Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette var ikke en hvilket som helst menighet, det var De Frie Evangeliske Forsamlinger, en ganske ekstrem gruppe. Jeg ville aldri sendt barna mine for å høre på slike fundamentalister. Kanskje vi skal sende dem til Vigrid også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kristen selv. Men julespill er faktisk bl.a en tradisjon på veldig mange skoler. Hvorfor kan man ikke se på det som et skuespill/eventyr i stedet for å nekte ungene å fremføre det?

Jeg har aldri skjønt det med å holde på tradisjoner bare fordi det er tradisjoner når det går mot noens livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Så lenge majoritetsbefolkningen feirer jul synes jeg skolen kan opprettholde juletradisjonene. Tror fortsatt at de fleste skolebarn feirer jul. Da burde de jo også få vite hvorfor vi feirer jul.

Det hele er nok mer nyansert enn som så. Det er forskjellige grunner til at folk feirer jul. Vi er humanister, men feirer jul, men av helt andre grunner enn de kristne, som feirer jul pga Jesu fødsel.

Vi feirer lysfest, og det er en svært gammel tradisjon. Faktisk er det blitt feiret jul i verden så langt tilbake som ca 500 år før Kristus...

Jeg vil gjerne få feire jul på min måte, uten at jeg nødvendigvis skal behøve å bli dratt med på julegudstjenester og julespill om barnet i krybben. Vi tror forskjellig, og vi har forskjellige tradisjoner, og alle må vise respekt for det, uansett livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Dette var ikke en hvilket som helst menighet, det var De Frie Evangeliske Forsamlinger, en ganske ekstrem gruppe. Jeg ville aldri sendt barna mine for å høre på slike fundamentalister. Kanskje vi skal sende dem til Vigrid også?

Hvis det var en ekstrem menighet så skjønner jeg foreldrene. Hvorfor ble en ekstrem menighet valgt? De fleste skoler pleier vel å bruke vanlige statskirker ved juletider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke latt ungene mine sunget noen religiøse sanger.

Nå vet jeg ikke om du har barnehagebarn men har du lest "Formålsparagrafen for barnehager"? Den sier blandt annet at vi skal lære barna om kristne grunnverdier og kulturarv.

Og har du sjekket ut teksten på alle sangene de synger i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Siden hverken ungene våre er døpt eller vi er medlem av statskirken, har vi hatt flere diskusjoner om hvordan vi skal forholde oss til gudstjeneste i forbindelse med jul og andre kristenrelaterte ting på skolen.

Etter nøye overveielser har vi kommet frem til at vi ikke ser på det som noe stort problem at sønnene våre blir med på denne tradisjonen de har på skolen. Vi går aldri i kirken selv, og dette blir en grei anledning for dem til å gjøre seg den erfaringen også. Dessuten er det nokså uvanlig i vårt distrikt at man ikke følger undervisningen på dette område, så vi tenker at det er litt stigmatiserende om de blir tatt ut av skolen akkurat denne dagen.

Jeg synes det er en fin ting at de lærer om religion, også kristendommen, i skolen. Det vet jeg at de fleste som er imot forkynning også mener. Likefullt har jeg tiltro til at den fantastiske læreren deres (hvertfall den eldstes læreren har vi diskutert dette en del med) vet hvor grensen går i forhold til forkynning av kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Nå vet jeg ikke om du har barnehagebarn men har du lest "Formålsparagrafen for barnehager"? Den sier blandt annet at vi skal lære barna om kristne grunnverdier og kulturarv.

Men det er fortsatt sånn at foreldre har rett til å be om at barna blir fritatt for sånt hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan be om fritak fra turer og lignende. Og vi henger opp en lapp med sangene vi øver på i desember så foreldrene har mulighet til å si fra om de ønsker det. Men vi oppfordrer ikke til å si fra på lappen. (med fare for å bli igjenkjent av foreldre her; på lappen står det

Desember er for de kristne adventsmåneden og vi har fått en invitasjon til xxxx kirke den xxx. I den forbindelse vil vi øve på noen sanger som vil bli sunget da. Og så navnet på sangene.

Så regner vi med at de foreldrene som ikke vil at barna skal synge de sangene sier fra.

Og det blir delt ut ekstra lapp (sendt med hjem) med info om kirkebesøket. Samme som vi gjør før besøk i Moske og i Tempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Ja de kan be om fritak fra turer og lignende. Og vi henger opp en lapp med sangene vi øver på i desember så foreldrene har mulighet til å si fra om de ønsker det. Men vi oppfordrer ikke til å si fra på lappen. (med fare for å bli igjenkjent av foreldre her; på lappen står det

Desember er for de kristne adventsmåneden og vi har fått en invitasjon til xxxx kirke den xxx. I den forbindelse vil vi øve på noen sanger som vil bli sunget da. Og så navnet på sangene.

Så regner vi med at de foreldrene som ikke vil at barna skal synge de sangene sier fra.

Og det blir delt ut ekstra lapp (sendt med hjem) med info om kirkebesøket. Samme som vi gjør før besøk i Moske og i Tempel

Dette synes jeg er fantastisk bra, liv. Noe sånt har jeg aldri opplevd fra de to barnehagene vi har hatt ungene våre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hverken ungene våre er døpt eller vi er medlem av statskirken, har vi hatt flere diskusjoner om hvordan vi skal forholde oss til gudstjeneste i forbindelse med jul og andre kristenrelaterte ting på skolen.

Etter nøye overveielser har vi kommet frem til at vi ikke ser på det som noe stort problem at sønnene våre blir med på denne tradisjonen de har på skolen. Vi går aldri i kirken selv, og dette blir en grei anledning for dem til å gjøre seg den erfaringen også.

Dette synes jeg en fornuftig vurdering. Jeg tror det er best for barna å vokse opp med foreldre som har et avslappet forhold til religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene har lov til å frita barna fra dette, men de kan ikke tvinge skolen å delta i det. Men er det ingen av barna som kan delta, blir det jo heller ikke noe julespill. Men foreldre har full rett til å frita barna sine. Og det hadde vel vært det beste, i stedet for å lage en kjempe stor sak ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula= jesus fødsel

Hvorfor feirer dere andre jul??

jul = midtvintersblot for å feire solsnu

Ihvertfall her i huset. Og det har ingenting med kristendommen å gjøre.

Å delta i gustjenester/julespill etc er forkynnende, fordi barna er med å utøver religionen, og det bør ikke skje i skolens regi.

Paradokset er at jeg tror flesteparten av foreldrene som protesterte er medlemmer i statskirken.

Det er vel ikke så paradoksalt når man tenker på at dette var snakk om en ganske ekstrem kristen menighet. Man kan være kristen og likevel ta avstand fra ekstreme utøvelser av troen som bryter med ens egen tolkning.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Ikke jeg heller. Da jeg var barn syntes jeg sånne ting var kjempekoselige.

Jeg er helt enig. Dette handler da like mye om tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Skal skolene slutte med alt som har med julen å gjøre? Juleavslutninger med søte barn som synger julesanger, juleverksted og andre juleting? Det er nemlig grupperinger som nekter barna å være med på noe som helst som har med julen og gjøre.

Nei skolen skal ikke slutte med alt som har med julen å gjøre. Men det hadde ikke vært mange tilpasningene som skulle vært gjort før disse barna (bl.a. barn av Jehovas vitner) kunne vært med på bl.a. juleverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg er ikke kristen selv. Men julespill er faktisk bl.a en tradisjon på veldig mange skoler. Hvorfor kan man ikke se på det som et skuespill/eventyr i stedet for å nekte ungene å fremføre det?

Julespill på skolen er noe annet enn julespill i en frikirkemenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er forkynnelse og hva er deltakelse i religiøs aktivitet?

Da må du nesten snu om på flisen og se på anledninger der du selv ville nektet barnet ditt å delta. Vigrid var nevnt her - det var jo en smule ekstremt.

Hva med tungetale? Ville du latt barnet øve på tungetale og gå i en menighet der dette ble utøvd?

Hva med spiritisme? Ville du latt barnet leke med dette og latt det delta på en seanse?

Det er klart at barn skal lære om alle religioner og at vi bor i et kristent land som gjør at det må være lov å undervise særskilt om kristendommen. Men i det øyeblikket man øver inn sanger og går i kirken for å delta på gudstjeneste har man gått over grensen. En ting er å besøke en kirke og snakke med presten, evt. se hvordan han arbeider, noe helt annet er å delta i en julegudstjeneste.

Forkynnelse er utøvelse av religion. Hvordan utøver man religion i dag? Jo man synger salmer og går på gudstjeneste. Dermed blir dette forkynnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hva med tungetale? Ville du latt barnet øve på tungetale og gå i en menighet der dette ble utøvd?

Nei, jeg hadde ikke latt ungene mine være med i noe som involverte tungetale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...