om andre velger å feire den av andre grunner. Det er som å si at 17. mai forandrer betydning fordi andre bestemmer seg for å feire dagen av andre grunner enn det den er ment som.

17. mai har jo aldri vært noe annet enn grunnlovsdag. Dette er en ny og ung tradisjon som kun har hatt en betydning. Det er altså ikke sammenlignbart med en svært gammel tradisjon om å feire en midtvintersfest/solsnufest/midtvintersbolt osv.

Julefeiringen er ikke en en feiring av en enkeltstående hendelse, men et samensurium av ulike gamle og nye tradisjoner.

Antakelig er det slik at den som velger å feire julen av andre grunner enn feiring av Jesu fødsel, egentlig ikke feirer julen slik julehøytiden vi nå går inn i er ment å være.

Selv om du påstår at "julen er ment å være en feiring av Jesus fødsel" blir ikke den påstanden noe mer korrekt. Julen er ikke "innstiftet" av en bestemt årsak. Det at de kristne begynte å feire Jesus fødsel akkurat i julen pga det var da den store vinterhøytiden var fra før gjør ikke julen til en feiring av Jesus fødse. NOEN ser Jesus fødsel som "hovedpoenget" å feire i julen, men å påstå at det er "ment å være det man feirer" er fullstendig historieløst og faller på sin egen urimelighet.

Vi får vel forholde oss til det som er høytidens bestemte betydning og ikke det hver enkelt av oss kan mene om høytiden.

Men det er jo akkurat det som er poenget. Julen har ikke noen "bestemt betydning". Den kristen juleferingen har kanskje det, men den kristen julefeiringer er en "fersk" del av juleferingen. Og stadig mindre og mindre del av juleferingen (pendelen svinger tilbake ;) )

Dersom du venter at folk skal akseptere at julen som en kristen høytid, noe som ER en "videreutvikling" av en tidligere julefering, så må du på lik linje akseptere at den nå utvikler seg videre.

Juleferinger har heller aldri sluppet taket i den "førkristen julen". Den har alltid vært der som en del av feringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Dersom man skal påstå at julen "var ment som" kun en feiring, så må man gå tilbake til det opprinnelige. Nemlig midtvinters/solsnu-fering.

:)

Men jeg tror de fleste av oss (?) aksepterer at tradisjoner utvikles, og derfor aksepteter at de kristne feirer jesus fødsel på samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos forbruk og jul. Mange av oss må ha julegåvebudsjett og holda oss til det. Har ikkje råd tilå la bankkortet gå varmt! Vi må tilbake til at det er tanken bak som teller, ikkje prislappen.... :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten man har råd eller ei, så er det absolutt best å holde seg til å gi folk en lite oppmerksomhet i steden for stor dyre gaver.

Selv har jeg og min mann etter hvert greit med penger, men vi gir ikke større og dyrer gaver til familien nå enn da vi var studenter. Vi er heldigvis alle enige om at det er hyggeligst slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos forbruk og jul. Mange av oss må ha julegåvebudsjett og holda oss til det. Har ikkje råd tilå la bankkortet gå varmt! Vi må tilbake til at det er tanken bak som teller, ikkje prislappen.... :fy_fy:

Ja, her sier du noe viktig. Julen fører med seg et enormt kjøpepress, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastor Knut nr2.
Nå er ikke jeg Kristen og jeg har ikke vokst opp med jula, Siden jeg vokste opp i Jeovas Vitner og vi feirer ikke jul

men om det er Jesus bursdag burde dere ikke da kjøpe gaver til han og ikke til venner og familie?

Godt spørsmål! :)

Men Jesus sier blant annet "Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg"

Så når vi gir gaver til hverandre, så gir vi på en måte også til Jesus sett i lys av at Jesus elsker alle mennesker og alle mennesker er skapt av Gud! :)

Men motivet til den enkelte kan jo være ulikt, men Jesus sa nå ihvertfall at det å elske sin neste er like stort og viktig som å elske Ham! :)

(Morro og registrere at det er flere Pastor Knutere rundt omrking også! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt er den tradisjonen med å gi ting fra svært gammel tid. Men man gav til de som trengte det, de fattige.

Det samme med julefeiringen, opprinnelig er julefeiringen ca. 2500 år gammel midtvintersfeiring. I Skandninavia hadde man minst to slike fester hvert år, en ved midtsommer og en ved midtvinter. Navnet "jul" beholdt, selv om Kirken forsøkte å skifte navn til Kristmesse, på lik linje med innføringen av navnet i engelskspråklige land, "Christmass".

Bruk av lys til jul er ikke bare for å lyse opp i mørketiden, men også hyllest til solen som nå vender langsomt tilbake.

Julefeiringen begynte i romerriket ca 500 år f.kr. til minne om de romerske gudene.

Da romeriket ble kristnet beholdt de den gamle fest tradisjonen.

Det jeg har lest er at Jesus er født 6 mnd etter Judas, som igjen er født på våren eller høsten. Det betyr at Jesus ikke har bursdag 24 desember.

I følge det gamle testamentet står det heller ingen ting om tre vise menn, kun at Jesus fikk myrra, gull og røkelse. Tre vise men er diktet opp i ettertid.

Uansett synes jeg blandingen av kristen høytid, feiring av lyset, gi gaver osv er en fin tradisjon som jeg gjerne fører videre til mine barn. Synes Jehovas er helt tullete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du har helt rett i at kristne feirer at Jesus ble født, altså hans bursdag. I middelalderen begynte man dessuten å legge en dukke i en krybbe i kirken for å symbolisere denne fødselen. Tror det var Frans av Assisi som innførte denne bursdagssymbolikken. I mange hjem i dag har vi små miniatyrmodeller av krybben med Jesus-barnet og Josef og Maria og dyra.

Å si at julefeiringen er noe annet enn feiring av bursdagen til Jesus er bare å leke med ord.

Kristendommen overtok julen som egentlig heter jól/yule og er en hendensk tradisjon hvor de feiret at det nå begynner å gå mot lysere tider. Hvordan de feiret det er ikke helt sikkert, siden kristendomme sørget for å brenne ned mest mulig av ting som hadde vært morro å hatt i dag, som feks monumenter og div "kirker".

De lærte oss også det greske alfabete som gjorde oss til simple lettvindte mennesker. Hadde vi hatt futhark, ville hjernen vår fått mye mere trim med alle de fine vokalene o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...