Gå til innhold

Jesus Kristus Bursdag


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Nå er ikke jeg Kristen og jeg har ikke vokst opp med jula, Siden jeg vokste opp i Jeovas Vitner og vi feirer ikke jul

men om det er Jesus bursdag burde dere ikke da kjøpe gaver til han og ikke til venner og familie?

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_B._*

De som feirer jul pga Jesus gjør vel strengt tatt ikke det fordi det er hans bursdag, men fordi frelseren, Jesus, ble født/kom til jorden. Det er en liten forskjell der tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som feirer jul pga Jesus gjør vel strengt tatt ikke det fordi det er hans bursdag, men fordi frelseren, Jesus, ble født/kom til jorden. Det er en liten forskjell der tror jeg.

Men Jesus ble jo faktisk ikke født i julen. Det er et lite poeng, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kristne julefeiringen representerer/symboliserer gavene vi gir i dag, de gavene Jesusbarnet fikk fra de tre vise menn.

De ga det lille barnet det beste de kunne gi, De hedret noen de satte pris på.

Jeg ser i alle fall på gavene som et symbol og en videreføring av den handlingen.

Når vi i dag gir gaver til våre nære og kjære i jula... vi gjør det samme som de tre vise menn gjorde, vi gir det beste vi kan gi til de vi er glade i for å hedre den handlingen de gjorde, og for å hedre Jesusbarnet som ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den kristne julefeiringen representerer/symboliserer gavene vi gir i dag, de gavene Jesusbarnet fikk fra de tre vise menn.

De ga det lille barnet det beste de kunne gi, De hedret noen de satte pris på.

Jeg ser i alle fall på gavene som et symbol og en videreføring av den handlingen.

Når vi i dag gir gaver til våre nære og kjære i jula... vi gjør det samme som de tre vise menn gjorde, vi gir det beste vi kan gi til de vi er glade i for å hedre den handlingen de gjorde, og for å hedre Jesusbarnet som ble født.

Og det har jamen tatt helt av. Nå bruker vi langt mer på julehandelen enn vi gir i u-hjelp.. blir litt dårlig jeg, men hopper jeg av? Neiida...

Det er jo galskap, vi bruker tusenvis av kroner i hver eneste familie på folk som har absolutt alt de trenger fra før, mens det sitter langt inne å gi mer enn en hundrelapp til bøssebærere når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har jamen tatt helt av. Nå bruker vi langt mer på julehandelen enn vi gir i u-hjelp.. blir litt dårlig jeg, men hopper jeg av? Neiida...

Det er jo galskap, vi bruker tusenvis av kroner i hver eneste familie på folk som har absolutt alt de trenger fra før, mens det sitter langt inne å gi mer enn en hundrelapp til bøssebærere når de kommer.

Jeg er enig med deg Mysan. Dette blir nesten ren galskap, fordi jeg tror at de aller fleste, særlig de voksne, får masse ting som de ikke helt vet hva de skal gjøre med, eller hvor de skal gjemme det.

Heldigvis er det noen i min familie som jeg kan utveksle spesielle kort med, som viser hvem vi har gitt til, og hvor mye. Dette synes jeg gir en større velsignelse enn gavene, selv om de er gitt i beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jesus er antagelig ikke født den 24 desember, den datoen er nok bare bare valgt fordi man ville at man skulle slutte med den hedenske julefeiringa og ha kristen julefeiring istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
jesus er antagelig ikke født den 24 desember, den datoen er nok bare bare valgt fordi man ville at man skulle slutte med den hedenske julefeiringa og ha kristen julefeiring istedet.

Den er valgt ut fra noe med den romerske kalender. Det var nå det en katolsk prest sa til meg. Men jeg husker ikke hva grunnen var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg Kristen og jeg har ikke vokst opp med jula, Siden jeg vokste opp i Jeovas Vitner og vi feirer ikke jul

Vel, det er nå bare et lite mindretall på 2 milliarder kristne mennesker som statistisk sett feirer jula. De 4 andre milliardene mennesker her på jorda gjør akkurat som deg: De feirer ikke jula. Det er nok bare i land med overrepresentasjon av protestantisk og katolsk/ortodoks kristendom der julefeiring er det mest vanlige. I andre land er julefeiring unntakene. Og siden vi her i landet gjerne tror at alle andre burde gjøre som oss, da er nok det grunnen til at vi synes det er rart at noen ikke feirer jul. Men egentlig er det ikke rart, for noen steder er det altså motsatt: Det er temmelig rart at noen feirer jul :ler:

men om det er Jesus bursdag burde dere ikke da kjøpe gaver til han og ikke til venner og familie?

Den beste gaven vi kan gi Jesus er vel at vi er glade på bursdagen hans og holder fred med hverandre. Dessuten er det litt kronglete å overrekke andre gaver til døde mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jesus er antagelig ikke født den 24 desember, den datoen er nok bare bare valgt fordi man ville at man skulle slutte med den hedenske julefeiringa og ha kristen julefeiring istedet.

Egentlig er det 25. desember som er juledagen. 24. desember er bare juleaften, altså dagen før. Akkurat som 31. desember ikke er nyttår, men nyttårsaften. 1. januar er derimot nyttår.

Bortsett fra dette er det ingen som vet når Jesus ble født. Ingen vet egentlig hvor han ble født heller. Men de fleste forskere er i dag enige om at Jesus var en historisk person, men han het ikke Jesus. Jesus er bare en oversettelse av hans hebraiske navn. Han het Jeshua ben Josef. Eller Jeshua Josefsen som vi nok ville ha sagt i dag.

Jesus Kristus er forresten opprinnelig heller ikke et navn, men trolig den første bønn som de første kristne ba. Uttrykket "Jesus Kristus" som opprinnelig ble skrevet på gresk, er en forkortelse for "Jesus er Kristus" (man kan godt utelate verbet på gresk). Oversatt til norsk blir dette egentlig til bønnen "Jesus er Herre". Men etter som tiden gikk er uttrykket "Jesus Kristus" blitt forvandlet til egennavnet som vi bruker på Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som feirer jul pga Jesus gjør vel strengt tatt ikke det fordi det er hans bursdag, men fordi frelseren, Jesus, ble født/kom til jorden. Det er en liten forskjell der tror jeg.

Kanskje - kanskje ikke. Det kommer helt an på om man tilhører den delen av kristendommen som tror på at Jesus var G-ds inkarnasjon. Ikke alle kristne kirker tror på dette. I alle fall ikke den kirken jeg er med i, men vi feirer jul allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men om det er Jesus bursdag burde dere ikke da kjøpe gaver til han og ikke til venner og familie?

Det er ikke Jesus sin bursdag. Ok svar for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Det er ikke Jesus sin bursdag. Ok svar for deg?

Jeg vet det ikke er Jesus bursadag. Men det er det de kristne feirer.

Jesus bursdag er 13 Mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er Jesus bursadag.

Det virket ikke slik i åpningsinnlegget ditt...

Men det er det de kristne feirer.

Er du sikker på det? Slik har jeg aldri oppfattet det. Har vokst opp i et kristent hjem og det var aldri "Jesus bursdag" vi feiret, men "at Jesus kom som en gave til oss menneskene". (akkurat som vi i påsken ikke feiret "jesus død", men at jesus seiret over dødsriket)

En annen ting å huske på et at den julefeiringen vi har i dag er en blanding av førkristne og kristne tradisjoner som har utviklet seg over tid med "moter" av ulikt slag. Derfor kan ikke de kristne ta mer ansvar enn "noen av oss andre" for hvordan tradisjonen ser ut i dag.

De færreste av de som feirer jul regner seg som kristne. Jeg er selv ikke kristen og feirer jul av hjertens lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet det ikke er Jesus bursadag. Men det er det de kristne feirer.

Ja, du har helt rett i at kristne feirer at Jesus ble født, altså hans bursdag. I middelalderen begynte man dessuten å legge en dukke i en krybbe i kirken for å symbolisere denne fødselen. Tror det var Frans av Assisi som innførte denne bursdagssymbolikken. I mange hjem i dag har vi små miniatyrmodeller av krybben med Jesus-barnet og Josef og Maria og dyra.

Å si at julefeiringen er noe annet enn feiring av bursdagen til Jesus er bare å leke med ord.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket ikke slik i åpningsinnlegget ditt...

Er du sikker på det? Slik har jeg aldri oppfattet det. Har vokst opp i et kristent hjem og det var aldri "Jesus bursdag" vi feiret, men "at Jesus kom som en gave til oss menneskene". (akkurat som vi i påsken ikke feiret "jesus død", men at jesus seiret over dødsriket)

Jada, du kan godt kalle Jesu bursdag for det mer omstendelige "Jesus kom som en gave til oss menneskene". Da snakker du om inkarnasjonen, som er ubønnhørlig knyttet til Jesu fødsel. Det hindrer ikke at vi feirer at Jesus ble født. Det å feire en fødselsdag kaller vi å feire bursdag.

Når det gjelder påsken er det på samme måte. Du kan godt si at "Jesus seiret over dødsriket", men da snakker du om Jesu oppstandelse, som ganske riktig for mange kristne er vesentlig (men ikke for alle, fordi ikke alle kristne tror på oppstandelsen). Allikevel vektlegger mange kirker at Jesus både døde og sto opp fra de døde. Dødsdagen markeres på Langfredag med en egen liturgi. Det er selvsagt også en feiring, men av en annen type enn bursdagsfeiringen. Langfredag er en trist feiring av Jesu død, men det er meget sentral hos alle kristne - også de som ikke har med oppstandelsen.

Jeg har på føleslen av at du leker med ord.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på føleslen av at du leker med ord.

Jeg "leker" ikke med ord, jeg BRUKER ord. Og jeg bruker ordene for å beskrive hvordan jeg oppfatter julefeiringen, både i det kristne hjemmet hvor jeg vokste opp og nå som voksen og ikke-religiøs.

Å si at julefeiringen er noe annet enn feiring av bursdagen til Jesus er bare å leke med ord.

Det er det alldeles ikke!

Bare fordi julen handler om jesus fødsel for deg er det slett ikke en "sannhet" for resten av befolkningen. Å gå rundt å tro at du har fasiten på denne måten er bare latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "leker" ikke med ord, jeg BRUKER ord. Og jeg bruker ordene for å beskrive hvordan jeg oppfatter julefeiringen, både i det kristne hjemmet hvor jeg vokste opp og nå som voksen og ikke-religiøs.

Det er det alldeles ikke!

Bare fordi julen handler om jesus fødsel for deg er det slett ikke en "sannhet" for resten av befolkningen. Å gå rundt å tro at du har fasiten på denne måten er bare latterlig!

Hvis vi holder oss til sak og ikke til person, da tror jeg måten du bruker ordene dine på vil oppmuntre til diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...