Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det har vært en tradison i flere år at barna ved denne skolen har besøkt en menighet som har satt opp et syngespill om juleevangeliet. Flere av barna ved skolen deltar i julespillet. Nå har noen foreldre protestert på dette fordi de mener julespillet er forkynnende.

Hva mener dere? Og hva tror dere er årsaken til denne motstanden mot kristendommen som har vokst frem de siste 10-20 årene?

http://dt.no/article/20071201/NYHET/310516024/1099/NYHET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillebøll

Hvorfor skal barna spille et julespill som er for en spesiell religion når religion er for den som tror? Skal de lære om religion må det bli på en generelt basis der alle religioner stiller likt, og der menneskenes egen vilje og evne til å tenke selv kommer foran alt.

Mine barn trenger ikke lære at Jesus er Guds sønn, for det er vranglære. Jeg synes heller ikke de skal spille et julespill der de lærer at 4 pluss 4 er 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal barna spille et julespill som er for en spesiell religion når religion er for den som tror? Skal de lære om religion må det bli på en generelt basis der alle religioner stiller likt, og der menneskenes egen vilje og evne til å tenke selv kommer foran alt.

Mine barn trenger ikke lære at Jesus er Guds sønn, for det er vranglære. Jeg synes heller ikke de skal spille et julespill der de lærer at 4 pluss 4 er 9.

Bra svart, lillebøll! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hva mener dere? Og hva tror dere er årsaken til denne motstanden mot kristendommen som har vokst frem de siste 10-20 årene?

På en skole i en nabokommune måtte foreldrene protestere mot et Bibelkurs.

Motstanden mot dette og julespillet og andre "forkynnende" aktiviteter skyldes at KRL faget er endret fra det gamle kristendomsfaget til et fag som skal opplyse om kristendom og andre religioner. Forkynnende virksomhet har ingenting i et slikt fag å gjøre.

De som ønsker at ungene sine skal delta på slikt får gjøre det utenom skoletiden slik at vi som ikke ønsker denne typen forkynnende aktivitet overfor unger kan slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Hadde proterstert villt selv. Religion er et personlig anliggende. Skolen oppgave er å formidle nøytral lærdom om alle religionene, ikke å snikforkynne for ungene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere? Og hva tror dere er årsaken til denne motstanden mot kristendommen som har vokst frem de siste 10-20 årene?
Jeg synes at det er helt greit å si i fra om at barna ikke skal delta. Jeg hadde gjort det samme. Det irriterer meg at barna skal ha lapp med hjemmefra dersom de ikke skal delta på slike arrangementer som f.eks. julegudstjeneste. Det må snart være på tide at de som gjerne vil delta hadde med seg en påmeldingsslipp (eller deltar på fritiden).

Hvorfor denne motstand har vokst frem? Tja, en ny generasjon får barn og tar stilling til livssyn og avstand fra indoktrinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare så mye har forandret seg fra jeg var barn for 30 år siden. Alle vennene mine feiret jul. Siste skoledag før juleferien var vi i kirken. Presten leste juleevangeliet og vi sang julesanger. Syntes det var koselig.

Så lenge majoritetsbefolkningen feirer jul synes jeg skolen kan opprettholde juletradisjonene. Tror fortsatt at de fleste skolebarn feirer jul. Da burde de jo også få vite hvorfor vi feirer jul.

Om 10-20 år er det kanskje slutt på julefeiring i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg synes bare så mye har forandret seg fra jeg var barn for 30 år siden. Alle vennene mine feiret jul. Siste skoledag før juleferien var vi i kirken. Presten leste juleevangeliet og vi sang julesanger. Syntes det var koselig.

Så lenge majoritetsbefolkningen feirer jul synes jeg skolen kan opprettholde juletradisjonene. Tror fortsatt at de fleste skolebarn feirer jul. Da burde de jo også få vite hvorfor vi feirer jul.

Om 10-20 år er det kanskje slutt på julefeiring i Norge?

Så det du mener er at julefeiring er forebeholdt troende kristne og at alle vi andre kan pakke snippesken dersom vi ikke vil gå i kirken eller støtte opp om julespill i skoletiden?

Er du klar over hva slags ekskluderende skole du lager på den måten? Vet du at barn av enkelte religiøse grupperinger nekter barna sine slike tilstelninger og siden dette foregår i skoletiden er det null alternativer for dem? Hvorfor kan man ikke lage en inkluderende adventstid og jul slik at ALLE kan delta selv om de ikke tror på Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen har vi mange forskjellige religioner, og vi besøker kirke, moske, to forskjellige tempel. Vi feirer alle religioners høytider og de barna som har foreldre som er norske blir med på det meste, men de barna som har foreldre av andre religioner nekter plutselig at barna sine skal være med i samlinstund der vi synger f.eks "Et barn er født i Bethlehem". Vi synger også sanger om Mohammed og Allah, hva er da så ille å synge sanger som omhandler den kristne tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må snart være på tide at de som gjerne vil delta hadde med seg en påmeldingsslipp (eller deltar på fritiden).

På mange skoler her i nærheten sender de med barna lapp hjem, hvor alle foreldre må krysse av for hvorvidt de ønsker at ungen skal delta eller ikke. Antallet som ønsket fritak gikk også kraftig opp etter at foreldrene ble nødt til å ta stilling til det.

Jeg synes det er bra at disse foreldrene tar tak i dette, siden det ikke er skolens oppgave å forkynne. Greunen til at flere er oppmerksomme på dette i dag tror jeg er at kristendommen ikke lenger er enerådende, og flere stiler derfor spørsmål ved den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Ikke jeg heller. Da jeg var barn syntes jeg sånne ting var kjempekoselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Er du klar over hva slags ekskluderende skole du lager på den måten? Vet du at barn av enkelte religiøse grupperinger nekter barna sine slike tilstelninger og siden dette foregår i skoletiden er det null alternativer for dem? Hvorfor kan man ikke lage en inkluderende adventstid og jul slik at ALLE kan delta selv om de ikke tror på Jesus?

Skal skolene slutte med alt som har med julen å gjøre? Juleavslutninger med søte barn som synger julesanger, juleverksted og andre juleting? Det er nemlig grupperinger som nekter barna å være med på noe som helst som har med julen og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Her er det ikke snakk om at skolen selv setter opp julespill, men at de skal besøke en konservativ menighet og se på deres fortolkning av juleevangeliet.

Jeg hadde selv stor glede av julespillene vi satte opp på skolen, men vi hadde ikke-kristne lærere, og satte dermed opp ikke-religiøse julespill. For de finnes. Og nå er det en gang slik at skolen ikke skal være forkynnende, og foreldrene skal dermed selv velge om barna deres skal delta på undervisningsopplegg med klart religiøst budskap. Og skolen skal gi et alternativt opplegg som er livssynsnøytralt, ved f.eks. skolegudstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen selv. Men julespill er faktisk bl.a en tradisjon på veldig mange skoler. Hvorfor kan man ikke se på det som et skuespill/eventyr i stedet for å nekte ungene å fremføre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jula= jesus fødsel

Hvorfor feirer dere andre jul??

Vist norge skal droppe å ha den kristne tro i bakgrunnen vil de fleste "fri/helligdager" forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv stor glede av julespillene vi satte opp på skolen, men vi hadde ikke-kristne lærere, og satte dermed opp ikke-religiøse julespill. For de finnes. Og nå er det en gang slik at skolen ikke skal være forkynnende, og foreldrene skal dermed selv velge om barna deres skal delta på undervisningsopplegg med klart religiøst budskap. Og skolen skal gi et alternativt opplegg som er livssynsnøytralt, ved f.eks. skolegudstjenester.

Mener du at barna bare skal spille julespill med nisser og mus? Skal ikke barna få vite hvorfor vi feirer jul?

Det har i mange år vært tradisjon å ha julespill om juleevangeliet. Jeg forstår ikke at barn som bor i Norge kan ta skade av dette. Er ikke dette en del av pensum i KRL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Mener du at barna bare skal spille julespill med nisser og mus?

Hvis det skal være sånn at alle skal kunne være med må man slutte med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen har vi mange forskjellige religioner, og vi besøker kirke, moske, to forskjellige tempel. Vi feirer alle religioners høytider og de barna som har foreldre som er norske blir med på det meste, men de barna som har foreldre av andre religioner nekter plutselig at barna sine skal være med i samlinstund der vi synger f.eks "Et barn er født i Bethlehem". Vi synger også sanger om Mohammed og Allah, hva er da så ille å synge sanger som omhandler den kristne tro?

Jeg ville ikke latt ungene mine sunget noen religiøse sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...