Gå til innhold

De religiøse og deres IQ..


Gjest Ateisten

Anbefalte innlegg

om han ikke hadde trodd på hypotesen som en sannhet hvorfor legger hun\han det da ut.

Nei, si det?

Men nå er det du som hengir deg til logiske kortslutninger og sidestiller dine antakelser med fakta. tsk, tsk.... :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg brakte inn dette med standardavviket: Standardavviket for Wechslers Adult Intelligence Scale, som jeg antar er den som er brukt her, er på 15 poeng. Gjennomsnittet er på 100 poeng. Spredningen over og under gjennomsnittet er ganske lik, og følger en omtrentlig bell-kurve. Innenfor +/- 1 standardavvik ligger halvparten av befolkningen. 80% av befolkningen ligger innenfor +/- 2 standardavvik fra gjennomsnittet. Det er det sk normalområdet. De smarteste og dummeste 10% ligger på fra 130 poeng og oppover, og 70 og nedover, respektive.

Gjennomsnittsforskjellen mellom de troende og de gudløse er i den undersøkelsen det blir henvist til, 5,8 poeng i ateistenes favør, et poeng fra 1/2 standardavvik, altså.

takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er helt lugn jeg da! :)

Jeg stresser overhode ikke, og om du hadde skrevet det du skrev over her, så hadde jeg heller ikke reagert.

Men å sitere til at det å tilegne seg kunnskap er å få kjennskap til uforstand og dårskap, og være enig i det, er jo fullstendig på vidda for meg vertfall.

Og at med stor visdom og økt kunnskap, øker sin smerte??

Det er jo av mangel på kunnskap man selv påfører seg smerte!

Kunnskap handler om å lære såpass at man faktisk kan ta egne valg. Velge selv utfra fornuft, hjerne, hjerte, intuisjon....og kunnskap. Da kan man plukke ut det man selv mener er riktig og fornuftig, å kaste det som ikke kjenns riktig ut. Å si noe annet er det samme som å undervurdere tankegangen og intelligensen hos mennesker.

Og det er ved kunnskap man klarer å holde seg unna dårskap og uforstand!!

Det er for meg ganske logisk vertfall!

Ps...jeg må bare gjennta at jeg elsker å diskutere, at jeg ikke tar meg nær av uenigheter. Håper det gjelder de jeg diskuterer med også! :)

Først vil jeg si at jeg ikke er religiøs, så det er ikke utifra det at jeg forstår litt hva han mener.

Husker ikke helt ordtaket, men det er noe slikt som at den uvitende/dumme er lykkelig.

Jeg har selv opplevd at å vite mye og ha kunnskap kan føre til mange kvaler og usikkerhet.

Jo flere valg jo vanskeligere å velge.

Nå vil jeg ha disse valgene uansett hvor vanskelig det noen ganger er, fordi jeg heller vil vite enn å være uvitende, og prøve etter beste evne å sortere så jeg får et godt liv.

men man blir ingen dåre av å vite, men i noen tilfeller oppdager en at jo mer man vet, jo mer føles det ut som om en ikke vet...

Noen som forstår noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Raptuza
Jeg synes det er nedlatende å mene at folk med en annen religion enn en selv er mindre intelligent.

Hvis man f.eks. skifter religion i livet, f.eks går fra troende til ikke troende eller omvendt, hvordan forklares det?

Religiøs tilknytning har mye mer med hvordan man er oppdratt og hva som er vanlig rundt en og i hvilken grad man er villig til å skille seg ut enn slike ensidige ting som intelligens å gjøre.

Hvis vi som er ateister skal briefe med at vi er så mye smartere enn andre så er jeg redd at vi blir sett på som blærete. Det er akkurat samme hersketeknikk som en del politikere på venstre siden har brukt overfor FRP (grilldresser etc).

Enten klarer vi å argumentere for vårt syn uten kontroversiell forskning eller så har vi ikke argumenter.

Jeg kan ikke fordra misjonærer - uansett religiøs overbevisning.

Det fins jo og forskarar som meiner at mørkhuda er mindre intelligente og....

http://www.magazinet.no/artikkel.asp?Artid=10406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen
om han ikke hadde trodd på hypotesen som en sannhet hvorfor legger hun\han det da ut.

For å skape ein debatt. Kan vere interessant å diskutere denne problematikken.

Trådstartar har ikkje sagt at den trur på det. Sa berre at nokon sikkert blir fornærma over uttalen.

For meg spelar det ingen rolle om kven som er smartast, så lenge ein oppfører seg vettigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sammelnligner gjerne IQ-nivået mitt med ditt, når som helst. Og jeg tror. Kanskje det er sånn at de som tror er de som er smartest, fordi de virkelig har skjønt en ting eller to :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veronica Mars
Jeg sammelnligner gjerne IQ-nivået mitt med ditt, når som helst. Og jeg tror. Kanskje det er sånn at de som tror er de som er smartest, fordi de virkelig har skjønt en ting eller to :fnise:

Jeg sammenligner gjerne IQ-nivået mitt med ditt jeg også, og jeg tror ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant spørsmål i denne debatten er vel hvor intelligent vedkommende var som satte kriteriene for intelligenstallene.

Hva ble lagt til grunn?

Og hva er bevis for intelligens?

Hvem er mest intelligent av en "smart" ateist som har lett for å lære, slår seg fram her i verden og blir rik, men finner ut at rikdom ikke gir ham noen glede,

eller en kristen person som gir avkall på rikdommen og heller vil tjene Gud, og dermed har det godt både med seg selv,sine omgivelser og Gud?

Jeg mener ikke at det alltid er slik, men mange historier og vitnesbyrd vitner om at dette er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er nedlatende å mene at folk med en annen religion enn en selv er mindre intelligent.

Hvis man f.eks. skifter religion i livet, f.eks går fra troende til ikke troende eller omvendt, hvordan forklares det?

Man tok til vettet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som står i artikkelen er jo at denne professoren har basert hypotesen sin på en undersøkelse foretatt i USA, og den undersøkelsen viser at det i det øvre IQ-sjiktet er forholdsvis flere ateister. Det må vi da kunne regne som et faktum.

Det betyr ikke at du blir smartere hvs du slutter å tro, eller dummere dersom du begynner. Men har du lav IQ er det statistisk mer sannsynlig at du er religiøs. Og motsatt.

Artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant spørsmål i denne debatten er vel hvor intelligent vedkommende var som satte kriteriene for intelligenstallene.

Hva ble lagt til grunn?

Og hva er bevis for intelligens?

Hvem er mest intelligent av en "smart" ateist som har lett for å lære, slår seg fram her i verden og blir rik, men finner ut at rikdom ikke gir ham noen glede,

eller en kristen person som gir avkall på rikdommen og heller vil tjene Gud, og dermed har det godt både med seg selv,sine omgivelser og Gud?

Jeg mener ikke at det alltid er slik, men mange historier og vitnesbyrd vitner om at dette er ganske vanlig.

Intelligens kan man definere som evne til problemløsning, og alle intelligenstester er problemløsningstester.

Det som legges til grunn, er testresultatene på den samme testen for en stor andel av befolkningen. Det finnes forskjellige slike evnetester. Alle består av en rekke forskjellige, små oppgaver. Noen er satt sammen av oppgaver som er svært forskjellige fra hverandre, mens andre tester er laget av tester som bare blir mer og mer komplekse, mens de beholder det samme formatet.

Eksempel på sistnevnte er Raven, som går ut på å velge ut et element som passer inn med en serie andre elementer, fra en rekke mulige kandidater. "Hvilken figur passer best sammen med de andre?". Varianter av dette finner du ofte på avisenes puslesider.

Felles for dem alle, er at de forholder seg til gjennomsnittsprestasjonene i befolkningen. IQ 100 betyr gjennomsnittlige prestasjoner på testen, lavere IQ betyr lavere prestasjoner, etc.

Testene normeres stadig, og det viser seg at skårene på IQ tester stiger jamnt og trutt med noen prosent i året. Hva det skyldes, er ikke så godt å si, men det ser altså ut til at befolkingen blir mer og mer intelligent, gjennomsnittlig.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært gjennom mange intelligenstester, både i det militære og privat i lagkonkurranse mot andre lag.

Dette var oppgaver som tydeligvis ble brukt i forskjellige intelligenstester.

Noen oppgaver var enkle, fordi jeg kjente til måten de lettest kunne løses på, noen var mer krevende selv om jeg kjente til slike oppgaver, men noen kunne jeg ikke løse, fordi jeg ikke kjente til denne type oppgaver, og det ikke var gitt noen forklaring på hverken fremgangsmåte eller hva slags svar oppgaven ville ha.

Disse siste kan sammenlignes med at en ser SUDOKU for første gang, uten noen forklaring på hva oppgaven går ut på.

Mitt poeng er at når en kjenner en oppgaveform, er det lettere å finne en løsning, enn når oppgaveformen er helt ukjent.

I en slik undersøkelse som i denne tråden, vil det uansett være forskjell i antall, enten den ene veien eller den andre.

Om de kristne "taper" her, så ser jeg allikevel ikke noe negativt i det.

Men her var det vel også snakk om alle religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg synes ikke det er verken klokt eller intelligent å låse sin oppfatning ved visse punkter. Mennesket er naturlig sett filosofer og søkere, og deres tro, mening og oppfatning er naturlig sett i *forandring*, og vi liker å lære.

(Det er jo så klart mange meninger som man BØR stå fast ved og ikke forandre, men det finnes meninger som ikke er fullt så "klokt" å stå ved.)

Jeg verken tror blindt eller snur ryggen til fatninger av verden jeg ikke forstår -jeg er åpen for at virkeligheten består av mye vi ikke har kunnskaper om og at dette er viktig å lære om.

En som f.eks. er kristen og som tror eller er overbevist om,at alt som står i Bibelen er sant - han tror bare for å tro. Når kristne, f.eks. forklarer "meningene" sine på debattforumer, så ser man ikke "hvordan de har tenkt", nettopp pga det er egentlig ikke deres mening/oppfatning, det er noe de bare tror på ut av det blå.

Man ser jo når en person skriver noe eller snakker om noe, om der finnes en rød tråd, en gjennomtenkthet, slik at andre kan kjenne seg igjen og evt. filosofere videre over saken sammen med personen.

Men å si "Jesus gikk på vannet, og han var sendt fra himmelen", og nevne bibelsitater i fleng, er ikke det "gjennomtenkthet", det er sitering og kopi-snakk som selv en datamaskin kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet av den undersøkelsen var vel ikke så veldig overraskende.

Og så må jeg minne om en ting som sjokkerende mange på KG tydeligvis har litt vanskelig for å forstå:

Gjennomsnittstall er IKKE det sammen som nødvendig sammenheng. Og det vil alltid finnes mange eksempler og enkelttilfeller som "strider mot" slike gjennomsnittsbetrakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jiihaaah
Det fins jo og forskarar som meiner at mørkhuda er mindre intelligente og....

http://www.magazinet.no/artikkel.asp?Artid=10406

Jeg leste i avisa at intelligensen vår øker og at den delvis er et produkt av samfunnet rundt. Sånn sett er det ikke så rart om negre i afrika er mindre intelligente, eller pakistanere fra landsbygda i pakistan. Trenger ikke ha noe med hudfargen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...