Gå til innhold

Hund som tisser inn på senhøst/vinter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en liten hannhund på snart 3 år, han får tur ca. hver 3-5 time, på ca 15 min hver gang og en av de litt lengre.

Den siste uka har han begynt å tisse inn, er ikke markering heller, for det er større mengder.

Nå i dag var jeg ute med han ca. kl. 7. 30, så kommer jeg inn på badet nå og ser at han har tissa en stor dam på gulvet.

Er så slitsomt å tørke opp etter han flere ganger om dagen, og vaske alt han evt. tisser på.

Jeg synes jeg merker et mønster i dette fra tidligere, på våren og sommeren tisser han omtrent aldri inne, men så fort det går mot vinter setter det i gang.

Noen som har vært borti dette? Eller har peiling på hva det kan være?

Jeg har jo andre ting å gjøre i løpet av en dag enn å vært hjemme til å lufte han hver time, og det skulle jo heller ikke være nødvendig... Hvis det er litt lenge mellom hver lufting og han vil ut så pleier han å bli rastløs og gi tegn, men egentlig er han ellers ganske flink til å holde seg. Brått har det snudd helt!



Anonymous poster hash: 4bfe7...051
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først ville jeg tatt ham til dyrlegen for å sjekke om han har fått noen problemer med urinveiene. Hvis ikke så ville jeg gått litt tilbake i trening på å bli husren igjen, og begynt med det.

Og selv om det ikke er hva du spør om så må jeg si at det høres ut som om han får lite aktivisering og tur. Jeg vil anbefale å gjøre mer enn bare "litt mer enn 15 minutter", både mentalt og fysisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tabris. Men hvilken rase er det ? En venninne har tre nakenhunder og de gjør som din selv om de har hage og kan gå ut så ofte de vil. Det er bare det at de ikke vil og nesten må sendes ut i hagen når det er kaldt eller regner. Den med pels går gjerne ut, men de to andre er pingler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk alltid litt mere enn 15 minutter med hunden. Jeg gikk en lang tur om morgenen på over 40 minutter. Så en 30 minutters tur fire timer senere, og så turer på 25 minutter resten av dagen, med ca fire timers mellomrom.

15 minutter er litt kort, syntes jeg. Burde ihvertfall ha en tur som var litt lengre hver dag. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en chihuahua! Han er nok ikke så veldig glad i kulda nei, noen ganger må han tvinges på tur fordi han snur etter noen meter. Skulle nå tro han klarte å tømme blæra for noen timer i løpet av 15 minutter. Spesielt med tanke på at han tisser sikkert 10 + ganger på hver tur...

Etter min oppfatining av min hunds behov så er det ikke nødvendig for han med 30-40 min tur hver fjerde time. Hadde det vært en større hund hadde selvfølgelig saken vært en annen.

15 min fem ganger om dagen, samt en 25 min en gang er mer enn nok på denne årstiden, sammenlagt blir det en del. Så får han ukentlige langturer i skogen om våren/sommeren når været tillater det!

TS



Anonymous poster hash: 4bfe7...051
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en chihuahua! Han er nok ikke så veldig glad i kulda nei, noen ganger må han tvinges på tur fordi han snur etter noen meter. Skulle nå tro han klarte å tømme blæra for noen timer i løpet av 15 minutter. Spesielt med tanke på at han tisser sikkert 10 + ganger på hver tur...

Etter min oppfatining av min hunds behov så er det ikke nødvendig for han med 30-40 min tur hver fjerde time. Hadde det vært en større hund hadde selvfølgelig saken vært en annen.

15 min fem ganger om dagen, samt en 25 min en gang er mer enn nok på denne årstiden, sammenlagt blir det en del. Så får han ukentlige langturer i skogen om våren/sommeren når været tillater det!

TS

Anonymous poster hash: 4bfe7...051

Ok, jeg visste ikke at det var en SÅ liten hund. Nei, da er det kanskje nok tur. Jeg har hørt om chihuahua'er som tisser inne på et håndkle i stedet for å gå ut. Man kan nesten ha kattedo til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min oppfatining av min hunds behov så er det ikke nødvendig for han med 30-40 min tur hver fjerde time. Hadde det vært en større hund hadde selvfølgelig saken vært en annen.

15 min fem ganger om dagen, samt en 25 min en gang er mer enn nok på denne årstiden, sammenlagt blir det en del. Så får han ukentlige langturer i skogen om våren/sommeren når været tillater det!

TS

Anonymous poster hash: 4bfe7...051

Du trenger ikke gå 30-40 min hver fjerde time, jeg tenkte mer på en litt lengre tur om dagen på 45-60 min. Og aktivisering trenger ikke være tur, det kan også være spor, søk, triksetrening osv. Det er viktigere enn antall minutter man labber langs fortauet med hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder misliker kulde mer enn andre. Min ulvis på 67 kilo og med en del pels, kan fint holde seg en dag hvis det regner ute og han ikke blir tvunget ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...