Gå til innhold

Hva er galt med å bo i blokk?


PoisonIvy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg tror at alle blokkbeboing blir sett ned på over hele landet, foruten Oslo og omegn.

Jeg er vokst opp i blokk, og har egentlig bare positive erfaringer med det, men da jeg var liten syntes jeg det var kjempeflaut å bo i blokk. Blokk var assosiert med "ghetto" og "fattigdom", selv om det overhodet ikke stemte med virkeligheten.

Jeg vet at det fortsatt er sånn. Folk tror at de som bor i blokk enten er fattige eller kriminelle.

Tror du tar feil der. Eller VET du tar feil. Her jeg bor (langt unna Oslo) er det noen blokker som nok blir sett på som et tvilsomt sted å bo pga et belastet miljø i området. Mens andre blokker tvert imot betyr status, fordi de er dyre og nye og kun velstående mennesker har råd til å bo der. Og så har du jo blokkene midt imellom, som verken ses på som tvilsomme eller gir status. Blokkene for folk flest. Her i byen er det ikke blokk eller ikke blokk som er spørsmålet, men hvor i byen du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal noen se ned på noen som bor i blokk??

Blir jo nesten motsatt :ler:

Jeg personlig liker meg i nærheten av skog og vann, masse natur (ingen blokker i nærheten her), men jeg liker selvsagt dem som bor i blokk for det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprinsesse og kommende royale kongelige dronning Mette-Marit har bodd i blokk på Slettheia, og faren gikk på trygd. Hun blir jo vår nbeste dronning, så alt er mulig for alle. Det bør vi huske før vi kritiserer blokkungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bea_*

Å, dra til Blokksberg hvor kjipt det er å bo i blokk. Man har aldri garantier for at lydisoleringen er tilstrekkelig. Sist sted jeg bodde på hørte jeg naboen ovenfor pisse så det riktig skvaldret i toalettskåla kl. 07 hver morgen. Det var den frokost-idyllen. Kunne stille klokka etter ham. Somalierungene sparket fotball i korridorene. En forskrudd dame fulgte bak gardinene med på alle som kom og gikk. Maken til særere forsamling av mennesker.

Utvikler garantet misantropiske tendenser når man har bodd i blokk et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i blokk eller bygård mesteparten av livet, og har aldri følt at jeg har blitt sett ned på av den grunn. For meg som er alene er det den ideelle måten å bo på -å bo i hus med alt det innebærer av vedlikehold, plenklipping, snømåking osv kommer jeg ikke til å gjøre igjen før en eventuell mann insisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Å, dra til Blokksberg hvor kjipt det er å bo i blokk. Man har aldri garantier for at lydisoleringen er tilstrekkelig. Sist sted jeg bodde på hørte jeg naboen ovenfor pisse så det riktig skvaldret i toalettskåla kl. 07 hver morgen. Det var den frokost-idyllen. Kunne stille klokka etter ham. Somalierungene sparket fotball i korridorene. En forskrudd dame fulgte bak gardinene med på alle som kom og gikk. Maken til særere forsamling av mennesker.

Utvikler garantet misantropiske tendenser når man har bodd i blokk et par år.

Hjelp, æsj!!!Og slikt har en kommende dronning holdt ut med? Ja, det står det respekt av, hun er en av folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, dra til Blokksberg hvor kjipt det er å bo i blokk. Man har aldri garantier for at lydisoleringen er tilstrekkelig. Sist sted jeg bodde på hørte jeg naboen ovenfor pisse så det riktig skvaldret i toalettskåla kl. 07 hver morgen. Det var den frokost-idyllen. Kunne stille klokka etter ham. Somalierungene sparket fotball i korridorene. En forskrudd dame fulgte bak gardinene med på alle som kom og gikk. Maken til særere forsamling av mennesker.

Utvikler garantet misantropiske tendenser når man har bodd i blokk et par år.

Ja, det er fryktelig sært å tisse kl 07 hver morgen. Og det er enda særere og spille fotball - og så i korridorene da!

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i blokk eller bygård mesteparten av livet, og har aldri følt at jeg har blitt sett ned på av den grunn. For meg som er alene er det den ideelle måten å bo på -å bo i hus med alt det innebærer av vedlikehold, plenklipping, snømåking osv kommer jeg ikke til å gjøre igjen før en eventuell mann insisterer.

veldig sant det med plenklipping og vedlikehold osv. Det går mye tid der :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bea_*
Ja, det er fryktelig sært å tisse kl 07 hver morgen. Og det er enda særere og spille fotball - og så i korridorene da!

:ironi:

Kjempesæært :ironi:

Sært er det vel ikke. Men ikke spesielt behagelig å høre på verken urinering rett ovenfor kjøkkenbordet og ungeskrik i korridorene som penetrerer seg inn der du sitter og mediterer på stuegulvet.

Slikt slipper man i enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det kan være en overgang å flytte til blokkleilighet hvis man er vant til å bo i enebolig -det er en helt annen tilværelse. Men er man først vant til det, tenker man ikke over lydene -jeg synes det bare er koslig å høre litt til naboene. Jeg har hatt en nabo som spilte gitar, og en som sang i dusjen :fnise: Å høre naboen spy en sen kveld er kanskje ikke blant mine kjæreste minner, men heller det enn å finne mus i senga og rotter og maur på kjøkkenet, som jeg gjorde da jeg bodde i enebolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ser bittelitt ned på de som bor i skikkelig typiske blokker.

Jeg kan rett og slett iketenke meg å bo slik selv. Jeg føler selv når jeg er på besøk i blokk at det er forferdelig upersonlig i leilighetene pga at alle er helt like, murvegger og rar lyd i korridorene. Lukten i korridorene også..

Traaaaange heiser, sure naboer som har "pyntet" med kunstige blomster og kurvstoler på utsiden. Damer i Bh utenfor inngangen, og alltid lyd fra naboer.

For meg ville det blitt som om jeg aldri var alene hjemme...

Det jeg ser på som den typiske blokkboeren..... jaaaaaa, se på boretsslaget... ;)

Sosialklienter, og fattige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også på dette. Kan ikke de som ser ned på folk som bor i blokk forklare hvorfor da? Når de sier at de ser ned på folk som ikke "må" bo i blokk blir det jo enda rarere.

De jeg vet om som ser ned på blokkbeboere har det til felles at de mener blokk = getto og fattigdom. Altså at bare fattige bor i blokk. Det er jo helt feil. Det er mange blokkleiligheter som koster adskillig mer enn en enebolig. Bare et par hundre meter fra der jeg bor er det et borettslag hvor leilighetene på 70-80 kvadrat går for 3-4 millioner. Det er ikke akkurat for fattigfolk, er det vel?

Jeg bor også i blokk, uten at jeg "Må". Jeg har råd til en enebolig. Men jeg bor alene. Hva skal jeg da med en enebolig? Det er ikke mange små eneboliger å oppdrive (under 150 kvm). Hva skal jeg, som bor helt alene, med to bad, tre stuer og fem soverom? Det blir jo mange rom som bare blir stående tomme, og samle støv. Hva er vitsen? I tilleg hater jeg hagearbeid. Virkelig hater det. Så da måtte jeg ha leid inn en gartner også, da. Jeg liker heller ikke husarbeid, så et stort hus hadde jeg aldri giddet. Da hadde jeg måttet ha hushjelp. Men jeg hater tanken på et fremmed menneske som går rundt i mitt hjem og ordner i mitt rot. Så det hadde heller ikke gått.

Nei, takke meg til leiligheten min. Helt ok størrelse, og det er ingen "fattige" i min blokk. Leilighetene her i blokken er alle 3-roms på 75 kvadrat, og de går for rundt 2 mill. Det er ikke noe gettopreg her, ei heller sosialklienter. Ikke rar matlukt i gangene, eller sjuskete folk. Naboene hilser alltid og slår av en prat i heisen. Blokken ser pen ut fra utsiden, og har pent hageanlegg rundt.

Hvorfor i alle dager noen skal se ned på meg fordi jeg ikke gidder kjøpe en alt for stor bolig som medfører merarbeid i form av hage- og husarbeid fatter jeg ikke. Jeg kan ikke tenke meg å bo i enebolig, men jeg ser da ikke ned på folk som velger å bo i det av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn
Greit nok!

Men de som ser ned på folk som bor i blokk, gjør det vel ikke pga naboene?

Ehh .. antar at det er mitt innlegg dere sikter til her. Da vil jeg presisere som jeg også skrev i den aktuelle tråden: "Jeg ser IKKE ned på folk som bor i blokk - men jeg forstår ikke at folk orker bo i blokk " Dermed ser jeg jo at jeg kanskje ikke skulle skrevet dette i akkurat den tråden - da det faktisk var spørsmål om hva man så ned på .. Men nok en gang - jeg skrev at jeg IKKE SER NED PÅ FOLK I DET HELE TATT .. men at jeg nok stusser på folks valg til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg bur i blokk, av økonomiske omsyn, men det er heilt greit for meg, sjølv om vi sikkert kjem til å kjøpe noko på bakkeplan etterkvart. Eg er vaksen opp i enebolig med svær hage og greier, men det einaste eg saknar er det at eg ikkje må slepe sykkelen ut av leiligheten og ned i heisen kvar gong eg skal på sykkeltur. Eg er meir plaga av bilalarmar enn av naboane, sjølv om fleire av dei er anten narkisar eller alkisar. Blokka vår ligg nemleg slik at det er kjapp veg ut i marka, og det var trass alt viktigare enn å bu i bygard. Eg for min del skjønar ikkje at folk vil bu midt i byen, eg ville blitt sprø av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

okey, det visste jeg ikke at enkelte anså som noe å heve seg over.

Jeg har bodd i blokk selv og føler ikke sterkt for å gjøre det igjen om jeg ikke må, men folk gjør da hva de vil for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt på blokker som noe slum-aktig. Men så bodde en jevnaldrende slektning i verste blokkområdet i Bergen (Toppe) da jeg var liten. Nå er jeg mer positivt innstilt til blokk, (ikke Toppe) selv om det ikke er så etisk pent med de store betongklossene. Kan jo forme rommene innvendig sånn en ønsker. *drømme seg bort* Har ikke bodd i blokk, men virker ganske comfy med vaktmester og sånn. :spise: AKkurat passe stor nok til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere her på forumet som ser ned på folk som bor i blokk (hvis de ikke må).. Hva er greia med det??

Kanskje de er fryktelig glad i plenklipping, vanning, iberiasnegler, snømåking, maling, beising og heftige strømregninger, og rett og slett bare ønsker at alle andre også skal oppleve gledene ved dette? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...