Gå til innhold

Gudstro och muslimer


Anbefalte innlegg

Du kan kalle dette å generalisere, men jeg har enda til gode å lese om muslimer som har gått i protestmarsj mot de som praktiserer det omtalte.

Jeg ser også at det er stille her på KG om alle de muslimene som dreper sivile i Midt-Østen hver eneste dag.

Så lenge det ikke er en jøde med i spillet, så er det tydeligvis helt greit.

Nei, en slik vil jeg aldri bli.

Ikke?

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1629681.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg ikke vet hva kristendom innebærer må du skrive til mine kristne lærere i barne- og ungdomsskolen som til og med blandet kristendommen inn i matematikkundervisningen.

Jeg er forsøkt pumpet full av kristendom, men har aldri forstått at dere kristne kan klare å tro på alle eventyrene dere blir servert. I voksen alder har jeg lært mer om teologi, men for meg blir oftest teologi en eneste stor øvelse i bortforklaring av merkverdighetene i bibelen. Så jeg har intet ønske om å bli kristen. For meg ville det være en tragedie. Verden er full av fenomener som er uforklarlige med dagens kunnskap. Jeg foretrekker likevel å undre meg fremfor å få en "sannhet" servert i en mer enn tusen år gammel bok.

CoolDuckie

Ingen kan forstå hva kristendom er ved å bli pompet full av teologi.

Det jeg vil prøve å fortelle deg, er at en må være kristen selv, for å forstå helt og fullt hva det inne bærer. Jeg har også prøvd å forklare deg litt av hva kristendom er, men siden du ikke har den ringeste interesse av å tro på noe av dette, da gjenstår det bare en måte for deg å forstå det på, og det er å prøve det selv.

Derfor er min påstand fortsatt, uansett hva du er blitt proppet med, at du vet svært lite om hva det innebærer, og alt for lite til å begynne å belære andre, slik som du tydeligvis har forsøkt her.

Og når det gjelder å tro på eventyr, da synes jeg det er underlig at noen i det heletatt tror på eventyret om menneskenes utvikling.

Har det noe med analfabetisme å gjøre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk lite saklig diskusjon (hvis man i det hele tatt kan kalle dette en diskusjon, begge parter er ikke åpne for innspill fra den ander, da går det aldri bra)

1. Det er ikke flest mulismer i verden, men kristne! (til den som brukte det som argumentasjon til at islam var den rette vei/religion). http://en.wikipedia.org/wiki/Religion#Present_day_adherents

2. Ja, det er mulismer som konverterer til kristendommen, det er faktisk veldig mye misjoner i muslimske land (land med flest muslimer). Den som ikke tror det gå inn på de forskjellige misjonsselskapene i verden, bare sjekk med NMS (Det norske misjonsselskapet). Det var forresten nylig en sak i media om at det var noen som hadde overvåket (tatt bilder) en dåp av to iranere i Storsalen (oslo) og sendt det til myndighetene i Iran.

En grunn endel av konvertittene nevner er at Muhammed skal være den fremste og største profeten i Islam, men Jesus fikk døde til å bli levende, lamme til å gå osv. (i følge Koranen faktisk). Muhammed gjorde ingen av disse tingene, og det var et problem som ikke stemte overrens med resten av religionen, og for dem.

3. Ja det fins også kristne som konverterer til Islam. Selv om det er flest kvinner (inngifte). Muslimske menn kan bare gifte seg med jøder, kristne og muslimske kvinner (i følge Koranen). Så hvis dama ikke er noen av delene så må hun konverterer hun. Men det er jo selvsagt at mange av disse gjør det pga troen også ikke bare pga regler og det praktiske.

4. Til spørsmålet om man egentlig tror på samme Gud --> Ja og nei.

Selvfølgelig så tror både muslimer og kristne at det bare er en Gud, det er jo to monoteistike religioner. I kristendommen så har man noe som heter "den almenne åpenbaring" dvs Guds åpenbaringen for dem som ikke har hørt "Ordet" (Bibelen, forkynnelse). Det går ut på at verden er såpass utrolig at det må finnes en Gud (naturen er da et eksempel på et av "bevisene") og at Gud har lagt en lengsel etter h*n i alle mennesker (derfor man søker etter en mening med livet/Gud).

Så når muslimer ber til Allah (som betyr Gud, og er det ordet også kristne i den arabiske verden bruker og alltid har brukt) så ber de (etter et kristensyn) til Gud.

Muslimer som som ser på Muhammed som den siste profeten i en rekke fra jødiske til Jesus ser jo det som naturlig at det var samme Gud..

MEN, Gudsbegrepet, altså hvem er Gud, hvordan er Gud osv. Er så veldig forskjellig at man kan ikke si at man TROR på den samme gud. For det gjør man ikke. Man tror på forskjellige guder, men i både kristne og muslimer øyne så mener man at de andre ber man til den samme gud.

5. En som nevnte at ingen japanere har konvertert til kristendommen. Det er feil. Det fins flere kirker i Japan. Og det er misjonsarbeid der.

6. Det er ikke bare kristne som misjonerer, selv om det er det man får vite om i et kristent land som Norge faktisk er. Muslimer holder på med misjonering på veldig lik måte nå til dags som de kristne, ofte sammen med bistandsarbeid.

Lykke til videre med diskusjonen!

Håper den blir litt mer sakelig etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. En som nevnte at ingen japanere har konvertert til kristendommen. Det er feil. Det fins flere kirker i Japan. Og det er misjonsarbeid der.

Lykke til videre med diskusjonen!

Håper den blir litt mer sakelig etter hvert

Ingen har hevdet at "ingen japanere har konvertert til kristendommen". Derimot er det blitt hevdet at kristen misjon i Japan er mislykket. Dette må man kunne si når man ser på misjonshistorien. Bare omtrent 0.7% av japanerene er kristne, til tross for f.eks amerikanerenes store, organiserte misjonsarbeid etter 2. verdenskrig. Jeg har ikke noe inntrykk av at det er noen stor kristen vekkelse på gang i Japan.

CoolDuckie

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt hva du vil med denne linken.

Her stod det ingenting om muslimer som gikk i protesttog mot andre muslimers grusomheter, eller protester i det hele tatt.

Jeg veit at representanter fra islamsk råd har gått i noen slike tog. Dessuten så har de gang på gang tatt avstand fra mange av de grusomhetene, og jeg tror de er lei av bli anklaget for å støtte selvmordbombing og terrorisme, så lei at de snart ikke gidder å svare på det lengre.

Har du gått i protesttog mot USA håpløse krigføring som gjennom tidene har krevet mange sivile menneskeliv? Må du gjøre det fordi du er kristen? For hvis ikke så støtter du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at representanter fra islamsk råd har gått i noen slike tog. Dessuten så har de gang på gang tatt avstand fra mange av de grusomhetene, og jeg tror de er lei av bli anklaget for å støtte selvmordbombing og terrorisme, så lei at de snart ikke gidder å svare på det lengre.

Har du gått i protesttog mot USA håpløse krigføring som gjennom tidene har krevet mange sivile menneskeliv? Må du gjøre det fordi du er kristen? For hvis ikke så støtter du det?

Jeg har ikke gått i noe tog siden jeg gikk i 17-maitog på skolen.

Jeg har heller aldri flydd i gatene for å demonstrere mot muslimenes adferd i noe land.

Det er de som vanligvis demonstrerer mot alt de ikke liker, jeg stiller spørsmål ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når muslimer ber til Allah (som betyr Gud, og er det ordet også kristne i den arabiske verden bruker og alltid har brukt) så ber de (etter et kristensyn) til Gud.

stne og muslimer øyne så mener man at de andre ber man til den samme gud.

Jeg vet ikke om det er det allmenne kristne synet, da det er mange kristne som mener at muslimer (og alle andre som ber til en annen guddom) tilber og ber til avguder. Det er kun gjennom kristen tro og kristen bønn at man kan henvende seg til den kristne Gud. Alle andre guddommer er avguder som er syndige og som fører bort fra den kristne guden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan vi også konkludere med at all kunnskap er basert på analfabetisme.

Og hvordan kom du fram til den konklusjonen da?

Endret av Snuppao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kom du fram til den konklusjonen da?

Jeg skjønte jo at det måtte være en sammenheng her, siden jeg ikke er født hverken med kristentru eller kunnskap.

Slik sett så har jeg fått all kunnskap fra jeg var analfabet.

Men da jeg fikk min kristentru, da hadde jeg faktisk allerede en del kunnskap innabords.

Og da blir jo konklusjonen at jeg var mer analfabet da jeg begynte å få kunnskap, enn da jeg begynte å tro på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte jo at det måtte være en sammenheng her, siden jeg ikke er født hverken med kristentru eller kunnskap.

Slik sett så har jeg fått all kunnskap fra jeg var analfabet.

Men da jeg fikk min kristentru, da hadde jeg faktisk allerede en del kunnskap innabords.

Og da blir jo konklusjonen at jeg var mer analfabet da jeg begynte å få kunnskap, enn da jeg begynte å tro på Gud.

Og hvor gammel var du, da du hørte om gud og jesus første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er det allmenne kristne synet, da det er mange kristne som mener at muslimer (og alle andre som ber til en annen guddom) tilber og ber til avguder. Det er kun gjennom kristen tro og kristen bønn at man kan henvende seg til den kristne Gud. Alle andre guddommer er avguder som er syndige og som fører bort fra den kristne guden.

Poenget mitt er at etter kristent syn så er det den lengselen som Gud har lagt i alle mennesker som gjør at de ber til Gud. Selv om deres oppfatning av Gud er feil fra et kristentperspektiv. Så muslimenes Gud er en annen, men man tror at de ber til "vår" Gud...hvis du skjønner? Den almenne åpenbaringen er en veldig sentral tanke i kristendommen.

Jeg vil jo tenke at det er naturlig, da religon dems er basert på jødedommen og kristendommen. Mener du jødene ber til en annen Gud enn det vi/de kristne gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor gammel var du, da du hørte om gud og jesus første gangen?

Det har jeg ikke nedskrevet i noen dagbok, men jeg kan forsikre deg om at jeg hadde både hørt og lært en god del om forskjellige religioner og trosretninger for jeg ble en kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at etter kristent syn så er det den lengselen som Gud har lagt i alle mennesker som gjør at de ber til Gud. Selv om deres oppfatning av Gud er feil fra et kristentperspektiv. Så muslimenes Gud er en annen, men man tror at de ber til "vår" Gud...hvis du skjønner?  Den almenne åpenbaringen er en veldig sentral tanke i kristendommen.

Jeg vil jo tenke at det er naturlig, da religon dems er basert på jødedommen og kristendommen. Mener du jødene ber til en annen Gud enn det vi/de kristne gjør?

Her er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke nedskrevet i noen dagbok, men jeg kan forsikre deg om at jeg hadde både hørt og lært en god del om forskjellige religioner og trosretninger for jeg ble en kristen.

Jeg trenger ikke noen eksakt dato, bare ca hvor gammel du var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener du jødene ber til en annen Gud enn det vi/de kristne gjør?

Nei, det gjør de forsåvidt ikke, men det kommer an på hvordan man ser på det. Men mange jøder og kristne vil ikke anerkjenne Allah som den jødisk-kristne guden (i så tilfelle måtte de jo nesten også ha anerkjent Koranen, noe som igjen måtte føre til at de anså islam som den egentlige tro som Gud kom med). Dermed er det noen som sier at muslimene "tilber en avgud". Personlig misliker jeg sterkt en slik uttalelse, men jeg har hørt og lest flere tilfeller av slike utsagn - kanskje da spesielt fra enkelte kristne grupperinger.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare lurte, er bare litt nysgjerrig  :)

Jeg forstår godt din tankegang.

Hvis jeg fikk høre om Jesus som et lite barn, da ville det være årsaken til at jeg valgte kristendommen framfor alle religioner.

Men jeg kan opplyse deg om at det ikke var grunnen.

Før jeg ble kristen, så leste jeg mye om mange forskjellige trosretninger, i håp om å finne noe overnaturlig som jeg kunne tro på, for jeg hadde et ekte håp om at det skulle finnes noe mer mellom himmel og jord enn det jeg allerede visste.

Dette tror jeg er fordi Gud har lagt ned i oss alle en lengsel etter ham.

Men dessverre, eller heller heldigvis, så fant jeg ingenting jeg kunne tro på, selv om jeg leste om allslags mystikk og overnaturlige hendelser.

Men det var med meg som med de aller fleste. Siden ingenting annet var noe å satse livet sitt på, så valgte jeg tilslutt å prøve Gud.

Jeg ba om å få et møte med Gud, og det fikk jeg på en slik måte at det ikke lenger var noen tvil om hans eksistens og at han hørte meg, og at han svarte meg på min bønn.

Siden har jeg hatt mange møter med Gud.

Selv om jeg aldri har sett ham, så har jeg merket ham både fysisk og psykisk.

Enhver som kaller på ham med et oppriktig hjerte, vil ikke bli skuffet.

Men det er ikke nok å gjøre det bare for å se om det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...