Gå til innhold

dine forberedelser/innkjøp før studiestart


^me^

Anbefalte innlegg

nå har de fleste fått svar på hva de har kommet inn på til høsten.

Med det kommer en del forberedelser.

Jeg kom inn på sykepleien som var mitt førstevalg, her er mine forberedelser:

her er det jeg har gjort:
- sagt opp den ene fulltidsjobben min

- søkt om politiattest

- søkt om studielån

- kjøpt de absolutt viktigste bøkene som er nye i år på bokkilden.no

- kjøpt inn uniform og andre småting som navneskilt på gymo.no

- handlet inn litt permer, penner/trykkblyanter og kladdebøker på staples

- vært på ikea og kjøpt inn litt møbler til kontoret
- solgt min gamle laptop (som var god og relativt ny, men for stor og tung til ryggsekken og hadde ikke så god batteritid) og kjøpte meg en macbook air.
- kjøpt dette penalet på etsy.com
- kjøpt sharpies på ebay (disse har jeg ikke sett i norge)

- kjøpt denne pc-vesken på tilbud på Bagorama (20%) (har ryggsekk i fra før, greit å ha noe å bytte i)

Jeg lurte på hvilke forberedelser dere gjør før dere begynner å studere?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, du har gjort mye veldig fort :fnise:

-Så langt har jeg kjøpt inn noen småting som hybelen min manglet, på IKEA.
.Søkt om politiattest

På mandag kommer jeg til å antageligvis kjøpe inn pensum, kjøpe et nytt penal, sekk og penner og div. før alle tar helt av :danse: Skal ikke ha studielån så slipper det bryet der!

Endret av missioncomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

nå har de fleste fått svar på hva de har kommet inn på til høsten.

Med det kommer en del forberedelser.

Jeg kom inn på sykepleien som var mitt førstevalg, her er mine forberedelser:

her er det jeg har gjort:

- sagt opp den ene fulltidsjobben min

- søkt om politiattest

- søkt om studielån

- kjøpt de absolutt viktigste bøkene som er nye i år på bokkilden.no

- kjøpt inn uniform og andre småting som navneskilt på gymo.no

- handlet inn litt permer, penner/trykkblyanter og kladdebøker på staples

- vært på ikea og kjøpt inn litt møbler til kontoret

- solgt min gamle laptop (som var god og relativt ny, men for stor og tung til ryggsekken og hadde ikke så god batteritid) og kjøpte meg en macbook air.

- kjøpt dette penalet på etsy.com

- kjøpt sharpies på ebay (disse har jeg ikke sett i norge)

- kjøpt denne pc-vesken på tilbud på Bagorama (20%) (har ryggsekk i fra før, greit å ha noe å bytte i)

Jeg lurte på hvilke forberedelser dere gjør før dere begynner å studere?

Hvordan vet du hva slags bøker du trenger? Og uniform?

Jeg skal også begynne på sykepleien, men har ikke sett noe bokliste eller at man skal bestille uniform og navneskilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg leilighet på studiestedet. Utover det og flytting kommer jeg ikke til å gjøre noe som helst før vi begynner.



Anonymous poster hash: d82fd...20c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pensumlistene ligger på nettsiden til høyskolen jeg skal begynne på. Ellers har jeg mange venninner som går sykepleien som gir meg info om hva jeg trenger og ikke.

uniform trenger du når du skal være i laben, navneskilt trenger du når du skal være i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du har gjort mye veldig fort :fnise:

-Så langt har jeg kjøpt inn noen småting som hybelen min manglet, på IKEA.

.Søkt om politiattest

På mandag kommer jeg til å antageligvis kjøpe inn pensum, kjøpe et nytt penal, sekk og penner og div. før alle tar helt av :danse: Skal ikke ha studielån så slipper det bryet der!

Hvordan klarer du deg uten studielån? :O

Anonymous poster hash: b9866...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet dere hvilke bøker som trengs? :)

Jeg har

- Funnet meg sted å bo, sagt opp den gamle leiligheten

- Sagt opp jobben

- Søkt om politiattest

- Søkt om studielån

Lenge siden jeg har gått skole nå, så jeg er utrolig spent! Skal handle meg pennal og skrivebøker etterhvert, er så gammeldags at jeg tenker å skrive for hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere hvilke bøker som trengs? :)

Jeg har

- Funnet meg sted å bo, sagt opp den gamle leiligheten

- Sagt opp jobben

- Søkt om politiattest

- Søkt om studielån

Lenge siden jeg har gått skole nå, så jeg er utrolig spent! Skal handle meg pennal og skrivebøker etterhvert, er så gammeldags at jeg tenker å skrive for hånd!

jeg vet ikke med dere, men på nettsiden til høyskolen min ligger pensumlistene :)

ikke dumt å skrive for hånd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 her: Bare husk alle sammen at pensumlistene kan endre seg frem til studiestart. Jeg har tatt en bachelorgrad før og det var fast opplegg med endring på pensumlistene.



Anonymous poster hash: d82fd...20c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 her: Bare husk alle sammen at pensumlistene kan endre seg frem til studiestart. Jeg har tatt en bachelorgrad før og det var fast opplegg med endring på pensumlistene.

Anonymous poster hash: d82fd...20c

Det er min erfaring også. På første dag i studiet gikk foreleserne gjennom pensumlistene og det var mye "..men denne bytter vi ut med denne, og denne kan dere droppe selv om den står her, og denne blir lagt ut som elektronisk kompendium..." osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Det er min erfaring også. På første dag i studiet gikk foreleserne gjennom pensumlistene og det var mye "..men denne bytter vi ut med denne, og denne kan dere droppe selv om den står her, og denne blir lagt ut som elektronisk kompendium..." osv.

Så jeg burde vente til skolen begynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg gjort. Du trenger ikke pensumbøker den første uka uansett. Det var en del da jeg begynte som hadde kjøpt masse de ikke fikk bruk for likevel, og da fikk de ikke solgt det igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke bøker før studiestart, man trenger som regel ikke halvparten, så venter til foreleserne har fått anbefalt de viktigste.

Det jeg har gjort:

-Søkt studielån

-Hentet nøkkel til hybel, betalt depositum og husleie for to måneder.

-Pakket det jeg har fra før som skal til nye hybelen, og fått tak i en del småtteri. Har liste som jeg krysser av på ting som er lett å glemme, som er kjekt å ha, særlig kjøkkenredskaper.

Det jeg skal gjøre:

-Kjøpe møbler til hybelen, som sovesofa og skrivebord.

-Gå gjennom hva jeg har av skrivesaker liggende, kjøpe inn mer av det som trengs.

-Kjøpe meg en ny sekk :)

-Legge ut gamle skolebøker fra det jeg studerte før for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Jeg har trykket "ja" på tilbudet.;)

Ellers er jeg enig med andre her, vent med bøker. Sjansen for at det kommer endringer er stor. På pensumlitteraturen på det ene faget jeg skal ta står det også øverst at listen ikke er endelig før studiestart. Ellers er det bare ett år siden sist jeg var student, så jeg har det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare understreke at jeg bare har kjøpt de bøkene jeg VET jeg kommer til å bruke mye :)

Har kjøpt bøkene anatomi, grunnleggende sykepleie 1-3, omsorg og ernæring, resten får vente til jeg vet at jeg trenger dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt politiattest, søkt lån og signert avtalen, fått bolig og sagt opp hybel i Bergen. Nå fremover skal jeg kjøpe sekk og pennal.



Anonymous poster hash: 8d933...a46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan klarer du deg uten studielån? :O

Anonymous poster hash: b9866...452

Jeg skal jobbe tre ganger i uken og jeg har heldigvis fått meg studentbolig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt om lån, men ikke signert, og bladd litt i pensumbøkene som ble brukt i det ene faget sist høst.

I år tror jeg faktisk ikke jeg har annet igjen å gjøre enn å kjøpe bøker. Herlig forandring fra i fjor da vi skulle få plass på rett skole/studie/barnehage, få studentbolig, flytte dit og pusse opp og selge leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på visning. Skrivesaker har jeg. :) har kjøpt en pensumbok jeg begynte å lese på for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker ikke å forbereder meg med tanke på at jeg reiser i dag og kommer dagen før skolestart, litt dårlig planlegging av min side. Gleder meg til et nytt kapittel av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...