Gå til innhold

Plager der deg at mindre intelligente mennesker har nådd lengre enn deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil du fram til? Jeg tror de fleste vet hva misunnelse er. Det jeg vil diskutere er hvor urettferdig livet ofte kan være. At det ikke alltid er de "beste" som lykkes mest her i livet.

Jeg ville fortsatt hatt mitt liv istedenfor deres. Jeg vil heller være normalt oppegående og uten det forholdet og den jobben jeg ønsker meg, enn å være "dum" og ha "alt".

Anonymous poster hash: 39800...b45

Er ikke det åpenbart? Det jeg synes er litt spesielt er at du, i din velståendehet, snakker om urettferdighet når mennesker over hele verden lider og kjemper om livet sitt, hver eneste dag. DETTE er urettferdighet. Det du snakker om her er bare ren misunnelse. I et land som Norge lever de fleste temmelig alright. Dersom du er så oppegående og intelligent, hvorfor har de nådd lenger enn deg da? Mulig du har litt for høye tanker om deg selv?

Anonymous poster hash: fa048...659

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en smule overdreven ttiltro til egen iq ute og går her eller? :ler:

:nigo:

(Jeg tror Norge er veldig tjent med at jeg ikke har jobben til hverken Erna eller Siv... Jeg tror faktisk jer er veldig tjent med at jeg ikke har den jobben de har. Jeg er alt for lat. )

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt: Når man aktivt går inn og blir politiker, da er man allerede ute å kjøre når det kommer til den omtalte evnen til å se sine egne begrensninger...

Man må, slik jeg ser det, lide av en viss grad av storhetsvanvidd for å i det hele tatt vurdere å bli statsminister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du fram til? Jeg tror de fleste vet hva misunnelse er. Det jeg vil diskutere er hvor urettferdig livet ofte kan være. At det ikke alltid er de "beste" som lykkes mest her i livet.

Jeg ville fortsatt hatt mitt liv istedenfor deres. Jeg vil heller være normalt oppegående og uten det forholdet og den jobben jeg ønsker meg, enn å være "dum" og ha "alt".

Anonymous poster hash: 39800...b45

At du rett og slett høres misunnelig ut? Fordi denne mannen klarer seg bra til tross for at han er "dum" og ikke er blant de "beste" - som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det åpenbart? Det jeg synes er litt spesielt er at du, i din velståendehet, snakker om urettferdighet når mennesker over hele verden lider og kjemper om livet sitt, hver eneste dag. DETTE er urettferdighet. Det du snakker om her er bare ren misunnelse. I et land som Norge lever de fleste temmelig alright. Dersom du er så oppegående og intelligent, hvorfor har de nådd lenger enn deg da? Mulig du har litt for høye tanker om deg selv?

Anonymous poster hash: fa048...659

Blir litt spesielt å sammenligne med de som sulter eller opplever annen ekstrem elendighet. "Åja, du har bare 200 kr å leve for de neste to ukene, men hvor mye tror du "barna i Afrika" har"?

At jeg er mer oppegående enn dem alt i alt er ikke noe å lure på, det tror jeg de fleste ville sagt seg enig i. Hvis en "fagperson" eller en person som jeg ser på som intelligent mener at jeg har mindre å fare med enn disse, da kunne jeg bare dratt til skogs for å dø.

Jeg har høye tanker om meg selv, kanskje for høye. Det er vanskelig å vurdere.

Anonymous poster hash: 39800...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at de har oppnådd mer her i livet skyldes antagelig en kombinasjon av flaks/tilfeldigheter og at "dumme" mennesker kanskje våger mer.



Anonymous poster hash: 39800...b45
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå finnes det faktisk et flust av yrker der intellekt ikke er et krav for at en skal lykkes. Derimot kreves det motivasjon, utholdenhet og talent.

Jeg vet jeg er intelligent, men jeg vet også at det finnes ekstremt mange mennesker som er veldig motiverte og sultne, mye mer en det jeg noen gang kommer til å være. Er jeg misunnelig? Nei, jeg vet at de har jobbet hardere og lengre for å nå målene sine, enn det jeg ville ha gjort i samme situasjon. Noen ganger har man jo også litt flaks og god timing blandet inn i mixen, men av de jeg kjenner, så er det rå arbeidsvilje og motivasjon det har gått på.

Utdannede folk har en tendens til å vegre seg mot risiko, der veldig mange velger de mest veldefinerte stiene i arbeidslivet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en smule overdreven ttiltro til egen iq ute og går her eller? :ler:

Sosial IQ da eller? Den som blir valgt, er den som klarer å overbevise den største delen av befolkningen om en ting som er løgn. Den som lyver best altså :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan irritere meg litt, og kjenne på misunderlese når jeg ser at mennesker som har et dårligere utgangspunkt enn meg, får jobber via kontakter, slipper jobbsøking, får en godt betalt jobb med ræva karakterer osv. Men jeg vet at så fort jeg kommer meg opp av hullet jeg er i nå, vil jeg ikke tenke på det lenger. Jeg tenker på det fordi jeg selv er så misfornøyd med situajonen min, og da blir det så enkelt å være misunderlig og sjalu på andre - og særlig de som jeg tenker har et dårligere utgangspunkt enn meg selv.

Og når jeg titter ut av hullet mitt, så har de sikkert noen egenskaper som jeg ikke ser eller vet om, som gjør at de feks er god på å bruke kontakter på en annen måte enn meg osv.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kreves det særdeles lite intelligens for å få barn da. Litt fysiske drifter bare, og det meste er gjort....

Anonymous poster hash: 8796e...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at de har oppnådd mer her i livet skyldes antagelig en kombinasjon av flaks/tilfeldigheter og at "dumme" mennesker kanskje våger mer.

Anonymous poster hash: 39800...b45

Og det høres da ikke så dumt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akkurat det plager meg minimalt. Jeg er mer opptatt av å gjøre det beste ut av det jeg selv har fått tildelt, enn å bekymre meg om hva andre får ut av sine liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man "intelligent" klarer man seg nå å få en jobb. En liten periode uten jobb mens man må takke seg til hybel eller pikerommet hjemme skjer vel mange etter endt utdanning.

Jeg er nå ganske sikker på at jeg kommer til å få jobb, et helt greit sted å bo, og om jeg hadde vært singel hadde ikke det vært verdens undergang heller.

De som jeg ser på som noe "mindre intelligente" enn meg (selv om jeg syns det blir litt feil å kalle de for det), kommer seg aldri ut av hjembyen, de går lenge på nav før de får jobb på en eller annen butikk (eller fortsetter å gå på nav). Kan ikke komme på en eneste en jeg kjenner som har fått "bedre" jobb og liv enn det jeg kommer til å få (de fleste har fått jobb/ferdig utdanna... jeg er litt treig), bortsett fra de som har fks mastere og doktorgrader med godt betalte jobber innen det feltet.

Jeg er absolutt ikke sjalu på de som ikke har kommet halvparten så langt som meg en gang, joda de har hus og drar på ferier og har det sikkert fett de, men jeg tror nok jeg skal ha grundig uflaks for å få et "verre" liv enn de.



Anonymous poster hash: 19f37...b2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kreves det særdeles lite intelligens for å få barn da. Litt fysiske drifter bare, og det meste er gjort....

Anonymous poster hash: 8796e...b0a

Ikke alle kan få da...

Anonymous poster hash: 7c6f6...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å oppnå ting i livet handler vel ikke bare om IQ, jeg tror drivkraft og ståpå-vilje er minst like viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg er de jeg kjenner som får ting i fanget fordi de gifter seg med en mann med god inntekt. Hos meg og min samboer så er det jeg som tjener mest, og vi må likevel spare og planlegge for å ha råd til de dyrere tingene. Også ser jeg de som enten har en kose-jobb på deltid eller som bare går hjemme, og som skryter på FB om Sydenturer de har vært på og rasehund de har kjøpt til tyve tusen - ting de aldri hadde hatt råd til uten en mann med god inntekt, siden de ikke bidrar noe særlig selv. DET irriterer meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir missunnelig.

Jobber beinhardt og har så og si ingen fritid, mens andre lever på sine menn-har mye fritid, får sponset ting jeg bare kan drømme om osv.



Anonymous poster hash: 3deb4...bfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det plager meg. Men det er fordi jeg selv tok et feilvalg for mange år siden som fortsatt gjør livet mitt litt problematisk.. Og fordi jeg føler jeg ikke har levd ut mitt fulle potensiale karrieremessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...