Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig. Dette handler da like mye om tradisjon.

Hvorfor skal man gjøre noe bare fordi det er tradisjon? Jeg synes det er viktig at man blir bevisst hva man gjør og hvorfor man gjør det. Mange begynner å bli det, nettopp med å protestere på slikt som dette. Mange begynner også å bli mer bevisst hvorfor de feirer jul, og at de kanskje ikke gjør det av de grunner som deres foreldre gjorde. Men jeg stusser fortsatt over at mange (i hvertfall virket det sånn for meg) er mer ubevisst til symbolene de bruker.

Det kan av og til virke som om man sier "Nei, jeg feirer ikke jul fordi jeg er kristen, men fordi jeg osv", men det er nesten ingen forskjell fra deres julefeiring og den kristne naboens.

Når det gjelder saken det er snakk om her, så synes jeg folk har all rett til å si at de ikke ønsker at barna deres skal delta på dette. (Men er enig med Pax i at det er litt rart at mange av foreldrene antagelig er med i statskirken. Når det er sagt - et sted må man begynne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man gjøre noe bare fordi det er tradisjon? Jeg synes det er viktig at man blir bevisst hva man gjør og hvorfor man gjør det. Mange begynner å bli det, nettopp med å protestere på slikt som dette. Mange begynner også å bli mer bevisst hvorfor de feirer jul, og at de kanskje ikke gjør det av de grunner som deres foreldre gjorde. Men jeg stusser fortsatt over at mange (i hvertfall virket det sånn for meg) er mer ubevisst til symbolene de bruker.

Det kan av og til virke som om man sier "Nei, jeg feirer ikke jul fordi jeg er kristen, men fordi jeg osv", men det er nesten ingen forskjell fra deres julefeiring og den kristne naboens.

Når det gjelder saken det er snakk om her, så synes jeg folk har all rett til å si at de ikke ønsker at barna deres skal delta på dette. (Men er enig med Pax i at det er litt rart at mange av foreldrene antagelig er med i statskirken. Når det er sagt - et sted må man begynne).

Da burde man vel begynne med seg selv og ikke ungene.

I mine skoleår hadde vi Josef, Maria og Jesusbarnet-skuespill til hver juleavslutning .. det samme har guttene mine hatt ved hver juleavslutning på barneskolen .. har aldri opplevd at noen foreldre har nektet ungene sine dette ..

Hvorfor ikke la ungene selv ta den avgjørelsen når de vokser til og blir istand til å ytre egne meninger?

Og i motsetning til Tabris så mener jeg at det å holde på tradisjoner er viktig for det har noe med trygghetsfølelse og glede for ungene. Selvom jeg ikke er personlig kristen - så tenker jeg tilbake på disse skuespillene med glede - og det å se ungene sine delta på samme skuespill senere er jo bare hyggelig ..

Aldri i livet om jeg ville latt mine unger stå utenfor det fellesskapet det faktisk er å øve inn og fremføre disse skuespillene .. Og jeg mener at selve historien bak er verd å ta vare på og er verd for ungene å ha med seg senere i livet .. Jeg tror ingen angrer i ettertid at de har deltatt på dette - eller at de har latt ungene sine delta.

Endret av Tulipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en prinsipiell motstander av tradisjoner, men jeg har lite sansen for ubevisste tradisjoner hvor ting blir gjort nærmest på autopilot. Jeg er heller for å lage egne og personlige tradisjoner fra grunnen av, hvor man er bevisst alle deler av prosessen. Hvorfor har man fremme de symbolene man har? Hva står de for? Hvorfor feirer man slik man gjør? Hvorfor feirer man ikke på en annen måte?

Når det gjelder dette med barn og at de skal passe inn, så skal jeg ikke kommentere. Jeg har ikke barn og mine meninger vil antagelig bli avfeid av noen som "vent til du får barn selv". ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er helt enig i at det er gøy for noen unger å delta i skuespill.

Men hvorfor må det være julespill? Hvorfor kan man ikke lage noe som ALLE kan delta i - uansett religiøs tilhørighet?

Vi hadde noen fantastiske underholdere på vår skole, noen i min klasse og noen i et klassetrinn under. De ble faste innslag på alle tilstelninger. Den ene var et standup talent lenge før standup ble kjent. En annen er i dag en stor lokal sangstjerne.

Skal man begrense dette til julespill ekskluderer man mange.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er gøy for noen unger å delta i skuespill.

Men hvorfor må det være julespill? Hvorfor kan man ikke lage noe som ALLE kan delta i - uansett religiøs tilhørighet?

Vi hadde noen fantastiske underholdere på vår skole, noen i min klasse og noen i et klassetrinn under. De ble faste innslag på alle tilstelninger. Den ene var et standup talent lenge før standup ble kjent. En annen er i dag en stor lokal sangstjerne.

Skal man begrense dette til julespill ekskluderer man mange.

Vi hadde også annen underholdning - det hadde også mine barn, noen spilte, noen sang, noen danset .. men jule-spillet gikk igjen som en rød tråd hvert år ..

Og vet du hva ? I barna mine sine klasser deltok alle barna på alt - enten de var muslimer, kristne eller humanetikere .. Har faktisk ikke tenkt over det i ettertid - men når jeg tenker nå så husker jeg at akkurat denne juleavslutningen var noe alle var med på .. enten som Josef, Maria, vise menn, hyrder, engler eller sauer ..

I klassen min var det ingen problem - for der var kun norske elever med noenlunde samme bakgrunn ..

Jeg synes det er greit at de som ikke ønsker å delta - velger å la sine barn avstå, men jeg synes ikke om at noen skal forlange at slike julespill ikke skal utføres .. Det er fullt mulig å be om fritak om det føles forkynnende.

Men jeg kan ikke dy meg for å tenke tanken om våre norske barn skulle blitt innplassert i skoler i land med muslimsk tro .. Hva om vi hadde krevd likestilling for alle religioner? Og ingen forkynnende undervisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Men jeg kan ikke dy meg for å tenke tanken om våre norske barn skulle blitt innplassert i skoler i land med muslimsk tro .. Hva om vi hadde krevd likestilling for alle religioner? Og ingen forkynnende undervisning?

Ja? Det ville ikke blitt akseptert der det er vel opplagt. Bør vi tvinge dette på dem av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja? Det ville ikke blitt akseptert der det er vel opplagt. Bør vi tvinge dette på dem av den grunn?

Det er jo det som er poenget mitt ... ingen blir påtvunget noe i den norske skolen. Om man føler seg støtt så har man loven på sin side om man søker sine barn fritatt. Derfor forstår jeg ikke problemet - hvorfor skal man påtvinge alle andre sine meninger? Holder det ikke at man har muligheten til å frita egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt, ALT handler i dag om meg og mitt. Hva JEG mener er riktig, hva JEG mener er feil osv........... og at alt annet er feil og dumt og bortkastet og helt forkastelig.

Hva med å være litt raus? Skjønner ikke hva som er så forferdelig gæ'ærnt med å delta på julespill jeg. Tror vi virkelig muslimske barn tar skade av å høre om Jesusbarnet? Gå rundt et juletre og synge julesanger? Tror vi at kristne barn blir onde bare av å høre om muslimer og jøder og islamitter og ja-gud-vet-hva........... Er det ikke MÅTEN vi forteller på, måten vi omtaler andre livssyn på som gjør skade? Holdningene våre?

Idag er det meg og meg og meg. Personlig så har aldri trodd på at "Gud er god", men jeg klarer da å delta på gudstjenester, synge bordværs, snakke om Jesus/Muhammed med barn som kommer med spørsmål. Det har, for meg, noe med respekt å gjøre. At man aksepterer og respekterer andres syn, og at ikke for enhver pris bestandig må hevde sitt syn.

Man har lov å ha egne oppfatnigner om ting, egne meninger osv - men MÅ man hevde de i enhver sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er poenget mitt ... ingen blir påtvunget noe i den norske skolen. Om man føler seg støtt så har man loven på sin side om man søker sine barn fritatt. Derfor forstår jeg ikke problemet - hvorfor skal man påtvinge alle andre sine meninger? Holder det ikke at man har muligheten til å frita egne barn?

Man bør tilstrebe å ha en så inkluderende skole at man slipper å frita barn. Og det finnes mange koselige skuespill som ikke har religiøst innhold, akkurat som man kan starte måltidet med en bordsang som ikke har religiøst innhold.

Se bare til en del Oslo-skoler, hvor over halvparten av elevene vil ha fritak fra julespill, gudstjeneste etc. De har tatt konsekvensen av det, og har livssynsnøytrale juleavslutninger etc. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er etnisk norske foreldre som forsøker å hindre fremføring av juleevangeliet og julegudstjeneste i kirken. Min erfaring er at muslimske foreldre i større grad har respekt for at skolen ivaretar disse tradisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt, ALT handler i dag om meg og mitt. Hva JEG mener er riktig, hva JEG mener er feil osv........... og at alt annet er feil og dumt og bortkastet og helt forkastelig.

Det er like mye "meg og mitt" om man mener at det er greit med juleshow eller ikke? Det er snakk om personlige meninger i begge tilfeller.

Man har lov å ha egne oppfatnigner om ting, egne meninger osv - men MÅ man hevde de i enhver sammenheng?

Nei, det må man ikke. Men hvis man ikke kan hevde sine meninger når de virkelig behøves - dvs. når ens verdier blir testet og man faktisk må stå for det man mener i praksis - da er ikke meningene så mye verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er etnisk norske foreldre som forsøker å hindre fremføring av juleevangeliet og julegudstjeneste i kirken. Min erfaring er at muslimske foreldre i større grad har respekt for at skolen ivaretar disse tradisjonene.

Jeg har fulgt to barn gjennom barnehage og folkeskolen - men ikke en eneste gang har jeg opplevd at muslimske foreldre har bedt sine barn fritatt fra hverken julespill eller jule-gudstjeneste .. Det siste ville kanskje vært enda mer naturlig at de bad sine muslimske barn fritatt fra ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye "meg og mitt" om man mener at det er greit med juleshow eller ikke? Det er snakk om personlige meninger i begge tilfeller.

Nei, det må man ikke. Men hvis man ikke kan hevde sine meninger når de virkelig behøves - dvs. når ens verdier blir testet og man faktisk må stå for det man mener i praksis - da er ikke meningene så mye verd.

OK - da er det snakk om dine verdier .. men er de nødvendigvis dine barns verdier? Skal dine barn etterleve dine verdier helt til de kan ytre sine egne? Og i tilfelle - når er barna dine gamle nok til å stå for egne meniger og sette sine egne verdier? Mener du at dine verdier er verd mer for barna dine enn lærerens og resten av klassens oppfatning av hva som er fine tradisjoner og hva som er forkynnende?

Er du da som forelder bedre enn de du mener forkynner løgner og annen verdiløs historie? Er det dine meninger som er det rette? Ikke bare for deg - men også for dine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Vi har faktisk aldersgrense for religiøse standpunkt i dette landet. Den er 12. Så hvis barna selv ønsker å delta på dette når de er 12 så er det vel greit.

Ellers er jeg enig med Wadjet og Tabris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
OK - da er det snakk om dine verdier .. men er de nødvendigvis dine barns verdier? Skal dine barn etterleve dine verdier helt til de kan ytre sine egne? Og i tilfelle - når er barna dine gamle nok til å stå for egne meniger og sette sine egne verdier? Mener du at dine verdier er verd mer for barna dine enn lærerens og resten av klassens oppfatning av hva som er fine tradisjoner og hva som er forkynnende?

Er du da som forelder bedre enn de du mener forkynner løgner og annen verdiløs historie? Er det dine meninger som er det rette? Ikke bare for deg - men også for dine barn?

Er hennes verdier noen dårligere enn dine? De fleste ønsker vel at barna skal etterleve foreldrenes verdier - det er for folk flest en del av oppdragelsen.

Jeg mener imidlertid at det beste utgangspunktet for et barn, må være en nøytral oppdragelse, og nøytral undervisning i fht livssyn. Kun da er barnet, når det blir gammelt nok, i stand til å ta et 100% selvstendig valg i fht dette med livssyn.

Selv om mannen min og jeg er humanister, sitter vi da ikke hjemme og propper ørene på ungene fulle om at Gud ikke finnes og at Jesus var en bedrager! Vi forsøker etter beste evne å informere nøytralt.

Da sønnen vår ble 15 og fikk tilbud om å bli medlem av Human Etisk Forbund, takket han nei, fordi det for ham ikke faller naturlig å være medlem av noe som helst som har med llivssyn å gjøre. Hadde han f.eks valgt å melde seg inn i statskirken i stedet, så værså god! Flott at man kan ta et selvstendig valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg har fulgt to barn gjennom barnehage og folkeskolen - men ikke en eneste gang har jeg opplevd at muslimske foreldre har bedt sine barn fritatt fra hverken julespill eller jule-gudstjeneste .. Det siste ville kanskje vært enda mer naturlig at de bad sine muslimske barn fritatt fra ..

Og hva tror du grunnen er? Jeg vet om flere som innerst inne ikke ønsker at barna skal delta, men de lar være å si noe om det fordi de er redde for stigmatisering, og at det skal bli enda vanskeligere for barna dere å bli integrert.

En livssynsnøytral juleavslutning hadde inkludert alle, og etter min mening bør inkludering etterstrebes i alle henseender for skolebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Juleevangeliet er ikke forkynning. Juleevangeliet er en del av vår felles kulturarv. Juleevangeliet er en flott fortelling om Jesus' fødsel. Uansett om man velger den kristne tilnæringen eller ikke, har juleevangeliet både en historisk, kulturell, litterær og almen betydning for millioner av mennesker over hele jorden."

Leste dette i dagens lokalavis. Er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme har jeg lest i en annen sammenheng - faktisk ifm en større undersøkelse som ble gjort.

Det ble da stadfestet at det ikke er forkynnende med julespill på skoleavslutninger ifm. julen .. men det skal ses på som endel av KRL-undervisningen - som det anbefales drar inn momenter av sang, spill, iscenesetting og opptreden.

Jeg lurer litt på hva dere ser på som så veldig forkynnende i dette?

Jeg synes det etterhver skal tas så mange hensyn til så mange at hele undervisningen blir amputert ifht det barna mine lærte da de gikk i barneskolen. Jeg leste at det til og med er lærere som er redde for å la barna lære sanger som "Det lyser i stille grender" og "Deilig er jorden" .. Er det sånn vi vil la ungene våre vokse opp? Jeg for min del husker enda gåsehuden jeg fikk når 27 5.-klassinger synger "Det lyser i stille grender" mens læreren spiller piano til .. Selvom jeg ikke er kristen så er det noe av det flotteste jeg noensinne har hørt .. tror ikke det fantes et tørt øye i salen.

Det hadde liksom ikke vært den samme stemningen med "På låven sitter nissen"

Endret av Tulipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Juleevangeliet er ikke forkynning. Juleevangeliet er en del av vår felles kulturarv. Juleevangeliet er en flott fortelling om Jesus' fødsel. Uansett om man velger den kristne tilnæringen eller ikke, har juleevangeliet både en historisk, kulturell, litterær og almen betydning for millioner av mennesker over hele jorden."

Leste dette i dagens lokalavis. Er helt enig!

nemlig. det er faktisk vår kulturarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kanskje er litt spesielt hvis dette var snakk om en frikirkemenighet. Men vil ikke tro det er vanlig.

Når det gjelder julefeiring, ser jeg at mange humanister påstår de feirer "lysfest", men det er visst ikke så stor forskjell på feiringene likevel.

Det er kristen formålsparagraf i skole og barnehage i dag, og da synes jeg det er på sin plass at ungene lærer om hvorfor vi feirer jul. Om noen human-etikere feirer lysfest, så tror jeg flertallet av Norges befolkning feirer tradisjonell jul, kristne eller ikke.

Ellers enig i at det på en måte er et paradoks at muslimske elever som regel er med i kirke og julespill. Det er ungene til folk som er veldig human-etisk e.l bevviste som ber om fritak. Jeg personlig ville aldri ha bedt om fritak for noe, tror ikke unger er så dumme som mange tror. Selv om unger ser julespill, synger muslimske sanger eller ser "tungetale" tror jeg ikke de blir hjernevasket av den grunn. Det skal nok mere til. Er også skeptisk til foreldre som tror det er farlig å la ungene få "smake på" forskjellige ting som har med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...